Deze kooien groot genoeg voor ratjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley82

Re: Deze kooien groot genoeg voor ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:27

Heb toen ik nog thuis woonde mijn ratjes ook in een veel kleinere kooi gehad :)
Stond alleen het deurtje meestal open en wandelden ze door m'n kamer heen :D
Denk zolang je ze genoeg aandacht geeft en vaak eruit haalt het al gauw goed is.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:35

Met mijn gerbils had ik ook eerst een kleinere kooi, en een jaar later ben ik ook een grotere gaan kopen.
Mijn gedacht blijft nu bij die derde voliere achtige.
Maar mss nog een vraagje, vandaag in de Zoo Mart een kooi gezien even groot als de voliere die ik liet zien maar dan met houten verdiepjes. Mijn mama was nogal van: die urine gaat erin trekken!! Is het beter voor plastieken of metalen verdiepjes te hebben of houten. hout knagen ze toch ook veel aan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:53

Houten verdiepingen zou ik zeker niet kiezen, daar trekken alle geurtjes inderdaad in. Knagen doen ze soms ook wel aan plastic verdiepingen, maar die zijn toch een stuk makkelijker qua onderhoud. :)

Waar komen je ratjes vandaan?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:05

Een vrouw die een nestje ratjes heeft, ik wil ze niet van de dierenwinkel halen omdat dat meestal toch niet altijd goed is met kweken om te kweken en op te brengen.
Ik moet wel nog even wachten tot ze oud genoeg zijn om weg te mogen :)
spannend :P

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:13

Jeetje, een furret XL of een Jenny te KLEIN voor 3 ratjes? Dat vind ik een beetje overdreven hoor.
Ik vind dat dit prima kan, er zijn plenty ratjes die veel kleiner en krapper gehuisvest zijn dan dat...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:57

Zo... ik wordt een beetje stil als ik dit lees.. een XL en een jenny zijn makkelijk geschikt voor 3 ratten hoor. Een jenny voor 3/4 (mijn mening) en een XL 5/6 misschien (met kleine dames) 7.. Mijn ratten lopen dan ook iedere dag los door huis en hebben veel verschillende speeltjes etc. Maar dat deze kooien klein zouden zijn??? Hebben jullie een XL wel eens in het echt gezien? :P is een bakbeest van een traliekooi hoor haha. Heel irritand te plaatsen in huis ook, ik weet het, ik heb zelf ook zo'n kooi :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:05

Ik heb zelf ook 3 rattendames in die XL kooi :) Gaat volgens mij prima inderdaad :j
Wat ik me afvraag is: zijn jullie ratten ook zindelijk dan? Aangezien ik lees dat er ook ratten mee op de schouder gaan.

Bij mij op de bank wordt er vaak al lustig op los geplast/gepoept (en als het even kan, op je) :\ , dus als ik mee over straat zou moeten wordt ik zeker weten onder geplast/gepoept... hoe zit dat bij jullie?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:13

Ik ga ze proberen zindelijk te maken :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:14

joh,menig hond leeft tegenwoordig in een kooi die nog een stuk kleiner is als de formaat kooi die nu te klein bevonden worden voor 3 ratjes.. :+

deze formaten kooien zijn toch prima voor een paar ratjes :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:15

Liesje89 schreef:
Ik vind dat dit prima kan, er zijn plenty ratjes die veel kleiner en krapper gehuisvest zijn dan dat...

Dat is natuurlijk nooit een goed argument... Als je huisdieren neemt moet je er voor zorgen dat ze er goed bij zitten, wat anderen doen is dan totaal irrelevant.

De meeste van mij zijn trouwens wel zindelijk, de (ex)mannen iets minder dan de vrouwtjes. Maar ik neem ze nooit mee naar buiten, de meesten vinden dat helemaal niet leuk. Ik heb nooit begrepen waarom mensen een prooidier aan zoveel prikkels zouden blootstellen, ik ken weinig ratten die op hun gemak zijn als je ze rondsleept.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:28

RedPassion schreef:
Liesje89 schreef:

Dat is natuurlijk nooit een goed argument... Als je huisdieren neemt moet je er voor zorgen dat ze er goed bij zitten, wat anderen doen is dan totaal irrelevant.

Inderdaad, omdat een ander het doet, is het goed?
Goede huisvesting is gewoon belangrijk, ik probeer er altijd op te
letten (met welk dier dan ook) dat ze zo fijn mogelijk kunnen leven
met voldoende ruimte.

RedPassion schreef:
De meeste van mij zijn trouwens wel zindelijk, de (ex)mannen iets minder dan de vrouwtjes. Maar ik neem ze nooit mee naar buiten, de meesten vinden dat helemaal niet leuk. Ik heb nooit begrepen waarom mensen een prooidier aan zoveel prikkels zouden blootstellen, ik ken weinig ratten die op hun gemak zijn als je ze rondsleept.

Mijn vrouwtjes waren ook altijd veel zindelijker dan de mannen, die piesten en poepten maar raak :D
Wel had ik 2 ratten ertussen die het echt fijn vonden om mee te gaan op de schouder naar buiten, die
zaten zich dan lekker te wassen of te slapen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:51

Maar hoe krijgen jullie ze dan zindelijk?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:23

Vind ik ook een goede vraag, ik heb thuis 2 ratten mannen die niet gecastreerd zijn. Ze zijn nu niet bepaald zindelijk... De één had het elke keer dat hij over je hand heen pieste, dat doet hij nu niet meer. Dat is ook de dominantste van de twee en piest/poept veel meer als hij losloopt heb ik het idee. De ander is zindelijker en doet het meeste in de kooi.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:14

Ik vind het formaat niet geschikt omdat andere mensen ze kleiner huisvesten. Ik wil ermee zeggen dat deze kooien ruimte zat hebben, meer dan zat, en richting jullie dat het dus nog erger kan. Ik heb mensen gezien die twee ratjes hadden in een ferplast rainbow. Wat niet kan. Maar in vergelijking is een furret xl natuurlijk een villa, en zeker om mee te beginnen groot zat.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:20

Mn beste vriendin had voor 5 mannen een furet xl, nu nog srweeds als ze eens een weekend in NL is maar nu heeft ze er 7. ze studeerd in belgie en daar heeft ze een soort van voliere staan echt een enorm ding. Maar die furet XL is een prima ding hoor..

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:59

Hier ook een voliere voor 2 rattendames, staan best vaak op Marktplaats voor een leuk prijsje, het is natuurlijk ook een groot onding om te hebben staan als je hem niet meer gebruikt ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:07

RedPassion schreef:
anneliesdj schreef:
Ik zou zeggen, bespaar je het geld, koop een oud aquarium en stop je geld in leuk speel en klimmateriaal.

Een aquarium is sowieso niet geschikt vanwege de slechte ventilatie (ratten hebben gevoelige luchtwegen) en ze klimmen ook graag langs de tralies, wat in een aquarium dus niet kan.

Ventilatie kun je maken, een paar gaatjes zijn zo geboord.
In een aquarium van 150cm kun je wel zoveel klimmateriaal kwijt dat het voordeel van tralies bij een kleinere kooi in het niet valt.

En voordelen zijn er ook genoeg; je kunt een dikke laag bodemmateriaal kwijt zodat ze ook kunnen graven, je hebt geen gesmeer met voer/bodem ed meer, je kunt óp een aqarium ook een uitbouw met tralie's maken, de lengte van een aquarium zorgt voor minder overzicht voor de dieren dus meer uitdaging.
Bovendien kost een oud aquarium je hooguit 2 tientjes, is groter dan zo'n furet xl en die kost maar liefst 120,-!

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:22

Is het beter om mannetjes te castreren? Ik ga voor mannetjes gaan.
Nee zeker he?? Lijkt me nogal risicovol voor zo een klein diertje.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:45

Ik heb altijd ongecastreerde mannen gehad :) Gaat prima hoor, nooit ruzie. Af en toe misschien een klein meningsverschil onderling, maar ze hebben nooit geknokt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:02

Ik zou ze niet laten castreren tenzij je gaat zien dat ze minder goed met elkaar overweg kunnen. Alleen voor die reden zou ik ze ook laten castreren, niet voor stank etc.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:06

Ik zou er ook niet voor kiezen ze te laten castreren, wij hebben ook altijd mannen bijelkaar gehad en gaf nooit problemen.

Wel ben ik zelf meer geneigd om vrouwtjes te nemen, die vind ik toch wat schoner en sneller zindelijk, vaak uitzichzelf al.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:05

Het wordt nu definitief de derde kooi, en er is plaats genoeg voor mijn geknutselde rattendingetjes.
Heb al een kubushuis, een hangmat, een hangtent, 2 kussentjes gemaakt en nog een grote hangmat, het komt goed denk ik!
Mercii iedereen ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:26

ik gebruikte een oud aquarium van 120 lang bij 50 hoog en 30 breed meen ik voor de ratten (jonge rittens)
maar aangezien ik gestopt ben met de ratten heb ik hier nu 3 gerbils inzitten :D
ik heb bovenop dat aqua een deksel gemaakt van gaas en hout werkt prima zo

ik heb nog een mega grote ara kooi staan is dta niks voor je :')