"Mijn hond kan niet bij andere honden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:34

Dat komt omdat mensen niet begrijpen hoe honden communiceren en zij daardoor juist een hond bang/agressief maken. Erg jammer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:39

Heb jij enig idee hoeveel ruimte mijn hond thuis heeft??? meid, hij heeft genoeg ruimte om te rennen en te spelen, geloof me. Maar wat heb ik of wat heeft hij er meer aan, als ik hem keer op keer consequent op zijn flikker moet geven als hij andere honden aanblaft of wil aanvallen met het wandelen (wat wel aangelijnd gebeurd)? Niks.. een hoop stress bij mijn hond en verder niks! Mijn hond heeft wel respect, mijn hond luistert uitstekend en is prima sociaal naar onze andere dieren en gezinsleden (en alle andere mensen want het is een allemans vriendje). Alleen met andere honden dus niet. So be it! Denk je dat ie ongelukkig is? Echt niet.

En wat betreft het los lopen op openbare plekken... weet niet of je t weet maar het mag gewoon niet eens wettelijk.. dus wie is dan gek. Ik? Ik heb meer last van bazen die hun hond niet aanlijnen en die dieren komen dus op mijn (keurig aangelijnde) hond af. :(

Langcara schreef:
Leorah schreef:
Nou wat een reacties.. Mijn hond kan niet met andere honden nee.. Het is een klein hondje met een enorm grote bek zeg maar. Als ik ga wandelen, is hij aangelijnd (dat is ook wettelijk verplicht dus ik snap echt niet dat mensen hun hond los laten lopen, zeer irritant vaak ook). Hij is inmiddels 11 waarvan hij 10 jaar bij mij is. Vanaf moment 1 reageert hij fel/aggressief op andere honden. Of het nu kleine hondjes of dikke rottweilers zijn, maakt hem niks uit. uiteraard erger bij reutjes dan bij teefjes (hij is zelf reu). Met reutjes vecht hij tot hij erbij neervalt en bij teefjes wil hij ze alleen maar bespringen tot moe wordens toe. Ik heb nooit in de planning gehad om er nog een hond bij te nemen, dus ik vind het niet echt een probleem. Met de katten en mijn dochtertje kan hij prima overweg. Hij is nu eenmaal zo. Ik ben absoluut niet bang (eerder dat hij een andere hond wat aandoet dan andersom), maar ik vind het ook niet nodig om hem los te laten en maar af te wachten of het goed gaat. Nergens voor nodig lijkt me.

Sneu, dat hij nooit lekker los heeft mogen lopen.
Honden hebben dat zo ontzettend nodig. Ik weet dat er rassen zijn (zoals greyhoundachtige) die echt niet los kunnen omdat je die dan kwijt raakt, en ik weet dat er rassen zijn die echt te agressief zijn naar andere honden, en dan is er geen optie dan aanlijnen.

Maar veel honden wordt nooit geleerd om los te lopen en te spelen met andere honden. De kans is groot dat bovenstaand hondje er ook zo een is. Mocht waarschijnlijk altijd andere honden aanblaffen omdat er niet ingegrepen is....

Eigenlijk zijn katteneigenaren veel empatischer naar hun dier toe dan menig hondeneigenaar.
Ze hebben er problemen mee om hun kat de vrijheid af te nemen, zelfs als dit ten koste gaat van de buren (wat ook niet helemaal correct is). Maar honden mogen NOOIT een keertje vrij rondlopen. Omdat hun eigenaar meer op heeft met de regels dan met hun hond.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 31-12-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:41

Maar als jij echt de baas was van je hond dan heb je die lijn toch niet nodig? of zie ik dat nu verkeerd?

Muronia

Re: "Mijn hond kan niet bij andere honden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:44

ik denk dat je t niet goed heb gelezen.. mijn hondje houdt niet van andere honden. Daar wil hij naartoe ja. Dan heb ik hem liever gewoon aan een lijn zodat ik zonder onzin kan passeren (zoals dus ook voorgeschreven in de wet nogmaals) dan dat ik constant mijn hond moet beleren, corrigeren, baasje spelen enz.. Ik ben zeker baas over mijn hond. en ik neem mijn verantwoordelijkheid en lijn hem aan. Ik ben overigens geen baas die zijn hond constant rondcommandeert en waarvan de hond alleen in een achterhuis of op een kleedje mag liggen.. Mijn hond ligt heerlijk op de bank, slaapt bij ons in bed en is onze vriend, geen onderdanige zielepoot.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:46

Tosca2 schreef:
Maar als jij echt de baas was van je hond dan heb je die lijn toch niet nodig? of zie ik dat nu verkeerd?

Ja dat zie je verkeerd. Ook al is een hond goed afgericht, het blijft een hond en geen machine.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:47

Tosca2 schreef:

ben ik het niet helemaal mee eens.
ik ben wel degelijk de baas over mijn hond. hij zal het echt niet in zijn hoofd halen z'n lip naar me op te trekken oid. als ik boos op hem ben gaat hij vast op z'n rug liggen ter overgave. zelfs op een loops teefje duikt hij niet als ik nee zeg. maar komen op het moment dat hij een andere hond gespot heeft... dan gaat er een knopje om waarbij hij vaak niet in 1x bij me te roepen is. niet dat dat per definitie fout gaat hoor want 9 van de 10 keer kan hij wel met een andere hond. alleen die 1 op de 10 keer is net dat risico.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:51

Mijn hond kan niet met alle andere honden omdat ze de drukte niet wil.
Als ze gewoon een beleefdheidssnuffel doen en dan verder elkaar met rust laten, dan is het goed. Honden die te opdringerig of met een te hoge energie bij haar komen, meent ze te moeten corrigeren.

Het is een border collie en ze is ontzettend veel in contact gekomen met andere honden, maar ze speelt niet. Wel samen de bal halen en dergelijke. Maar das echt een bordercollie manier van met elkaar spelen. :P
Spelen vind ze te druk / wil ze echt niet. Maakt haar dat dan niet sociaal? Vind het lastig.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:51

Je hebt gelijk dat het bij wet verplicht is om een hond aan de lijn te hebben (vind ik trouwens ook juist). MAAR ik denk wel dat een hond altijd zou moeten luisteren met of zonder lijn. Een hond die in het "wild" zomaar afdwaalt van zijn roedel, is ook niet "normaal". Dus als jij echt baas bent over je hond (dus roedelleider) zou je hond dan niet moeten luisteren als jij zegt dat hij niet mag gaan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:53

Wel om alvast de 'vreemdelingen' te onderzoeken hoor. :j

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:55

Iris82 schreef:

maar is dat niet de taak van de leider? Die zorgt toch voor de bescherming van de rest?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:58

zucht.. nogmaals.. als ik wil dat mijn hond luistert, ja dan luistert ie wel. Respect? Ja dat heeft ie wel.. nog geen reden om hem los te laten lopen hoor! Maar ik heb een bloedhekel aan al dat ge: HIERR, AFF, LIGG, BLIJFFF, POOTT, PLAATSS en weet ik wat nog meer wat sommigen de hele dag door met hun hond moeten doen om maar voor zichzelf te bewijzen hoe goed ze wel niet baas zijn over hun hond. Ken er genoeg die zo met hun hond om gaan, maar mij niet gezien. Mijn hondje en ik begrijpen elkaar prima, zonder al dat gedram en gedrijf.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:59

Tosca2 schreef:
Je hebt gelijk dat het bij wet verplicht is om een hond aan de lijn te hebben (vind ik trouwens ook juist). MAAR ik denk wel dat een hond altijd zou moeten luisteren met of zonder lijn. Een hond die in het "wild" zomaar afdwaalt van zijn roedel, is ook niet "normaal". Dus als jij echt baas bent over je hond (dus roedelleider) zou je hond dan niet moeten luisteren als jij zegt dat hij niet mag gaan?

Bart Smit hondjes doen dat inderdaad.
Het zijn geen robots :?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:00

Tosca2 schreef:

Ja, "want alle honden moeten altijd maar aan de lijn". ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:03

Leorah schreef:
zucht.. nogmaals.. als ik wil dat mijn hond luistert, ja dan luistert ie wel. Respect? Ja dat heeft ie wel.. nog geen reden om hem los te laten lopen hoor! Maar ik heb een bloedhekel aan al dat ge: HIERR, AFF, LIGG, BLIJFFF, POOTT, PLAATSS en weet ik wat nog meer wat sommigen de hele dag door met hun hond moeten doen om maar voor zichzelf te bewijzen hoe goed ze wel niet baas zijn over hun hond. Ken er genoeg die zo met hun hond om gaan, maar mij niet gezien. Mijn hondje en ik begrijpen elkaar prima, zonder al dat gedram en gedrijf.

Een hond moet los kunnen lopen, (behalve als hij agressief is naar andere honden of helemaal niet luistert). Gewoon, omdat honden daar behoefte aan hebben! Mijn honden hebben thuis ook alle ruimte. We wonen op het platteland, hebben erf, grote schuur, weilanden. Maar tóch vinden ze het mooi als ik met ze ga lopen, steeds een ander rondje en NIET aangelijnd! En dan rennen ze en spelen ze en jagen ze achter elkaar aan. Dat kan niet aan de lijn.
Ik heb sch..t aan de wet, want de wet heeft sch..t aan hondenwelzijn! Dus hou ik me daar niet aan! De mogelijkheid om met honden los te lopen moet er gewoon zijn. Overal zou die mogelijkheid aanwezig moeten zijn. Wordt dat alternatief niet geboden, dan gaan mijn honden vóór de regels! Want ik ben er meer voor mijn honden dan voor de regels!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:06

precies.. en dan loop ik toevallig daar met mijn (wel aangelijnde) hond en dan rennen en spelen jouw honden op de mijne af. En dan heb IK het zeker gedaan als mijn hond jouw hond iets zou doen............

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:10

Leorah schreef:
precies.. en dan loop ik toevallig daar met mijn (wel aangelijnde) hond en dan rennen en spelen jouw honden op de mijne af. En dan heb IK het zeker gedaan als mijn hond jouw hond iets zou doen............

Nee. Ik kijk hoe de ander reageert met zijn/haar hond.
Als deze zijn hond aanlijnt, hou ik mijn honden bij me. Degenen waar ik van twijfel of ze wel zullen luisteren, doe ik wel even aan de lijn. De rest hou ik los. Als ik gepasseerd ben, laat ik ze weer gaan. Maar dit is iets van andere orde.
'
Waar het om gaat is dat een hond prikkels nodig heeft. Dus niet iedere dag het zelfde rondje, niet altijd aan het lijntje, en de grote tuin met omheining hebben ze na een weekje ook wel gezien. Het is leuk als ze er willen spelen, het kan daar. Maar een hond heeft ook mentaal prikkels nodig. Andere dingen zien en ruiken. Een keer voorbij kunnen rennen, dat soort dingen.

IK vind het zo ontzettend raar dat mensen zo met katten mee kunnen leven zodat die overal ten koste van alles en iedereen rond kunnen sjouwen, maar dat honden nog niet eens onder toezicht los mogen want dat verdraagt men dan weer niet! De behoeftes van een hond zijn niet belangrijk, die van een kat kennelijk wel.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:10

Onze reu is dominant, als hij een andere hand tegenkomt die ook dominant is vechten ze, dus we hebben liever niet datie bij andere dominante honden is, hij is alwat ouder maar denkt dat ie iedereen aan kan :')

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:12

Ik weet dat het geen robots zijn ;)
Ik weet ook dat mijn hond steeds achter me loopt als ik ga wandelen zonder lijn en zonder dat ik ZIT/AFFF/HIEER! moet roepen heel de dag door. Als ik zeg dat ze niet mag gaan gaat ze ook niet. Daarbuiten denk ik ook niet dat mijn hond altijd perfect luistert. Ze durft wel eens een andere hond te snel te corrigeren terwijl ik eigenlijk denk dat dat mijn taak is als ik roedelleider ben.

Hoe zien jullie de vergelijking tussen paarden en honden? Is een hond die alleen zit dan ook niet zielig?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:17

Tosca2 schreef:

Wat is dit voor rare uitspraak? Een hond kan heel erg goed opgevoed zijn, maar heeft nog steeds instinct. Daarnaast kunnen er nog tal van andere zaken spelen. Die van mij is bijv doof, en die mag buiten het eigen erf dus absoluut niet los.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:25

stef schreef:
Tosca2 schreef:

Wat is dit voor rare uitspraak? Een hond kan heel erg goed opgevoed zijn, maar heeft nog steeds instinct. Daarnaast kunnen er nog tal van andere zaken spelen. Die van mij is bijv doof, en die mag buiten het eigen erf dus absoluut niet los.

Ok, maar ik denk dat honden met een beperking nog net iets anders is. Die zouden in het wild ook niet overleven. En wat is er raar aan die uitspraak? Honden kunnen wel instinct hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen luisteren. Sommige dingen die we ze vragen te doen, doen ze juist dankzij bepaalde instincten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:25

Tosca2 schreef:
Iris82 schreef:

maar is dat niet de taak van de leider? Die zorgt toch voor de bescherming van de rest?

Haha nee, dat is absoluut niet zijn taak. Dat zou ook een beetje dom zijn, als het namelijk een verkeerde is, loopt hij het risico om gewond te raken. Hij heeft daar zo zn 'lopers' voor.
En dat jou hond achter je loopt heeft weinig te maken met dat ze jou wel of niet als baas ziet hoor. Is maar net wat je ze geleerd hebt. Waar jij mee werkt, is de dominantietheorie. Deze is achterhaald. :) en ook dat heeft dus niks te maken met of de hond sociaal is of niet. Sterker nog, het is helemaal niet gek dat vreemde honden elkaar niet leuk vinden. Die vreemde hond hoort namelijk niet bij de roedel. T is idioot dat wij alle honden maar gezeelig samen willen laten spelen. Spelen is voor pups,niet voor volwasse honden.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:32

Nikki__ schreef:
Haha nee, dat is absoluut niet zijn taak. Dat zou ook een beetje dom zijn, als het namelijk een verkeerde is, loopt hij het risico om gewond te raken. Hij heeft daar zo zn 'lopers' voor.
En dat jou hond achter je loopt heeft weinig te maken met dat ze jou wel of niet als baas ziet hoor. Is maar net wat je ze geleerd hebt. Waar jij mee werkt, is de dominantietheorie. Deze is achterhaald. :) en ook dat heeft dus niks te maken met of de hond sociaal is of niet. Sterker nog, het is helemaal niet gek dat vreemde honden elkaar niet leuk vinden. Die vreemde hond hoort namelijk niet bij de roedel. T is idioot dat wij alle honden maar gezeelig samen willen laten spelen. Spelen is voor pups,niet voor volwasse honden.

Dankje jouw reactie kan ik wat mee. :)

Je zegt dat de dominantietheorie achterhaald is, welke theorie heeft men dan nu?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:34

Citaat:
Ok, maar ik denk dat honden met een beperking nog net iets anders is. Die zouden in het wild ook niet overleven. En wat is er raar aan die uitspraak? Honden kunnen wel instinct hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen luisteren. Sommige dingen die we ze vragen te doen, doen ze juist dankzij bepaalde instincten.

ik bedoel het volgende niet lelijk, maar misschien is het een idee om je iets meer te verdiepen in honden en hun natuurlijke gedrag? Want een hoop dingen die je nu zegt kloppen niet.
Een hond die dood is gaat echt in de natuur niet dood hoor. Honden gebruiken namelijk vooral hun neus. Daarnaast leeft een hond in het wild in een roedel, die hem beschermd. Een hond die niet direct luistert, hoeft geen schijt te hebben aan zijn baas. Er kan namelijk een prikkel aan de andere kant zijn die vele male belangrijker is dan het op dat moment bij de baas komen... het zijn dieren. Geen machines.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:34

Overigens geloof ik sowieso niet in het roedelleider zijn. Ik ben een mens, geen hond. Ik ben zijn baas, niet zijn roedelleider. Ik loop op 2 benen en heb geen staart....

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:46

Nikki__ schreef:
Citaat:

ik bedoel het volgende niet lelijk, maar misschien is het een idee om je iets meer te verdiepen in honden en hun natuurlijke gedrag? Want een hoop dingen die je nu zegt kloppen niet.
Een hond die dood is gaat echt in de natuur niet dood hoor. Honden gebruiken namelijk vooral hun neus. Daarnaast leeft een hond in het wild in een roedel, die hem beschermd. Een hond die niet direct luistert, hoeft geen schijt te hebben aan zijn baas. Er kan namelijk een prikkel aan de andere kant zijn die vele male belangrijker is dan het op dat moment bij de baas komen... het zijn dieren. Geen machines.

Daar ben ik volop mee bezig, ik wilde gewoon eens zien wat de meeste mensen hierover dachten. :)

Hoe komt het dan dat sommige honden die prikkel totaal niet interessant vinden? Ligt dat dan aan opvoeding of de gevoeligheid voor die prikkels?