Snel hulp gezocht, cavia!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Snel hulp gezocht, cavia!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:26

Ja het flesje doet het gewoon... Ik wacht wel af, als het nog veel slechter gaat dan grijp ik in ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:34

hij krijg toch wel extra vitamine c he :Y)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:36

Waarschijnlijk heeft jou caafje last van zn tandjes! Snel naar de DA, anders sterft je beestje door de honger!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:37

Een cavia moet sowieso voldoende vocht binnenkrijgen! Is hij ook sloomer dan normaal? Krijgt hij voldoende vitamine C?

Ik had (heb) een cavia die ontzettend sloom is uit nature. Die slaapt ook de hele dag in haar toiletje. Laatst na een vitamine kuurtje (prikje) leek het wel beter te gaan, maar ze is weer iets teruggevallen.

Ik zou wel even langs de dierenarts gaan. Je kunt ook bellen?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:39

Omdat ze best oud is zal ik tog maar gaan

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:11

Ja ze krijgt genoeg vitamine c

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:14

Ik zou toch even langs de dierenarts gaan, hoeveel slechter moet het gaan voordat je er mee heen gaat/wilt?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:19

Hoe geef je de vitamine C?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:22

Ruby1995 schreef:
Ja het flesje doet het gewoon... Ik wacht wel af, als het nog veel slechter gaat dan grijp ik in ;)

Wss te laat dus... zou sneu zijn, niet?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:29

Even mijn reactie.
Ik fok al jaren met cavia's, heb er ook meerdere.
mijn ervaring is dat als een cavia eenmaal ziek word er vaak niets aan te doen is.
Wil je niet onnodig bang maken, maar als er bij mij een caafje ziek word ga ik er niet meer mee naar de DA.
Eerder deed ik dat wel, en ik ben al voor bijna alles geweest, zonder resultaat, ja een lege portomonee.

Als je wel wil gaan moet je niet langer afwachten, hoe zieker een cavia word, hoe zwakker ze worden, hoe moeizamer het herstel.
Het zouden inderdaad zijn tandjes kunnen zijn, als die te lang worden kunnen ze bijna geen brokjes meer eten, en gaat het drinken uit een flesje ook moeilijker, en groenvoer lukt dan vaak nog wel.
Je kunt dat zelf heel makkelijk zien, de onder tandjes moeten op de boventandjes aansluiten, daardoor slijten ze, als ze over elkaar heen gegroeid zijn moet je niet wachten en naar de DA gaan.

sterkte

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:39

Ik zal zometeen gelijk de tandjes bekijken.
Ze heeft altijd een vitamine C stick in haar hok :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:09

De kiesjes kun je heel moeilijk bekijken, dus ben benieuwd of je wat aantreft. Alleen de voorste snijtanden kun je bekijken of deze te lang zijn of scheef staan, maar ook op de kiezen kunnen haken komen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:28

XoNo schreef:
De kiesjes kun je heel moeilijk bekijken, dus ben benieuwd of je wat aantreft. Alleen de voorste snijtanden kun je bekijken of deze te lang zijn of scheef staan, maar ook op de kiezen kunnen haken komen.

Dat klopt, maar met haakjes op de kiezen kunnen ze wel gewoon uit een flesje drinken, en ik begreep dat dat ook minder werd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:29

marjootje schreef:
Even mijn reactie.
mijn ervaring is dat als een cavia eenmaal ziek word er vaak niets aan te doen is.
Wil je niet onnodig bang maken, maar als er bij mij een caafje ziek word ga ik er niet meer mee naar de DA.
Eerder deed ik dat wel, en ik ben al voor bijna alles geweest, zonder resultaat, ja een lege portomonee.

Als je wel wil gaan moet je niet langer afwachten, hoe zieker een cavia word, hoe zwakker ze worden, hoe moeizamer het herstel.
Het zouden inderdaad zijn tandjes kunnen zijn, als die te lang worden kunnen ze bijna geen brokjes meer eten, en gaat het drinken uit een flesje ook moeilijker, en groenvoer lukt dan vaak nog wel.
Je kunt dat zelf heel makkelijk zien, de onder tandjes moeten op de boventandjes aansluiten, daardoor slijten ze, als ze over elkaar heen gegroeid zijn moet je niet wachten en naar de DA gaan.

sterkte

Hoe doe je dat dan? Laat je ze dan gewoon langzaam doodgaan?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:46

Bij de dierenarts een spuitje gaan halen ,en zijn brokken in water gaan weken en dan in de spuit gaan doen,
En dan gaan kijken of hij iets wilt gaan drinken,
vitamine C gaan voeren daar hebben cavias vaak te korten aan,

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:00

Ze deed behoorlijk opgewekt vanmorgen en piepte weer wanneer ik beneden kwam

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:18

Het klinkt (nu) niet echt héél ernstig... Want je zei dat het nu al een paar dagen aan de gang is, en als het echt ernstige problemen zijn, zou het nu al wel veel slechter gaan.

Eet ze nu dan al wel? Heeft ze gekeuteld en is haar ontlasting ook normaal? Geen diarree o.i.d.?
Geef vooral hooi, dat is licht verteerbaar en goed voor de spijsverting. En hooi is belangrijker dan korrels.

Als ze nu echt weer zoals voorheen is, denk ik dat de da niet meer nodig is... Maar je moet niet snel te makkelijk denken, hoor. Het kan bijv. ook gasbuik zijn (vergelijk het met koliek bij paarden > door te veel gas in de darmen), dat is echt heel gevaarlijk en vereist snelle handelingen. Maar dan zijn de symptomen ook ernstiger, naast niet eten hebben ze dan ook nog eens een hele pijnlijke buik (piepen) en ogen ze duidelijk lamlendig.
Gasbuik komt helaas redelijk vaak voor, en daar zijn ook echt (meerdere) medicijnen (ter stimulatie werking maag-darmkanaal, pijnbestrijding) van de da voor nodig omdat het zo hardnekkig is. En zelfs dan nog redden ze het geregeld niet, maar hoe sneller je erbij bent, hoe beter...

Hoe voelt haar buikje? Kun je er gewoon aan voelen, is het niet opgezet? Dat is ook wel een check voor gasbuik. Maar zoals jij het beschrijft, denk ik nu niet aan gasbuik... Dat wordt nl. niet vanzelf beter.
Maar (langere tijd) niks eten is heel erg gevaarlijk voor cavia's, zelfs dodelijk. En een stilliggend maag-darmkanaal kan op zichzelf ook weer (de kans op) gasbuik verergeren.
Desnoods met een spuitje dwangvoederen. Critical Care kun je naar mijn weten ook zonder da aankomen, is een goed merk wat ik zelf ook een keer heb gebruikt. Mocht je niet naar een winkel kunnen, dan kun je zelf ook wat van haar brokjes fijnmalen en aanmengen met een klein beetje water.

Overigens; 4 is inderdaad niet héél oud voor een cavia, maar ze hebben dan wel 'hun beste tijd gehad', om het maar even zo te zeggen. Je kunt het vergelijken met een seniorleeftijd. Echt bejaard is idd meer 5/6. Maar met 4 zijn ze wel degelijk vatbaarder voor ziekten en klachten dan met bijv. 1 of 2 jaar. Het kan dan veel sneller komen. Het is geen direct ouderdomssymptoom, maar op die leeftijd is er wel degelijk meer gevoeligheid voor. Maar dat verschilt ook weer per cavia, kan enorm uiteenlopen.

Succes en beterschap met de caaf, TS! :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:34

Mindfields schreef:
marjootje schreef:
Even mijn reactie.

sterkte

Hoe doe je dat dan? Laat je ze dan gewoon langzaam doodgaan?

Nee ik laat ze uiteraard niet langzaam dood gaan.
Ik heb zelf verschillende middeltjes in huis waaronder antibiotica, zie ik met 2 dagen geen resultaat, dan laat ik de cavia inslapen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:30

Dankje voor de reacties, zit nu op school en bekijk der vanmiddag weer hoe ze oogt, moet nog wel hooi kopen dus doe ik gelijk!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:36

marjootje schreef:
Ik heb zelf verschillende middeltjes in huis waaronder antibiotica, zie ik met 2 dagen geen resultaat, dan laat ik de cavia inslapen.

Sorry moet hier even op reageren.. Weet niet of je de hele discussie rondom antibiotica resistentie een beetje volgt? Het is echt onverstandig om willekeurig antibiotica te geven aan zieke dieren.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:09

Jasmijn159 schreef:
marjootje schreef:

Sorry moet hier even op reageren.. Weet niet of je de hele discussie rondom antibiotica resistentie een beetje volgt? Het is echt onverstandig om willekeurig antibiotica te geven aan zieke dieren.

Ik geef niet zomaar willekeurig antibiotica aan mijn caafjes, weet heel goed waar ik mee bezig ben.