buizerd vermoord je kippen waar je bij staat, en keert trug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat zou jij doen als dit jou kippen waren,

de Kippen in de avond gaan opsluiten in hun nachthok
148 (94%)
vrij laten rond lopen, de kippen moet zich zelf in veiligheid gaan brengen.
9 (5%)

Totaal aantal stemmen: 157

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:00

Tja roofvogels moeten ook eten niet waar, alleen rot dat het nu net jou kippies zijn.
Ken een voorbeeld van een roofvogel die iedere dag om dezelfde tijd op de punt van de schuur ging zitten wachten tot de kippen buiten mochten (vrij-land kipjes, of vrije uitloop kipjes t'is maar hoe je ze noemen wilt) Boer was dagelijks 1 kip kwijt, meer haalde de roofvogel niet op.
Vond ik best slim van die vogel eigenlijk, heb m ook wel eens zien zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:04

Fred heeft helemaal gelijk Wildgirl. Een buizerd pak even anders dan je denkt. En ja ook ik heb al oog in oog met Berend gestaan :D En reken maar dat ie niet blij met me was. En je moest de kippen eens te keer horen gaan. Die zien hem echt wel komen, en hier kunnen ze gelukkig onder de struiken gaan zitten. Al zag werderhelft laatst nog een jonge buizerd zelfs tussen de struiken doorvliegen. Overigens het is nu de tijd van de jonge buizerds. Die zijn uitgevlogen maar nog niet zo geweldig goed in jagen. Een makkelijk te pakken kippetje is dus :Y) En zullen ze dus ook altijd sneller proberen dan moeite doen op wild. En pogingen doen langs en over stukken te vliegen waar een volwassen buizerd zich niet aan waagt. Daarom (en om de vossen en marters) wordt hier ook snachts alles opgesloten in het kippenhok.

TS als gaas of een net niet wil, haal bij een hengelsportshop visdraad van 80/100 of 1 mm Dat kan je ook in lijnen aan de bovenkant spannen zonder dat er echt een contructie zit aan de bovenkant of het te groot is voor een net. Heb ik hier zelf ook. Gedeeltelijk lopen hier de kippen op een groot stuk, maar de jonge kuikens/hennen zitten in een apart stuk waar dus dat visdraad overheen gespannen zit. Daar vliegt geen buizerd meer in.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:10

Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?
Afgezien van een lesje correcte Nederlandse spelling als de sodemieter de kippen achter slot en grendel maar persoonlijk komt jouw verhaal mij vreemd over...
Een buizerd zal niet snel een kip pakken namelijk, die heeft over het algemeen meer ruimte nodig om zijn lucht-aanval techniek goed te kunnen uitvoeren.
Daarnaast zie je bij roofvogels vaak geen sporen van de jacht, dus het ''overal veren'' verhaal klopt hierin ook niet....

Dan heb jij nooit een buizerd zien moorden. Want kippen proberen weg te komen en dat kost ze veel veren.
Wij hebben hier helaas 2 buizerds, wij wonen aan de bosrand en ze kunnen dus makkelijk konijntjes en weet ik veel wat pakken.
Wij hebben de kippen los op 80m2 in een soort 'bos' waarbij ze een groot binnenhok hebben waar ze snachts altijd inzitten. (die wij ook dichtdoen) maar wij hebben de kippen nu 1 jaar, en er zijn er al 8 aan de buizerd verloren gegaan. We hebben 2 meter hoge hekken en zoveel mogelijk netten over de bomen, maar over de hele hoge gaat dat niet. Maar reken maar dat hij er tussendoor kan.
Hij heeft 1 keer vast gezeten in de netten maar hij blijft toch terug komen.. Ze komen ze gewoon overdag halen, wij hebben er de camera opgehad om te kijken wat nou die kippen vermoordde. En dat waren dus mooi 2 buizerds.

Jessix

Re: buizerd vermoord je kippen waar je bij staat, en keert trug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:14

Dat is de reden waarom wij geen kippen meer hebben genomen. We wonen midden op de Utrechtse Heuvelrug, heerlijk in de bossen dus en hebben vele jaren lang kippen gehad. Lekker los, scharrelen. Wel een nachthok, maar altijd open.

De roofvogels pakte ze bij ons gewoon op klaarlichte dag. We hebben het vaker zien gebeuren. Toen de laatste dood was hebben we besloten er maar niet meer aan te beginnen. De buizerd wonen er nou eenmaal en kippen in een hok vinden we zelf niets.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:20

Tja...dit hoort er bij. Is hier ook wel eens gebeurd.
Mijn kippen hebben vrije uitloop over het hele erf en lopen dus ook regelmatig in de wei.
's nachts heb ik het nachthok dicht...maar dat is niet tegen buizerds, want die vliegen dan niet, maar tegen vossen en bunzings etc..
En als hier weer een roofvogel het op mijn kippen heeft gemunt, dan houd ik ze een week of twee binnen, dan heeft de vogel de focus ondertussen weer op wat anders.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

LZP -> BB

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:25

Het heeft niet echt zin om ze 's nachts op te sluiten, want een buizerd jaagt overdag. Dat helpt wel tegen vossen trouwens!

Mijn ouders hebben in de tijd van de ophokplicht een ren gemaakt met een dak van transparante golfplaten. Ideaal, er kunnen geen roofvogels meer bij en zelfs als het regent kunnen de kippen naar buiten ;)

Als je niks doet zal de buizerd terugkomen tot alle kippen op zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:37

Waarom is het zo erg dat een buizerd een kip heeft opgegeten? Omdat het jouw kip was?

Een dier moet ook eten en zou nooit meer tot zich nemen dan nodig. Dit in tegenstelling tot de mens.
Dit jaagt "voor zijn plezier", eet omdat "het lekker is". Persoonlijk vind ik roofvogels prachtige vogels en ben blij als ik er eentje zie. Ja, natuurlijk vind ik het niet leuk als ik ook zie dat er een dier opgegeten wordt. Maar dieren doen het in het klein. Wij mensen in het groot. Straks met kerst eten velen weer hun buik vol. :Y)
Wel eens een kijkje genomen bij een kippenslachterij? Buizerds moorden niet, dat doen mensen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:43

Ersina

Wat heeft hier een kippenslachterij nou weer mee te maken :?
Het is de natuur ja dat dieren elkaar op gaan eten,
Dat zegt nog niet dat mijn kippen los buiten lopen, om opgevreten te gaan worden door een buizerd. :(
buizerd moorden wel, jij vergelijk appels met olifanten,

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:07

Jee wat erg hoe groot is je ren,kun je het niet overdekken.met een net of gaas.
Er zijn speciale apparaten die ze toch verjagen,of heb ik het mis,schakel de jachtopziener in.
klinkt wreed maar die loopt gewoon op ons land,voornamelijk vossen jagen.
Want die hebben al 2keer onze kippen bende vermoord.
En nu is de heining meters hoog.
Ts sterkte met je kippetje vind het erg voor je. :(:)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:13

Fred_Kroket schreef:
dior_bokt schreef:
Ik zou alleen niet weten hoe je boven de ren, van het kippenhok een net kunt gaan maken. ?
Ze hebben een nachthok, en twee andere hokken waar in in kunnen gaan,

Wij hadden gewoon kippengaas eroverheen gespannen. Dus een raamwerk van hout maken ter breedte van het gaas en dat vastspijkeren met van die U vormige spijkers!

ik heb er gewoon een groot net (vijvernet) overheen, die kun je in alle maten krijgen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:15

Ik ga rond kijken voor een net, :) voor over de kippenren,
zo dat die buizerd niet nog meer kippen kan gaan vermoorden, :(

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:19

dior_bokt schreef:
Ersina

Dat zegt nog niet dat mijn kippen los buiten lopen, om opgevreten te gaan worden door een buizerd. :(

Nou , dan verschillen we van mening, want ik vind dat een buizerd niet moord , als hij eten vangt. Dus de stelling vond ik overdreven.
In een kippenslachterij hangen honderden kippen. Die ingepakt naar supermarkten gaan. Als ze over de datum zijn worden ze weggegooid. Dan had ik het begrepen als er over moord gesproken werd.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:20

Bij ons ook een kip dood door een buizerd. Een paar meter naast de huisdeur die overigens losstond en de honden liepen los rond. Het gaat om Orpingtons die kippen zijn kwa omvang groter als de buizerd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:21

Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?
Afgezien van een lesje correcte Nederlandse spelling als de sodemieter de kippen achter slot en grendel maar persoonlijk komt jouw verhaal mij vreemd over...
Een buizerd zal niet snel een kip pakken namelijk, die heeft over het algemeen meer ruimte nodig om zijn lucht-aanval techniek goed te kunnen uitvoeren.
Daarnaast zie je bij roofvogels vaak geen sporen van de jacht, dus het ''overal veren'' verhaal klopt hierin ook niet....

Dat is onwaar. Het stikt hier van de buizerds. Bij ons naast zijn uiteindelijk de meeste kippen door buizerds gevangen en dat waren nog grote kippen ook. Buurvrouw heeft de overgebleven 2 uiteindelijk in een mega kippenhok gezet. Heb het zelf ook wel eens zien gebeuren en ja er lagen wel veren toen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:22

Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?

Tenzij hij daar lekker de kip op zat te peuzelen:
Afbeelding

(eigen foto)

TS: vervelend, maar vrij eenvoudig te voorkomen. Ook in NL moet je nu eenmaal rekening houden met wilde dieren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:28

Dit dier, foto van Stef, zat ook naast mijn huis met een duif! :j Ook overal veren hoor! :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:39

veren natuurlijk krijg je die ze plukken de buit namelijk en ook in het gevecht om weg te komen zie je veren opvliegen.
Kwa wel of niet moorden als de buizerd bij ons het enkel zou doen om te eten kan hij ook de vogels op het land naast ons vangen dat zijn wilde duiven en eenden. Nee hij gaat voor de grote buit onze brahma's die 3 x zo groot zijn helaas stript hij steeds enkel de rug en laat de rest zitten. En tis steeds de zelfde zag hem vandaag ook weer op het hok zitten hij wacht gewoon tot hij er weer bij kan. Helaas zie je hier momenteel bijna geen hazen dus ik snap dat het dier ook moet eten en ik neem het hem zeker niet kwalijk tis een wild dier maar tis wel verdrietig elke keer je geliefde kippen zo te vinden met de buizer er bij.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:52

wat wij hier eerder als alarm hadden was een parelhoen tussen de kippen (ookwel poelepetaat genoemt hier). Parelhoenders maken een hele berg herrie als ze roofvogels zien en onze kippen sjeesden dan echt naar binnen als de parelhoen begon, hierdoor nooit een kip aan de buizerd of andere rondvliegende roofvogels kwijt geweest. Helaas is de poelepetaat onlangs van ouderdom dood gegaan en zou ik graag een jonge hen weer hebben maar moeilijk te krijgen. K ga nu proberen in het voorjaar een aantal parelhoen eieren te krijgen en deze uit te laten broeden door een van onze eigen hennen, dan krijg je de beste 'waakhennen' zegt men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:25

Wij hebben ze ook altijd opgesloten.
Een dag vergeten...

InneyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:33

Ersina schreef:
dior_bokt schreef:
Ersina

Nou , dan verschillen we van mening, want ik vind dat een buizerd niet moord , als hij eten vangt. Dus de stelling vond ik overdreven.
In een kippenslachterij hangen honderden kippen. Die ingepakt naar supermarkten gaan. Als ze over de datum zijn worden ze weggegooid. Dan had ik het begrepen als er over moord gesproken werd.

Hoe noem je het dan als er iets gedood word? :+

TS, ik zal toch echt een net over de ren spannen. Dan weet je zeker dat de buizerd er niet meer in kan komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:35

Ersina schreef:
Waarom is het zo erg dat een buizerd een kip heeft opgegeten? Omdat het jouw kip was?

Een dier moet ook eten en zou nooit meer tot zich nemen dan nodig. Dit in tegenstelling tot de mens.
Dit jaagt "voor zijn plezier", eet omdat "het lekker is". Persoonlijk vind ik roofvogels prachtige vogels en ben blij als ik er eentje zie. Ja, natuurlijk vind ik het niet leuk als ik ook zie dat er een dier opgegeten wordt. Maar dieren doen het in het klein. Wij mensen in het groot. Straks met kerst eten velen weer hun buik vol. :Y)
Wel eens een kijkje genomen bij een kippenslachterij? Buizerds moorden niet, dat doen mensen.

Dus je vindt het ook niet vervelend als een leeuw jouw paard pakt? :Y)

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:45

Als een roofvogel een maal is geweest blijft hij terugkomen,simpel genoeg omdat hij weet dat daar eten te halen valt,op de onderstaande link kan je kant en klare netten bestellen ,precies op maat en met koord omzoomd(heb zelf een net bij hun vandaan over mijn duiven voliere) netten zijn zeer sterk,ik zou allen niet te kleine maaswijdte nemen ivm. sneeuwval , maar als je ze beld kunnen ze je ook alle info daarover geven

http://www.nettenlijn.nl/

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:13

Nikka schreef:
Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?

Dat is onwaar. Het stikt hier van de buizerds. Bij ons naast zijn uiteindelijk de meeste kippen door buizerds gevangen en dat waren nog grote kippen ook. Buurvrouw heeft de overgebleven 2 uiteindelijk in een mega kippenhok gezet. Heb het zelf ook wel eens zien gebeuren en ja er lagen wel veren toen.

Idd Nikka. Een kennis van mij heeft een biologisch leghennenbedrijf, en die heeft ook erg veel last van buizerds. Dagelijks worden daar kippen gepakt. Deskundigen wilden dit eerst niet geloven, pas toen het op film stond!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:20

Wildgirl schreef:
Wat je nu moet doen?

Oh echt wel dat buizerds kippen pakken. :j En ze maken er een zooitje van ook, eten het dier ter plekke op, overal veren... zo was er een keertje weer een gepakt, buizerd ging er al vandoor toen ik de kip zag maar die leefde nog. Bleek dat toen we 'm omdraaiden het dier helemaal leeggegeten was (ingewanden), snel de kop omgedraaid dus...

Ersina schreef:

Beetje flauwe reactie. Iemand kan toch best gehecht zijn aan zijn kipjes? Dan is het toch nooit leuk als die worden opgegeten? :roll:
Die vergelijking met die slachterij slaat verder nergens op, heeft er toch niks mee te maken. TS wil gewoon graag haar kipjes veilig hebben, logisch toch?

TS ik denk dat genoeg schuilmogelijkheid (bomen) het beste werkt... ja of binnenhouden, maar dat is natuurlijk minder fijn voor je kippen. Hier worden ze altijd gepakt als ze in het weiland lopen, tussen de bomen zijn ze meer beschut.