ervaringen gevraagd met spondylose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:52

Spondylose is een serieuze aandoening maar hoeft echt niet dramatisch te zijn, als je op wat voor manier dan ook zorgt dat er goed bespiering op je hond komt dan zullen de meeste spieren de klap opvangen als de hond een rare schuiver maakt. Een spondylose rug manipuleren zou ik nooit doen, is bij mijn nash ook gedaan en dat is niet goed uit gepakt. Die had last van Equina Cauda syndroom, achter in de rug en daar was ook een brug geslagen, door een therapeut is deze gemanipuleerd en is nooit meer terug goed gekomen, heb hem in kunnen laten slapen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:50

Bassenqua schreef:
Spondylose is een serieuze aandoening maar hoeft echt niet dramatisch te zijn, als je op wat voor manier dan ook zorgt dat er goed bespiering op je hond komt dan zullen de meeste spieren de klap opvangen als de hond een rare schuiver maakt. Een spondylose rug manipuleren zou ik nooit doen, is bij mijn nash ook gedaan en dat is niet goed uit gepakt. Die had last van Equina Cauda syndroom, achter in de rug en daar was ook een brug geslagen, door een therapeut is deze gemanipuleerd en is nooit meer terug goed gekomen, heb hem in kunnen laten slapen. ;(

Zolang de bruggetjes maar geen zenuw raken, kunnen ze er idd gewoon oud mee worden.

Anoniem

Re: ervaringen gevraagd met spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:10

De mevrouw zegt dat spondylose het gevolg is van scheve wervels? En dat wanneer je de wervels rechtzet, het probleem is opgelost. Ja, dan moet je geen bruggetjes hebben, werd trouwens nogal bot te woord gestaan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:32

Misschien wel maar volgens mij is het niet alleen maar scheve wervels, er speelt toch ook wel een erfelijke rol in voor zover ik weet! Ik zou het niet aan durven, het lichaam zorgt niet voor niks zelf voor bruggetjes. Had je Dorith zelf aan de telefoon? Daar is door de telefoon inderdaad moeilijk mee te praten maar face to face absoluut geen probleem. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:37

Bassenqua schreef:
Misschien wel maar volgens mij is het niet alleen maar scheve wervels, er speelt toch ook wel een erfelijke rol in voor zover ik weet! Ik zou het niet aan durven, het lichaam zorgt niet voor niks zelf voor bruggetjes. Had je Dorith zelf aan de telefoon? Daar is door de telefoon inderdaad moeilijk mee te praten maar face to face absoluut geen probleem. ;)

Via mail. Er is zekers erfelijke aanleg, net als met HD, dus dat het opgelost zou zijn wanneer de wervels recht staan, geloof ik niet in. Wervels waren hier ook ok trouwens. Hij heeft het boven zijn heupen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:43

Bedoel je dan geen Equina Cauda syndroom, is toch iets anders dan spondylose, deze twee gaan overigens wel vaak samen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:53

Bassenqua schreef:
Bedoel je dan geen Equina Cauda syndroom, is toch iets anders dan spondylose, deze twee gaan overigens wel vaak samen. ;)

Nee dat bedoel ik niet, mijn hond heeft spondylose. Dit kan echter op verschillende plekken aan de ruggengraat voorkomen. Bij mijn hond zijn de bruggen begonnen van iets vanaf de staart en dan een cm of 15 langs de ruggengraat. Dit is vastgesteld middels rontgen. Hij heeft niet die neurologische aandoening (zeldzaam trouwens), ik weet prima wat mijn hond heeft. Alleen is met spondylose altijd het gevaar aanwezig dat een botwoekering een zenuw raakt. Dat kan gebeuren met spondylose. Google er anders eens op.
Waarom denk je dat mijn hond dat heeft trouwens, omdat hij soms lichte uitval heeft van zijn achterpoot?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:58

Er worden nog weleens vergissingen gemaakt in dat gebied met diagnostiseren omdat de verschillen minimaal zijn maar maakt verder ook niet uit! ;) De spondylose trekt uiteindelijk de hele ruggengraat over en vaak trekt het door naar de nekwervels. Bij Equina Cauda blijft het probleem in dat gebied maar nogmaals het gaat ook vaak samen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:04

Mindim schreef:
xRomana schreef:
Idd maak een afspraak bij Dorith Aharon, zijn kan verlichting geven aan de spondylose!
Mijn boxer had dit ook, en ging eens in de zoveel tijd die kant uit, ze knapte daar enorm van op.
Ik zag bijna niets meer aan dr na een behandeling.

Mag ik vragen wat zij dan precies doet aan een spondylose hond? Ik ben als de dood dat een bruggetje gaat breken of een stukje er af, welke dan in de zenuw komt. Ik lees dat het daarom ook afgeraden wordt of doet zij iets totaal anders?

Ze zet wervels recht oid,waardoor er op de lange duur bruggen verdwenen, was op de foto s ook duidelijk een verbetering te zien. :) Ook ben ik blij dat mijn boxer op vers stond, dit zorgde dr ook voor dat de bot kwaliteit in goede conditie bleef, of brok had ze eerder problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:09

Hij heeft al 4 jaar spondylose. De uitval van zijn rechterachterpoot is minimaal en is nog maar van de laatste 2 weken. Hij loopt verder goed. Hij heeft ook een fikse oorontsteking en loopt met zijn hoofd ook nog wat naar rechts. Morgen de laatste AB en dan weer naar de DA om te zien of het klaar is. Hij frummelt nog steeds aan zijn oren, dus dik vrees van niet. Hij is ook doof geworden de laatste 2 weken, waarschijnlijk door Surolan. Vrees is dat hij ook een gaatje in zijn trommelvlies heeft. Zijn coordinatie was vooral hieraan te wijten, aangezien dat al een heel stuk is verbeterd. Of de achterpoot daar ook aan te wijten is weten we nog niet. Hij heeft het een aantal maanden geleden ook een week gehad en dat ging toen over.cHij plaatst wel zijn volle gewicht er op met plassen en dergelijke, we vernemen het alleen op oneffen ondergrond of bij het idioot doen.

Langs de gehele ruggegraat lopen zenuwbanen vanuit het ruggenmerg, dus de kans dat een woekering er eentje raakt is reeel.

@xRomana, waar verdwenen de lange bruggen naar toe dan? Dat is gewoon bot, dus je moet de bruggen breken om de wervels recht te zetten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:23

Mindim, maar dat staat toch allemaal op de site met fotos hoe verbetering zien is? Zo is het bij mijn hond ook gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:15

xRomana schreef:
Mindim, maar dat staat toch allemaal op de site met fotos hoe verbetering zien is? Zo is het bij mijn hond ook gegaan.

Dat mis ik dan, want ik kan dat niet vinden, ik zie alleen iets over een rughernia? Kun je misschien een linkje plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:20

janouk schreef:
Onze labrador heeft jaren baat gehad bij een behandeling door Dr Aharon.
http://www.kreupeldier.nl
Voor de behandeling was opstaan moeilijk en pijnlijk, springen niet meer mogelijk. Hij had spondylose in de lendenengewrichten.
Na zo'n behandeling kon hij weer alles, plassen met de poot omhoog, in de auto springen, etc. Na een half jaar ongeveer moest hij dan weer behandeld worden. De spondylose is geconstateerd op 7 jarige leeftijd en door deze behandelingen is hij 12 jaar geworden.
Ze is natuurlijk geen tovenaar, maar misschien kan ze jouw hond ook helpen. Wij waren er in ieder geval super blij mee. De behandeling gaat volledig in overleg met je eigen dierenarts en hij/zij wordt op de hoogte gehouden van de behandelingen.

Ik zit je post nog eens te lezen, maar in de lendenengewrichten? Ik neem aan dat je de lendenwervels bedoeld? Spondylose komt namelijk alleen aan de wervelkolom voor. Niet in verdere gewrichten, dan is het artrose.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:58

Mindim schreef:
xRomana schreef:

Dat mis ik dan, want ik kan dat niet vinden, ik zie alleen iets over een rughernia? Kun je misschien een linkje plaatsen?

http://www.kreupeldier.nl/nl/info_voor_dierenartsen
Met foto's, alstu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:31

Dank je wel, daar heb ik idd over heen gezien. :)
Ik geloof niet dat spondylose komt door verkeerde stand van de wervels. Maar eerder door erfelijkheid of door te veel beweging met een jonge hond. Het komt veel voor bij boxers bijvoorbeeld. Dat door kraken de bruggen verdwijnen, ja waar gaat het heen dan, je blijft met de bruggen zitten, bot verdwijnt niet. Het is ook geen garantie dat nieuwe bruggen niet gaan groeien.
Op te lossen valt het niet, omdat het kraakbeen tussen de wervelschijven verdwijnt, hierdoor ontstaat instabiliteit en dat probeert het lichaam op te lossen door extra bot aan te maken. Je lost het mijns inziens nooit op door kraken, want zelf met een goede wervelstand kan het kraakbeen tussen de wervels verdwijnen, daar heeft de stand van de wervels niets mee van doen. Kan ook gewoon slijtage door leeftijd of overmatig gebruik zijn. Net zoals met gewone artrose (spondylose is immers gewoon artrose van de tussenwervelschijven), dat valt ook niet te repareren. Verder zegt ze zelf al dat het een " veronderstelling is die ze zeer aannemelijk vind, maar radiologisch getoetst moet worden' . Maw ze weten niet of het wel daadwerkelijk goed is.
De foto's die ze neer heeft gezet bij de spondylose zijn geen spondylose foto's maar van een lumbosacraalstenose, waar ook Equina Cauda syndroom onder valt.

Afbeelding
Je kunt hier duidelijk de beknelling van het ruggenmerg zien, richting staart. Foto van kreupeldier bij onderwerp spondylose.

en hier een duidelijke foto van spondylose
Afbeelding

Citaat:
Van de site van kreupeldier

Spondylose

Bij spondylose denkt men ook dat dit een gevolg is en geen oorzaak. Spondylose zou een non-inflammatoir proces zijn, geassocieerd met een degeneratie van de annulus fibrosis van de intervertebrale disc. Benige sporen en brugjes in de intervertebrale ruimtes zijn dan typisch.(4) Mogelijk dat de degeneratie tussen de wervels een verzwakking en instabiliteit met zich mee brengen. Het lichaam "probeert" de wervelkolom te stabiliseren door het vormen van "bruggetjes". Opheffen van de afwijkende stand en het verbeteren van de algehele conditie van het dier zorgt waarschijnlijk op langere termijn voor het verdwijnen van die brugjes. Deze veronderstelling is zeer aannemelijk maar moet radiologisch nog getoetst worden.

Spondylose en lumbosacrale instabitliteit zijn wel 2 verschillende dingen. Vind dat dan ook zekers misleidend op de site.
Maar goed, das mijn bescheiden mening :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:48

pff heb het door een chiropractor laten bekijken die ook dierenarts is. Het is nog in een licht stadium maar wel aanwezig. Gezien zijn slechte lopen (en idd op filmpjes vorige pagina met tuig gaat het beter dan met halsband) zou hij zeker baat hebben bij een behandeling. Bruggetjes heeft hij (nog) niet dus die kunnen ook niet breken. Maar wat losser maken over het geheel zou heerlijk zijn. Uiteraard komt er eerst een gesprek dan bekijken en bevoelen voordat er ook maar een behandeling start. Voorzichtigheid is altijd gewenst natuurlijk.
Mijn hond zou dus waarschijnlijk veel baat hebben nu bij een behandeling. Maar dat is omdat het wel aanwezig is maar absoluut nog niet in ernstige vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:04

dierenfan schreef:
pff heb het door een chiropractor laten bekijken die ook dierenarts is. Het is nog in een licht stadium maar wel aanwezig. Gezien zijn slechte lopen (en idd op filmpjes vorige pagina met tuig gaat het beter dan met halsband) zou hij zeker baat hebben bij een behandeling. Bruggetjes heeft hij (nog) niet dus die kunnen ook niet breken. Maar wat losser maken over het geheel zou heerlijk zijn. Uiteraard komt er eerst een gesprek dan bekijken en bevoelen voordat er ook maar een behandeling start. Voorzichtigheid is altijd gewenst natuurlijk.
Mijn hond zou dus waarschijnlijk veel baat hebben nu bij een behandeling. Maar dat is omdat het wel aanwezig is maar absoluut nog niet in ernstige vorm.

Dan zou ik het doen hoor, losser maken is altijd wel fijn. Vooral als er geen bruggen zijn of gevaarlijke toestanden en als de tussenwervelschijven nog niet zijn verbeend. Helaas als de bruggen geslagen zijn, is het geen optie meer, omdat de wervels dan aan elkaar vast zitten met bot en dan is er van losmaken geen sprake meer.
Kun je nagaan mijn hond heeft behoorlijk spondylose, maar loopt een stuk soepeler en actiever. De ernst van de spondylose hoeft dus niet altijd iets te zeggen over het lopen ansich. Doe wat voor jou goed voelt, laat je goed informeren en vertrouw je het toch niet, kan je voor een second opinion.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:32

Mijn vorige hond had ook spondylose en die heb ik op Puur Spondy gezet en voor de rest geen al te gekke dingen meer met haar gedaan. Ze was al iets ouder toen we er achter kwamen en ze ging nog wel eens achter een balletje aan, maar was verder niet meer heel sportief zoals flyball en behendigheid. Ze is er heel oud mee geworden! 15 1/2 jaar. Uiteindelijk is arthrose haar fataal geworden, ze kon niet meer op staan en toen hebben we haar in moeten laten slapen |(