Hond pist binnen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Re: Hond pist binnen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:55

Dat vind ik juist moeilijk. Ik weet best wat Wodan wilt.
Maar dat wil ik niet.

Een compromie vinden is dan lastig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:41

Ik ga met wilewander mee.
Ik vraag mij ook af.... heeft je vriend de hond wel geleerd wat hij moet doen bij de jacht? De hond weet dat echt niet vanzelf. Daar gaat zorgvuldige training aan vooraf en gezien de rest van het verhaal betwijfel ik sterk of hij die training ooit heeft gehad.

Zoals ik het nu lees is het in jouw ogen de hond die niet echt deugt, niets weet (hoe kom je in hemelsnaam aan dat lager IQ... en trouwens... wat heeft het ermee te maken?... training is conditionering... dat kun je nog met een goudvis), en niet is wat je wilt.

Het punt is dat de hond hier niet fout is, maar de baas, die nooit tijd heeft gestoken in opvoeding en training, terwijl er nu wel van hem wordt verwacht wat hij moet doen.
Mee jagen en in de auto blijven??? wat heeft de hond daar nu aan?
En het in de hal zetten als er kinderen zijn e.d. Heel begrijpelijk, absoluut. Maar is dat ooit met hem getraind? Of wordt het maar gewoon gedaan, met als gevolg dat het beest piest?

Het plassen is geen dominantie en geen stress. Hooguit frustratie omdat hij het allemaal niet snapt.

Wil je echt wat aan het plasprobleem doen, dan zul je de oorzaak moeten aanpakken.

Dan moeten jij en je vriend eerst de koppen bij elkaar steken en kijken wat je wel en niet wilt met de hond, hoe je ervoor gaat zorgen dat de hond dagelijks met een van jullie op stap kan (bv rennen in het bos) en hoe je hem aan het werk kunt zetten. Je spreekt een vaste eigen plek af voor de hond, waar hij door iedereen met rust wordt gelaten etc....

En dan ga je trainen. Onderdeel voor onderdeel en ieder onderdeel in kleine ministapjes. BIj voorkeur positief trainen, want ik heb ervaren dat het duizend keer beter werkt en de hond is dan veel meer gemotiveerd om te luisteren.
Dit kost veel tijd en energie van allebei, maar een dier brengt nu eenmaal verantwoordelijkheid met zich mee en die zullen jullie allebei serieus moeten nemen.

Heb je geen zin/tijd e.d. om erin te steken, dan ga er maar van uit dat het probleem niet verdwijnt en dat de frustraties meer en meer worden, bij allebei.. Er bestaan geen snel klaar oplossingen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:00

Ik zou de hond herpaatsen.
Hij is duidelijk niet op zijn plek bij jullie.

Als je hem houden wil zou ik dat starre dominatieverhaal van je loslaten. Een hond is dara helemaal niet zo mee bezig. Deze hond is gewoon niet opgevoed en een hond heropvoeden kost gewoon heel erg veel tijd.

Mijn honden slapen trouwens ook op bed en ze verdedigen hun voer. Als ze eten laat ik ze met rust. Met als enige kanttekening dat ik ze wel uit elkaar hou. Dumas wil nog al eens in Luca's voerbak duiken en daar heb ik dan geen zin in (en luca vind dat geeen goed idee ;) )

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:03

ik ken in amstelveen alleen arnoud bussher gedrags therapeut hij is echt goed , weet niet of hij het nog doet
succes

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:07

De hond heeft helemaal niets geleerd zoals ik al zei.
Behalve niet eten pakken en niet de weg op lopen.

Mee met jagen en in de auto blijven vind hij geweldig. Dan kan hij het zien wat er gebeurd en kan hij daarna het dode wild bewaken. Dit is altijd al zo gedaan.

In de hal word de hond met rust gelaten. Daar komt niemand, ook dus niet kinderen die op visite komen.

Ook als de hond aan het eten is valt niemand hem lastig, ook niet met zn kluifje. Hij valt aan als je zijn brokken pakt.

Jullie denken dat we niets om de hond geven, terwijl dat echt het tegendeel is. Alleen we willen graag dat hij niet als er een keer iets anders is als anders dan gelijk in de hal piest.

Bedankt Liljebo voor de duidelijke uitleg en tips, daar heb ik wat aan.
Ik heb al menig maal aan mijn vriend gevraagt wat hij nu wilt. Een opgevoede hond. Of hem zijn gang laten gaan en dat hij de baby een keer pakt uit jaloezie.
Wodan is heel erg gehecht aan mn vriend. En zodra wij zoenen oid is hij erbij en wilt hij de aandacht.

Het stapje voor stapje opvoeden was gewoon lastig, omdat toen we samen gingen wonen ik al 4 maanden zwanger. En ik wilde niet een hond die je te pas en on te pas aanviel met een baby erbij.

We gaan de hond niet herplaatsen omdat hij 1 keer in de zoveel tijd eens in de hal pist. Zo ziek worden we er nou ook weer niet van. Ik wil gewoon weten wat ik anders kan doen om dit niet nog eens te laten gebeuren.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:54

Hagar_Helga schreef:
Ook als de hond aan het eten is valt niemand hem lastig, ook niet met zn kluifje. Hij valt aan als je zijn brokken pakt.

Nou, dan doe je dat toch niet? Probleem opgelost.
Als je bedoeld dat huh snept als jezijn bak aan het vullen bent, kan je hem natuurlijk even in een andere ruimte doen.

Verder, jaloezie is een menselijke eigenschap, geen hondse. Als de hond opdringerig wordt, een simpel 'nee' en de hond wegzetten is voldoende.
Herhalen totdat hij het snapt.

Wat wil je nu eigenlijk? Eerst is je probleem dat hij af en toe binnen plast. En dan ben je plots bang dat hij de baby grijpt :?
Waarom zou hij dat doen? :?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:26

Ik vind het een heel redelijke zorg van de TS. Ik heb zelf twee kinderen, en vier honden.
De hond in kwestie is onopgevoed en laat zien dat hij er niet vies van is zijn ongenoegen kenbaar te maken met hulp van zijn gebit. Weinig respect voor volwassenen? Geen respect voor kinderen.
Vanaf de basis heropvoeden ( en de TS heeft daar al een aardig begin mee gemaakt), en sowieso dit dier geen moment met de baby/peuter /kleuter alleen laten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:25

Alleen omdat hij zijn voer beschermt zou hij gelijk kinderen grijpen? Dat is wel een ontzettende kromme vergelijking, en gaat nergens over, sorry.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:31

Het zal niet de eerste hond zijn die om zijn voer te beschermen een toevallig passerend kind krijpt. Ik vind de zorgen van de TS dus wel terecht. En hoe het bij honden onderling gaat? Lars en Daisy staan zonder mopperen hun eten af aan Terry, de meest dominante van het stel. Behalve als ik er bij zit. Waarom zou ik, of iemand anders, het wel moeten accepteren dat Lars naar me gromde en zijn tanden liet zien als ik toevallig passeerde als hij een kluif had? En inderdaad, gromde, verleden tijd. Hij heeft mij inmiddels als baas geaccepteerd, en ik kan nu zonder risico van kapotgebeten vingers aan zijn eten komen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:43

TS ik vind dat je het nog helemaal niet zo gek aangepakt hebt. Lastige is wel dat je vriend in de opvoeding duidelijk veel heeft laten liggen, en mogelijk krijgen jullie daar nu toch de rekening van gepresenteerd. Lastig, vervelend, maar je weet zelf ook wel dat de hond er niets aan kan doen.

Voor wat betreft je bijtangst wil ik wel even wat corrigeren; Er wordt steeds gezegd dat het niet normaal is als een volwassen hond een pup bijt. Dat klopt niet!! Sterker nog: het is hééél normaal als een volwassen reu een al te opdringerige pup ( lees: een pup die niet direct overduidelijke deemoed vertoont tov een volwassen reu)corrigeert / bijt... Meestal geeft dat een hoop gegil van de pup ( moet ook) maar is er totaal geen schade ( bijtrem wordt geactiveerd door onderdanig gedrag van de pup). Dus feit dat hij dit doet hoeft nog niets te zeggen over zijn karakter. Hij is gewoon een volwassen reu, en dan is dit écht normaal gedrag ( zolang het niet om doodbijten van pups gaat natuurlijk..)

Met je kind heel duidelijk opvoeden in wat er wel/niet kan met honden ( dus leren NIET zomaar om zijn nek te hangen bijvoorbeeld) en echt jonge kinderen nooit alleen laten zijn met je hond ( welke hond ook overigens) voorkomt ook veel ellende.

Mbt je probleem waarvoor je dit topic opende: als de hond écht voldoende aandacht en uitdaging krijgt en niet te veel alleen maar in de auto zit, daar heeft hij niets aan...( ook niet als dat altijd zo gegaan is.. dat is geen argument, want in dat geval had hij nu ook nog gewoon in jullie bed gelegen...)..dan zou je misschien toch benchtraining kunnen overwegen.

Zou het wel heel sneu vinden als deze hond de dupe wordt van het feit dat je partner hem niet opgevoed heeft..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:44

Thirty schreef:
Alleen omdat hij zijn voer beschermt zou hij gelijk kinderen grijpen? Dat is wel een ontzettende kromme vergelijking, en gaat nergens over, sorry.

Dat zei ik niet, en ik vergelijk niets. Leer lezen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:48

Inoterry schreef:
Het zal niet de eerste hond zijn die om zijn voer te beschermen een toevallig passerend kind krijpt. Ik vind de zorgen van de TS dus wel terecht. En hoe het bij honden onderling gaat? Lars en Daisy staan zonder mopperen hun eten af aan Terry, de meest dominante van het stel. Behalve als ik er bij zit. Waarom zou ik, of iemand anders, het wel moeten accepteren dat Lars naar me gromde en zijn tanden liet zien als ik toevallig passeerde als hij een kluif had? En inderdaad, gromde, verleden tijd. Hij heeft mij inmiddels als baas geaccepteerd, en ik kan nu zonder risico van kapotgebeten vingers aan zijn eten komen.

Dan geef je de kluif ergens anders. Zo kan je natuurlijk overal een probleem van maken terwijl de oplossing zo simpel is.

Zoals ik al zei, zelfs een ranglagere heeft alle recht om zijn voedsel te verdedigen. Daar hou je dus gewoon rekening mee.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:52

Kuggur schreef:
Thirty schreef:

Dat zei ik niet, en ik vergelijk niets. Leer lezen.

Ik lees nergens dat de mensen hond bijt, behalve dat ie baknijd heeft. Dus quote maar even waar je dat leest dan.

Dat de hond wellicht eens een konijntje heeft gegrepen? Staat gelijk aan babies eten? :')

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:56

Je praat hier wel over een x Duitse Jachtterrier. Een hond die om zijn felheid en agressie bekend staat. Een hond die zeer wantrouwend is tegen vreemden en 8 jaar lang heeft geleefd zoals hij eigenlijk wil leven.
Een hond die zeker niet in de wieg is gelegd voor gezelsschapshond, sterker nog een hond die helemaal niet graag in huis leeft en last but not least, een hond die ook nog eens behoorlijk moeilijk zindelijk is te krijgen, sommigen nooit.
Je moet als eerste erkennen wat voor hond het is. Als tweede zul je van het idee af moeten stappen dat dhij plast om jullie te pesten of om jullie te domineren. Zo denkt een hond niet. Dat de DJT een laag iq heeft is onzin, hij vecht omdat hij ronduit moordlustig is, dat heeft niets met zijn iq te maken. Niet voor niets dat de meeste fokkers ze alleen verkopen aan mensen die jachtaktehouder zijn. Die gaan er mee aan het werk en na het werk gaan ze in de kennel.
Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk met de hond aan het "werk" gaan, en dan bedoel ik niet gehoorzaamheidstraining, maar jachtgerelateerd. Verder zou ik de hond een eigen vaste plek geven, waar je kind sowieso niet bij kan. Ik persoonlijk ging het risico niet lopen dat mijn kind gebeten zou worden door een xDJT die ik in feite nog maar een maandje of negen echt ken en die al 8 jaar alleen maar met zijn baasje heeft geleefd. Desnoods ging hij bij mij in de kennel als ik hem niet in het oog kon houden, is het plasprobleem ook direct opgelost.
Samengevat, ik zou hem wat te doen geven, jachtgerelateerd, zoveel mogelijk zijn energie kwijt laten raken, nooit alleen laten met je kind, hem gaan zien als de hond die hij is zonder menselijke gevoelens en ik bouwde een kennel voor hem.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 02:04

WeCo schreef:
Samengevat, ik zou hem wat te doen geven, jachtgerelateerd, zoveel mogelijk zijn energie kwijt laten raken, nooit alleen laten met je kind, hem gaan zien als de hond die hij is zonder menselijke gevoelens en ik bouwde een kennel voor hem.

Ik zou hem herplaatsen bij mensen die niet een Golden Retriever van een pittige jachthond proberen te maken.
En die weten waar ze het over hebben.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 30-11-11 02:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 02:23

Dat is zeker ook een heel goed alternatief.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:35

Thirty schreef:
Inoterry schreef:

Dan geef je de kluif ergens anders. Zo kan je natuurlijk overal een probleem van maken terwijl de oplossing zo simpel is.

Zoals ik al zei, zelfs een ranglagere heeft alle recht om zijn voedsel te verdedigen. Daar hou je dus gewoon rekening mee.

De oplossing is ook simpel, gewoon de voernijd afleren ;) .
In de natuur vecht een lager geplaatste echt niet voor zijn eten, die staat het gewoon af. Mijn zus heeft 2 honden uit een asiel in Spanje. Die honden zitten daar met minimaal 20 honden in 1 kennel en 2 keer daags word daar wat eten binnen gegooit. Er zitten in die kennels honden die dik zijn, maar ook honden die vel over been zijn. De ene hond van mijn zus is vel over been, en staat ook zonder gegrom zijn eten af aan de dikkere van de 2. Gezien ze in Spanje samen in een kennel hebben gezeten, mag je er rustig van uit gaan dat de dikkere hond hoger geplaatst is in rangorde.
En bovendien, als ik zouw oplossing op zou volgen, dan geef ik de honden de kluiven in de keuken. Ze zoeken daarna alle 3 hun eigen plekje op. De ene gaat altijd onder tafel zitten, daar kan ik dus niet meer zitten. Daisy gaat bij de computer zitten, bokken kan dan ook niet als ze een kluif hebben. TV kijken kan ik dan ook wel vergeten, want Lars gaat zijn kluif bij de bank opeten. Wie zou er dan de baas in huis zijn, als ik me daar aan aan zou moeten passen??????
Ik heb hem de voernjid afgeleerd, en nu blijft hij gewoon ontspannen aan zijn kluifje knagen als ik hem passeer. Voor ons allebei een heel stuk prettiger en relaxter dan dat gegrom en tanden laten zien.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:46

Inoterry schreef:
Thirty schreef:

De oplossing is ook simpel, gewoon de voernijd afleren ;) .
In de natuur vecht een lager geplaatste echt niet voor zijn eten, die staat het gewoon af. .

Daar zit je ietsjes mis, in de natuur is het een ranglagere op zeker toegestaan om te vechten voor zijn eten. Dat is zelfs 1 van de weinige rechten die een ranglagere in een natuurlijke roedel heeft, zijn stuk eten verdedigen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 02:33

Oh, dan hebben mijn zus en ik wel 5 hele rare honden :oo . Die staan namelijk alle 5 zonder morren hun eten aan ons af := .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:15

Het is inderdaad zo dat in een roedel ook ranglagere hun eten verdedigen. Dat zie je ook als je meerdere honden hebt.
Maar... ik vind het uit veiligheidsoverweging wel zo gemakkelijk als ik gewoon bij de bak kan komen of iets af kan pakken, bv als ze iets in de bek hebben wat een gevaar voor hun gezondheid oplevert.
En dat is heel simpel te leren, zonder strijd.

Mbt de voerbakken, raak ik die regelmatig aan als ze eten om er iets lekkers bij te doen. Zodra ik bij de bak kom, zetten ze een stapje uit en kijken mij verwachtingsvol aan. Wat krijg ik nu voor superlekkers?
Aan de voerbak komen is voor hen dus goed nieuws.

Als ik iets wil hebben wat ze in de bek hebben, krijgen ze ook een uberlekkere beloning voor het afgeven. En, als het gewoon voor het trainen in, meteen daarna hun lekker botje of wat dan ook terug.
Ook hier dus weer.. iets afgeven, levert iets op.
Simpel en effectief.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:20

Aller eerst vind ik dat je goede maatregelen neemt.
De oplossingen hierboven zijn zeer goed.

Nog wel een tip: als je zijn plas opruimt mag hij dat niet zien!
Dat is dan een dominant spelletje!
Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:21

loisbr96 schreef:
Nog wel een tip: als je zijn plas opruimt mag hij dat niet zien!
Dat is dan een dominant spelletje!
Succes!

welnee. Dat is geen dominantiespelletje.
Lees het topic maar eens door.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:08

Thirty schreef:
Ik lees nergens dat de mensen hond bijt, behalve dat ie baknijd heeft. Dus quote maar even waar je dat leest dan.

In de openingspost staat:
Hagar_Helga schreef:
.

Wodan(zo heet de hond) hand onwijze voernijd en beet dat iedereen die in de buurt was in de voeten.
(tekst door mij vetgemaakt)

Er is dus geen sprake van eten wegnemen, dit dier bijt je als je zijns inziens wat te dicht bij zijn bak komt.
Als jij dat acceptabel gedrag vind van je hond, en dat vind je blijkbaar gezien je reacties in de zin van "dan vul je de bak toch ergens anders", dan kun je beter goudvissen gaan houden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:12

De hond eet toch in de gang? Dan zou er geen probleem moeten zijn dus. Volgens TS wordt de hond met rust gelaten als ie eet.
Voor een pittig hondje als deze die ontzettend gefrustreerd en in de war is, is het een normale reactie.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 02:54

Inoterry schreef:
Oh, dan hebben mijn zus en ik wel 5 hele rare honden :oo . Die staan namelijk alle 5 zonder morren hun eten aan ons af := .

Nee hoor, het is geen wet van meden en perzen. Ze hoeven hun eten niet te verdedigen, het heeft alleen helemaal niets met rangorde te maken.
En het valt zeker af te leren, maar met rangorde heeft het dus niets te maken.