Hier ook Noren van formaat groot, wel poezen, maar ook een fikse kattenbak, ik gebruik 1 zak in de 2/3 weken van 20 kg, geen last met spelen in de bak, behalve dan als ik m net helemaal heb schoongemaakt met vers grit (dan wil de kleinste nog wel eens rondrollen in de bak). Ik schep elke dag klonten en keutels en vul dan aan en na een paar dagen gaat alles eruit en weer nieuw erin.
Als je nou een pallet haalt krijg je dan niet dat het vreselijk veel vocht gaat aantrekken in je kelder? dat je straks niet allemaal hele grote klonten kattengrit in de kelder hebt staan? of valt dat mee?
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-11 18:36
Mijn kelder is droog, het hele huis is onderkelderd en in verschillende ruimten verdeeld. De grootste ruimte was voorheen een "partykelder", gewoon als een woonkamer. Vloerbedekking op de grond, behang aan de muren, verwarming zit erin. Daar komen dan ook de zakken in de kast te staan. Er is aan de achterkant van het huis nog een "echte" kelder, wat alleen tegels heeft, koud is en waar de deur-met-trap naar de achtertuin is. Hier zou het misschien vochtig kunnen worden, daar zet ik ze niet neer. Maar tussen deze ruimtes zit een geisoleerde muur en deur, dus dat moet wel goedkomen. Ik heb overigens al mijn paardenzooi ook in deze oude partykelder, geen schimmeltje te bekennen na een jaar van hier wonen. De verwarmingsinstallatie zit er ook, in een ruimte ernaast. Zal wel helpen denk ik.
Ik zat mijn grit-verbruik nog eens na te gaan, aangezien ik hier lees dat sommigen wel een maand of langer doen met het grit. Wat ik ook doe is 1 keer per week de bakken leeg en uitsoppen. Wat er dan inzit, schoon of niet, gaat de vuilnisbak in. Dat zal ook wel flink meehelpen aan het verbruik.
Nou ga ik niet aan een schoon kattentoilet zitten besparen door minder te verbruiken, vandaar dat ik wilde polsen of het inkopen in ieder geval wat goedkoper kon. Maar nee dus...
Ik gebruik Extreme Classic. Ik heb 10 katten, 6 kattebakken en gemiddeld heb ik 2,5 zak per maand nodig. Mijn katten komen niet buiten. Ik betaal €12,30 voor een 15 kg zak.
Wij hebben voor onze kat Houtkorrels van Kenner. 8,95 (geloof ik zo uit mijn hoofd) per 25 liter. Geen witte pootjes meer door heel het huis (donkere houten vloer ) en ruikt een heel stuk minder dan grit.
Die heb ik vroeger ook gehad, vond ik ook fijn spul. Maar een nieuwe kat wilde er net op, toen ben ik op klontjesvormend overgegaan.
JoyceR
Geplaatst: 20-12-11 20:49
Ik heb 4 katten waarvan er twee pas eind vorig jaar bij ons zijn gekomen.
1 kat poepte al 10 jaar naast de bak en er was helemaal niks aan te doen dan opruimen en dweilen.
Ik heb zo'n beetje echt ALLE kattebak-vulling soorten gebruikt gehad, ik kocht dan een zak en keek of het voor die ene kat te doen was om dus wel op de bak te poepen... NEE DUS.
Eind vorig jaar kwamen de twee kleintjes van 15 weken en ik werd letterlijk GEK. Ik heb 4 bakken staan, voor elke kat 1 en nog poepte die ene kat langs de bak en wat denk je?...... die kleintjes gingen haar na doen!!
Ik wist al dat houtkorrels niet werkten want dat vinden ze niet fijn aan hun pootjes. Inderdaad steentjes of iets dergelijks wat niet klontvormend is WERKT NIET omdat een kat na zijn plasje gaat graven en dan liggen vieze natte steentjes door de droge en kan je eigenlijk na elk plasje die bak leeggooien en niet te spreken als je met je neus heeel dichtbij gaat hangen ruik je ammoniak. Jullie weten dat dieren veeeeel beter ruiken dan wij, dus dat was gewoon niet acceptabel.
Ook ben ik erachter dat katten niet van luchtjes houden, dus met babypoeder-geur etc etc wordt niet in dank afgenomen!!
Wat heb ik gedaan ik heb dus 4 bakken en heb in alle 4 verschillende vulling gedaan en dan gekeken welke bak niet of weinig gebruikt werd. Die vulling heb ik dus niet meer besteld en vervangen door weer een andere, dus nog steeds 4 verschillende tot alle bakken gelijk gebruikt werden. Elke kat heeft zijn andere voorkeur dus, maar ze hebben wel allemaal extreem klontvormende vulling.
1 kat heeft nu klontvormende steentjes, twee bakken zijn hetzelfde grijze zand en een bak lijkt op woestijnzand. Alle bakken staan overigens op een rijtje naast elkaar, maar... uitloop hou je altijd, maakt echt niet uit welke vulling je neemt, ook met hout had ik uitloop. Witte pootjes krijg je alleen met vulling met stof, die moet je ook uitsluiten want dat is niet goed voor de kat zijn longen.
EN HET GROOTSTE VOORDEEL: Mijn vervelende kat die al 10 jaar! naast de bak poepte, doet het nu al een half jaar niet meer! Ik schep 's ochtends en 's avonds de klonten en drollen uit de bak en was ze uit 1x in de drie weken. Wel heb ik een laag erin zitten van ongeveer 8cm diep en vul dat dus regelmatig bij. Door de extreem klontvormende werking is het dus niet nodig bij de schoonmaak dat zand weg te gooien. Het is zo goed als nieuw.
Mijn zakken kosten ongeveer 15 euro per 20kg, en 25 euro voor 30kg en 7,50 euro voor 6 kilo. Het is wel dat ik er veeeeeeel langer mee doe dan die goedkopere troep. Dus uiteindelijk ben ik WEL goedkoper uit.
Ik heb 2 flinke katten (Chartreux) op 1 bak (ze willen niet op 2 bakken....) en gebruik Cat's best, ik gebruik ongeveer 1,5 zak per maand wat op ongeveer 10euro per maand uit komt. Ik maak 1x per maand de bak helemaal schoon met dettol en gooi er 1 zak schoon grit. 2 tot 3x per dag schep ik de boel schoon en gooi er af en toe wat schoon grit bij. best voordelig volgens mij? Ben in elk geval erg tevreden over cat's best en de katten ook
PaysBas
Geplaatst: 20-12-11 21:53
Lidl kattengrit is prima & betaalbaar.
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-11 22:01
Maar dat is geen klontvormend grit?
meniekske
Geplaatst: 20-12-11 22:09
Sonja schreef:
Da's dus duur spul Meniekske, wat is er anders aan?
Zo duur vind ik het niet eerlijk gezegt, want het is heel zuinig in gebruik. Jah dr zit een babypoeder luchtje in jah. Ik vind het heel goed spul zeker met zo'n grote groep.
Wij doen met 1 zak van Cats best met drie katten (eentje van 6,5 kg) 6 weken. Dagelijks worden de bakken ontdaan van plasballen en poep.
De grote kater is ook een verbouwer en gooit regelmatig de boel buiten de bak (maar hij is ook een flinke kater) en het grit word ook aan de pootjes meegenomen. Echter, is en blijft dit spul uiterst zuinig in gebruik.
Wij kopen het overigens altijd bij zoo plus voor 12 euro per zak ofzo.
soesita
Geplaatst: 20-12-11 22:17
Ik heb goede ervaringen met Catsan en voor het ogenblik heb ik klompvormend grit van de Aveve, waar ik niet echt weg van ben. Maar als jij dat spul van de Fressnapf goed vind ga ik dat ook eens proberen. We hebben weer een nieuwe binnenkat namelijk, da's weer even wennen en uitproberen.
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-11 22:39
Weet nog steeds het merk niet, heb momenteel weer zo'n Rewe zak staan. Maar het is een rode zak met groen, er zijn twee varianten van, de ene is klompvormend en de ander niet.
suuzepuus
Geplaatst: 20-12-11 22:44
Ik heb 2 poezen. Ik heb 2 bakken staan waar biocat ingaat en eentje met van dat hele fijne grit van de c 1000. Van dat c 1000 spul gebruik ik zo 1 pak per week en de ander doe ik zo'n 2 maanden mee. ik sop elke week 1 bak uit en gooi van die 2 met hetzelfde grit bij elkaar en dat dan om en om. Die ander gooi ik eigelijk nooit leeg (heb die er pas net bij...)
PaysBas
Geplaatst: 21-12-11 11:42
GamblersCup schreef:
Maar dat is geen klontvormend grit?
Gelukkig wel!
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-11 13:37
En hoe duur is dat dan, voor hoeveel liter? (hier hebben ze geen grit bij de Lidl, daarvoor zou ik naar NL moeten rijden, vandaar dat ik graag de prijs vooraf weet )
listiglistje
Geplaatst: 21-12-11 13:40
ik kan mij haast niet voorstellen dat er klontvormend grit te te verkrijgen is bij de lidl, laat staan GOED klontvormend
lijkt mij ook sterk, ik heb 1x van de aldi meegebracht en ja dat klonterd ook wel wat maar totaal niet te vergelijken met het fijn kattengrit van ClassyCat, Catsan,...
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-11 13:48
Een beetje losse klontjes krijgen wat vervolgens weer uit elkaar valt is natuurlijk niet "klompvormend" zoals ander grit, om de pies in één keer eruit te halen en het niet te laten stinken... ben dus wel benieuwd naar wat meer info van PaysBas?
listiglistje
Geplaatst: 21-12-11 14:40
catsan klont ook niet en wat een stank echt 1 keer gebruikt en NOOIT meer
klontvormend zijn bij mij echt vaste ballen, die met het eruit scheppen niet uit elkaar vallen
Catsan is voor mij ook een No Go! Klontert inderdaad niet en stonk bij mij een uur in de wind! Heb er toen een hele zak ingedaan en na 3 dagen heb ik de hele zooi zo weer weggegooid!
Voor mij niets anders meer dan Cat's Best, klontert goed en ruikt niet bij goed onderhoud
Tieme
Geplaatst: 21-12-11 18:16
Ik gebruik tigerino. dit zijn sillicaatkorrels die ook bijv. in geurvreters zitten. het zijn zakjes van 5 liter voor zo'n 5 euro. met 1 zakje doe je met 1 kat 25-35 dagen. je hoeft alleen elke dag de poep eruit te scheppen en verder de bak om te scheppen. dus de urine laat je erin zitten en wordt super opgenomen. je ruikt echt helemaal niets. hier een grote zeikkater (medisch probleem) en alle vullingen die ik heb geprobeerd, stonken binnen no-time te tent uit. met dit spul niet. de kater en de poes gebruiken de bak samen en ik doe 3 weken met 1 zakje.