Ervaringen medische klachten Berner sennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:25

Een klant van ons heeft een Berner reu van nu 3 jaar oud, gewrichten zijn al kapot door OCD, gediagnostiseerd op een leeftijd van 9 maanden jong. Hond komt bij een clubfokker vandaan en deze blijft bij hoog en laag volhouden dat er bij haar géén OCD in haar bloedlijnen voorkomt, het lijkt me duidelijk dat dit de grootst mogelijke kwats is want hoe komt deze hond anders aan OCD in zowel ellebogen als knieen? De Berner club doet er niks mee, haalt zijn schouders op en de fokster...ach als je maar vol blijft houden dat het in jou kennel niet voorkomt dan ga je het uiteindelijk van zelf geloven. :( Deze jonge hond van 3 jaar leeft dus al ruim 2 jaar op pijnstilling, kan alleen aan de lijn uit gelaten worden en als die eens wil spelen moet hij dat de volgende dag bezuren. Deze mensen zijn in de tussentijd klaar met de Berner, dit is niet de eerste keer dat dit ze overkomt, lidmaatschap bij de vereniging opgezegd omdat die de kopers van de pups totaal in de kou laat staan.

Vergeet één ding niet....als je kiest voor een ras wat zo vol problemen zit dan zegt het helemaal niks of je een pup koopt via de ras vereniging, helaas is dit voor een boel mensen al duidelijk geworden, het geeft absoluut géén garantie op een gezonde pup. De Berner club wist een jaar of 15 geleden al dat het er zeer slecht voor stond met de Berner, heeft samen met de Raad van Beheer een fokplan opgesteld om het ras weer goed op de kaart te krijgen maar dat valt niet mee als 80% van de populatie behept is met de erfelijke afwjkingen waar het ras mee te dealen heeft.

De karakter problemen die ik hier hoor zijn voor mij persoonlijk nieuw, ik heb veel Berners in pension en het zijn allemaal stuk voor stuk fijne honden van karakter. Jammer alleen dat als ze komen logeren je er een schoenendoos vol medicatie bij krijgt. Triest!!!!

Estera

Re: Ervaringen medische klachten Berner sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:14

Toen ik op zoek was naar een fijne erf/waak hond, sociaal, vriendelijk, dikke en lange vacht etc. heb ik alle rassen als Berner, NF, Sint Bernard, Landseer, etc. voorbij laten komen. De Berner viel bij mij al onmiddellijk af wegens gezondheidsproblemen. Heb het idee dat ze behoorlijk populair zijn geworden, wat de gezondheid van het ras niet ten goede komt. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Pyreneese Berghond. Niet het makkelijkste ras, maar wat een geweldige lieve, vriendelijke beer dat is geworden! En kerngezond.

Jade

Re: Ervaringen medische klachten Berner sennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:19

2 berners gehad, de eerste van een boer, wel op HD getest en met stamboom, maar had ED. is geopereerd en 13 jaar geworden, ze had toen wel 2 hernia's en een tumor die 2/3e van 1 long in beslag nam. gouden karakter overigens, en ook slim. andere berner kwam van een erkende fokker, was een laconieke dombo :+ wel gezond, had veel meer beweging nodig dan gebruikelijk voor het ras naar mijn weten. weet niet hoe oud ze is geworden omdat zij met 2 jaar door omstandigheden terug naar de fokker is gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:21

We hebben wel geen bernersennen en maar helaas wel 2 keer ervaring met de kankersoort die bij dat ras veel voorkomt erfelijk. We hadden de pech dat onze eerste witte herder de 1 e niet berner in Utrecht was met deze kankersoort en onze 2 e heeft ook de pech gehad deze ook te krijgen(vermoedelijk familie van elkaar). Die kanker gun je geen hond, erg agressief niet behandelbaar, doodzieke honden die uiteindelijk in een paar dagen van ogenschijnlijk gezond naar dood gaan. Alleen daarom al zouden we nooit voor dit ras kiezen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 17:54

Bedankt voor jullie reacties, wij hebben besloten geen berner sennen aan te schaffen...er kleven teveel risico's aan het ras.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:30

Jammer dat je om zo'n reden beter voor een ander ras kan kiezen maar een verstandig besluit. Ik hoop dat jullie iets anders leuks tegen komen. Succes met zoeken en beslissen.