Hond eet slecht/kieskeurig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:33

betadine schreef:
Bassenqua schreef:
Dit antwoord ga je waarschijnlijk niet waarderen maar je hebt zelf van je hond een slechte eter gemaakt

Jij velt heel snel een oordeel hoor. Mijn hond kreeg enkel brok en at het minimum om te overleven. Dan verander je wel eens van merk ja om te zien of het niet aan de brok ligt. Soms begint hij dan van de nieuwe brok te eten en na 3 dagen ook niet meer. Wens het jou niet toe om het op een dag met een van je dieren voor te hebben, want het is echt niet leuk om een anorexia-patientje in huis te hebben en boze blikken te krijgen van mensen omdat je hond er ondervoed uitziet.

Ik begrijp TS wel ook al is blikvoer echt wel rommel, maar dat weet ze zelf wel anders zou ze hier niet posten om er iets op te vinden.

Betadine, ik vel geen oordeel, absoluut niet, misschien moet je mijn post even opnieuw lezen ? Aangezien ik in de diervoeding zit en hondenpension heb wordt ik vaak met dit probleem geconfronteerd en ik heb zelf ook anorexia patienten gehad en weet je hoe dat kwam ? Omdat ik liep te trutten met het voer, net zoals ik hier lees en zoals jij ook bezig bent, ik ben ook aangesproken door mensen dat ik mijn hond weleens te eten mocht geven. Ik denk dat jij in dit geval degene bent die snel een oordeel velt maar sommige dingen zijn nou éénmaal niet op een leuke manier te vertellen. ;) Toen ik ophield met het getrut met voer en mijn kiezen op elkaar zetten om de situatie terug te draaien, één van de honden heeft het vol gehouden om 10 dagen niks te eten, was het probleem opgelost, net zoals alle verwende diva's die bij mij in pension zitten en daarna prima eters waren tot groot plezier van de eigenaren. Misschien moet je even naar jezelf kijken ? ;)

flicka

Re: Hond eet slecht/kieskeurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:04

Of blik nou slecht is of niet, het is een smaakmaker door de brokken. Ik heb mijn hele leven al honden en ze hebben altijd goed gegeten. Je moet voeren op het oog. Dat doe je goed TS. Maar laat je hond eens met de pot mee-eten. Gekookte aardappels, groente en wat jus, wat brokken erdoor. Al mijn honden waren en zijn nog gek van macaroni, gewoon met smac, tomatenpuree, kaas. Macaroni vult ook goed trouwens.

En heb je al pens geprobeerd? Niet die van Rodi maar die goedkopere pakjes uit de diepvries bij de super. Die is ook wat groffer. 400 gr per pakje. Lekker mengen met brokken, oud bruin brood of macaroni.
Toen ik nog grote honden had haalde ik hele pens uit het slachthuis, ik weet niet of dat nog kan.

Ik heb nu 2 terriers en die eten echt alles. Standaard eten is Pedigree kleine brokken en een kwart kuipje vlees. Of ik geef er pens bij of koolvis, gekookt. Hart geef ik ook, dat willen ze even gekookt. Maar met een grote hond wordt dat een dure grap en ze worden er niet dik van.

Lekker prakje stamppot met wat jus, brokken erdoor.

Wedden dat ie dan gaat smullen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:17

Ook hier een lastige eter, die heerlijk zat te smullen aan de lotgering die mams mee had gebracht..Schijnbaar erg lekker :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:43

xSCWx schreef:
maar dan 3x verdeeld over de dag.

'k Zou toch echt twee keer doen, geen 3. Dan eet ze misschien twee happen tussen de middag en verder niets.
's Ochtends en 's avonds werkt het beste.

Verder EENSCH met Bassenqua.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:19

Wanneer is de hond voor het laatst ontwormd?
Ik heb vroeger ook een keer zoiets met mijn hond Lamar gehad, dacht dat hij een miepert was geworden met eten maar hij bleek toen een behoorlijke worminfectie (lintworm) te hebben. Nadat hij 2 keer ontwormd was en een beetje bijgekomen begon hij vanzelf steeds beter te eten. Bij het Woud kun je de ontlasting laten onderzoeken.
http://www.wormbestrijding.nl/hond_index.html

Mijn 4 jarige witte herder Rohwyn is altijd netjes op tijd ontwormd, ook nog vlak voor ik de nieuwe pup kreeg maar een maand later wees onderzoek van zijn ontlasting uit dat hij haakwormen had. (was de eerste keer dat ik de ontlasting liet onderzoeken). Dus altijd standaard ontwormen wil niet zeggen dat je ook altijd safe zit. Van een worminfectie kunnen ze ook erg afvallen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 02:47

Zo hey, bedankt voor de reacties! Maar vrees dat er alsnog geen oplossing bij zit...
Vis is ze niet dol op (van lotgering gehad)
Ze borrelt niet in haar maag en de ontlasting is gewoon super
Werken doet ze graag. Dan geef ik een brokje als beloning en die apuugt ze weer uit.
Nou, vanaf morgen streng voer regime. 2x de bak neerzetten en verder niet... Hoop dat ik daar sterker in ben dan zij, vorige keer was ze al zo mager geworden natuurlijk, ben juist blij dat ze weer wat aangekomen is.
Ik heb haar 2 weken geleden ontwormd. En daarbij hou ik haar poep in de gaten (al kun je natuurlijk niet alle soorten wormen hierin vinden). De laatste tijd valt ze niet heel veel af, blijft zo rond de 28kg zitten, maar het is gewoon te weinig...
Ik krijg inderdaad vaak opmerkingen dat ze wel wat voller mag worden. Zeker als ze heeft gezwommen, want door al dat haar lijkt ze dikker dan ze is.

Domdiedom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 05:07

Mijn hond is ook een erg moeilijke eter geweest toen ik haar kreeg. Ze kon echt gewoon een aantal dagen niet eten en was dan ook erg mager. Maar door dat ik haar bak weg haalde als ze niet wou eten heeft ze toch geleerd dat ze moest eten anders had ze honger.
Ik voer cavom ze krijgt 225 gram voor een tervuerense herder. Omdat ze van deze brok niet veel hoeven te hebben worden ze eerder dik dan dun en hebben ze dus ook eerder honger.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:03

Bassenqua schreef:
Betadine, ik vel geen oordeel, absoluut niet, misschien moet je mijn post even opnieuw lezen ? Aangezien ik in de diervoeding zit en hondenpension heb wordt ik vaak met dit probleem geconfronteerd en ik heb zelf ook anorexia patienten gehad en weet je hoe dat kwam ? Omdat ik liep te trutten met het voer, net zoals ik hier lees en zoals jij ook bezig bent, ik ben ook aangesproken door mensen dat ik mijn hond weleens te eten mocht geven. Ik denk dat jij in dit geval degene bent die snel een oordeel velt maar sommige dingen zijn nou éénmaal niet op een leuke manier te vertellen. ;) Toen ik ophield met het getrut met voer en mijn kiezen op elkaar zetten om de situatie terug te draaien, één van de honden heeft het vol gehouden om 10 dagen niks te eten, was het probleem opgelost, net zoals alle verwende diva's die bij mij in pension zitten en daarna prima eters waren tot groot plezier van de eigenaren. Misschien moet je even naar jezelf kijken ? ;)

Moest je echt in diervoeding zitten zou je weten dat brokken niet zo veel beter zijn als blikvoer. Ze bevatten geen vlees maar vleesmeel en als dikmaker vaak bietpulp, jaja kunstjes van de brokjesfabriek genoeg en dit zelfs bij de duurste merken.
Ik ben van mening dat als een hond het goed doet op iets je niet moet veranderen, maar ik heb 1 jaar lang op mijn tanden gebeten en ja door zogenaamde mensen die in diervoeding zitten en het enige wat ik bereikte was een hond die tijdens mijn afwezigheid het vriesvak openkreeg en het vlees in bevroren toestand opat en tijdens wandeling nog liever stront opat als zijn stomme maar dure brokken en dan zeg jij dat ik maar wat heb zitten klooien. Mijn veearts zelf stelde meermals ondervoeding vast en het was limiet of hij mocht onder enkele sondes hangen. Dus ik denk dat jij erg generaliseert. Mijn vorige hond was moeilijk, maar dit was enkel omdat ze erg verwend was, mijn ouders hadden toen horeca zaak en ze kreeg dus de resten, dan is het wel logisch dat brok minder aanlokkelijk is.
Nu heb ik een TSW en jack russel en de jack russel eet alles de tsw eet nog geen hondensnoepjes, nog geen kippencarcassen eet hij. Dus ik geef je gelijk dat meestal de oorzaak aan de eigenaar ligt, maar echt niet altijd en nu zijn we 3 jaar verder en is super gezond en dit wou ik delen. Ik zei enkel dat je snel een oordeel velt omdat echt niet alle honden het goed doen op brok en als dierenvriend een hond uithongeren en enkel eten geven dat hij met lange tanden opeet waar slaat dat dan op ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:20

ynessa schreef:
Mijn hond is ook een erg moeilijke eter geweest toen ik haar kreeg. Ze kon echt gewoon een aantal dagen niet eten en was dan ook erg mager. Maar door dat ik haar bak weg haalde als ze niet wou eten heeft ze toch geleerd dat ze moest eten anders had ze honger.
Ik voer cavom ze krijgt 225 gram voor een tervuerense herder. Omdat ze van deze brok niet veel hoeven te hebben worden ze eerder dik dan dun en hebben ze dus ook eerder honger.

Zo, dar is niet veel nee voor een herder! Heb inderdaad cavom eerder voorbij horen komen, omdat ik een witte herder heb moet ik ook oppassen met oranje en rode kleurstoffen. Helaas is dat er een beetje bij ingeschoten omdat ze niet wilde eten...
Maar ik blijf nog even dit geven, ben allang blij dat ik iets heb gevonden wat ze eet. Om nu weer van voer te veranderen zie ik niet zittten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:48

als er wel ergens veel kleurstoffen inzitten is het wel in pedigree pal,buiten dat zit er BHT en BHA in,ook wel bekend als kankerverwekkend gif,plus een vlees percentage van welliefst 4% waar je hond het op moet doen.

persoonlijk zou ik zeggen ga zowiezo voer geven wara een hond meer voedingswaarde aan heeft als PP...

overigens eten niet alle honden vis,en kan me ook voorstellen dat je hodn niet zomaar de vis variant van lotgering heeft gegeten,je had beter de vleespens versie kunnen nemen,die eten bijna alle honden heel erg graag.

een hond gaan laten eten dmv uithongering zou nog niet eens in me opkomen,vreselijk...een beest moet gewoon lekker willen eten,als ze hier iets niet lusten krijgen ze gerust wat anders...liever een hond die lekker eet als een beest dwingen te eten door verhongering..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:53

Ha Kimmie, daarom laat ik haar ook nog even op pedigree staan. Ik kan nu wel heel leuk weer ander voer gaan voeren, maar dat eet ze toch niet. en als ze niet eet heb ik helemaal geen hond meer, dus dan heb ik liever de minder goede oplossing, dan geen oplossing. Ik ben er ook niet blij mee, ik ben wel blij dat ze eindelijk eet. Het is kiezen tussen 2 kwaden.
Nou moet.ik er wel bij zeggen dat zij goed wit blijft, behalve bij haar oortjes wat bruin, maar dat hebben zowat alle witte herders.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:59

Ik heb een jonge hond die eerder dit jaar een moeilijke eter was door omstandigheden. Ik voer hem KVV. Ik heb toen een gedeelte van zijn versvlees opgewarmd in een pan, beetje aangebraden en vervolgens door de rest gemengd en dit rustig afgebouwd door elke keer minder toe te voegen. Toen at hij weer als een tierelier. Nu eet hij de bodem weer uit de bak bij wijze van spreken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:00

als ze echt niets anders lust zou ik dit ook geven hoor,maar áls ze wat anders zou willen eten dan zou ik echt kijken naar voer met meer voedingswaarde als PP :j

wat honden vaak ook heel lekker vinden is meradog brokjes,mijn honden eten geen brokken,maar dit schrokken ze weg... ( sta in een dieren winkel staan ze gewoon die voerbak daar leeg te vreten ^) ) als je wil wil ik best wat brokjes naar je opsturen ,dan kan je het proberen?? ( heb nl ooit een zak gekocht maar ding gaat maar niet op)

haha ja kvv opbakken kan ook nog...soort gehaktballen van maken :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:07

Ja als je zou willen graag kimmie :)
Gebakken vlees eet ze inderdaad wel.. Hmm, misschien toch weer even smuldier proberen anders

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:11

ik zou alleen wel de vleescompleet variatie nemen dan,denk dat gebakken penslucht de eerste dagen je huis niet uitgaat,en stuur maar je adres per pb dan stuur ik je wat van die brokjes op :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:13

Ik heb het met Tinlo en Shaweca gedaan en het viel mee. Maar dat is wel iets "vleziger" dan Smuldier.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:17

Nagaan hoeveel gram je hond volgens haar leeftijd en grootte zou moeten kijgen per maaltijd of per dag.
En dan de helft blikvoer en de helft brok geven. Neerzetten en max 10 minuten laten staan, dan heeft ze tijd genoeg gehad om eraan te beginnen.
Dit heeft voor onze hond (yorkshire) wel geholpen, al heeft ze soms nog dagen dat ze gewoon niet wil eten. Soms at ze 3 of 4 dagen niet, zelfs geen verse kip of ander vlees van tafel (ja, als je hond echt niet wil eten wordt je zo hopeloos dat ze eten van tafel krijgen..) Nu enkel 80gram per portie (2x per dag), en nu eet ze wel.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:17

Mijn hond was haar hele leven een slechte eter, vanaf dag 1 dat ik haar had (van straat geplukte bijna 1-jarige jonge hond). Zij kreeg altijd onbeperkt eten (brokjes, vers vlees, een blik als het warm weer was) en ze at de hele dag af en toe een beetje. Maar ze bleef mager en was echt niet dik te krijgen, ze was ook heel actief maar daar kreeg ze niet meer honger van. Nu is zij afgelopen september ingeslapen omdat zij nierfalen had. Dat begon in januari: ze wilde ineens helemaal niet meer eten en na de zoveelste bloedtest was er een klein mankementje in de nierwaardes te zien. Nou en toen er dieetvoer in zicht kwam is ze helemaal gestopt met eten. Madam was niet alleen kieskeurig, ze werd gewoon echt misselijk van eten. Dus de dagen dat ze wel at en wij haar volpropten met datgeen wat ze op dat moment lekker vond werden de dag erna weer afgestraft door zware misselijkheid. Dat weten we pas sinds dit jaar, de jaren daarvoor heeft ze het heel waarschijnlijk ook altijd gehad maar doordat haar bloedwaardes altijd o.k. waren is daar nooit aan gedacht.
In de loop van dit jaar zijn haar nieren steeds slechter geworden en ook de kwartjes vielen 1 voor 1. Ze at b.v. altijd onze (wilde) aardbeienplantjes uit de tuin als ze de kans kreeg, kon tijdens het rennen ineens een gele kwak gal uitspugen en weer vrolijk verder rennen, ze kwijlde soms lange draden slijm vanuit het niets die ze dan in de rondte schudde en dan moesten we haar hele kop schoonpoetsen. Als ze sliep dan ging haar buik tekeer als een draaiorgel, daar kreeg ze dan ook weer speciaal voer voor maar dat ging er echt niet in, ook niet na 10 dagen, ze ging dan nog liever dood en nu weten we pas waarom en dat maakt het achteraf nog wranger. Ik hoop dat je geen van bovenstaande symptomen herkent, wilde het toch even met je delen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:18

En ik zou niet vaak voeren, max 2 maal per dag.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:21

Bakken zou ik niet doen,die lucht is niet te harden..Zachtjes laten koken in wat water stinkt veel minder :j

Om nog een keer terug te komen op de lotgering..Je kan hier ook de versie nemen met meer lam,dat lusten honden vaak wel omdat het iets zoetiger smaakt(denk tenminste dat het daardoor komt)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:08

Kimmie ik ga je pb-en
Mizzpoez, ik herken dit gelukkig niet! Maar zodra ik bij de da ben zal ik vragen of ze bloed kan afnemen (als ze dat nodig vind). Want in principe.. Is ze gewoon hartstikke gezond voor de rest.

Domdiedom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 03:42

kimmie261 schreef:
een hond gaan laten eten dmv uithongering zou nog niet eens in me opkomen,vreselijk...een beest moet gewoon lekker willen eten,als ze hier iets niet lusten krijgen ze gerust wat anders...liever een hond die lekker eet als een beest dwingen te eten door verhongering..

Ja, mijn hond zou liever een broodje hamburger eten van de mcdonalds. Als een hond zelf besluit niet te eten kan je allemaal lekkers voor zetten maar dat maakt het niet beter. Ik wil graag een gezonde hond. Verhongeren is helemaal geen eten geven niet 10 keer per dag een bak voer neer zetten om te kijken of ze eindelijk wil eten. Nu eet ze echt goed ze is mooi op gewicht zit mooi in haar vacht en is erg vrolijk.

Ik kies liever voor een gezonde hond dan voor een ongezonde hond die je op hamburgers moet zetten of erg slecht voer.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 05:04

Ik heb hier ook zo'n figuur rondlopen. Een rottweiler van 28-29kg als ik geluk heb. Ze woog ooit 32kg maar dat is allang niet meer. Altijd een moeilijke eter geweest, net wat jij zegt ze eet het liefst alleen blikvoer en spuugde de brokjes ertussenin gewoon weer uit.

Het werd helemaal moeilijk toen bleek dat ze nierproblemen had want toen mocht ze alleen nog maar dieetbrokjes. Nou die at ze dus echt niet graag. Ze at het minimale om in leven te blijven, maar viel dus wel enorm af en zag er niet echt gezond uit. Ook ik werd aangekeken of mijn hond wel helemaal goed was.

Na een expirement met vers vlees (Gatverdamme zei mijn hond) heb ik uiteindelijk een middenweg gevonden. Ze krijgt nu zo'n worst van Rodi. Ze verkopen ze gewoon bij de Vomar en misschien ook bij andere supermarkten. Sowieso bij de dierenwinkel :j Deze krijgt ze: http://www.rodi-petfood.nl/rodi-classic ... n/kip-rund

Het is niet zo goed als vers vlees, want er zit niet hetzelfde percentage vlees in. Maar het is ook weer niet zo slecht als ander blikvoer. In de Rodi worst zit geloof ik 75% vlees tegenover 13% in sommige blikvoeders.

En eindelijk jahoor, ze vindt het heerlijk!! Wat een wonder, opeens als ik het eten klaar maak staat ze naast me! Echt heerlijk dat ze weer eet.

Maar meer dan dit eet ze ook niet echt hoor, officieel mag ze geloof ik wel 2 van die worsten per dag maar ze eet er maar eentje op. 's Ochtends geef ik een heel klein beetje brokjes (zeg een stuk of 15 :+ ) en die eet ze op sinds we er een hond bij hebben. Waar ze vroeger dat had laten staan wil ze het nu niet hebben dat onze andere hond het op eet dus met gods gratie werkt ze het dan maar naar binnen.

Verder krijgt ze van mij ook vaak een klein beetje rijst, pasta of aardappels als ik over heb. Uiteraard alles zonder zout erop. Wat ze verder nog wel wilt eten soms is een simpele boterham, dus die krijgt ze in de middag.

Je moet er een beetje creatief mee zijn, maar uiteindelijk kom je er wel achter wat ze willen eten. Vooral die Rodi worst raad ik je aan omdat je aangeeft dat ze wel blikvoer lust.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:25

ynessa,waarom dan persee je hond meteen op slecht voer zetten??

mijn honden eten geen brokken,alleen maar vlees maar ik heb er 1 die echt bv geen kip lust,dan ga ik hem toch niet laten hongeren totdat hij uit ellende maar die kip opeet,welnee ,krijgt ie ander lekker vleesje wat hij wel lekker vind,dan eet hij goed,ik geen frustratie dat ie niet eet,hond blij,baasje blij :)

zo heb ik hier honden die maar 1 merk kvv willen eten,nou dan krijgen ze dat toch....liever dat ze lekker eten als dat ik dagen ze moet laten hongeren tot ze maar van ellende gaan eten,pieker daar niet over over om dat zo te doen :n

dus hier geen hamburgers of mac donalds hoor,snap niet waarom je dan altijd maar "slecht"moet gaan voeren als je wat anders kiest voor je hond...je kan ook iets anders "gezonds" kiezen wat een hond lekker vind... :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:00

Toen mijn hond nog op brokken stond at hij ook nooit z'n bak leeg. Of je nou een half uur of 4 uur had gewandelt, hij at het broodnodige en de rest liet hij staan.
Toen overgestapt op kvv, inderdaad eerst Smuldier. Maar daar had hij meer van nodig dan de betere merken kvv (Shaweca, Tinlo, Carnibest).
Duke weegt ong. 25 kilo en moest toendertijd 800/900gr Smuldier hebbben om op gewicht te blijven. Terwijl dit op Carnibest maar 500gram was.

Nu geef ik hem échte botten en vlees, hier moet hij 750gram per dag van hebben, omdat kvv vrij vet is vergeleken met gewoon vlees. Waar je wel op moet letten als je bijvoorbeeld lotgering gaat geven, is dat ze wel dikker worden maar alleen maar omdat het heel vet is. Niet de allergezondste manier om je hond op gewicht te krijgen dus.

Als ik reken voor jouw herder als die op goed gewicht zou zitten (ong. 35 kilo) denk ik dat je minimaal 700gr kvv zou moeten geven (van een goed merk). Als je dan dus vergelijkt met mijn hond, snap je wel dat 3 bakjes smuldier dan nog een beetje weinig is.
Je zou natuurlijk wel kunnen kijken of ze aankomt van de lotgering, want als ze zelfs dáár niet dik van worden, dan nemen ze het gewoon niet op.