hond verhaard veel wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:19

Oehh.. dan heb ik het grappig bedoelde volledig gemist... :o :oo :o

(Ter verdediging van mezelf: ik run in mijn vrije tijd een hondenschool.... en wat je daar niet aan "dat had ik nu nooit kunnen verzinnen'" echt serieus bedoelde zaken tegen komt... Dat houdt je niet voor mogelijk , daarbij zou jou scheer actie dan nog niet eens zo heel erg opvallen. :n ...)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:37

Het eten wil ook nog wel eens helpen.

Toen mijn hond op brokken stond, verhaarde hij het hele jaar door vrij veel. Op KVV werd dit al minder en nu die BARFt is het nog minder geworden én z'n vacht ziet er beter uit.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:02

Sassol schreef:
Het eten wil ook nog wel eens helpen.

Toen mijn hond op brokken stond, verhaarde hij het hele jaar door vrij veel. Op KVV werd dit al minder en nu die BARFt is het nog minder geworden én z'n vacht ziet er beter uit.

Jammer dat dat bij mijn honden niet hielp... brokken... KVV.... BARF.... verharen doen ze altijd helaas :j

Voor kortharige honden werkt de Furmaster perfect. Helaas heb ik honden met een hele dikke vacht en dikke ondervacht dat het er niet geschikt voor is :n

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:05

princesmax schreef:
De hond in bad doen en goed insoppen met honden shampoo, dan met een kong super groom of een andere rubberen borstel met ronddraaiende bewegingen over de hond gaan, dan uitspoelen. Na het uitspoelen hond weer in de sop en weer met de borstel eroverheen, dan weer uitspoelen en dit nog een keer herhalen.
tussendoor niet borstelen, deze behandeling 2 tot 4x per jaar herhalen.
Ik heb dit zo op school geleerd en heb het zelf al uitgeprobeerd bij de fox van mijn moeder, die was altijd in de rui, nu niet meer, het werkt supergoed!

Bedoel je de Kong Zoom Groom? Die heb ik ook. Ik zal niet zeggen dat de honden helemaal niet meer verharen als ik het gebruik (maar ja, hele dikke vachten, eigelijk onmogelijk ;) ) maar als ik het tijdens het wassen gebruik doen ze wel een stuk minder verharen :j

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:06

Joanne1987 schreef:
Sommige honden haren extremer hoor, ik ben met de druppels begonnen iom dieren arts. En vinnie was verder kern gezond en had nergens last van

Welke druppels zijn dat?

Joanne1987

Re: hond verhaard veel wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:39

Laveta + carnitine van beaphar

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:21

Hier doe ik ze regelmatig wassen (ben er allergisch voor) en daarnaast gebruik ik om de week de furminator wat enorm goed werkt (ook voro mijn langharige kat!) Daarnaast is het gewoon wisseling van zomer/winter dat het erger is. Ik gebruik ook schapenvet met zeewier en eventueel zalmolie.
Je kan echter wel van alles gebruiken tegen verharen maar ze zullen toch moeten verharen uiteindleijk.
Wat je ook kan doen op het hoogtepunt als je het niet meer ziet zitten de hond naar een trimster brengen.

Joanne1987

Re: hond verhaard veel wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:50

dan moet een hond wel geschikt zijn om te trimmen... vinnie haart nu ook echt wel, maar idd 'normaal', niet zo extreem meer

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:08

dierenfan schreef:
Hier doe ik ze regelmatig wassen (ben er allergisch voor) en daarnaast gebruik ik om de week de furminator wat enorm goed werkt (ook voro mijn langharige kat!) Daarnaast is het gewoon wisseling van zomer/winter dat het erger is. Ik gebruik ook schapenvet met zeewier en eventueel zalmolie.
Je kan echter wel van alles gebruiken tegen verharen maar ze zullen toch moeten verharen uiteindleijk.
Wat je ook kan doen op het hoogtepunt als je het niet meer ziet zitten de hond naar een trimster brengen.

Schapenvet, zeewier en zalmolie zijn allemaal helemaal goed voor de vacht :j Maar een furminator moet je echt niet om de week gaan gebruiken! Wat je dan doet (naast de huid van de hond kapot maken als je niet exact weet wat je doet), is een probleem creeren.
Ik heb ook een paar van die boerenfoxen (en dat geldt ook voor bijvoorbeeld labradors, pinchers en al dat soort kortharige honden) in de salon, die komen een keer in het voorjaar en een keer in het najaar. Die zet ik in de speciale cremespoeling 10 minuten te week, en daarna kun je met de waterblazer de meeste haren er al uit blazen. Vervolgens ga ik er nog met de furminator overheen, maar dan moet je wel weten wat je doet anders werkt het averechts.

Een furminator moet je eigenlijk niet vaker dan 1x per 2 maanden gebruiken, want hoe voorzichtig je het ook doet, als je haren wilt verwijderen beschadig je absoluut ook de huid en die heeft hersteltijd nodig. Bovendien raakt de hond in een permanente staat van rui als je de furminator zo vaak gebruikt.

Als je zo min mogelijk last van de haren wilt hebben kun je het beste de hond twee keer per jaar (in de ruiperiodes) naar de trimmer brengen voor een goede behandeling, en daarna kun je best tussendoor met een zachte slickerborstel de echt loszittende haren verwijderen om het een beetje binnen de perken te houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:30

ik gebruik de furminator om de week in de rui periode en dat is hier 1.5 maand dus 6x per jaar ofzo gebruik ik die. Kan best meer zijn dan normaal echter gelukkig hebben mijn honden en kat en konijnen er geen rare vachten door en verharen ze ook absoluut niet het hele jaar door. Misschien dat ik het toch voorzichtig genoeg doe of ik heb gewoon mazzel. Inmiddels is het al een maand geleden dat ik wat aan de vachten van mijn honden gedaan heb en mijn kat heb ik vandaag voor het eerst in 3 weken weer aangeraakt met een borstel. Moet dus op zich wel goed zijn hier.

Buiten de rui periode doe ik niets met mijn honden of hoogstens lekker laten zwemmen of wassen en daarna flink met handdoeken afdrogen zodat er veel haren uit gaan als het nodig is.

Maar idd moet je met de furminator wel oppassen wat je doet! Je kan de problemen er heel goed groter mee maken alleen soms is de keuze er niet helemaal. Gelukkig hier vers voeding en weinig verharen.