Goudvis ligt op bodem en komt niet vooruit HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: Goudvis ligt op bodem en komt niet vooruit HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 15:48

Er is helaas nog geen verandering.
Ik wacht nog maar even af.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:50

Denk dat het idee wat hier al geopperd werd het beste is. Tot nu toe zo goed mogelijk verzorgen in dit aquarium, zand op de bodem, flink filter erbij enz enz en dan in de lente naar iemand met een vijver met meerdere goudvissen. Een goudvis hoort namelijk sowieso niet in een aquarium. Of is het een sluierstaart? Die kunnen weer willen maar die willen inderdaad wel echt een grooooot aquarium. Zou daar echt even goed over nadenken of je daar wel aan wilt beginnen :P

Lees je zelf ook echt goed in via internet inderdaad. Mensen in de dierenwinkel weten er jammer genoeg niks van af...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:32

Helaas is er nog steeds niet veel verandering. Ik wacht dus nog maar af, meer kan ik toch niet doen.
Wel heeft de vis wat gegeten. Hij zwom niet zelf naar het voer toe, maar ik duwde het zo naar beneden dat het recht voor zijn neus naar beneden zonk. Dan zwom hij er zelf een heel klein beetje naar toe en at het eten.

Helaas zonk de vis daarna meteen zelf naar beneden. Ik heb hem werkelijk waar nog geen 10 sec aaneensluitend zien zwemmen.

Bij een "normale" vis als hij niet zwemt, zinkt hij dan ook naar de bodem?

Ik ben ook al even naar pompen aan het kijken, voor het geval dat, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb. Iemand met meer verstand van pompen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:36

Wij hebben een vis gekregen van een kennis van ons, die hun dochter die vond het zielig dat hij maar in zijn eentje was, en wij hadden er ook nog maar 1. Dus toen hebben wij hem gekregen. Het is zo'n zwarte bol oog sluierstaart vis.. ik zal even een foto googelen, maar die zinkt ook voortdurend, terwijl wij een pomp, plantjes, vriendjes, etc. hebben.

EDIT: linkje gevonden:

http://goudvissenverzorgen.nl/goudvisso ... escoopoog/
Laatst bijgewerkt door moelly op 10-12-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:37

Ik vond toevallig hier een stukje, misschien dat je er iets aan heb??

wat is het voor vis? Je hebt drie typen vissen, bodemvissen, middenlaag vissen en oppervlaktevissen. Dat zie je vaak aan de bekvorm. Oppervlaktevissen wijst de bek naar boven, middenlaagvissen zit de bek in het midden van het lijf en bij bodemvissen wijst de bek naar beneden. Misschien heb je een bodemvis in jouw aquarium? die voelt zich thuis op de bodem.

Als het een gewone goudvis is oid dan zou er iets mis kunnen zijn met zijn zwemblaas?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er van uit ga dat het een goudvis is, maar honder procent zeker weten doe ik het natuurlijk niet!

Wat gebeurt er als er iets mis is met de zwemblaas?

Hij heeft net even een mini stukje gezwommen, maar als hij stopt met zwemmen zinkt hij als een steen naar de bodem.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:41

Ik denk ook dat het probleem ligt aan dat hij heen en weer vervoerd is, nieuw aquarium, (te) schoon water, enz.
Bij het verschonen van mijn aquarium kwakkelde mijn vissen ook wel eens. Dit ging altijd wel na een halve dag over.
Ik denk dat je nog even moet afwachten, en dat hij vanzelf opknapt. Goudvissen zijn sterke vissen. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:44

Pomp moet wel afgestemd zijn op de vis niet dat de pomp de vis opzuigt.
Zie je ook nog weleens zit het vast in het filter of pomp helemaal zielig.

Beste is inderdaad een pompje.
Ik heb veel vissen gehad sommige gingen maanden mee soms maar een week.
Met een pompje was het probleem opgelost gaan ze jaren mee.
Je leert in de jaren.
Sommige doen het jaren wel goed met zuurstof plantjes.
Wil je het goed doen koop een bak waarin de vis wel lekker kan zwemmen en een pompje.

Ik ken ook een vis van iemand anders die zwemt in de ochtend vrolijk rond in de avoind zit de vis vol met lucht op zoiets en drijft aan de oppervlakte dit is al jaren.
In de ochtend zwemt de vis weer gewoon.
Het is wat met de vissen haha.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:46

Als je een aquarium opstart, zal je ook eerst de juiste bacteriën aan het water moeten toevoegen. Het duurt een paar dagen voor je een aquarium vis-klaar hebt, ze kunnen niet goed tegen gewoon kraanwater. Dat soort toevoegingen zijn bij aquariumzaken te krijgen.

Ik hoop voor de vis dat hij het gaat redden, ik vind goudvissen zelf ontzettend leuk (maar dan wel in een bak die zij zelf ook leuk vinden :) ). Er zijn op internet een hoop fora te vinden waar je de juiste informatie kan vinden over wat je nu moet doen. Succes!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:49

Nou, hij vertoont na het eten duidelijk meer activiteit dan daarvoor.
Ik heb hem nu in die paar minuten dat ik online ben drie keer helemaal naar boven zien zwemmen! (En drie keer ook weer zien zinken :(:) )

Bedankt iedereen voor de reacties!

Helaas heb ik nu alleen maar kraanwater, dus hier moet hij het maar even mee doen. Ik kwam inderdaad al verschillende fora tegen via google. Ik zal daar ook eens gaan rond snuffelen. :)

We will see.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:49

Vis zal wss wat hebben met de zwemblaas :j

Dan kunnen ze ó niet meer omlaag, of niet meer omhoog. Bij omlaag probleem kun je trainen of prikken, maar ik ben bang dat omhoog niet te trainen is....

Maarja als je niet zeker weet of het wel een goudvis is, dan kan het ook iets anders zijn natuurlijk... Heb je een foto mischien?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:53

Ws is hi gewoon van slag door de reis. Hij komt vanzelf wel bij denk ik .. En daarna kan je beginnen met de adviezen op te volgen ;) Succes ermee!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:58

Ik zal morgen een foto plaatsen, misschien dat jullie hem dan kunnen identificeren ;)
Het is trouwens niet dat hij niet omhoog kan. Dat lukt wel, maar hij zakt daarna weer snel naar beneden.

Nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen. Maar stel dat hij overleeft en er komt een vriendje bij, heb ik dan geen kans op vissenbaby's?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:01

Nee, niet zo snel. Voor goudvissen moeten de omstandigheden toch wel lekker ideaal zijn willen ze kuit gaan schieten. Bij ons in de vijver gebeurt dat wel heel erg veel. Dan zwemmen er weer een hoop kleine zwarte visjes rond die geleidelijk aan oranje worden, erg leuk om te zien!

Zorg wel dat je bak groot genoeg is als je er een goudvis bij gaat zetten. Mijn mening is dat je er het meeste lol van hebt als je bak zo dicht mogelijk hun behoeften benadert :) Wel heel leuk dat je je voor je goudvis wil inzetten!! De meeste goudvissen treffen dat niet en slijten hun dagen in een veredelde vaas.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:01

Héle kleine kans :) Eigenlijk zou je kunnen zeggen, 99% zeker niet. Het is lastig te zien bij goudvissen wat het geslacht is en de kans dat er eitjes komen en die ook uitkomt is in een aquarium erg klein.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:04

Fijn dat het weer wat beter gaat :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:09

Weer een stomme vraag: Maar kan het eigenlijk wel een goudvis zijn als hij niet helemaal oranje is? :+
Zijn kop is dit wel, maar de rest van lichaam niet. Daarnaast heeft hij een sluierstaart.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:12

Laatst bijgewerkt door Snadrem op 10-12-11 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:13

Nee hoor :) Ze kunnen alle varianten van oranje, zwart en wit zijn. En met of zonder sluierstaart. Alleen heten ze dan sluierstaartgoudvis :+ (je moet wel echt gestudeerd hebben om dat te snappen hoor :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:14

Volgens wikipedia zijn er enkele tientallen mutaties van de goudvis, die allemaal goudvis heten.. Dus je kan best wel eens gelijk hebben Snadrem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:08

Nederlands kraanwater kan gewoon het aquarium in. Al die middeltjes zijn gewoon geldklopperij en alleen nodig in landen waar je het water uit de kraan ook niet kan drinken. Wat wel belangrijk is is dat een aquarium kan rijpen en er in je filter een bacterie cultuur ontstaat die schadelijke stoffen uit de uitwerpselen omzet in onschadelijke stoffen.

Als je vis het redt zou ik er een klein intern filtertje in hangen (kost een tientje) en de komende 3 weken dagelijks een 30% water verversen. Daarna zal je filter voldoende ingedraaid zijn en is wekelijks 50% verversen voldoende. Let bij verversen op dat de temperatuur van het toegevoege water gelijk is met het aquarium.

Het mooiste is als hij komend voorjaar ergens in een vijver kan. Tenzij je natuurlijk besmet raakt met het aquarium virus :+ .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:13

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:20

Juliette86 schreef:
Nederlands kraanwater kan gewoon het aquarium in. Al die middeltjes zijn gewoon geldklopperij en alleen nodig in landen waar je het water uit de kraan ook niet kan drinken. Wat wel belangrijk is is dat een aquarium kan rijpen en er in je filter een bacterie cultuur ontstaat die schadelijke stoffen uit de uitwerpselen omzet in onschadelijke stoffen.

Klopt, die bedoel ik ook. In het kraanwater zelf zit die bacteriecultuur niet en die is wel belangrijk voor de vissen. Het scheelt een hoop tijd als je gewoon een flesje bactopur er in gooit, en zo duur zijn die nou ook weer niet. Hoeft alleen bij het opstarten, en ik deed er ook nog wel eens een scheutje in als ik per ongeluk eens teveel water had ververst of als ik de filter had schoongemaakt.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:39

WissMiss schreef:
Bij het kraanwater zou een of ander spulletje moeten toegevoegd worden, omdat kraanwater niet kan - vraag me niet waarom waarom want dat ben ik vergeten...
Of je zou de vissenkom een tijdje (een paar dagen dacht ik) moeten laten staan met slechts plantjes erin.. zonder vissen.

wij hebben een aQuarium van 1,50 breed en daar doen wij ook gewoon kraanwater in,maar idd wij hebben wel een filter erin zitten (we hebbene r maanvissen in zwemmen).

Hoeveel plantjes heb je? en hoe groot is die?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:16

De vis is nu wel redelijk actief, maar het zinkprobleem blijft.
Als hij stopt met zwemmen zakt hij gewoon naar de bodem, maar misschien is dat wel normaal?
Ik vind het er maar een beetje triest uitzien.

Ik ga zo een filmpje maken, dan kan iedereen het zien :)

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken!