vechtende cavia's..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:29

Tja. blijft lastig, ik had een bestaand koppel van 3 beren uit de opvang gehaald, ging daar prima voor langere tijd al. Ging bij ons thuis helemaal verkeerd 2 heren tegen de 3e die na een tijdje onder de wondjes op zijn billen zat, ik dacht zelfs dat hij misschien schurft had zo vol korstjes. Grote kooi met 2 verdiepingen (2x 1.20*50) maar niks hielp. Caafje 3 woonde boven (eigen keuze dus) en wilde zo graag gezelschap dat hij een aantal keer per week toch naar beneden ging en zo bruut werd weggejaagd dat ik met de opvang heb geregeld dat de 2 terug konden (deed best pijn want het waren erg leuke tamme dieren, als iemand in de buurt van Veendam nog 2 leuke beertjes zoekt vraag naar goofy en binky...) en nr 3 gekoppeld aan een ander beertje. Ging in het begin ook wat lastig maar geen gebijt. Ondertussen zijn we een aantal weken verder en eten ze uit hetzelfde bakje. Ben er erg blij mee!

pinuts

Re: vechtende cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:43

ze zitten nu uit elkaar, ze kunnen samen op schoot, maar das alles.. Oude beer had wondjes die goed genezen, maar heb helaas net weer 1 ontdekt helemaal onder het haar die helemaal is gaan ontsteken.. bah.. dus snel behandeld en ontsmet, hoop dat het beter word anders word het ook nog een da bezoek deze week.. pff

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:07

Bah, verschrikkelijk die wondjes.

Je zegt dat je fokkers gebeld heeft, die bevestigden dat beren wel goed samen kunnen? Dan hebben ze dat waarschijnlijk uit eigen ervaring gezegd. Mischien hadden zij wel een aantal berenkoppels die wel goed gingen. En bij sommigen gaat het op gegeven moment gewoon fout, zoals bij jou dus het geval is.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 21:17

heb ook een topic gemaakt, die zat ook vol met positieve verhalen.. alleen bij een dierenwinkel zeiden ze dat het niet zou werken. Wou het beste voor me oude beer;) was het toch niet.. hoop dat zijn wonden opknappen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:41

Het is toch de ervaring per persoon denk ik. Het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan.

Is er geen mogelijkheid om hem te casteren? Maar weet niet of dat nog rendabel is op zijn leeftijd.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:20

castreren werkt ook niet lees ik dus dan laat ik hem zeker niet opereren.. al die stress voor dat beestje.. nee hij gaat naar een ander huisje met meer cavias, en mijn oude beer blijft alleen.. merk dat hij zich nu ook prima vermaakt alleen.. hoop alleen dat zijn wonden beter worden.. ff afzien en anders naar da

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:44

pinuts schreef:
castreren werkt ook niet lees ik dus dan laat ik hem zeker niet opereren.. al die stress voor dat beestje.. nee hij gaat naar een ander huisje met meer cavias, en mijn oude beer blijft alleen.. merk dat hij zich nu ook prima vermaakt alleen.. hoop alleen dat zijn wonden beter worden.. ff afzien en anders naar da

Castreren en daarna weer bij het mannetje zitten werkt inderdaad niet. Castreren en een vrouwtje erbij zetten wel :j

Maar ik kan het goed begrijpen als je het niet meer aandurft vanwege zijn leeftijd ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:01

ja die oude blijft lekker alleen.. hij heeft nu 2 partners gehad, nu is t wel even goed geweest

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:14

pinuts schreef:

ff afzien? :oo waarom ga je niet gelijk naar de DA? Lijkt me niet zo fijn voor hem..
Goed dat je een nieuw huisje voor je andere cavia zoekt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:44

Hij heeft toch alleen wondjes? Daar hoef je echt niet voor naar de DA hoor.. Alleen als het gaat ontsteken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:42

Macs schreef:
Hij heeft toch alleen wondjes? Daar hoef je echt niet voor naar de DA hoor.. Alleen als het gaat ontsteken.

Dit schreef Ts....

pinuts schreef:
ze zitten nu uit elkaar, ze kunnen samen op schoot, maar das alles.. Oude beer had wondjes die goed genezen, maar heb helaas net weer 1 ontdekt helemaal onder het haar die helemaal is gaan ontsteken.. bah.. dus snel behandeld en ontsmet, hoop dat het beter word anders word het ook nog een da bezoek deze week.. pff

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:53

ah oke, tja dan zou ik wel even gaan. maar je hoeft er niet zo boven op te duiken, denk dat TS wel t beste voor heeft met haar beestjes :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:57

Huh, ik duik er toch helemaal niet bovenop? Het enige wat ik gezegt heb is dat ze beter toch even langs kan gaan, nadat ik dus las dat er een wondje ontstoken is.... Verder vind ik dat TS het prima aanpakt.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:25

Als je de beren definitief gescheiden wilt houden, kun je er ook voor kiezen om het huidige hok te splitsen. Op die manier blijft het mogelijk dat ze (neus)contact hebben zonder elkaar te kunnen verwonden. Als je ze echt in twee aparte kooien houdt, valt dat beetje contact/gezelschap ook weg en dat zou jammer zijn.
De beren van mijn zus kunnen ook niet meer samen maar zitten wel in een gedeeld hok. Ze waarderen elkaars aanwezigheid zichtbaar (neuscontact en tegen elkaar aanliggen met de tralies ertussen) maar doordat ze gescheiden zitten, is de kans op conflicten nihil en kunnen ze elkaar ook niet verwonden.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:16

Wat hierboven geschreven word, zou ik ook eerst proberen. Zo zitten ze niet alleen maar kunnen er geen gevechten ontstaan. Ik denk dat helaas dan te maken hebt met 2 dominante beren. Jonge beer wilt nu de leiding, maar oude beer is nog niet "zwak" genoeg om de leiding af te geven. Hoe oud is je oude beer eigenlijk?

Ik snap ook dat het allemaal moeilijk is, je wilt het beste voor je dier. ik ben ook zo. Als je een dier koopt, dan moet je het houden. Alleen moet het er altijd naar het dier gekeken worden. Zo heb ik met mijn gerbils gehad, na heel wat jaren gerbils te hebben gehad. Bleef 1 gerbil over, ik wou er mee stoppen want had er inmiddels al 12 gehad. Dus toen heb ik ook de beslissing gemaakt om haar weg te doen. Ik ben toen naar een fokker gegaan in utrecht (woon zelf in brabant). En die zou haar koppelen en dan door verkopen. Ik moest toen betalen om het dier te brengen. Wat ik ook niet erg vond want wou dat ze gekoppeld werd. Uiteindelijk mocht ze bij de fokker blijven omdat ze super lief en mooi was. Heb ook nog veel contact gehad met haar en kreeg regelmatig foto's. Nu is ze inmiddels gestorven. Maar ben toch blij met de beslissing, want anders had ze alleen gezeten en dat was niet eerlijk tegenover de gerbil omdat ze nog te jong was om alleen te zitten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 10:47

ik ga het hok niet splitsen, dan hebben ze te weinig ruimte. De kleine beer gaat naar een plek met meer cavias dus ga er vanuit dat ie daar gekoppeld kan worden, dat is beter:) En de wond gaat goed hoor, hou het zelf schoon en gebruik betadine.. anders was ik natuurlijk wel naar da gegaan.. de beer is zon 4 jaar en merkd at hij tt nu prettig vind alleen. Ze zitten nog wel samen op schoot af en toe, maar na vandaag zal ie t alleen moeten doen.. kan ie prima, ligt veel lekker languit te slapen:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:54

Vervelend dat het zo gelopen is. Toch zou ik, gezien het feit dat een beetje cavia rustig 6 jaar oud kan worden, er niet voor kiezen om je oude beer alleen te laten zitten. Dat zou betekenen dat hij nog minstens 2 jaar alleen zit, en dat terwijl cavia's zulke sociale diertjes zijn.
Ik zou er mee naar een opvang bij jou in de buurt gaan en hem daar koppelen aan een lief, niet al te dominant vrouwtje.

Ik dacht ook dat mijn oude cavia Pumba er wel klaar mee was toen haar vriendinnetje Timon overleed. Echter werd ze stiller en suffer, totdat ik haar mee nam naar de caviaopvang voor een nieuw vriendinnetje, dat werd Zazou. Ze hebben het elkaar wel even moeilijk gemaakt maar daarna ging het prima. Zij overleed toen, ik heb kort daarna een gecastreerd mannetje bij haar gezet. Bij het koppelen met een ander vrouwtje ging het al direct mis, maar met Mufasa was het direct helemaal raak.

Ik zou dus als je 'oude' beer weer opgeknapt is zeker op zoek gaan naar een nieuw maatje :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:09

nee dat word hem niet berdien.. ik kan er geen vrouwtje bij laten, want laat deze niet castreren. Ik wil hem de verdere stress besparen. heb het met hem geprobeerd door dit, en dat is het. Vond het zelf ook echt niet fijn om na een aantal maanden toch weer die cavia weg te brengen, die ik elke dag op schoot had en floot wanneer ik hem riep. Hij is nu bij de fokker waar hij vandaan kwam, die zet hem bij andere cavias, wss mag hij ook bij dames en dekken.. en daar mag hij oud worden, echt super!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:11

Oh ja, dat was ook zo, hij is niet gecastreerd. Nee dan is mijn optie niet helemaal handig :=

Mooie oplossing zo!