Wat doe ik fout met de konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:07

Ik heb een fransehangoor van 9 weken. Wat ik veel doe bij haar om haar tam te krijgen is veel bij haar hok gaan zitten. Ik praat ook tegen der zodat ze mijn stem herkent. Elke keer als ik bij haar hok zit dan aai ik er elke keer heel eventjes. Hierna haal ik meteen mijn hand uit het hok en ik doe het zo'n 3x op een dag.
Na een week zit ze al bij de deur met der koppie half omhoog van aai me aai me =)

Verder loopt ze los buiten rond. Dan ga ik in haar buurt op mijn knieen zitten en als ze bij me is weer tegen haar praten en heel voorzichtig aaien.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:16

Ik denk dat de ren die gaat komen, ook gaat helpen. Ze hebben dan de keuze om echt weg te lopen, ofwel naar je toe te komen. Ik heb sinds kort enkele konijnen (verwaarloosde overgenomen) en denk dat je met oppakken heel voorzichtig moet zijn. Ik had in het begin een aparte ren waar ik inzette, maar merkte wel dat ook al dat hele korte voorzichtige oppakken ze iets schuwer maakte, ze liepen dan toch even weg als ik ze weer kwam halen. Nu een vaste ren eraan, en oppakken doen we niet meer. Ik denk dat je dat van jongs af aan moet doen, ofwel je hebt een konijn dat dat niet erg vind (waarschijnlijk dan toch van jongs af aan gewend), en anders moet je het gewoon niet doen. Het blijft tegennatuurlijk.
Ik had verder 'geen verwachtingen' van ze, ze zaten er enorm verwaarloosd bij bij de vorige eigenaar, ik kon dat niet meer aanzien en heb ze overgenomen met het idee 'als ze goed verzorgd rond kunnen huppelen en bij elkaar, en ik ernaar kan kijken, ben ik al tevreden'. Denk dat je ze de tijd en ruimte moet geven en wie weet hoe ze nog bijtrekken (dat is bij mij ook gebeurd, ze zijn heel aanhankelijk geworden, en dat is sinds augustus dit jaar).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:18

stefje schreef:
Ik denk dat de ren die gaat komen, ook gaat helpen. Ze hebben dan de keuze om echt weg te lopen, ofwel naar je toe te komen. Ik heb sinds kort enkele konijnen (verwaarloosde overgenomen) en denk dat je met oppakken heel voorzichtig moet zijn. Ik had in het begin een aparte ren waar ik inzette, maar merkte wel dat ook al dat hele korte voorzichtige oppakken ze iets schuwer maakte, ze liepen dan toch even weg als ik ze weer kwam halen. Nu een vaste ren eraan, en oppakken doen we niet meer. Ik denk dat je dat van jongs af aan moet doen, ofwel je hebt een konijn dat dat niet erg vind (waarschijnlijk dan toch van jongs af aan gewend), en anders moet je het gewoon niet doen. Het blijft tegennatuurlijk.
Ik had verder 'geen verwachtingen' van ze, ze zaten er enorm verwaarloosd bij bij de vorige eigenaar, ik kon dat niet meer aanzien en heb ze overgenomen met het idee 'als ze goed verzorgd rond kunnen huppelen en bij elkaar, en ik ernaar kan kijken, ben ik al tevreden'. Denk dat je ze de tijd en ruimte moet geven en wie weet hoe ze nog bijtrekken (dat is bij mij ook gebeurd, ze zijn heel aanhankelijk geworden, en dat is sinds augustus dit jaar).

Amen _/-\o_

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:47

saskiakefie schreef:
Er zijn geen konijnen die van op pakken houden. Sommigen vinden het niet zo erg en zal de band niet direct verslechterd worden, maar leuk vinden ze het écht niet. :n

Die zijn er WEL mijn konijnen komen naar mij toe om geaait te worden en oppgepakt te worden
Ook komen ze binnen door het katte luikje en komen ze op schoot zitten

JIJ KENT MIJN KONIJNEN TOCH NIET!
Dus hoe kan jij weten of ze niet oppgepakt willen worden!

WinSel

Re: Wat doe ik fout met de konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:48

Hoe weet jij dan dat je konijnen dat leuk vinden ?
Konijnen zijn prooidieren, als ze opgetilt worden is dit voor hun heel angstig, en dat geldt voor ALLE konijnen

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 03:03

Jij zecht dat ze ook niet op schoot willen zitten ofzo nou ze komen zelf op schoot vinden en IK WEET HEEL ERG GOED WAT MIJN KONIJNEN WEL EN NIET LEUK VINDEN ik heb ze al sinds ze een halve maand zijn want ze waren verstoten uit het nest en ik heb ze met de hand groot gebracht en ze dus van af dat ze klein zijn IEDERE dag zo'n 8 keer per dag oppgepakt dus ze zijn er aan gewend en willen oppgepakt worden omdat ze dan liefde krijgen

BDW aaien is dan toch ook "slecht" want als je op het ruggetje aait dan is het het zelfde als dat een roof dier ze probeert te pakken?

Vertel wat heb je daar weer op te zeggen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:24

Doe jij eens even normaal zeg >;)

Bij op pakken kan je konijn geen kant op en bij aaien kan die weglopen.
Aaien is ook niet iets wat ze automatisch leuk vinden. Als ze ZELF bij je op schoot komen dan is het goed.
Maar volgens mij hebben we het ook niet over JOUW konijnen maar over de konijnen van ts.
Dat jij ze met de hand/fles hebt groot gebracht dat gebeurd natuurlijk niet in de regelmaat, dus het zou kunnen dat je konijnen het niet erg vinden, maar weet wel dat dan een uitzondering is en je dat zeker niet als standaard advies moet gaan geven!
De konijnen van ts zijn bang dus vinden op pakken eng, dat zou je moeten weten. ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:49

Mijn ram komt van een vleesboer af, die kocht ik per kilo. In het begin moest hij ook niks van mij weten. Ik heb hem in het begin zoveel mogelijk met rust gelaten. Ik voerde hem in de tuin waar hij los liep en dan kwam hij bij mij (in de buurt) eten. Zo ben ik steeds dichter bij hem gaan zitten tot ik hem kon aaien! Ook praatte ik veel tegen hem. Later kon ik hem ook oppakken en heel de tuin rond zeulen om het zo maar te zeggen. Ik heb hem in de zomer gekocht, lekker warm, dus ik had alle tijd buiten. Nu nog is het een heel lief konijn! Als ik hem roep dan komt hij, kan hem altijd pakken, hij is nergens bang voor!
Maar ik heb ook voedster, ik heb haar in het begin ook veel aandacht gegeven, maar naar mijn mening is een voedster toch anders van karakter. Ze vind mijn aanwezigheid prima, maar oppakken? Af en toe aaien onder het eten vind ze prima, maar verder moet ik echt niet gaan ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:00

Dank jullie wel allemaal :j
Gisteren is Fluf je onder men hand gekropen en moest ik hem kriebelen op zen rug, maar toen de jeuk over was moest ik niet denken hem nog te aaien :')
Amadeo denk nog steeds dat ik hem ga opeten, die loopt gewoon zo ver mogelijk weg van me. Ik laat hem maar doen, anders maak ik hem nog angstiger.
Verder is hun hok echt wel groot hoor en ze hebben een 'holletje' waar ze zich kunnen verstoppen als ze me niet willen. Ze kunnen dus wel gewoon weglopen van me :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:44

Dat klinkt goed! :)
Neemt Fluf brokjes aan?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 03:34

Nog eens ik heb alleen maar gezecht wat bij mij heel erg goed heeft geholpen
Dat kan dus tegen slordig ook niet meer op bokt
Jammer

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:41

Het is gezegd. Wat heeft het voor zin om te zeggen wat je denkt dat bij jouw geholpen heeft dat hier neer te zetten als het sowieso niet bij de konijnen van ts gaat werken? Dat begrijp ik niet, want dan heb je kans dat ts dat ook gaat doen lijkt me?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:13

saskiakefie schreef:
Dat klinkt goed! :)
Neemt Fluf brokjes aan?

Ja Fluf neemt brokjes aan :j
Amadeo soms, valt te zien hoeveel angst hij op dat moment heeft. Meestal neemt hij het aan en maakt dan dat ie weg komt :')

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:56

Nog maals ik wou alleen maar even vertellen hoe ik het had gedaan en mis werkt dat bij de ts niet maar mis ook WEL

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:02

Ik heb 2 konijnen, en beide houden niet van oppakken.
Steffie houdt wel van aaien maar alleen als zij dat wil, en André wil helemaal geen contact maar die heeft de wildfactor dus dat is niet heel verwonderlijk.

Ik laat ze gewoon zoals ze zijn en geniet ervan dat ze aan komen rennen als ik tegen ze praat en ze eten geef. Konijnen hoeven van mij geen schootdieren te zijn, laat ze maar lekker zoals ze willen zijn :j