Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:35

Trouwens Prins vlees uit de diepvries kan ik je ook aanraden, goede ervaringen mee ook met name vanuit het dierenasiel waar ik gewerkt heb. Is ook al in porties verdeeld.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:35

Een collega had een kat die erg aan het kwakkelen was. Toen ze op barf (bones and fresh food) overgegaan is, waren de problemen meteen verdwenen. Zij zweert nu bij deze voeding. Je kunt dit voer op allerlei plekken en via internet bestellen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:39

Brok met 80% vlees? Dan mag jij me zeggen welk merk want ik ben het nog niet tegen gekomen...

Ik voer zelf mijn katten carnibest ( samengesteld rauw vlees ). Ik ben dit gaan voeren voor mijn kater met blaasgruisproblemen. Hij had daarvoor standaard elk 6 tot 8 weken een blaasontsteking door gruis en stenen. Ondanks speciaal voer van da, en zelfs na operatie om stenen te verwijderen + blaas helemaal schoongespoeld, een Antibiotica kuur voor 2 weken en een streng blaasgruisdieet had hij 6 weken later de blaas weer vol met gruis en 9 stenen. Versvoer was de enige optie nog die ik wilde proberen anders had ik hem laten inslapen, want dat was geen leven voor hem. Hij was toen inmiddels 3 jaar oud en altijd die problemen. Sinds versvoer niet meer, 12 weken na start vers vlees opnieuw een echo van de blaas laten maken, stenen waren weg en geen gruis te vinden. Inmiddels is hij al 1.5 jaar klacht vrij. Voor mij niks anders meer voor mijn katten. Ik heb deze kater van kitten af aan de duurder merken gevoerd dus daar ligt het niet aan. ( voornamelijk hills)

De vraag voor de katten vers te laten eten. Katten zijn kieskeurig, vaak helpt het om ze langzaam over te zetten. Ik heb dit met gewoon vleesvoer te mengen met vers en steeds een beetje meer. ( de eerste dag bijvoorbeeld 1 theelepeltje door voer en zo steeds meer ) Bij mij aten ze op die manier binnen 2 weken vers. De kat van mijn vriend is het gaan eten door mijn kat, in begin likte ze zijn bakje uit omdat ze gewoon heel erg op eten is maar als je haar zelf vers gaf moest ze er niets van weten. Na een paar weken liet ze haar eigen brokken staan en joeg ze mijn kat weg bij zijn voerbak, dus toen hebben we haar ook op versvlees gezet. En ook zij doet het er goed op. vacht verandert ook duidelijk. ( glanst meer, voelt zachter aan ).

Mijn hond daarin tegen krijgt gewoon brokken. Daar doet hij het al 11 jaar goed op dus ga dat niet meer op zijn leeftijd veranderen. Wel krijgt hij af en toe wat versvlees omdat hij het gewoon heel lekker vind.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:39

maar krijgen ze van versvoer geen tandsteen? daarom voeren wij onze kat ook alleen maar brokjes, en afentoe een zakje, en ze is hartstikke gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:41

stef schreef:
die van mij krijgen 's morgens brokjes en 's avonds vlees uit een blikje. Merk? Aldi.... boehoehoe wat slecht...
Oh, tussendoor vangen ze muizen, vogels, ratten, konijnen, etc.
If it ain't broke, don't fix it

Inderdaad. := Ik vind het ook een beetje vreemd en vergezocht allemaal. :=

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:42

Ik hou van die onderzoeken met een omvang N=1 :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:42

Onze kat eet trouwens helemaal niks van gewone vis of vlees. We hebben hem wel eens tonijn en zalm geprobeerd te geven, maar daar ruikt ie alleen even aan.. gekookte kip (toen ie ziek was) lustte ie ook niet. En als ie een muis had gegeten dan spuugde hij die ook weer terug.
Misschien is het ook iets wat ze van jongs af aan moeten leren.
Maargoed, sinds ie speciale brokjes van de dierenarts heeft gaat het super :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:43

Bij de bv Boni, Deen, C1000, Jumbo kun je Smuldier kopen, daar doen onze 2 honden en 1 kat het erg goed op. Zijn destijds overgaan op KVV omdat onze duitse herder aan het kwakkelen was, veel diaree, spugen, pootjes openknabbelen, doffe vacht. Nu gaat het ontzettend goed en ze (vr)eten bijna de bodem van de bak eruit.

Bij AH heb je Rodi diepvries, kun je ook geven. Carnibest, Bandit, Duck, Energique, AHV zijn een aantal andere merken.

Lillian, juist van de botjes die erdoor heen zitten, gaat de tandsteen weg. De zetmeel die in brokken zitten, zorgen juist voor tandsteen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:45

Het beste is nog altijd om prooidieren te voeren. Die zijn wel helemaal compleet.
Als je alleen spiervlees geeft (zoals eerder vermeld in het topic) dan kunnen ze daar wel tekorten van krijgen.
Als je daar een probleem mee hebt, probeer dan eens Haaksbarf. Dat is nog altijd beter dan carnibest.

Zelf heb ik fretten en voor de fret is het al langer bekend dat ze prooidieren het beste kunnen eten.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:46

Hmm maar een vriendin van mn ouders raadde vers vlees, en vlees uit het zakje af omdat, dat tandsteen veroorzaakt, en dat is zo ontzettend vies is om weg te schrapen (Ze was DA-assistente)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:47

Beter, slechter, beter, slechter....wat maakt het uit?
Het is algemeen bekend dat brokjes niet gezond zijn.
Voer je kat wat 'ie lekker vind.
Mijn kat krijgt 1 of 2x per dag blik en daarnaast gewoon ozoslechte whiskasbrokjes en soms ook hondenbrok, hart oid.

Misschien klink ik heel sarcastisch, maar dat is met rede:
Gaf mijn vorige hond altijd het beste, dit dat, zus zo, pietje precies.
Hij kreeg botkanker op 1 jarige leeftijd en heeft vanaf de diagnose nog 1 maand geleefd.

Sindsdien is mijn credo;

Liever een korter leven en meer genieten, dan een langer leven en minder genieten.
Je weet nooit wanneer het leven eindigt. :)

Daarom krijgen mijn huidige thuisdieren (zie profiel) ook rustig een stuk kaas, een lik boter, vla, vissticks..
En nee niet elke dag en nee geen liters, kilo's etc.
Maar dat gemieren.euk met voer, hoeft voor mij niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:48

natuurlijk is al dat voer rotzooi,geldt ook voor paarden en hondenvoer.(en mensenvoer ;) )
Maar wat wel een feit is dat katten ouder worden dan vroeger....hoe verklaren we dat dan?

_Chendo_

Ik ben ook Da assistente en er is een verschil tussen blik/carnibest of echt barfen. Bij het zogenaamde barfen krijgen ze ook rauwe botten, het kluiven en het afscheuren van het vlees zorgt ervoor dat er minder tandsteen ontstaat.

tamary

twinducklin schreef:
Brok met 80% vlees? Dan mag jij me zeggen welk merk want ik ben het nog niet tegen gekomen...

Porta 21, Orijen, cat lovers gold.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:49

Lillian__ schreef:
maar krijgen ze van versvoer geen tandsteen? daarom voeren wij onze kat ook alleen maar brokjes, en afentoe een zakje, en ze is hartstikke gezond!

Juist niet. Eet jij maar eens een zak pepernoten leeg. Blijft allemaal aan je tanden plakken..

Juist vlees reinigt het gebit goed.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:51

@ Barbalala:

Dat vind ik nou een rare opmerking.
Ik snap dat je je dieren wil laten genieten, maar kan een dier niet genieten van vers/rauw?
Daarbij is dit hetzelfde als mensen die roken en 90 worden. Dus daarom is het maar niet ongezond? Hoe verklaren we anders dat ze 90 worden?

Nee het is per mens en dier verschillend en botkanker heeft niks met voeding te maken.
Rare reden om ze dan maar voeding te geven die ongeschikt is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:51

Het verbaasd me eerlijk gezegd dat het kwartje nu pas gevallen is bij je TS.

Als je het echt goed wilt doen, moet je prooidieren geven. Google eens op Kiezebrink.
Laatst bijgewerkt door Mistic op 04-12-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:52

Lillian__ schreef:
Hmm maar een vriendin van mn ouders raadde vers vlees, en vlees uit het zakje af omdat, dat tandsteen veroorzaakt, en dat is zo ontzettend vies is om weg te schrapen (Ze was DA-assistente)

Eet zelf maar eens een biscuitje en kijk daarna eens naar je tanden, dat doet zetmeel ook bij een kat of hond. Daar krijg je dus tandsteen van.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:52

Mijn katten zijn 18 en 19 jaar.
Hebben hun leven lang brokken gehad uit de supermarkt en zijn nog steeds gezond!
Ook krijgen ze elke dag zo'n zakje Kittekat.

In hun jonge jaren hebben ze wel vers vlees gehad, wat ze zelf gevangen hadden, zoals muizen en vogels. :')
Dus ik zie geen reden om vers te gaan geven als ze het met de brokken goed doen, en gezond oud worden.
En ook geen dure brokken uit de dierenwinkel.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-12-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chendo_

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:53

Mika11: dat is dus weer diezelfde vergelijking als mensen die roken en 90 worden. Gaan we er dan maar van uit dat roken gezond is?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:53

Mijn opa werd ook 90 en rookte als een schoorsteen.
Bij wijze van.

Loze argumenten, zijn dat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:55

@Chendo, ik denk niet dat dat is wat Mika bedoelt. Ze wil ws meer zeggen dat het omgekeerde ook absoluut niet per se waar hoeft te zijn..
Ik hoop trouwens dat alle natuurlovers hier die geen super onnatuurlijk niet-vlees willen voeren, ook nooit naar de DA gaan :) Want als er iets onnatuurlijk is, is dat het wel.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:57

hoezo loze argumenten. dat is dus wat ik zeg. Als je zijn longen zou hebben gezien, zou je dus moeten concluderen dat het er vast niet mooi uit zag. Dus roken is niet gezond.

Zo hetzelfde met katten en brokvoeding, de schade komt er wel sneller, soms zien we het niet. Ze kunnen er oud mee worden, of niet. Maar er is nou eenmaal uit onderzoek gebleken dat katten plantaardige voedingsstoffen zeer moeilijk kunnen verteren. Dat is gewoon een feit. En wat zit er in brokjes? Juist!
Ik ga hiermee niet zeggen dat brokken per see slecht zijn. alleen wel moeilijker te verteren voor de kat, waardoor sommige katten daar problemen mee ondervinden.
Dat geld niet voor elke kat, maar het meest optimale is het niet om brokvoeding te geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:58

Jasper schreef:
Ik hou van die onderzoeken met een omvang N=1 :D

Mijn gedachte... ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:58

_Chendo_ schreef:
Mika11: dat is dus weer diezelfde vergelijking als mensen die roken en 90 worden. Gaan we er dan maar van uit dat roken gezond is?

Het zijn dan wel brokken uit de supermarkt, Perfect Fit, heet het.
Maar volgens de verpakking is het compleet voer.
Optimale verteerbaarheid, sterk immuunsysteem, zonder tarwe en soja, versterkt urinesysteem.
Perfect Fit hoogwaardige voeding die perfect aansluit bij de behoeften van zelfs de meest fijngevoelige kat.

Aangezien mijn katten nu al zo oud zijn en ook gezond, lijkt het me goed voer.
Misschien is vers vlees nog beter voor de kat, maar als het zo goed gaat, is het toch prima.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-12-11 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt