Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:44

timokyana schreef:
Diazepam is toch ook een spierverslapper?
edit: spierontspannend dus...mmm

Ik ga met de honden de polder in,vorig jaar voor het eerst vuurwerk meegemaakt was niet zo'n succes.
Dit jaar lekker rust,geen geknal.

Even van i-net af: :D
Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

timokyana

Re: Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:47

haha had het ook opgezocht inderdaad,klinkt eigenlijk zo gek nog niet ;-)

Nuage

Belady schreef:
Wat wij ieder jaar doen, honden gewoon lekker binnenhouden en de muziek hard aan. Ook doen we dan de gordijnen dicht. Dit gaat ieder jaar goed.

Zo doen wij het ook :j
Meestal begint om 12 uur Gerard Joling of een soortgelijk type wel een hysterisch concert te geven op tv en dat gaat dan keihard aan en de gordijnen dicht. Wij kunnen dan zelfs naar buiten zonder grote problemen :j

Maar dit jaar wil ik toch de ene hond iets geven want die is toch wel érg bang voor harde knallen buiten. Dus ik lees ook even mee.

Wilawander

Ik zou bij zo'n hond zeker de dierenartsmiddeltjes niet geven. Grote kans dat hij juist nog agressiever wordt en het elk jaar een groter drama wordt.

Kan je hem niet afleiden met iets wat hij erg leuk vindt en dan belonen? dat je er een leermoment van maakt?

Je hebt ook andere kalmerende middelen zoals Zylkene maar of dat bij een "stoere"hond functioneert....... bij de mijne niet in elk geval.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:50

Wij hebben 12 jaar lang een hond gehad, die was doodsbang voor vuurwerk en we gaven haar altijd kalmerings pilletje (van de da vandaan)

Helaas, eerste jaar zonder oud en nieuw met haar dit jaar...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:53

Mijn hond is na een operatie ook altijd veel eerder wakker dan dat verwacht wordt.
Ik vertel dan ook al aan de ass. dat ze me mag bellen als hij wakker is. "Reken er maar niet op voor 16.00 uur" zeggen ze dan al. :+
Heb nu 3x meegemaakt (hond heeft 3 operaties ondergaan) dat ik om half 2 werd gebeld met het verzoek hem te halen. Meneer is dan wakker en vertelt wel even hoe het zit! :D
Als ik hem dan ophaal valt hij thuis eigenlijk weer direct in slaap, krijg hem zelfs haast de auto niet uit om hem het huis in te krijgen, laatste keer moest m'n vriend hem tillen.

Ik wil ermee zeggen dat hij inderdaad (zoals Wilawander zegt) door kalmerende middelen heen gaat als de opwinding te groot is. Daarom hoop ik dat dit wat doet. Werkt het niet? Dan is het eenmalig en dan bivakkeer ik volgend jaar toch echt in de polder! :D

Mwaoh.. sterkte Dnieze, niet leuk..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:03

Bij die van mij werkt zoiets dus avererchts. Dat van die OP's ken ik ook. Meneer komt uit de OK en er komt een dierenarts langs die hij niet mag en komt grommend van de brancard omhoog om dan weer neer te storten. Ik mag dus niet eens naar huis met een OP :')

De eerste prik, dierenarts: "heeft hij wel wat gehad? "ja hoor. Meer als nodig zelfs zegt de asssitente. Ik: "van achter kan hij ook al niet meer lopen maar van voor is ie er nog" Jaja best beschamend z'n adrenaline geval :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:51

Hij is niet agressief maar blaft, vreselijk lang en hard.., vraagt aandacht, is gewoon overduidelijk aanwezig :+ begrijp goed dat dat ze stoort! :D

Maar hij is er van voor nog! _O-.. tja, weet niet of het aan het soort hond ligt maar allert zijn ze altijd!
Wat is een OP?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:07

Het blijven herders, alert tot ze helemaal niet meer kunnen. Hier is het idd binnen stervensfel en waaks op het geknal maar dan net te bang zijn om het buiten af te maken. Terwijl de andere 2 niet reageren op geknal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:22

IMJ schreef:
Hij is niet agressief maar blaft, vreselijk lang en hard.., vraagt aandacht, is gewoon overduidelijk aanwezig :+ begrijp goed dat dat ze stoort! :D

Maar hij is er van voor nog! _O-.. tja, weet niet of het aan het soort hond ligt maar allert zijn ze altijd!
Wat is een OP?

Oh sorry operatie.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:23

Als je hond niet bang is voor het vuurwerk maar er wat dat betreft vrolijk naar blaft, waarom dan medicatie?
Ik zou zeggen, laat lekker gaan, geniet er van dat je een vrolijke actieve hond hebt die niet bang is.
Wat betreft de buren? Geen idee waar ze over willen zeuren, het is 1 keer per jaar oud & nieuw en ligt toch half Nederland wakker van al het geknal, dat beetje geblaf kan er dan toch ook wel bij?
Onze doggen vinden vuurwerk verschrikkelijk leuk, en als ze de kans krijgen lopen ze er ook naar toe. Dat is het enige waar wij op moeten letten. Dat ze om twaalven vrolijk samen met ons voor het raam staan er wat wordt geblafd... ach, ik ben blij dat ze het leuk vinden en niet bang zijn! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:27

Als haar herder net zo reageert als die van ons is het geen vrolijk blaffen maar waaks aanslaan en over alert blijven en gefixeerd worden op elk geluid van buiten want het zou eens een knal kunnen worden. Beest hier heeft geen rust meer daardoor en raakt in de stress.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:29

Ik kan me voorstellen dat dierenartsen graag dure middeltjes voorschrijven, die je al maanden van tevoren moet geven.
Ik geef vla met advocaat, ongeveer half om half, en dan slapen ze heerlijk...
Geen geneuzel met 2 maanden van tevoren Telizen oid, of middelen aarbij een hond nog net zo hard in paniek is, maar het niet meer kan uiten.
Van 1x in het jaar een beetje advocaat krijgen ze niks hoor!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:32

De honden bij mijn ouders krijgen met oud en nieuw (en erg onweer) wat sedasan. Dat werkt hier echt super.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:34

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:35

karuna schreef:
Als haar herder net zo reageert als die van ons is het geen vrolijk blaffen maar waaks aanslaan en over alert blijven en gefixeerd worden op elk geluid van buiten want het zou eens een knal kunnen worden. Beest hier heeft geen rust meer daardoor en raakt in de stress.

Dat is het idd.. Compleet van de leg!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:36

Nuage schreef:
Belady schreef:
Wat wij ieder jaar doen, honden gewoon lekker binnenhouden en de muziek hard aan. Ook doen we dan de gordijnen dicht. Dit gaat ieder jaar goed.

Zo doen wij het ook :j
Meestal begint om 12 uur Gerard Joling of een soortgelijk type wel een hysterisch concert te geven op tv en dat gaat dan keihard aan en de gordijnen dicht. Wij kunnen dan zelfs naar buiten zonder grote problemen :j

Maar dit jaar wil ik toch de ene hond iets geven want die is toch wel érg bang voor harde knallen buiten. Dus ik lees ook even mee.

Zo doen wij het ook. Ik gaf onze hond eerst ook pilletjes maar daar ben ik nu al 3 jaar mee gestopt. Onze hond doet het eigenlijk steeds beter (of hij wordt doof :o ) Tijdens het vuurwerk laat ik hem niet alleen, ik laat hem zijn eigen plekje zoeken (was zelfs een keer in de kast) en geef hem niet te veel aandacht. Het echte vuurwerk duurt maar een half uur, daarna wordt het al snel minder (wij wonen in een stad) Ik vind het niet nodig om hem voor dat eventjes te drogeren. Onze hond blaft niet bij iedere knal maar rilt enorm, is natuurlijk iets anders dan blaffen :+

edit: ik zet de tv niet knal hard, maar wel luider ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:39

@Iris; dat wist ik helemaal niet, bedankt Ga het meteen even doorgeven aan m'n moeder, kijken of onze DA iets anders heeft. Edit; m'n moeder al aan de telefoon gehad, en ze had gelukkig nog niks gehaald, dus ze krijgen het hier ook niet meer!
Sorry voor mijn nutteloze post dus ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:58

_Kiki_ schreef:
@Iris; dat wist ik helemaal niet, bedankt Ga het meteen even doorgeven aan m'n moeder, kijken of onze DA iets anders heeft. Edit; m'n moeder al aan de telefoon gehad, en ze had gelukkig nog niks gehaald, dus ze krijgen het hier ook niet meer!
Sorry voor mijn nutteloze post dus ;)

Juist goed, leren we van elkaar!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:08

hier een keer vetranqiel gehad. we moesten hem 1 tabletje geven maar toch maar voor de zekerheid begonnen met een halve.
de hond heeft de hele avond duf in z'n mand gelegen en kon niet meer opstaan. we hebben hem met z'n 2'en uit moeten laten. de 1 bij z'n halsband, de ander met een sjaal onder z'n buik door. hij kon niet meer op z'n poten staan. de volgende dag liep hij nog te zwalken.

sindsdien geven we ze een schoteltje advocaat. ze zijn heerlijk rustig :j

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:15

Wij geven één van onze hondjes dit jaar voor het eerst zylkène. Hij krijgt het middel nu ruim een week en ik moet zeggen dat het bij hem echt aanslaat. Zylkène werkt ontspannend en geeft de hond een "gelukkig" gevoel. Ons hondje is zijn hele leven al een zenuwpees en houdt zich met niets anders bezig dan met alles wat er in en om het huis gebeurd. Voor vuurwerk is hij echt doodsbang.
Ons hondje is sinds hij het krijgt ineens ontzettend vrolijk en het lijkt of hij ineens al zijn zorgen heeft kunnen los laten :P Net alsof hij aan zijn 2e jeugd begint, zo gedraagt hij zich (hij is inmiddels 12).
Ik heb nog maar een paar knallen gehoord hier, daar heeft hij zo goed als niet op gereageerd dus ik ben benieuwd hoe het straks met oud en nieuw gaat!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:37

Maar blijven geven dan :D
Nee gekheid natuurlijk.
Straks is opzoeken wat dat dan is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:58

Haha! Helaas mag je met maar maximaal 2 maanden achter elkaar geven.
Bij de dierenartsenpraktijk waar ik stage heb gelopen (ik leer voor dierenartsassistente), vertelde ze me dat het gebaseerd is op een stofje die in moedermelk zit waardoor baby's/pupy's moe worden/gaan slapen na het drinken. Uit onderzoek is gebleken dat dit stofje een gelukkig makend gevoel geeft. Dat stofje hebben ze nu dus in een medicijn gestopt. Het werkt erg ontspannend zonder dat je echt een medicijn toe dient, het is namelijk een voedingssupplement.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:16

Waar halen jullie dat feliciaa?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:21

Je kan het bij de dierenarts krijgen, gewoon bij de balie. Vrijwel elke dierenarts verkoopt het.