Wat een kat met voedselallergie voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:08

Ik wil je echt afraden naast het Z/D voer nog iets als tussendoortje te voeren.. dan is het hele idee van de voeding weg.. Wat ik al eerder zei en de dierenarts ook, de eiwitten in de voeding zijn zo bewerkt dat het immuunsysteem ze neit herkent. Als de kat nou net allergisch is voor kip of wat je hem erbij geeft heeft het hele dieet geen zin.. Dan wordt het een duur grapje.

Probeer dit, 6 tot 8 weken en alléén dit..

youngster

Re: Wat een kat met voedselallergie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:50

Er zijn idd verschillende hypoallergeen diëten:
Royal Canin Hypoallergenic
Hill's Z/D
Specific Allergy management plus

De laatste is als beste getest, maar deze wordt vaak het slechtste gegeten. :+
Wel zit op alle voeders hierboven een smaakgarantie, dus als je kat het niet wilt eten mag het terug.

Wat overigens HEEL belangrijk is, al genoemd hierboven is GEEN tussendoortjes. Echt helemaal niks. Nog geen stukje brood, kaas of weet ik het wat.
Het dieet moet je echt minimaal 6 weken volhouden om te kijken of dit effect heeft.
De diëten die je tot nu toe hebt uitgeprobeerd waren niet tegen echt voedselallergie. Dat zijn alleen bovenstaande voeders.

Wat je ook kan doen als je kat echt helemaal geen brok wil eten is zelf koken, maarrrr dan moet je wel een vleessoort nemen die hij nog nooit heeft gehad. Bijv hert of struisvogel. Geen kip, rund, eend of vis, want dat zit allemaal verwerkt in de normale voeders :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:30

Sjonge zeg, die kat is nog arbeidsintensiever dan een kind :+

Mijn vriend heeft net Z/D gehaald en dat heeft Pumbaa met smaak gegeten.
De komende tijd zal hij dit sowieso krijgen. Mijn DA zei dat ik dit levenslang kon voeren of dat ik na twee weken over kon op een ander voer (waartegen hij hoe dan ook een allergie gaat ontwikkelen).
Ik heb zitten denken om Orijen te gaan proberen, maar eigenlijk durf ik bij hem niet van voer te wisselen als het goed gaat.

Ik zal hem niets bij voeren, moet ik dat ook wel tegen m'n vriend zeggen: 'ah kom maar Pumpertje, koetjiekoetjie' :D

Iedereen wederom heel erg bedankt voor het mee denken!

*typo
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 06-12-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:32

Graag gedaan! Ben benieuwd hoe het gaat op dit voer.. Het is ook best gemeen, dat de poes echt niks anders mag.. Meeste katten moeten ook binnen gehouden worden en heeel erg opgelet worden, 1 brokje van de buurkatten kan al weer een hele reactie geven :\

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:35

Oh ik heb alleen binnenkatten :j Of nou ja, de tuin is afgezet, dus hij komt niet verder dan de tuin. Hij wil nog weleens aan de planten knagen, maar dat is dan weer goed tegen de haarballen. Daar zit verder geen eiwitten in *voorzoverikweet*

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:39

Quellian schreef:
Oh ik heb alleen binnenkatten :j Of nou ja, de tuin is afgezet, dus hij komt niet verder dan de tuin. Hij wil nog weleens aan de planten knagen, maar dat is dan weer goed tegen de haarballen. Daar zit verder geen eiwitten in *voorzoverikweet*

Hier juist hetzelfde probleem! Mijn kat krijgt nu Hills D/D (op voorschrift van de DA) en doet het er super op. Hij was meteen 2 kg bij, geen klitten meer in zijn haar en de vrolijkheid zelve. Kan je wel alleen bij de DA halen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:56

Haha klopt, dat scheelt, vind het altijd zo sneu als de kat opeens niks meer mag. Maar goed, jeuk en plekken is ook niet fijn.

Fijn te horen Dana! :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:19

lieniminnie schreef:
Haha klopt, dat scheelt, vind het altijd zo sneu als de kat opeens niks meer mag. Maar goed, jeuk en plekken is ook niet fijn.

Fijn te horen Dana! :D

Ik wou nog even zeggen dat hij ook echt niet graag ander vlees krijgt. Ons andere kat zou een moord doen voor stukje kip of hesp. Maar meneertje die eet liever aardappelschillen, mayo en looksaus. Dus verse voeding geven aan die kat zou echt niet werken.
Kent iemand de "verse" voeding, geperste brokjes van het merk Prins? Misschien dat dit ook iets is voor hem en kan ik gelijk de andere kat ook "goed" eten geven...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:21

_O- maffe kat!

hills is ook goede voeding hoor :j
ze hebben hoogwaardige eiwitten die altijd van dezelfde bron zijn en die goed verteerbaar zijn, dus het meeste van wat de kat eet gebruikt hij ook. In de voeding zitten nog een aantal vetzuren etc die zorgen voor een mooie huid. Brokken zijn niet per defenitie slecht, en als de kat niet eens zo blij wordt van vers vlees, hoef je het niet te geven toch?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:38

lieniminnie schreef:
_O- maffe kat!

hills is ook goede voeding hoor :j
ze hebben hoogwaardige eiwitten die altijd van dezelfde bron zijn en die goed verteerbaar zijn, dus het meeste van wat de kat eet gebruikt hij ook. In de voeding zitten nog een aantal vetzuren etc die zorgen voor een mooie huid. Brokken zijn niet per defenitie slecht, en als de kat niet eens zo blij wordt van vers vlees, hoef je het niet te geven toch?

Het zijn idd heel goede brokken maar ik ben zoekende voor iets goeds voor mijn andere kat ook. En misschien iets dat ietsjes goedkoper is :o .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:55

Dana82 schreef:
Kent iemand de "verse" voeding, geperste brokjes van het merk Prins? Misschien dat dit ook iets is voor hem en kan ik gelijk de andere kat ook "goed" eten geven...

Ja, ik. Althans als de het verse, ingevroren vlees bedoelt? Verschillende diersoorten, ik meen kip en schaap en voor de rest zou ik even op de verpakking moeten kijken. Redelijk fijn gemalen en tot en soort van hamburgertjes gevormd, ze zitten met z'n twaalven in een doosje en je moet ze in het vriesvak bewaren. Dat is zowat het enige dat mijn poezel kan eten. Doordat haar maag er rustiger van wordt kan ze ook weer kleine beetjes harde brokjes eten, en af en toe een snoepje.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:08

ah andere kat :+ sorry even overheen gelezen :D
prins is goede voeding, royal canin en hills natuurlijk. Maar ik wist niet dat prins geperste versvoeding heeft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:11

Ja, zit in een klein doosje, wit met paars en er staat een kat op getekend. Te koop bij de betere dierenspeciaalzaak.
Groot voordeel ervan vind ik dat het makkelijk doseerbaar is en vooral dat het er niet als stukjes beest uitziet. Maar gewoon als een soort geperste snippers.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

en een compleet variant van bijv. duck, smuldier of carnibest?? beetje opwarmen in de magnetron zodat er een "lekker' geurtje aan komt??
hier ook een zeikerd en hij wilde absoluut geen smuldier of wat anders. heb het gewoon laten staan en op een gegeven moment kreeg hij honger en at hij het. nu gaat het erin als zoete koek.
hier krijgen ze de compleet versie van smuldier en af en toe de enkelvoudige.
als ze bijv. allergies zijn voor rund in brokjes dan kan het zijn dat hij op de vleesvariant wel goed reageerd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:16

Ze hebben wel eens Duck gehad toen onze hond dat nog kreeg, maar meneer moet het echt niet hebben. Je ziet zo zijn neus wit wegtrekken... Wel vangt hij konijnen en eet ze op :D .
Ik zoek echt wel droge brokjes. Als we bv een weekend weg zijn, krijgen ze een grote bak buiten en hoeven we niemand lastig te vallen om ze eten te geven.