Slipketting en schade aan de nek van de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:43

dierenfan schreef:
een slipketting geeft geen schade degene die aan de slipketting trekt kan wel schade maken via de slipketting.
Eigenlijk is dat met bijna alles zo.

een slipketting gebruik ik niet puur omdat ik het enorm gevaarlijk vind. Mijn honden spelen met elkaar en andere honden en de andere bekende honden met hun ook via bijten in elkaars nek. Ze slepen met elkaar en bekvechten e.d. Moet er niet aan denken dat een ketting om de nek van de hond aan een tand van de andere hond blijft hangen. Dan krijg je echt problemen.
Als ik eens een slipketting gebruik dan is het 1 op 1 tijdens training en wordt er niet gespeeld met andere honden.

Even gauw een extra berichtje!
Kan me idd voorstellen dat je daar bang voor bent! Ook daarom heeft mijn hond de slip alleen om als we naar buiten gaan ;) Binnen nooit!

Iris82

Re: Slipketting en schade aan de nek van de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:06

Ik was eigenlijk tegenstander van zowel de slipketting als de prikband. Nog wel erger van de prikband als van de slipketting eigenlijk. Maar hoe meer ik lees over de slipketting en dan bedoel ik ook echt die Engelse onderzoeken, hoe meer ik eigenlijk overtuigd ben van de schade die ze aan kunnen richten. Juist bij een flinke correctie heb je in mijn ogen net zo goed kans om zaken te beschadigen.

Ja het werkt ongetwijfeld prima! Daar gaat eigenlijk het topic ook niet over.
Het gaat over de schade die toegebracht kan worden. En dat die er wél is ondanks dat mensen zich daar niet bewust van zijn, daar ben ik wel van overtuigd.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:26

Ik heb gister rontgenfoto's gezien bij de DA van een hond die zijn leven lang met een slip heeft gelopen. Ik kan vertellen dat ik niet vrolijk werd van wat ik zag. Er was heel veel schade toegebracht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:35

Touscha schreef:
Interessant topic! Misschien kunnen jullie advies geven.

Wij hebben een oud Duitse herder. Schat van een beest, maar wild enthousiast naar alles in z'n omgeving. Z'n normale rondje lopen gaat goed en dan loopt hij aan een loshangende lijn keurig mee. Totdat hij iets ziet wat hem interesseerd. Dat kan een andere hond zijn of spelende kinderen. Maar hij moet en zal er dan op af. Dan houd echt heel weinig hem tegen. Hij maakt zich loeisterk. En het is een grote sterke hond die hou je echt niet. Mee naar een omgeving met meer mensen en dieren is helemaal een feest. Daar wordt hij helemaal ADHD. Zijn aandacht terug bij mij krijgen is dan erg moeilijk. Maar desondanks nemen we hem al z'n hele leventje naar van alles mee. Met een normale halsband sleurt hij je gewoon mee. We hebben inmiddels een half-check, slipketting en halti. Half-check neemt hij je zo op sleeptouw. Momenteel lopen we met een slipketting+halti. Maar ik zie ook zeker de nadelen van deze halsbanden. Welke halsband zouden jullie bij deze hond gebruiken? Is een prikband voor deze hond beter als een slipketting+halti? Prikband lijkt me ook een grof hulpmiddel.
Deze hond heeft trouwens al meerdere cursussen gevolgd. Op de cursus is hij enorm afgeleid en hyper. Thuis is hij voorbeeldig en doet alles wat hem gevraagd wordt.

Een tuig of halti harness. Gentle leader of halti kan ook heel goed echter denk er altijd aan wat vergeten wordt uit te leggen: honden hebben spieren in de nek. Deze trainen ze o.a. door trekken en bijv. bij gentle leader kunnen ze die heel goed ontwikkelen. Echter als de hond links loopt en je de riem rechts houd in je hand dan kan hij nooit trekken en bouwt hij ook de spieren niet op. Veel mensen vergeten dit en het probleem is als ze eenmaal die spieren goed opgebouwd hebben in hun nek dat het ook niet meer uit maakt dat je de riem aan de andere kant van je vast houd want dat kan de nek dan wel opvangen. Kans op blessures dan nog groter omdat ze proberen alles te spannen om toch te kunnen trekken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:46

dierenfan schreef:
een slipketting gebruik ik niet puur omdat ik het enorm gevaarlijk vind. Mijn honden spelen met elkaar en andere honden en de andere bekende honden met hun ook via bijten in elkaars nek. Ze slepen met elkaar en bekvechten e.d. Moet er niet aan denken dat een ketting om de nek van de hond aan een tand van de andere hond blijft hangen. Dan krijg je echt problemen.
Als ik eens een slipketting gebruik dan is het 1 op 1 tijdens training en wordt er niet gespeeld met andere honden.
Je moet inderdaad ALTIJD de slipketting (en èlke andere riem/halsband) afdoen met spelen!! Zelfs een gewone leren halsband, of een "borsttuig" (ofzo) kan levensgevaarlijk zijn. Ik liet mijn hond nooit spelen met andere honden als zij nog een band/ketting omhadden.

dierenfan schreef:
een slipketting geeft geen schade, degene die aan de slipketting trekt kan wel schade maken via de slipketting.
Helemaal mee eens.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:28

Ik ben dan ook wel heel erg benieuwd hoe jullie over het gebruik van een half slip denken?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:31

Nooit van gehoord... Wat bedoel je met "half slip"?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:44

dierenfan schreef:
een slipketting geeft geen schade degene die aan de slipketting trekt kan wel schade maken via de slipketting.

Ik had de slipketting samen met een gewone halsband om. Als ze los met andere honden speelde was de slipketting af. Slipketting was altijd alleen maar voor correctie. Nooit problemen met luchtpijp of halswervels gehad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:41

Wilawander schreef:
Daar komt nog bij dat een eventuele correctie met de slip vaak niet functioneert. Waarom? omdat de correctie te laat komt door het lange losse stukje waar de ring over heen schuift..

het is bij een slip ook de bedoeling dat er maar een paar ringen overblijven. dus dat hij net over de kop kan. als je dan op de goede manier een correctie geeft, dus zoals yamgha zegt, binnen 2 sec. weer los dan ben je niet te laat. veel mensen lopen met een veel te lange slip. zag er pas weer 1 lopen met een jackie. ding was zeker 15 cm te groot.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:04

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:12

Ah, volgens mij werkt die hetzelfde in als een gewone halsband.