Tieme schreef:Goof schreef:Ben je verplicht te stoppen als je een dier aangereden hebt?
Ik vraag me af of je hier iets mee kan eigenlijk.
volgens mij is het zowiezo verplicht om een hulpbehoevend dier zorg te bieden. hier is 1 of andere wet voor.
en als de dieren een eigenaar hebben dan moet er ook aangifte gedaan worden. met een aanrijding met een ree moet ook aangifte gedaan worden omdat faunabeheer de "eigenaar" is.
maar stel dat de automobilist schade heeft aan z'n auto door de aanrijding dan kan die op zijn beurt de schade weer bij de eigenaar van de kat/hond verhalen. want die neemt het risico door z'n kat/hond op straat te gooien en is aansprakelijk voor de schade die hij maakt.[/quote]
Die eigenaar kan net zo goed schade op jou verhalen door de aanrijding met de kat.
En wat wil je ermee bereiken? Ik denk ook niet dat hij/zij het voor de lol doet en daarbij de kat loopt los op straat.
En je hoeft het echt niet te voelen hoor, misschien lag de kentekenplaat er al wel half af en was er maar een klein tikje nodig.
Was echt duidelijk einde verhaal, maar toch ga je twijfelen. Daarnaast vonden we het een heel naar idee dat iemand zijn lieve kat kwijt is, en misschien over een paar maanden nog aan het zoeken/hopen is. Dus hebben we later die dag alsnog de dierenambulance gebeld, om te vragen of de kat gevonden was. Dat was het geval, hij was inderdaad ter plekke overleden. Ook gevraagd wat je in zulke gevallen nou eigenlijk moet doen, want we waren beiden zo van slag dat we echt niet meer helder na konden denken.