love_western schreef:Gedragstherapeut voor een katSommige katten houden gewoon niet van om telkens geaaid te worden.
Met mijn kat precies zelfde. Komt wel naar mij toe als hij aandacht wil. En miauwen moet je gewoon negeren. Mijn kat wou alleen persee via de voordeur naar binnen. Terwijl we achter een kattenluik hebben. Soms zat hij gewoon uren te miauwen.
Je moest eens weten hoeveel katten EN baasjes hierbij gebaat zijn.
Er zijn zoveel redenen waarom een kat iets doet, wat voor de baasjes een
ramp of raadsel is, maar simpelweg niet snappen wat hun kat duidelijk wil
maken en dan is zo'n therapeute toch erg handig.
Maar ach...er zijn altijd nog van die domme mensen die nergens voor open staan en liever hun dier slaan
Zegt meer over jou en anderen dan over een therapeute die ervoor geleerd heeft.
Jij bent waarschijnlijk ook slimmer dan je dierenarts...die raden namelijk vaak als eerst een
kattengedragsdeskundige aan als er dit soort problemen worden voorgelegd (of plassen in huis, etc.)

edit: Zeer aparte, mooie tekst heb jij in je profiel, die strookt totaal niet met hoe je je berichten opstelt
Sommige katten houden gewoon niet van om telkens geaaid te worden.
Katten begrijpen elkaar wel hoor, alleen de eigenaren snappen vaak niet het 'wezen' kat en hoe ze in het wild leven en dat ze ook zo hun gedragingen hebben die vrij normaal voor ze zijn maar niet wenselijk voor de eigenaren (sproeien bijvoorbeeld of krabben aan het bankstel)
Op 16 jarige leeftijd rende hij nog achter zijn eigen staart aan en soms als hij dacht dat hij alleen was dan pakte hij een bepaalde speelgoed muis en ging hij heel hard miauwen (met dat ding in zijn bek dus...). Dit deed hij al zijn hele leven, net als dat hij op 'onverwachte' momenten sloeg. Als je ergens zat en je riep hem kwam hij heel enthousiast aanrennen om op schoot te liggen. Daar wou hij geaaid worden, maar als je iets deed (aaien, niet aaien, ademen, bewegen, maakte niet uit wat), gromde hij, haalde hij uit en rende weg. Maar als je hem een minuut later weer riep kwam hij net zo enthousiast weer aanrennen. Maar ook met spelen, op een gegeven moment had hij er gewoon genoeg van en werd hij agressief. Het is ook de kunst om goed op de lichaamstaal van de kat te letten. Meest makkelijke te herkennen is het staartzwiepen (een beetje heen en weer beewegen van het topje kan al een teken zijn). Bij Sjaak was het gewoon een questie van met rust laten. Als je dat niet deed waren de consequenties voor jezelf. Zo heeft hij mijn hand een keer aangevallen omdat ik iets van een kussentje aan het afkrabben was op een bankje buiten. Hij lag 2 kussentjes verderop en begon ineens te grommen
Maar als ze begint te meppen dan is ze echt agressief. Ik ga die gedragsdeskundige iniedergeval even bij mn ouders voorleggen!
Een kat die de koelkast open maakt... En ik ben al blij dat die van mij er nog niet achter zijn hoe ze op het aanrecht kunnen komen... Even een tip: als de gedragsdeskundige komt is het handig om op film te hebben staan hoe het gedrag is van de kat is (slaan, miauwen, maar ook het normale gedrag bij spelen etc.). Niet uitlokken, maar gewoon regelmatig een camera erbij. Zij kunnen er vaak al een heleboel uit afleiden.
).
Uiteindelijk zouden ze een spuitje gekregen hebben als de eigenaar haar zin had gekregen, maar we hebben ze uit elkaar gehaald en herplaatst bij mensen die van wanten wisten en zijn superlieve knuffels geworden
ik ga het er later nog wel een keer met hun overhebben.
)