Chihuahua pup kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Chihuahua pup kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:30

eventueel in het asiel kijken en als je echt een met papier wil wel van een echte fokker kopen die goed bekend is bij de rassenvereniging

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:40

Chihuahua's zijn felle hondjes en als je niet op past verwende hondjes. Ze zijn heerlijk klein daardoor ga je snel als een 'mens' behandelen.

Wij hebben er zelf een en ik ben de enige thuis die hem als een hond behandeld, hij gaat iedere ochtend met de labradors mee wandelen en komt helemaal vies thuis :D daarna wordt hij door paps weer lekker in de watten gelegd, onder de douche, dekentje om en lekker fohnen :') ach.. ze zijn leuk want het zijn honden, ze denken alleen het karakter te hebben van een reuze hond en daar moet je mee oppassen. Wij hebben nog 2 honden maar die ene labrador legt hij zo op zn rug, de andere is wel de baas. Maar ze lopen zo over je geen want ze zijn echt honds ( :P ) brutaal.
Goed mee op puppycursus en ook echt behandelen als een hond en niet als een kind.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:01

ik heb mijn chihuahua nu ong. iets langer dan 2 jaar.
zorg idd dat je je chihuahua koopt op een goed adres zoals hier genoemd.
oh het is ook erg belangrijk dat de moeder aanwezig is (als je een pup koopt)
verder moet je er denk ik wel rekening mee houden dat, omdat er zoveel wordt gefokt momenteel met chihuahua's,
ze erfelijke ziektes/aandoeningen kunnen hebben.
mijn chihuahua heeft bijvoorbeeld hemofilie, dat is een bloedstollingsziekte, volgens mijn DA komt dit
vooral bij chihuahua's veel voor net als maar 1 ingedaald balletje.

meer over het karakter van mijn chihuahua;
het is echt een scheetje! <3
iedereen zegt altijd ''ik hou niet van chihuahua's maar zoals die van jou zou ik wel willen''
denk dat dat komt door hoe je je pup opvoedt.
mijn chihuahua gaat niet in een tas of in jurkjes en wordt niet weggehouden bij andere honden.
hier worden ze alleen maar vals, angstig en nog meer eenkennig van.
ik voedt hem op als een normale hond, niet teveel tutten, hij is super speels, druk maar kan ook uren knorren in zijn mand.
denk wel dat er een paar eigenschappen zijn die alle chihuahua's wel hebben en dat is; klein hondje maar een grote bek en idd behoorlijk eenkennig.
mijn chi is helemaal gek op mannen, maar vooral heel eenkennig naar mijn vader.
hij is erg waaks, niemand mag op zijn terrein komen, (alleen dan is hij erg blafferig) maar buiten zijn eigen terrein is hij een watje.
mijn chi luistert ook erg goed naar zijn naam etc, en kan zitten/poot/liggen en omrollen.
hij houdt van zwemmen, maar alleen in de zomer, en vindt het te gek om door de bak of wei te rennen achter me paard aan (hoe gevaarlijk dat sms ook kan zijn)
ze zijn zo klein, maar hebben dit eigenlijk echt zelf niet door, volgens mij denkt tie zelfs dat hij 2x zo groot is als me paard.

oh ja, ze kunnen idd verwend zijn. mijn chi heeft een periode gehad dat hij slecht at als pup -> ga dan aub NIET met de hand voeren! worden ze echt super verwend/verwaand van, ze krijgen vanzelf wel honger en eten dan vanzelf
als pup ook een periode gehad dat hij niet uitgelaten wilde worden/niet mee wilde lopen, hij ging dan gewoon zitten op de weg -> gewoon mee ''trekken'' (NB: tuigje kopen ipv halsband anders is het heel slecht voor zo'n klein nekje) en is uiteindelijk vanzelf goed gekomen.
ook nog belangrijk; je chi niet optillen als er een andere hond aan komt, worden ze ook echt super vals van, want dan voelen ze zich ''boven'' die hond zegmaar, als het een grote hond is gewoon langs elkaar lopen en doorlopen.

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:29

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:42

http://www.evulons.nl/html/home.php
De site van een vriendin van me, als er iemand verantwoord fokt is zij het wel.
Je zou haar altijd eea kunnen vragen over het aanschaffen van een chiwafwaf :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:01

Goed dat je je eerst in wilt lezen voordat je tot de koop overgaat!! _/-\o_
Chihuahua's kunnen heel leuke hondjes zijn, als je maar niet alles van ze pikt 'omdat ze zo klein zijn' of omdat het schattig is als de pup nu gromt naar een dobermann. Ook (of juist) chi's moet je corrigeren in hun gedrag, anders nemen ze geheid een loopje met je!

Qua gezondheid: zoek allereerst een goede fokker uit, deze vind je meestal wel via de rasvereniging. Kijk ook de website van de fokker na op gezondheidsonderzoeken van de hondjes, een goede fokker is trots op de resultaten en zal deze ook vermelden. Een paar van de erfelijke ziektes die ik zo kan bedenken waar je sowieso op moet letten zijn oogafwijkingen en patella luxatie (komt heeeel veel voor bij kleine hondjes; zorg dat mama - en papahond hierop getest zijn!! Dit is een heel simpele test bij de DA zonder verdoving). Gooi ook eens een balletje op bij de fokker over syringomyelia. Dit is een ziekte die bekendheid heeft gekregen doordat het bij de cavalier voorkomt, maar veel kleine rassen met 'poppige' hoofden (zoals de chi, griffon enz) kunnen hieraan lijden, hoewel de cavalierclub de enige rasvereniging is die het probleem als zodanig erkend.

Succes en veel plezier met je puppy zoektocht!! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:16

noor14 schreef:
In asiels komen vaak genoeg honden van de broodfok, dus dat je ze dan niet steunt is niet waar.
Ik raad je iig aan om een goede hond met stamboom te kopen bij een erkende fokker.
Deze kan je ook meer vertellen over het ras.

je steunt broodfok niet als je een hond uit het asiel neemt die in beslag genomen is en uit broodfok komt. Immers die fokker verdiend er niets aan als jij die hond uit het asiel neemt. De kans op erfelijke problemen blijft wel groot natuurlijk want uiteindelijk komt het dier van een broodfokker af.
Mijn boxer komt uit asiel en was toen 3.5 jaar. Kan goed zijn dat hij ooit uit een broodfok schuur gekomen is. Echter heb die fokker niet gesteunt met de aanschaf van mijn hond uit het asiel omdat ik aan het asiel betaald heb en niet aan die fokker.

Op het moment dat het asiel broodfokt (zelf dus) en je koopt daar een pup van dan is het anders (1 asiel en 1 buitenlandse honden stichting ken ik in elk geval die zelf fu#ken) dan steun je dus wel de broodfokker.

peppert

Re: Chihuahua pup kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:28

Bedenk dat een "tea cup" hondje, doorgefokt is en niet heel oud zal worden. en advertenties op marktplaats zou ik ook niet naar kijken, dat is 9 van de 10 x altijd doorgefokt. Je kunt beter opzoek gaan naar een erkende fokker. Succes.