Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Langcara schreef:Leorah schreef:Nou wat een reacties.. Mijn hond kan niet met andere honden nee.. Het is een klein hondje met een enorm grote bek zeg maar. Als ik ga wandelen, is hij aangelijnd (dat is ook wettelijk verplicht dus ik snap echt niet dat mensen hun hond los laten lopen, zeer irritant vaak ook). Hij is inmiddels 11 waarvan hij 10 jaar bij mij is. Vanaf moment 1 reageert hij fel/aggressief op andere honden. Of het nu kleine hondjes of dikke rottweilers zijn, maakt hem niks uit. uiteraard erger bij reutjes dan bij teefjes (hij is zelf reu). Met reutjes vecht hij tot hij erbij neervalt en bij teefjes wil hij ze alleen maar bespringen tot moe wordens toe. Ik heb nooit in de planning gehad om er nog een hond bij te nemen, dus ik vind het niet echt een probleem. Met de katten en mijn dochtertje kan hij prima overweg. Hij is nu eenmaal zo. Ik ben absoluut niet bang (eerder dat hij een andere hond wat aandoet dan andersom), maar ik vind het ook niet nodig om hem los te laten en maar af te wachten of het goed gaat. Nergens voor nodig lijkt me.
Sneu, dat hij nooit lekker los heeft mogen lopen.
Honden hebben dat zo ontzettend nodig. Ik weet dat er rassen zijn (zoals greyhoundachtige) die echt niet los kunnen omdat je die dan kwijt raakt, en ik weet dat er rassen zijn die echt te agressief zijn naar andere honden, en dan is er geen optie dan aanlijnen.
Maar veel honden wordt nooit geleerd om los te lopen en te spelen met andere honden. De kans is groot dat bovenstaand hondje er ook zo een is. Mocht waarschijnlijk altijd andere honden aanblaffen omdat er niet ingegrepen is....
Eigenlijk zijn katteneigenaren veel empatischer naar hun dier toe dan menig hondeneigenaar.
Ze hebben er problemen mee om hun kat de vrijheid af te nemen, zelfs als dit ten koste gaat van de buren (wat ook niet helemaal correct is). Maar honden mogen NOOIT een keertje vrij rondlopen. Omdat hun eigenaar meer op heeft met de regels dan met hun hond.
Tosca2 schreef:Maar als jij echt de baas was van je hond dan heb je die lijn toch niet nodig? of zie ik dat nu verkeerd?

Tosca2 schreef:Je hebt gelijk dat het bij wet verplicht is om een hond aan de lijn te hebben (vind ik trouwens ook juist). MAAR ik denk wel dat een hond altijd zou moeten luisteren met of zonder lijn. Een hond die in het "wild" zomaar afdwaalt van zijn roedel, is ook niet "normaal". Dus als jij echt baas bent over je hond (dus roedelleider) zou je hond dan niet moeten luisteren als jij zegt dat hij niet mag gaan?
Leorah schreef:zucht.. nogmaals.. als ik wil dat mijn hond luistert, ja dan luistert ie wel. Respect? Ja dat heeft ie wel.. nog geen reden om hem los te laten lopen hoor! Maar ik heb een bloedhekel aan al dat ge: HIERR, AFF, LIGG, BLIJFFF, POOTT, PLAATSS en weet ik wat nog meer wat sommigen de hele dag door met hun hond moeten doen om maar voor zichzelf te bewijzen hoe goed ze wel niet baas zijn over hun hond. Ken er genoeg die zo met hun hond om gaan, maar mij niet gezien. Mijn hondje en ik begrijpen elkaar prima, zonder al dat gedram en gedrijf.
Leorah schreef:precies.. en dan loop ik toevallig daar met mijn (wel aangelijnde) hond en dan rennen en spelen jouw honden op de mijne af. En dan heb IK het zeker gedaan als mijn hond jouw hond iets zou doen............
Tosca2 schreef:Maar als jij echt de baas was van je hond dan heb je die lijn toch niet nodig? of zie ik dat nu verkeerd?
stef schreef:Tosca2 schreef:Maar als jij echt de baas was van je hond dan heb je die lijn toch niet nodig? of zie ik dat nu verkeerd?
Wat is dit voor rare uitspraak? Een hond kan heel erg goed opgevoed zijn, maar heeft nog steeds instinct. Daarnaast kunnen er nog tal van andere zaken spelen. Die van mij is bijv doof, en die mag buiten het eigen erf dus absoluut niet los.
Tosca2 schreef:Iris82 schreef:Wel om alvast de 'vreemdelingen' te onderzoeken hoor.
maar is dat niet de taak van de leider? Die zorgt toch voor de bescherming van de rest?
en ook dat heeft dus niks te maken met of de hond sociaal is of niet. Sterker nog, het is helemaal niet gek dat vreemde honden elkaar niet leuk vinden. Die vreemde hond hoort namelijk niet bij de roedel. T is idioot dat wij alle honden maar gezeelig samen willen laten spelen. Spelen is voor pups,niet voor volwasse honden. Nikki__ schreef:Haha nee, dat is absoluut niet zijn taak. Dat zou ook een beetje dom zijn, als het namelijk een verkeerde is, loopt hij het risico om gewond te raken. Hij heeft daar zo zn 'lopers' voor.
En dat jou hond achter je loopt heeft weinig te maken met dat ze jou wel of niet als baas ziet hoor. Is maar net wat je ze geleerd hebt. Waar jij mee werkt, is de dominantietheorie. Deze is achterhaald.en ook dat heeft dus niks te maken met of de hond sociaal is of niet. Sterker nog, het is helemaal niet gek dat vreemde honden elkaar niet leuk vinden. Die vreemde hond hoort namelijk niet bij de roedel. T is idioot dat wij alle honden maar gezeelig samen willen laten spelen. Spelen is voor pups,niet voor volwasse honden.
Citaat:Ok, maar ik denk dat honden met een beperking nog net iets anders is. Die zouden in het wild ook niet overleven. En wat is er raar aan die uitspraak? Honden kunnen wel instinct hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen luisteren. Sommige dingen die we ze vragen te doen, doen ze juist dankzij bepaalde instincten.
Nikki__ schreef:Citaat:Ok, maar ik denk dat honden met een beperking nog net iets anders is. Die zouden in het wild ook niet overleven. En wat is er raar aan die uitspraak? Honden kunnen wel instinct hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen luisteren. Sommige dingen die we ze vragen te doen, doen ze juist dankzij bepaalde instincten.
ik bedoel het volgende niet lelijk, maar misschien is het een idee om je iets meer te verdiepen in honden en hun natuurlijke gedrag? Want een hoop dingen die je nu zegt kloppen niet.
Een hond die dood is gaat echt in de natuur niet dood hoor. Honden gebruiken namelijk vooral hun neus. Daarnaast leeft een hond in het wild in een roedel, die hem beschermd. Een hond die niet direct luistert, hoeft geen schijt te hebben aan zijn baas. Er kan namelijk een prikkel aan de andere kant zijn die vele male belangrijker is dan het op dat moment bij de baas komen... het zijn dieren. Geen machines.