Beelden in konijnenstal "schokkend"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BelgenGek

Re: Beelden in konijnenstal "schokkend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:10

vind het een beetje jammer dat er over KonijnenFokkers gesproken word,

in mijn ogen zijn konijnenfokkers (zoals ik) bezig met het verbeteren van een bepaald ras
en zijn wij ook Zeker bezig met dierwelzijn, voeding/gezondheid !
hoop dat dit naar ons fokkers toe geen negatieve gevolgen gaat krijgen
doordat mensen nu alles over 1 kam gaan scheren..

het filmpje laat in mijn ogen geen fokker maar een Vermeerderaar zien,
en daar zit wel degelijk verschil in !!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:53

@BelgenGek: Nee, er zit een heel ander verschil in.

Jullie fokken gezelschapsdieren, zij fokken productiedieren.
Zij fokken ook met het verbeteren van het type in gedachten,
maar niet zoals jullie qua uiterlijk, maar qua snelheid in groei en gezondheid.
Allebei fokkers, maar allebei een totaal ander doel voor ogen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:13

maar waar gaan de overtollige dieren van een hobbyfokker naar toe ??
maar eerlijk is eerlijk-ze zijn beter verzorgd.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:20

OMG. Er liggen gewoon dode dieren in die hokken. Hoezo dit valt niet te voorkomen? Gatver zeg. Dit maakt mij echt misselijk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:27

Walgelijk :n

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:40

@Mizora , dat klopt helemaal, maar hoop dat 'men' niet ales over 1 kam gaat scheren
zoals ik al eerder zei, dat is een beetje mijn 'angst'

@Spicegirl overtollige dieren van hobbyfokker worden verkocht aan andere fokker
soms aan particulier of ze worden opgegeten, maar hebben dan voorafgaand daaraan
Niets te lijden gehad en zijn altijd goed verzorgd en worden netjes geslacht.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:02

Bij keuringsdienst van waarde zijn ze een aantal keer achter 'wild' aangegaan.... dat wild is inderdaad zo wild niet... en enorm zielig!
Maar ja mensen willen het liefst zo weinig mogelijk betalen voor hun vlees, dat dit ten koste gaat van het dierenwelzijn zal iedereen een zorg zijn.... zoveel mogelijk vlees en zoveel mogelijk geld in de portemonnee is belangrijker....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:09

Wild haal je inderdaad bij de poelier en direct bij de jager.

Konijn wordt nauwelijks uit het wild gevangen, maar gekweekt. Kwestie van jezelf laten informeren over waar je stukje vlees vandaan komt. Haas komt over het algemeen wel uit het wild, deze zijn lastig te kweken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:14

Bah, er is zo'n konijnenfokkerij hier dicht in de buurt in Kelpen-Older! Staat ook een filmpje over ze op.
Ze hebben ook nog 1 ster gekregen van de dierenbescherming voor beter leven. Daar geloof ik dus ook niet meer in.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:19

[quote="Marley"
Maar ja mensen willen het liefst zo weinig mogelijk betalen voor hun vlees, dat dit ten koste gaat van het dierenwelzijn zal iedereen een zorg zijn.... zoveel mogelijk vlees en zoveel mogelijk geld in de portemonnee is belangrijker....[/quote]

Spijtig genoeg klopt dit helemaal.
En ik vind het walgelijk.
Veel mensen vinden nog altijd niet dat een dier niet hoeft te lijden.
-och, het is toch maar een dier/ tis wel maar een beest eh!
- dieren dienen om opgegeten te worden
-..

Als die mensen eens zouden meemaken wat zo een arm dier moet meemaken, dan zouden ze vanaf dan geen vlees meer eten denk ik! Afschuwelijke dierenmishandelaars!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:20

Walgelijk dit :r

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:26

Ik vind het juist walgelijk dat men snachts zomaar INBREEKT en zich eigen NIET ontsmet en met een lampje in het pikkedonker op die beesten gaat schijnen.
De dieren raken hiervan nog meer in de stress.
Daarbij heb je eenmaal op bv 800 konijnen eenmaal ook zieke dieren tussen zitten,dat heb je ook met 50 paarden op een pensionstal,is er altijd 1 met een blesurre of wat anders.
En als snachts een konijn overlijd gaat er echt geen pieper af en ziet de houder dat sochtends met rodne doen,een dood dier hoeft niet altijd eerts te lijden voordat het sterft.
Denk aan hartaanal,gescheurde aorta enz enz.
De konijnen hebben net zoveel ruimte als vele paarden in hun bioxen en ide denken ook vaak tegen tralies.......

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:30

Helemaal mee eens @LiesjeCryos !!

wie weet waar ze met hun (vieze) voeten geweest zijn, en wat ze de stallen in brengen..
en je hebt idd het recht niet om ongevraagd op een ander zn bedrijf te komen..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:30

Zag toevallig vanochtend in het AD een heel stuk staan. Goed dat er aandacht aan wordt gegeven!
Nu hopen dat het effect heeft, want dit is toch absolute dierenmishandeling...

*kijkt even naar het super super super grote konijnenhok van mijn twee verwende nijnen*
Jeetje, kon ik ze maar allemaal in huis nemen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:42

Maar dat vind ik dan ook weer niet, "verwende konijnen", omdat ze een groot hok hebben. Een konijn heeft het recht om goed gehouden te worden, eigenlijk zouden ze vrij rond moeten lopen. Wij stoppen ze in een hok met een ren, en omdat het groter is dan gemiddeld zijn ze zogenaamd "verwend". Ik vind het heel normaal dat je je dieren de ruimte geeft.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:51

GamblersCup schreef:
Maar dat vind ik dan ook weer niet, "verwende konijnen", omdat ze een groot hok hebben. Een konijn heeft het recht om goed gehouden te worden, eigenlijk zouden ze vrij rond moeten lopen. Wij stoppen ze in een hok met een ren, en omdat het groter is dan gemiddeld zijn ze zogenaamd "verwend". Ik vind het heel normaal dat je je dieren de ruimte geeft.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar wegens ziekte mogen ze niet meer naar buiten, het is al te koud. Normaal gesproken lopen ze heerlijk los door de tuin. Tja, verwend vind ik ze wel...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:55

liesjecryos schreef:
Ik vind het juist walgelijk dat men snachts zomaar INBREEKT en zich eigen NIET ontsmet en met een lampje in het pikkedonker op die beesten gaat schijnen.
Daarbij heb je eenmaal op bv 800 konijnen eenmaal ook zieke dieren tussen zitten,dat heb je ook met 50 paarden op een pensionstal,is er altijd 1 met een blesurre of wat anders.
En als snachts een konijn overlijd gaat er echt geen pieper af en ziet de houder dat sochtends met rodne doen,een dood dier hoeft niet altijd eerts te lijden voordat het sterft.
De konijnen hebben net zoveel ruimte als vele paarden in hun bioxen en ide denken ook vaak tegen tralies.......

Ik weet niet of je de filmpjes bekeken hebt, maar het is overduidelijk dat die dieren niet aan een hartaanval gestorven zijn.
- Er zitten konijn bij zonder oren, een normaal mens zou die dieren apart zetten van de andere zodat de wonden kunnen genezen. Nee, hier blijven ze blijkbaar erbij zitten tot ze geen oren meer hebben!
- Ik zie konijnen die wiebelen met hun hoofd, dat duid op een oorontsteking of een hersentumor. Dat krijgt een konijn niet binnen 1 dag.
- Ik zie konijnen waarvan alleen nog een hoofdje over is... waar is de rest gebleven?

Een konijnenfokkerij laat jou met je camera echt niet binnen, als je mensen op de harde feiten wil drukken moet je het wel illegaal doen.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:59

Ongehoord, dat dit zomaar kan :n

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:06

Laptopmuis schreef:
liesjecryos schreef:

Ik weet niet of je de filmpjes bekeken hebt, maar het is overduidelijk dat die dieren niet aan een hartaanval gestorven zijn.
- Er zitten konijn bij zonder oren, een normaal mens zou die dieren apart zetten van de andere zodat de wonden kunnen genezen. Nee, hier blijven ze blijkbaar erbij zitten tot ze geen oren meer hebben!
- Ik zie konijnen die wiebelen met hun hoofd, dat duid op een oorontsteking of een hersentumor. Dat krijgt een konijn niet binnen 1 dag.
- Ik zie konijnen waarvan alleen nog een hoofdje over is... waar is de rest gebleven?

Een konijnenfokkerij laat jou met je camera echt niet binnen, als je mensen op de harde feiten wil drukken moet je het wel illegaal doen.

Ik wil het leed dat op de video te zien is absoluut niet goedpraten, maar toch heb ik altijd wel moeite met hoe zulke filmpjes worden neergezet. Je ziet namelijk alleen maar de SLECHTE gevallen, de konijnen die er wel goed uitzien worden nooit gefilmd. Dit geeft dus geen goed beeld van de verhouding goed/slecht verzorgde dieren (en hoe stom dat ook klinkt, zo werkt het wel op die bedrijven; ze moeten wel hun boterham kunnen verdienen en kunnen niet met elk konijn naar een DA of heel veel ruimte geven)... Vind het altijd erg lastig een oordeel te geven over zulk soort praktijken zonder zelf ook maar iets in het echt (met eigen ogen) te hebben waargenomen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:11

Afschuwelijk :r
Groot recht dat die mensen dit filmen, met vragen kom je bij soort mensen met zo'n bedrijf (waar de zaken dus niet op orde zijn) nergens. Publiceren die handel en laten zien hoe het bij meneer de voorzitter er aan toe gaat.

Ja het is onmogelijk om direct van alle konijnen dingen op te merken, maar een konijn met een kaal buikje ligt daar al enorm lang (haren zijn uitgevallen) en had dus allang weggehaald moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:12

Mijn vader kent de boer van het filmpje. En ik weet inmiddels ook wie hij is.

Erg jammer dat zoiets gebeurd enz. Maar ik kan sommige konijnenhouders in dit topic wel gelijk geven. Als ze bij ons bedrijf kwamen filmen snachts, danzou mijn vader ook niet blij zijn en etc. Om te laten zien hoe slecht wij het bewijze van spreken doen. Hoewel dat ik dit ook wel erg extreem vind.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:14

Bah bah bah, ik ga de beelden niet eens kijken. Die ene foto die bij het artikel staat zegt mij al genoeg.
En dan vind ik het al sneu als mijn konijntjes in de winter als het dagen achter elkaar regent een paar dagen niet los in de tuin kunnen om zich even helemaal te laten gaan. Geen woorden voor. :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:40

Finesse schreef:
en hoe stom dat ook klinkt, zo werkt het wel op die bedrijven; ze moeten wel hun boterham kunnen verdienen en kunnen niet met elk konijn naar een DA of heel veel ruimte geven...

En daarom zijn veels te kleine, niet konijnvriendelijke hokjes ok? Daarom waren die kalfkisten vroeger ok? Daarom zijn te kleine paardenboxen of stands ok? Daarom zijn legbatterijen ok? Daarom zijn die varkens etages? Je zegt precies waar het om gaat... mensen willen geld verdienen en daarom mogen de dieren mishandeld worden, slecht gehouden worden... mensen, wordt wakker!

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:54

wil je vlees eten waarom niet biologisch? Tuurlijk een stuk duurder maar ze hebben tegenwoordig bij de lidl al biologische gehakt.
Dit is dierenmoshandeling ende boer denkt alleen aan zijn eigen portemennee.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:01

ik heb een konijn die is ook al 8 en loopt heerlijk rond in huis