Wat is er met mijn kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:16

love_western schreef:
Gedragstherapeut voor een kat :') Sommige katten houden gewoon niet van om telkens geaaid te worden.
Met mijn kat precies zelfde. Komt wel naar mij toe als hij aandacht wil. En miauwen moet je gewoon negeren. Mijn kat wou alleen persee via de voordeur naar binnen. Terwijl we achter een kattenluik hebben. Soms zat hij gewoon uren te miauwen.

Je moest eens weten hoeveel katten EN baasjes hierbij gebaat zijn.
Er zijn zoveel redenen waarom een kat iets doet, wat voor de baasjes een
ramp of raadsel is, maar simpelweg niet snappen wat hun kat duidelijk wil
maken en dan is zo'n therapeute toch erg handig.

Maar ach...er zijn altijd nog van die domme mensen die nergens voor open staan en liever hun dier slaan :Z
Zegt meer over jou en anderen dan over een therapeute die ervoor geleerd heeft.
Jij bent waarschijnlijk ook slimmer dan je dierenarts...die raden namelijk vaak als eerst een
kattengedragsdeskundige aan als er dit soort problemen worden voorgelegd (of plassen in huis, etc.) ;)

edit: Zeer aparte, mooie tekst heb jij in je profiel, die strookt totaal niet met hoe je je berichten opstelt ;)

cissy

Re: Wat is er met mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:53

de gedragstherapie is ook in bijna 99% vd gevallen niet bedoeld voor de kat in kwestie maar voor de eigenaar..... :D Katten begrijpen elkaar wel hoor, alleen de eigenaren snappen vaak niet het 'wezen' kat en hoe ze in het wild leven en dat ze ook zo hun gedragingen hebben die vrij normaal voor ze zijn maar niet wenselijk voor de eigenaren (sproeien bijvoorbeeld of krabben aan het bankstel)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:17

Bij mijn vriend thuis hebben ze ook zo'n gevalletje gehad (Sjaak). Beestje was niet echt helemaal goed bij zijn hoofd :P Op 16 jarige leeftijd rende hij nog achter zijn eigen staart aan en soms als hij dacht dat hij alleen was dan pakte hij een bepaalde speelgoed muis en ging hij heel hard miauwen (met dat ding in zijn bek dus...). Dit deed hij al zijn hele leven, net als dat hij op 'onverwachte' momenten sloeg. Als je ergens zat en je riep hem kwam hij heel enthousiast aanrennen om op schoot te liggen. Daar wou hij geaaid worden, maar als je iets deed (aaien, niet aaien, ademen, bewegen, maakte niet uit wat), gromde hij, haalde hij uit en rende weg. Maar als je hem een minuut later weer riep kwam hij net zo enthousiast weer aanrennen. Maar ook met spelen, op een gegeven moment had hij er gewoon genoeg van en werd hij agressief. Het is ook de kunst om goed op de lichaamstaal van de kat te letten. Meest makkelijke te herkennen is het staartzwiepen (een beetje heen en weer beewegen van het topje kan al een teken zijn). Bij Sjaak was het gewoon een questie van met rust laten. Als je dat niet deed waren de consequenties voor jezelf. Zo heeft hij mijn hand een keer aangevallen omdat ik iets van een kussentje aan het afkrabben was op een bankje buiten. Hij lag 2 kussentjes verderop en begon ineens te grommen :') Toen ik niet op hield... tja. Moraal van het verhaal: als jij iets doet waarna de kat je aanvalt is het je eigen schuld. Straffen heeft geen zin, met rust laten wel. Als ze echt op 1 plek reageert (je drukt erop en gelijk haalt ze uit en het is altijd dezelfde plek) dan kan een bezoekje aan de DA wel nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:42

klomp schreef:
love_western schreef:
Gedragstherapeut voor een kat :') Sommige katten houden gewoon niet van om telkens geaaid te worden.
Met mijn kat precies zelfde. Komt wel naar mij toe als hij aandacht wil. En miauwen moet je gewoon negeren. Mijn kat wou alleen persee via de voordeur naar binnen. Terwijl we achter een kattenluik hebben. Soms zat hij gewoon uren te miauwen.

Je moest eens weten hoeveel katten EN baasjes hierbij gebaat zijn.
Er zijn zoveel redenen waarom een kat iets doet, wat voor de baasjes een
ramp of raadsel is, maar simpelweg niet snappen wat hun kat duidelijk wil
maken en dan is zo'n therapeute toch erg handig.

Maar ach...er zijn altijd nog van die domme mensen die nergens voor open staan en liever hun dier slaan :Z
Zegt meer over jou en anderen dan over een therapeute die ervoor geleerd heeft.
Jij bent waarschijnlijk ook slimmer dan je dierenarts...die raden namelijk vaak als eerst een
kattengedragsdeskundige aan als er dit soort problemen worden voorgelegd (of plassen in huis, etc.) ;)

edit: Zeer aparte, mooie tekst heb jij in je profiel, die strookt totaal niet met hoe je je berichten opstelt ;)

Euuh ik sla mijn dieren niet. En wij zijn toendertijd zelfs met mijn hond naar utrecht geweest naar een manuele therapeut.
En als kat iets niet wil, moet je dat gewoon niet dwingen. Kat heeft personeel en een hond een baas.
Tuurlijk mogen mijn katten niet in de gordijnen klimmen of vanalles slopen. En nee ik ben niet slimmer dan de dierenarts.
Maar die raadt ons echt geen kattengedragsdeskundige aan, als toevallig mijn kat eens een rare bui heeft.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:19

klomp schreef:
Langcara schreef:
En hoe doen katten dat onderling dan? Die meppen ook terug. En dat snappen ze toch ook?

Jouw klap correspondeerd totaal niet met die van een kat, daarnaast heb jij een andere lichaamstaal

honden hebben ook een andere lichaamstaal dan mensen. Maar zijn die dan zoveel intelligenter dan katten dat ze op een gegeven moment een link gaan leggen met ongewenst gedrag (agressie zoals in dit verhaal) en het gevolg er van (dezelfde reactie als dat zij doen)?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:16

Katten zijn echt wel intelligent en mijn kat weet het ook donders goed wanneer ze iets doet wat niet mag. Bijvoorbeeld de koelkast openen, je hoeft haar naam maar te roepen of ze loopt al weg. Ik denk trouwens niet dat ze zich verveeld. We hebben hier nog 2 katten lopen waar ze vaak mee speelt, ze krijgt aandacht wanneer ze hier om vraagt omdat ze meer op zichzelf is, en ik speel vaak zat met haar, want speels is ze wel :) Maar als ze begint te meppen dan is ze echt agressief. Ik ga die gedragsdeskundige iniedergeval even bij mn ouders voorleggen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:36

Ik geloof niet dat honden intelligenter zijn dan katten, katten hebben alleen een sterkere eigen wil en werken niet voor een baas/roedelleider. Het zijn compleet andere diersoorten met hele andere manier van leven maar dat maakt de ene niet intelligenter dan de andere, het is bij katten wat lastiger te meten.
Het heet niet voor niks kattenkwaad en geen hondenkwaad.... :+

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:00

Johnie schreef:
Katten zijn echt wel intelligent en mijn kat weet het ook donders goed wanneer ze iets doet wat niet mag. Bijvoorbeeld de koelkast openen, je hoeft haar naam maar te roepen of ze loopt al weg. Ik denk trouwens niet dat ze zich verveeld. We hebben hier nog 2 katten lopen waar ze vaak mee speelt, ze krijgt aandacht wanneer ze hier om vraagt omdat ze meer op zichzelf is, en ik speel vaak zat met haar, want speels is ze wel :) Maar als ze begint te meppen dan is ze echt agressief. Ik ga die gedragsdeskundige iniedergeval even bij mn ouders voorleggen!

_O- Een kat die de koelkast open maakt... En ik ben al blij dat die van mij er nog niet achter zijn hoe ze op het aanrecht kunnen komen... Even een tip: als de gedragsdeskundige komt is het handig om op film te hebben staan hoe het gedrag is van de kat is (slaan, miauwen, maar ook het normale gedrag bij spelen etc.). Niet uitlokken, maar gewoon regelmatig een camera erbij. Zij kunnen er vaak al een heleboel uit afleiden.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 23:24

@stybba, Ja ze kunnen het echt haha, gewoon een pootje aan de zijkant van de deur en trekken maar :P Filmen is een goeie tip ja! Alleen ze is zo onvoorspelbaar, nu ligt ze lekker naast me op de bank en kan ik haar aaien. Maar het kan zomaar zijn ze me zo een mep geeft.
Wat heb jij trouwens prachtige katten gehad! Wauw!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:50

Bedankt (het stel wat ik nu heb mog er ook wel wezen :D ).
Over het filmen: gewoon regelmatig de camera erbij houden. Je kan ook gerust 10 filmpjes hebben waar niks op staat (kan je ook weer wissen). Het is vaak geluk dat je het op de camera hebt staan, maar als de gedragstherapeut langs zou komen moet ze het ook maar net doen (en dan is het ineens een engeltje, let maar op... O:) ).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:13

mijn kat was ook heel mauwerig toen ze hier kwam. Na een paar maanden was het eruit. Ze was ook gewend ik mauw en er komt iemand op draven.

Volgende 'probleem' haha is nu dat wij netjes de deur open doen als ze er tegen springt en binnen laten als ze mauwt.
Maar ach, het is een kat en geen hond die honden hoeven dit niet te proberen haha
Hier staan de binnendeuren nu dus ook altijd een stukje open vanwege de kat.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:27

love_western schreef:
Euuh ik sla mijn dieren niet. En wij zijn toendertijd zelfs met mijn hond naar utrecht geweest naar een manuele therapeut.
En als kat iets niet wil, moet je dat gewoon niet dwingen. Kat heeft personeel en een hond een baas.
Tuurlijk mogen mijn katten niet in de gordijnen klimmen of vanalles slopen. En nee ik ben niet slimmer dan de dierenarts.
Maar die raadt ons echt geen kattengedragsdeskundige aan, als toevallig mijn kat eens een rare bui heeft.

Gelukkig maar, zo kwam het wel over bij mij, helaas enkele anderen wel in dit topic.
De meeste katten hebben inderdaad een sterk karakter, al moet ik zeggen dat mijn katers erg gehoorzaam zijn op 1(poesje) na.

Wel vreemd dat jouw DA dat niet doet, meestal, in geval van plassen, angst, depressie, aggressie...nou ja noem maar op, worden mensen vaak doorverwezen met hun kat.
Sommige dingen impliceren wij als vreemd, raar, maar soms wil een kat je wat anders vertellen ;)

Langcara schreef:
honden hebben ook een andere lichaamstaal dan mensen. Maar zijn die dan zoveel intelligenter dan katten dat ze op een gegeven moment een link gaan leggen met ongewenst gedrag (agressie zoals in dit verhaal) en het gevolg er van (dezelfde reactie als dat zij doen)?

Ik wil niet per definitie verkondigen dat een hond of kat slimmer is dan de ander.
Alleen zijn honden vaak makkelijker te "lezen" (stand van oren, staart, etc.).
Problemen, zoals TS heeft met haar kat, kunnen ook bij honden voorkomen, wellicht ook in andere vormen, wat meestal veroorzaakt wordt door iets wat de hond meemaakt (trauma) of door het herhaaldelijk incorrect reageren van de mens.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:15

Klinkt als dominantie. De kat wil wat en jij bent haar personeel en doet wat zij zegt :j :j :j Neem eens contact op met een katten gedragsdeskundige, want dit kan van kwaad toch erger gaan. Wij hadden in de praktijk 2 siamezen die dat deden. Die terroriseerde het hele gezin plus de gasten :( Uiteindelijk zouden ze een spuitje gekregen hebben als de eigenaar haar zin had gekregen, maar we hebben ze uit elkaar gehaald en herplaatst bij mensen die van wanten wisten en zijn superlieve knuffels geworden *\o/*

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:38

@stybba, wat een schatjes zijn dat! <3
Ik heb het er trouwens met mijn ouders over gehad, en die (vooral mijn vader dan) geloven niet zo in een gedragsdeskundige :? ik ga het er later nog wel een keer met hun overhebben.
Nu ga ik het iniedergeval met jullie tips proberen, ook ga ik filmen =D Misschien zie ik zelf ook wat ik fout doe als ik het terug kijk.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:51

Voor je ouders: een katten-gedragsdeskudige is geen kattenfluisteraar. Hij of zij gaat de kat niet vertellen hoe het zich moet gedragen. Wat een gedragsdeskundige wel kan doen is jullie laten zien waar je op moet letten als de kat iets doet (tekenen die een kat geeft om te laten zien dat ze zich niet prettig voelt waar jullie niet op letten), en misschien kan hij of zij van bepaald gedrag wel een oorzaak vinden, wat dan weer opgelost kan worden.
Maar ik denk dat zolang je ouders zich niet echt storen aan het gedrag van de kat, ze ook geen gedragskudige in gaan schakelen. Goed idee dat je eerst gaat filmen, wie weet zie je zelf dan al een heleboel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:42

Is het een poes of een kat ?

Poezen zijn vaak sowieso al wat wisselvalliger , ene moment willen die geaaid worden en het volgende moment zijn ze het zat en heb je ineens een schrap te pakken :')

Dat moet je een beetje leren "lezen" , en op tijd stoppen met aaien wanneer het genoeg geweest is.

Aangezien ze voorheen ook al geen voorbeeldige kat was zal het ook wel een stukje opvoeding zijn. En je zegt dat ze aandacht van je krijgt als ze daar om vraagt. Nou , dat heb je haar dan zelf aangeleerd : als ze mauwt krijgt ze aandacht , kassa :D Eigenlijk moet je ze vanuit jezelf genoeg aandacht geven zodat ze leren dat ze er niet om hoeven te zeuren.

Katten die ineens uithalen kunnen natuurlijk ook gewoon ergens pijn hebben.

Ze halen gemeen uit vanwege irritatie. Dat kan lichamelijk zijn (pijn / ongemak) of tussen de oortjes zitten (er genoeg van hebben).

En je hebt natuurlijk rotzakken die heel vuil spelen :')

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:20

Katten en honden zijn qua opvoeden niet vergelijkbaar. Een hond kan flink onder de indruk zijn van het verheffen van de stem, tegen mijn kat kan ik brullen wat ik wil maar die kijkt niet op of om. Hij weet wel goed wat hij wel en niet mag, hij mag bv niet op de aanrecht of vensterbanken, dit heb ik hem ook geleerd dmv een plantenspuit. Toch sluipt dat eigenwijze ding nog regelmatig op de aanrecht, dan hoef ik maar te roepen en springt ie ervanaf. Waarschijnlijk vond je het schattig toen hij/zij als klein katje met je arm stoeide, dit gedrag is nooit afgekeurd. Hierdoor ziet hij het niet als ''fout'' en zal hij niet onder de indruk zijn door geschreeuw of een mep. Dit verklaard de wispelturige aanvallen niet, maar is wss wel een reden waarom slaan of roepen niet helpt! Een echte oplossing durf ik niet te geven, je zou hem moeten heropvoeden, en straffen door bv een plantenspuit?

Langcara schreef:
caat_eve schreef:
Katten slaan heeft zowieso geen zin, ze begrijpen totaal niet wat je bedoelt en ze zien het al helemaal neit als straf! Negeren werkt dan 100x beter dan slaan!

En hoe doen katten dat onderling dan? Die meppen ook terug. En dat snappen ze toch ook?

Katten interpreteren een tik van ons totaal anders die van bv de moeder. Als een moederkat haar kitten een tik geeft gaat niet niet alleen om de mep, maar om lichaamstaal etc etc. Als katten spelen slaan ze elkaar ook constant. Heb je een kat ooit met een muis ofzo zien spelen? Ze doen niks anders dan slaan :+ . Een tik van ons komt voor hen eerder over als spel dan als straf!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:52

pmarena schreef:
Is het een poes of een kat ?

Poezen zijn vaak sowieso al wat wisselvalliger , ene moment willen die geaaid worden en het volgende moment zijn ze het zat en heb je ineens een schrap te pakken :')

Dat moet je een beetje leren "lezen" , en op tijd stoppen met aaien wanneer het genoeg geweest is.

Aangezien ze voorheen ook al geen voorbeeldige kat was zal het ook wel een stukje opvoeding zijn. En je zegt dat ze aandacht van je krijgt als ze daar om vraagt. Nou , dat heb je haar dan zelf aangeleerd : als ze mauwt krijgt ze aandacht , kassa :D Eigenlijk moet je ze vanuit jezelf genoeg aandacht geven zodat ze leren dat ze er niet om hoeven te zeuren.

Katten die ineens uithalen kunnen natuurlijk ook gewoon ergens pijn hebben.

Ze halen gemeen uit vanwege irritatie. Dat kan lichamelijk zijn (pijn / ongemak) of tussen de oortjes zitten (er genoeg van hebben).

En je hebt natuurlijk rotzakken die heel vuil spelen :')

Het is een poes.
En dat van dat aandacht geven klinkt eigen heel logisch! Natuurlijk krijgt ze ook tussendoor een aai alleen dat waardeert ze dus niet altijd haha!
Alleen ik denk eigenlijk niet dat ze ergens pijn heeft, of het moeten van die aanvallen zijn dat ze soms ineens last heeft. Want ze valt ons niet altijd aan.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 01:10

caat_eve schreef:
Katten en honden zijn qua opvoeden niet vergelijkbaar. Een hond kan flink onder de indruk zijn van het verheffen van de stem, tegen mijn kat kan ik brullen wat ik wil maar die kijkt niet op of om. Hij weet wel goed wat hij wel en niet mag, hij mag bv niet op de aanrecht of vensterbanken, dit heb ik hem ook geleerd dmv een plantenspuit. Toch sluipt dat eigenwijze ding nog regelmatig op de aanrecht, dan hoef ik maar te roepen en springt ie ervanaf. Waarschijnlijk vond je het schattig toen hij/zij als klein katje met je arm stoeide, dit gedrag is nooit afgekeurd. Hierdoor ziet hij het niet als ''fout'' en zal hij niet onder de indruk zijn door geschreeuw of een mep. Dit verklaard de wispelturige aanvallen niet, maar is wss wel een reden waarom slaan of roepen niet helpt! Een echte oplossing durf ik niet te geven, je zou hem moeten heropvoeden, en straffen door bv een plantenspuit?

Katten interpreteren een tik van ons totaal anders die van bv de moeder. Als een moederkat haar kitten een tik geeft gaat niet niet alleen om de mep, maar om lichaamstaal etc etc. Als katten spelen slaan ze elkaar ook constant. Heb je een kat ooit met een muis ofzo zien spelen? Ze doen niks anders dan slaan :+ . Een tik van ons komt voor hen eerder over als spel dan als straf!

Dat kan ik ook nog proberen ja!
Dankjewel! :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 01:20

De katten hier heb ik ook al een boel afgeleerd met de plantenspuit, maar denk er aan dat je gelijk moet reageren als het gebeurt. Een paar seconden laten en ze snappen al niet meer waarom je ze straft. Mijn volgende uitdaging is het afleren om aan de bank en de muur en de deur en de deurpost en de stoelen etc. te krabben ('gelukkig' doet 1 van de 2 het maar)... Ik ben alleen elke keer niet in de buurt van een plantenspuit omdat ze het elke keer ergens anders doet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:27

als je zorgt voor meerdere krapplekken in huis (en dan niet zo'n banketstaaf klein plankje op de grond maar een flinke krabpaal waar ze zich gestrekt aan kunnen krabben) dan blijven ze van je bank, deurpost en stoelen af.
Ik heb 5 krabpalen in huis en geen enkele kat zit aan mn bankstel, muren, deurposten, stoelen of andere plaatsen. Ik heb ook rotan stoelen en ook die laten ze met rust.

Je zou ook nog een sisal deurmat aan de muur kunnen hangen waar ze lekker aan kunnen krabben, het hoeven niet persé palen te zijn maar ze moeten wel ergens aan kunnen/mogen krabben want dat is iets wat ze van nature doen om hun nagels te onderhouden en je kunt het ze echt niet afleren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:34

cissy schreef:
als je zorgt voor meerdere krapplekken in huis (en dan niet zo'n banketstaaf klein plankje op de grond maar een flinke krabpaal waar ze zich gestrekt aan kunnen krabben) dan blijven ze van je bank, deurpost en stoelen af.
Ik heb 5 krabpalen in huis en geen enkele kat zit aan mn bankstel, muren, deurposten, stoelen of andere plaatsen. Ik heb ook rotan stoelen en ook die laten ze met rust.

Je zou ook nog een sisal deurmat aan de muur kunnen hangen waar ze lekker aan kunnen krabben, het hoeven niet persé palen te zijn maar ze moeten wel ergens aan kunnen/mogen krabben want dat is iets wat ze van nature doen om hun nagels te onderhouden en je kunt het ze echt niet afleren.

Helemaal eens!
Het is erg van belang dat ze voldoende in huis aanwezig zijn, krabplankjes, paaltjes, etc.
Waarom meerdere? Zeker als je meer katten hebt en er eenmaal 1 geur hangt van een
kat, de ander er vaak niet meer aan wil krabben.
Ook is het erg belangrijk dat deze op de juiste hoogte hangen!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:49

Ik heb een hele grote krabpaal en 2 kleintjes en ze doet het gewoon omdat het kan, of om geur af te geven. Ik kan nou die zeggen dat de deurpost (helemaal glad) lekker krabt. Ze heeft er geen grip op en toch probeert ze het. Krabpalen begruikt ze ook gewoon trouwens. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van laten weten dat het ongewenst gedrag is en dat ze er dan wel mee op houd. Maar ik zal idd nog eens kijken naar iets extra's voor aan de deur. :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:58

caat_eve schreef:

Maar katten kunnen een tik uit speelsheid geven, of een tik uit kwaadheid.
En dat gaat toch gedoseerd?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:12

Langcara schreef:
caat_eve schreef:

Maar katten kunnen een tik uit speelsheid geven, of een tik uit kwaadheid.
En dat gaat toch gedoseerd?

Als mijn katten ruzie hebben onderling, gaat dat meestal niet met een tik.
De één springt dan meestal in de nek van de ander en eindigen rollebollend over de vloer.
(plukken haar in de lucht :roll: )

Bij het spelen is het niet echt slaan, meer tikkertje...de één wacht vaak bij de deurpost om het hoekje tot de ander voorbij komt lopen door de deuropening en dan springen ze zeg maar met de "handjes" in de lucht naar elkaar maar zonder elkaar te raken. Of ze rennen zijwaarts naar elkaar toe, heel mooi appuyementje trouwens :P en rennen wat heen en weer...maar echt slaan....nee hier niet.