Advies gezocht mbt overschot katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Re: Advies gezocht mbt overschot katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:22

Mmmmm, ik zou het toch doen.. Knap dat jij met haar omgaat! Ik zou niet bevriend kunnen zijn met zo iemand.. Hoe aardig ze ook mag zijn.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:23

Ik heb 'goed' contact met een vrouw van halverwege de 80 bij mij in de buurt. Ik mag bij haar achter komen, repareer regelmatig een en ander aan haar fiets en luister naar haar verhalen over haar ouders e.d. Het achterste gedeelte van haar huis is ingestort en waarschijnlijk gaat de rest van het huis deze winter wanneer er een flink pak sneeuw komt, ook tegen de vlakte. Ze leeft terug in de tijd, leeft in en om spullen rond 1900, jaren 30. Ze weigert hulp maar mijn man en ik zijn, naast 1 familielid de enige die het terrein op mogen. Ze rookt als een ketter, leeft tussen de ratten die ze af en toe achterna rent en met haar schoenzool tegen de vlakte aan mept en eet voornamelijk uit blik wanneer het gas weer eens is afgesloten. Ik heb al eens een instantie benaderd en sinds kort contact met die ene familielid die binnen mag komen.

Het beste zou deze vrouw op haar plaats zijn in een prachtige aanleunwoning waar ze de zorg krijgt die ze nodig heeft en hier kan genieten van haar laatste jaren. Maar dit is wat ze wil, ze gaat dood in het huis waar ze geboren is ook al is het niet 'het beste' voor haar.

Toen ik je post las, moest ik hier aan denken. Soms weet je dat iets beter is maar kun je het niet voor elkaar krijgen zonder dat degene ervoor open staat. Je kunt op je collega blijven inpraten, hopend dat er beweging komt in deze beroerde situatie voor de katten of je grijpt in. De vrouw uit mijn buurt, heeft een eigen keuze en dat kun je respecteren. Maar de katten uit jouw verhaal niet en daarom zou ik ingrijpen door hier een melding van te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:26

Mareng schreef:
Mmmmm, ik zou het toch doen.. Knap dat jij met haar omgaat! Ik zou niet bevriend kunnen zijn met zo iemand.. Hoe aardig ze ook mag zijn.

Ik heb inderdaad moeite met de situatie ja. Vind het heel lastig.....

Bramasole; wat een verhaal ook!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:30

Mareng schreef:

Mee eens ik zou ook ingrijpen door een instantie te bellen want dit gaat misschien wel van kwaad naar erger.
Het belang van de katten staat hier voorop.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:32

Bramasole schreef:
Ik heb 'goed' contact met een vrouw van halverwege de 80 bij mij in de buurt. Ik mag bij haar achter komen, repareer regelmatig een en ander aan haar fiets en luister naar haar verhalen over haar ouders e.d. Het achterste gedeelte van haar huis is ingestort en waarschijnlijk gaat de rest van het huis deze winter wanneer er een flink pak sneeuw komt, ook tegen de vlakte. Ze leeft terug in de tijd, leeft in en om spullen rond 1900, jaren 30. Ze weigert hulp maar mijn man en ik zijn, naast 1 familielid de enige die het terrein op mogen. Ze rookt als een ketter, leeft tussen de ratten die ze af en toe achterna rent en met haar schoenzool tegen de vlakte aan mept en eet voornamelijk uit blik wanneer het gas weer eens is afgesloten. Ik heb al eens een instantie benaderd en sinds kort contact met die ene familielid die binnen mag komen.

Het beste zou deze vrouw op haar plaats zijn in een prachtige aanleunwoning waar ze de zorg krijgt die ze nodig heeft en hier kan genieten van haar laatste jaren. Maar dit is wat ze wil, ze gaat dood in het huis waar ze geboren is ook al is het niet 'het beste' voor haar.

Toen ik je post las, moest ik hier aan denken. Soms weet je dat iets beter is maar kun je het niet voor elkaar krijgen zonder dat degene ervoor open staat. Je kunt op je collega blijven inpraten, hopend dat er beweging komt in deze beroerde situatie voor de katten of je grijpt in. De vrouw uit mijn buurt, heeft een eigen keuze en dat kun je respecteren. Maar de katten uit jouw verhaal niet en daarom zou ik ingrijpen door hier een melding van te maken.

ik ben bang dat als je haar in een aanleun woning plaats ze dood gaat van verdriet .
iemand die zo gehecht is aan haar woning kun je gewoon niet meer weghalen .
helaas:n

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:34

Goof schreef:
Exact, wat jij zegt bedoel ik dus ook.
Ik ben daar dus erg bang voor, maar aan de andere kant kan het niet zo door gaan. Niet voor haar, zeker niet voor de katten. Ik zie er kittens sterven, ik kon wel janken toen.

Wat zou jij doen vrouwke? Ik weet het dus niet.... :(

het is gewoon een moeilijke zaak.
weet jij niet iemand die daar ook over de vloer komt? misschien met haar overleggen wat het beste is.
ik zou het ook heel moeilijk vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:36

Nee,zoals ik zei ben ik buiten het gezin (zo goed als) de enige die er over de vloer komt. Anders had ik het inderdaad met een wederzijdse bekende kunnen bespreken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:38

Wopkelover: dat heb je goed gezien. Zij moet inderdaad gewoon sterven in het huis van haar ouders want dat is het beste voor haar ook al lijkt het vanuit onze positie niet zo.

Goof: moeilijk is het. Ik denk dat wanneer mijn grens bereikt zou zijn ik haar voor de keus zou stellen, of samen een oplossing zoeken waarbij je stapsgewijs vooruit kijkt naar wat het beste is voor de katten of via een instantie. Is eerlijk en helder.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:40

bel anders gewoon eens naar 144 wat volgens hen de opties zijn in zo'n situatie. je hoeft nog niet meteen haar naam en adres te geven ;)

dan kun je aan de hand van dat gesprek bekijken hoe je het verder aan wil pakken :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:41

loulou schreef:
bel anders gewoon eens naar 144 wat volgens hen de opties zijn in zo'n situatie. je hoeft nog niet meteen haar naam en adres te geven ;)

Dat is misschien wel eengoed idee ja,dank je.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:44

bel de plaatselijke GGD,of een ander sociale hulpverlenende instantie(maatschappelijk werk).die geven zowel hulp aan mens, als dier.ze zorgen dat er hulp komt, ruimen het huis op, en zoeken mee naar een oplossing voor de katten.
het hoeft niet gezegd te worden dat het van jou komt, -is altijd anoniem- en de buurt moet het toch ook weten/horen/ruiken ?
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 16-12-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:50

Ik weet niet hoe goed je haar kent, maar misschien kan je eens aankaarten waarom ze zoveel katten heeft? Heeft meestal een diepere oorzaak als mensen zich zo omringen met dieren, in combinatie met verwaarlozing. En mocht dat zo zijn in haar geval, dan zou maatschappelijk werk of een andere vorm van hulpverlening toereikend kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:19

wij hebben ooit via een stichting er 7 laten helpen , wij zorgen er verder wel goed voor toen en nu. vlooien zijn er niet en op de oudste na zien ze er prima uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:32

Biedt hulp aan.

Let op je 'gesprekstechniek' daarbij.

Geef eerst aan wat er allemaal GOED is. Kaart daarna aan dat er volgens jou ook dingen MIS zijn. Geef geen ellelange lijst, maar benoemd de 2 of 3 belangrijkste punten (en laat de rest even voor wat het is). Vraag vervolgens welke oplossingen ze daarvoor zelf ziet en zeg dat je daarbij graag wil helpen. Sluit vervolgens het gesprek weer af met iets postiefs.
Let op dat je in het gesprek zelf 'gelijkwaardig' blijft, dus zelf niet veroordelend of betweterig overkomen.

Ik zou pas als laatste redmiddel allerlei instanties inschakelen, omdat dit voor haar links of rechtsom altijd bedreigend zal zijn. Ze heeft ongetwijfeld geen kwade bedoelingen, maar is gewoon in iets verstrikt geraakt waar ze niet meer uit komt.

Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:08

Ik vind het erg bewonderenswaardig hoe je dit aan wilt pakken, maar denk eerlijk gezegd niet dat het reëel is.

Als ze namelijk nog op een gezonde manier van haar katten zou houden, zou ze na de eerst gestorven kitten meteen in actie gekomen zijn (eigenlijk zelfs eerder).
Ze hebben een naam voor deze mensen: horders.
Die weten wel dat wat ze doen eigenlijk de spuigaten uit loopt, maar ze kunnen geen afscheid nemen van hun 'collectie'.

Ik hoop voor je dat je met een goed gesprek haar overtuigd krijgt, maar zo niet vind ik wel dat je actie moet ondernemen. Als je dit niet buiten haar om wilt doen, zou ik dat vantevoren aangeven (of in het gesprek als ze niet redelijk is).

Succes ermee!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:11

de katers herplaatsen zodat het al niet meer vermeerderd wordt.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:19

Heb goede tips voorbij zien komen.
Misschien zou je eens bij een asiel in de buurt kunnen gaan kijken of deze iets kunnen betekenen. Niet in de zin van de katten opnemen, maar om te kijken of hun kunnen helpen met het laten helpen van de katten/poezen zodat verdere fok en inteelt wordt voorkomen. Hier heeft het asiel wel eens van die 'acties' gehad dat je voor een minimaal bedrag je kat/poes kon laten helpen.
Het asiel zit niet te wachten op het vroeg of laat opvangen van al de katten van deze mevrouw dus misschien willen ze preventief meewerken (meestal hebben zij een dierenarts waar ze mee samen werken ontworming e.d in huis) aan een oplossing die voor iedereen beter is.

Er zal toch iets moeten gebeuren en hoe meer er bij komen, hoe slechter de situatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:17

Goof schreef:
Dat staat in de OP vrouwke ;)

Citaat:
Ik heb de situatie uiteraard al voorzichtig aangekaart. Ze is zich bewust van het feit dat het uit de hand loopt/ uit de hand gelopen is, maar ze handelt er niet naar. Ze heeft niet de financiele middelen om de katers te laten helpen. Een gesprek er over voeren gaat ze uit de weg.

Liljebo;houdt een zwerfkattenopvang zich ook bezig met huiskatten?

Wilawander; ik twijfel absoluut niet aan de aanpak van 144, maar ik wil het eigenlijk niet buiten haar om spelen.

Wij deden dat wel in probleem situaties. Ik kan niet voor andere organisaties spreken. Wellicht een kwestie van informeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:23

Dank allemaal voor het meedenken en voor de tips.

Ik ga even goed nadenken over hoe ik dit aan ga pakken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:26

Maar staat ze er wel voor open om hulp te krijgen? Vaak zien dat soort mensen de problemen niet eens

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:27

Ze weet dat het uit de hand gelopen is,dat wel. Maar nee, ze is koppig als ze groot is, dus hulp zal ze niet accepteren. Dat is het lastige.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:28

een groot probleem hier in is dat de vrouw vaak oook niet meer goed voor zich zelf kan zorgen.
ik denk dat ze buiten hulp voor de dieren ook hulp voor haar zelf nodig heeft.
hopelijk komt er snel een gepast oplossing.
jammer dat je zo ver weg woont wil zelf nog een poesje (eigenlijk pas over een tijdje)
maar had graag over wogen er nu al 1 te nemen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:29

Dan zul je toch een verdomd goede stok achter de deur moeten hebben anders kun je het gewoon shaken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:30

hanny_jelke schreef:
een groot probleem hier in is dat de vrouw vaak oook niet meer goed voor zich zelf kan zorgen.
ik denk dat ze buiten hulp voor de dieren ook hulp voor haar zelf nodig heeft.
hopelijk komt er snel een gepast oplossing.
jammer dat je zo ver weg woont wil zelf nog een poesje (eigenlijk pas over een tijdje)
maar had graag over wogen er nu al 1 te nemen

Er komt een dezer dagen een nestje aan hoor, dus je kan zo een kitten uitkiezen :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:31

Caira schreef:
Dan zul je toch een verdomd goede stok achter de deur moeten hebben anders kun je het gewoon shaken!

Precies, daar ben ik me van bewust ;(