Deze jonge hond van 3 jaar leeft dus al ruim 2 jaar op pijnstilling, kan alleen aan de lijn uit gelaten worden en als die eens wil spelen moet hij dat de volgende dag bezuren. Deze mensen zijn in de tussentijd klaar met de Berner, dit is niet de eerste keer dat dit ze overkomt, lidmaatschap bij de vereniging opgezegd omdat die de kopers van de pups totaal in de kou laat staan. Vergeet één ding niet....als je kiest voor een ras wat zo vol problemen zit dan zegt het helemaal niks of je een pup koopt via de ras vereniging, helaas is dit voor een boel mensen al duidelijk geworden, het geeft absoluut géén garantie op een gezonde pup. De Berner club wist een jaar of 15 geleden al dat het er zeer slecht voor stond met de Berner, heeft samen met de Raad van Beheer een fokplan opgesteld om het ras weer goed op de kaart te krijgen maar dat valt niet mee als 80% van de populatie behept is met de erfelijke afwjkingen waar het ras mee te dealen heeft.
De karakter problemen die ik hier hoor zijn voor mij persoonlijk nieuw, ik heb veel Berners in pension en het zijn allemaal stuk voor stuk fijne honden van karakter. Jammer alleen dat als ze komen logeren je er een schoenendoos vol medicatie bij krijgt. Triest!!!!
wel gezond, had veel meer beweging nodig dan gebruikelijk voor het ras naar mijn weten. weet niet hoe oud ze is geworden omdat zij met 2 jaar door omstandigheden terug naar de fokker is gegaan.