Dilemma, wel of geen aangifte doen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:55

Tieme schreef:
Goof schreef:
Ben je verplicht te stoppen als je een dier aangereden hebt?
Ik vraag me af of je hier iets mee kan eigenlijk.

volgens mij is het zowiezo verplicht om een hulpbehoevend dier zorg te bieden. hier is 1 of andere wet voor.
en als de dieren een eigenaar hebben dan moet er ook aangifte gedaan worden. met een aanrijding met een ree moet ook aangifte gedaan worden omdat faunabeheer de "eigenaar" is.

maar stel dat de automobilist schade heeft aan z'n auto door de aanrijding dan kan die op zijn beurt de schade weer bij de eigenaar van de kat/hond verhalen. want die neemt het risico door z'n kat/hond op straat te gooien en is aansprakelijk voor de schade die hij maakt.[/quote]

Die eigenaar kan net zo goed schade op jou verhalen door de aanrijding met de kat.
En wat wil je ermee bereiken? Ik denk ook niet dat hij/zij het voor de lol doet en daarbij de kat loopt los op straat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:57

Brainless schreef:
Je bent in Nederland niet verplicht te stoppen na aanrijding met een (klein)huisdier.
Alleen bij groter (hert/wild zwijn) is men dat verplicht.

Inderdaad. :j En je hoeft het echt niet te voelen hoor, misschien lag de kentekenplaat er al wel half af en was er maar een klein tikje nodig.

Ik zou ook wel aangifte doen maar of die persoon echt strafbaar is betwijfel ik.
Sterkte!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:59

Het liefst zou ik roepen "aangifte doen", omdat ik zelf 2 katten heb, en het verschrikkelijk zou vinden als mijn katten iets dergelijks zou overkomen, en ze worden aan hun lot overgelaten.
Nu ken ik de situatie bij jouw kat niet, maar ik ben er helaas laatst achter gekomen dat het niet altijd zp makkelijk is.

Mijn man heeft laatst namelijk een kat aangereden op de ringweg, op een plaats waar je gewoon echt niet kan stoppen. Ik zat er naast en gilde "stoppen!!!" maar dat kon gewoon echt niet, dat zou levensgevaarlijk zijn geweest. Nou moet ik zeggen dat we wel zeker wisten dat ie dood moest zijn, hij is onder 2 wielen door gegaan en heeft nog een heel stuk door de lucht gevlogen ;( Was echt duidelijk einde verhaal, maar toch ga je twijfelen. Daarnaast vonden we het een heel naar idee dat iemand zijn lieve kat kwijt is, en misschien over een paar maanden nog aan het zoeken/hopen is. Dus hebben we later die dag alsnog de dierenambulance gebeld, om te vragen of de kat gevonden was. Dat was het geval, hij was inderdaad ter plekke overleden. Ook gevraagd wat je in zulke gevallen nou eigenlijk moet doen, want we waren beiden zo van slag dat we echt niet meer helder na konden denken.
Die man zei dat je moet doorrijden, maar zo snel mogelijk de dierenambulance moet bellen. Stoppen op een drukke weg mag niet, omdat je dan gevaar oplevert voor jezelf en overig verkeer.
Bij vee en wild is het overigens weer een ander verhaal.

Ik weet niet of je er nou zoveel mee opschiet als je aangifte doet. Wel wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van je kat, lijkt me verschrikkelijk! :(:)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:01

is ook weer zo.... zometeen krijg jij juist de schade doorberekend!
En wat ik hier eerder gelezen hebt is ook zo: jouw kat liep buiten, alleen, los op de openbare weg...

Anoniem

Re: Dilemma, wel of geen aangifte doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:15

En wat wil je dan zeggen tegen die eigenaar? :)
Jou dier veroorzaakte 't, en het is niet verplicht dan te stoppen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:39

aangifte doen heeft geen nut. Je hebt er veel stress van en voelt je er totaal niet beter door want de politie zal er niets aan doen. Al te vaak zulk soort situaties mee gemaakt maar voor een dier doen ze niet veel. Zelfs niet als een hond gestolen is door iemand waarvan je een copie hebt van legitimatie. Dan nog gaan ze niet bij degene thuis kijken. Ze belden naar die vrouw of ze dat hondje had maar nee, dat was weggelopen tijdens uitlaten en ze schaamde zich daar zo voor dat ze niet meer aan durfde contact met het asiel op te nemen. En klaar was het voor hun.

Echter via via kwamen we aan haar adres en daar aangekomen kwam ze ermee naar de deur dus hij was daar wel degelijk. Ook achteraf deden ze er niets aan.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:44

Ik zou aangifte doen! en je heb zn nummerbord ook dus hij moet wel contact met je op gaan nemen lijkt mij!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:33

Je moet je afvragen waarom je aangifte zou willen doen. Je kat krijg je niet terug en de automobilist kan jou aangeven wegens eventuele schade aan de auto. Ik vind het wel hoogst onfatsoenlijk om door te rijden na een aanrijding met een dier (mits de mogelijkheid er is om te stoppen!). Anders bel je de politie of dierenambulance. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je niet merkt dat je een beest aanrijdt en daarom doorrijdt... Sterkte met het verlies TS, het is vreselijk je dier zo kwijt te raken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:40

pubelia schreef:
Het is zelfs zo, dat ondanks dat hij doorgereden is, eventueel schade aan zijn auto op jou kan verhalen...

Ik zou geen aangiften doen...

Absoluut, mijn hond is aangereden enkele weken geleden, wij zijn ook aansprakelijk voor de kosten aan de auto (en ik ben dolblij dat die man niet in een greppel is beland!)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:44

picobello schreef:
Je moet je afvragen waarom je aangifte zou willen doen. Je kat krijg je niet terug en de automobilist kan jou aangeven wegens eventuele schade aan de auto. Ik vind het wel hoogst onfatsoenlijk om door te rijden na een aanrijding met een dier (mits de mogelijkheid er is om te stoppen!). Anders bel je de politie of dierenambulance. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je niet merkt dat je een beest aanrijdt en daarom doorrijdt... Sterkte met het verlies TS, het is vreselijk je dier zo kwijt te raken.

En wat denk je dat de politie doet?
niks.... ws hooguit ff kijken en "de resten" de greppel in werken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:50

Zoals al eerder gezegt het was niet eens in mij opgekomen om aangifte te doen.
Maar ik kreeg een beetje het idee dat ze vanuit de da en amivedi het nogal op aandrongen.

Nogmaals ik heb nooit gezegt dat de automobilist er iets aan kon doen dat hij mijn kat heeft aangereden. Want mijn kat was de dom-oor om zo maar over te steken en dat heb ik ook tegen hun gezegt.
Wat ik hem wel kwalijk neem is dat hij niet even gestopt is want dat kan daar makkelijk!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:29

@mri: wij krijgen op de ambulance vaak meldingen van de politie omdat melders het nr van de ambulance niet weten en daarom de politie bellen..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:16

AaronYve schreef:
Die eigenaar kan net zo goed schade op jou verhalen door de aanrijding met de kat.
En wat wil je ermee bereiken? Ik denk ook niet dat hij/zij het voor de lol doet en daarbij de kat loopt los op straat.

eigenaar van de kat(of hond) is ten aller tijde aansprakelijk voor de kat/hond en de schade die deze maakt. dus als jij je kat los buiten laat lopen of je hond schiet los en loopt tegen mijn auto waardoor ik schade hebt, dan ben jij verantwoordelijk en mag jij die schade vergoeden.