Poes met blaasontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Poes met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:19

nou... ze plaste wel hoor!! maar ik heb m gemist hihi

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:20

Moet hilarisch zijn om te zien.. en blik van de kat op oneindig zeker

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:21

lukt het om lege bak nee te zetten? dat is wat makkelijker.. maarja moet ze er wel opgaan natuurlijk

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:27

Solidago van A Vogel mag ook door je andere kat genomen worden, als je het preventief geeft krijgen uiteindelijk nooit nietproblemen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:42

jeej. opgevangen!!! het is maar een klein beetje maar er zit bloed in..... arm beest. En daar sta je dan met je juslepel... hahha
Ze plast hele kleine beetjes dus kan er niet veel mee. om 15.20 kan ik bij de da terecht!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:23

Het is inderdaad een blaasontsteking. De urine zat vol met ontstekings dingen en het is best heftig. Maar de PH waardes zijn goed en dat svhijnt een goed teken te zijn. Ik heb een kuurtje mee voor 10 dagen en hoop dat het daarna over is. Ik heb de dierenarts zelf niet gesproken en heb niet gevraagd of ik verder iets kan doen om het tegen te gaan. (ook niet naar de druppeltjes gevraagd)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:04

youngster schreef:
SecretLIN schreef:
mijn vriendin besteld het via internet is veel goedkoper, zal ik haar eens vragen naar de website?

Ja en dat is niet via de dierenarts gok ik en dus niet het voer wat de kat waarschijnlijk zal moeten hebben. :)

TS wacht even het oordeel van je dierenarts af. Als er gruis bij zit ontkom je idd niet aan special voer, maar ook je andere kat kan daarop gezet worden aangezien er ook een light versie bestaat :j
Blaasontsteking kan ook komen door stress, dit wordt zelden veroorzaakt door bacterien, dus antibiotica heeft ook weinig zin over het algemeen. Ga eens kritisch naar je kat kijken of zij misschien stress hebben ( katten zijn binnenvetters, dus dat zie je vaak niet direct). Met stress kan je ook een hoop doen.

jawel is voor poezen met blaasproblemen zelfde als wat ze bij de dierenarts meegekreeg

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:11

Er is speciaal goed droog voer op de markt voor katten met blaasgruis en daarmee krijg je vaak katten met een blaasontsteking.
Om dit zeker te weten kan je inderdaad plas afvangen en laten onderzoeken of deze ook blaasgruis bevat!

Hills brokken en natvoer :Feline SD en Feline CD
SD is meestal als het acuut speelt, dat helpt echt de struviet oplossen
en CD is het voer dat je geeft om ervoor te zorgen dat het op orde blijft.

Ik gaf dit meestal in combinatie met Urinairy van Royal Canin zodat ze een beetje afwisseling hadden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:52

tita schreef:
:D duhhh denk niet dat dat gaat lukken...bedoel ga jij nog pissen als iemand anders gauw een lepel eronder duwt.

Gewoon bak uit de kamer en haar oplaten houden zodrag je bij de DA bent drukken ze zo haar blaas leeg

Dat leegdrukken is ook achterhaald. Als je te hard drukt beschadig je de blaas.
Blaaspunctie is dan beter :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:54

SecretLIN schreef:
jawel is voor poezen met blaasproblemen zelfde als wat ze bij de dierenarts meegekreeg

Kan je die site eens achterhalen? Voer wat bij dierenartsen verkocht wordt, mag niet zo op internet verkocht worden zover ik weet :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 18:58

Die royal canin urinoiry (ofzoiets) is ook gewoon via internet te koop hoor!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:09

Dobey verkoopt ook voer speciaal voor de urinewegen. Mocht je eraan moeten is Technical urinary een goedkopere, maar even goede variant op Royal Canin.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:25

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:28

Maar waarom zou ik ander voer moetengeven als ze een keer blaasontsteking heeft?!?!?!? dat snap ik niet helemaal eigenlijk. Het is toch niet vanzelfsprekend dat het aan het voer ligt?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:30

suuzepuus schreef:
Maar waarom zou ik ander voer moetengeven als ze een keer blaasontsteking heeft?!?!?!? dat snap ik niet helemaal eigenlijk. Het is toch niet vanzelfsprekend dat het aan het voer ligt?

Nee dat is het ook niet, maar daarom is het zo belangrijk dat er gecontroleerd wordt op gruis!!
Dat er bloed bijzit kan idd, maar onder de microscoop kan je zien of er gruis bij de urine zit en vaak is dit een oorzaak van verkeerde voeding waardoor de zuurtegraad in de urine van slag raakt.
En dat kan irritatie geven in de blaas waardoor je ook bloed krijgt en ook blaasontsteking.
Dit gaat dus wel over door de juiste voeding ( wat dan ook voordat ik weer vers vlees mensen op mijn dak krijg :+ )

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:35

Maar de zuurgraad kon ze zien met het stripje. ze heeft meerdere dingen opgenoemd en daarbij ook dat de zuurgraad goed was...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:39

suuzepuus schreef:

Nee het is eigenlijk andersom. Als ze gevoelig is voor het ontwikkelen van blaasgruis en daardoor blaasontsteking zou krijgen, dan vraagt dat (die gevoeligheid) om voer dat daarop inspringt. Het is dus niet zo zeer dat het voer dat ze krijgt blaasontsteking veroorzaakt, maar dat als zij aanleg heeft voor blaasgruis dat ze dan wel voer nodig heeft dat dit gruis weer oplost (Hills SD) dan wel voorkomt dat er blaasgruis wordt aangemaakt (Hills CD)!

Vaak is de aanwezigheid van blaasgruis namelijk aanleiding tot het krijgen van blaasontstekingen, dat hoeft niet maar kan heel goed van wel.
Heb 1 poes en 1 kat die blaasgruis hadden en 1 die keertje blaasontsteking had en toen ook wat last van blaasgruis bleek te hebben, toen is het me uitgebreid door de DA het verband uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door fargo op 05-12-11 19:47, in het totaal 3 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:39

Hebben ze het ook onder de microscoop gehad? Alleen daar kan je zien of er gruis inzit. Dat lukt met een strip erdoorheen halen niet :n

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:53

Meestal ligt het vaak aan het voer wat ze krijgen, dus vandaar dat iedereen dat zegt. Je geeft vooral goedkopere merken, waar veel granen en zetmeel inzitten. Hier hebben de katten niks aan, en daarom krijgen ze vanalles van suikerziekte tot blaasontsteking noem maar op. In de meeste gevallen verdwijnt het doormiddel van vlees voeren. Katten zijn helaas wat moeilijker over te zetten, maar wat je in ieder geval al kan proberen, vers vlees in het weekend te voeren. Je hebt gezegt dat ze het al eerder heeft gehad, dus zou best kunnen dat het dus uit het voer komt( hoeft niet). Ik heb vele katten en honden over laten zetten op vers vlees, en bijna 95 % van de gevallen komt van de klachten af. Dus je zou het eventueel kunnen proberen, het hoeft natuurlijk niet te werken. Er zijn ook honden en katten die er totaal niet tegen kunnen. Hopen dat de kat er snel vanaf is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:57

Ik heb in het kat versvlees topic gelezen en gereageerd. Deze kat eet heel moeilijk. ze lust geen vlees, vis, kip. Bij blikvoer gaat er bij somige soorten een beetje van de gelei in maar meestal laat ze het staan. Ik zou ze best aan het vers vlees willen hoor maar ik vrees dat dat bij deze poes erg moeilijk gaat worden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:58

als je voor mij een tip hebt waar ik mee kan beginnen en wat ze misschien lust... graag!!!

eendags kuiken kijkt ze niet eens naar.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:19

Heb je mijn post ook gezien?? Die producten zijn er speciaal voor ontwikkeld..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:24

ja ik heb m gezien!! ik maak dit kuurtje af en hoop dat het dan goed is. als ze dan nog vreemd doet dan laat ik op gruis onderzeoken. Ze ligt nu lekker op de schone was te slapen....

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

suuzepuus schreef:
Het is inderdaad een blaasontsteking. De urine zat vol met ontstekings dingen en het is best heftig. Maar de PH waardes zijn goed en dat svhijnt een goed teken te zijn. Ik heb een kuurtje mee voor 10 dagen en hoop dat het daarna over is. Ik heb de dierenarts zelf niet gesproken en heb niet gevraagd of ik verder iets kan doen om het tegen te gaan. (ook niet naar de druppeltjes gevraagd)

Heeft de dierenarts de kat zelf niet gezien? Alleen urine onderzocht en antibiotica mee? Vreemd, een dierenarts kan door te voelen aan de buitenkant bijvoorbeeld een verdikte blaaswand voelen. Als ze "onstekings dingen" hebben gevonden in de urine, dan zullen ze ook wel gekeken hebben naar gruis, dat is niet over het hoofd te zien :D Een dieet zou ik dan ook niet zo 1-2-3 doen. Wat je wel kan geven als de blaasontstekingen af en toe de kop op steken zijn Cranberry tabletjes. Zodra je iets aan de kat merkt direct geven, dat kan voorkomen dat de kat aan de antibiotica moet. Bij chronische blaasproblemen kun je het ook altijd geven. En zorg ervoor (net als bij mensen) dat de kat veel drinkt. Een trucje is een heel klein beetje melk door het drinkwater heen (niet te veel, anders gaat ze aan de diarree).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:25

Deze poes drinkt veel en lust geen melk. Maare nee, de dierenarts heeft poes niet gezien!! ze was niet mee!