eerste nestje puppies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: eerste nestje puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:04

Bij ons is het toen in de bench gebeurt, en de tweede keer in de mand met schone was. hond wilde pertinent alleen daar bevallen (ondanks werpkist). Verder moet je er wel bij blijven, en bij honden is stuitligging niet erg (dat is even schrikken als je dat nog niet wist).
Verder kan het zijn dat ze na de bevalling bepaalde gezinsleden niet in de buurt accepteren.Maar dat is per hond verschillend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:50

wollie27 schreef:
dierenfan schreef:
sorry hoor, ik zal niet meer reageren, je fokt wel maar je bent geen fokker. Iedereen die niet fokt (wat doe je dan?) maar wel een nestje krijgt is alsnog de fokker hoor. Dus als jij de gezondheid totaal niet belangrijk vind van de pups dan nog ben jij wel de verantwoordelijke waar mensen hun klachten kunnen leggen en hun geld kunnen halen als er iets mis is met de gezondheid van de pups op gebied van de vele erfelijke afwijkingen die er zijn (bijv. alleen al patella luxatie). Gelukkig dat je wel gewacht heb t/m een leeftijd van 2 jaar maar dat is ook wel het enigste voordeel dat ik erin zie. Een preventief ontwormen en jaarlijkse enting zet echt geen zoden aan de dijk qua gezondheid.

Spijt me ENORM dat je totaal niet in zit over de gezondheid van de hondjes die je zo op de wereld laat komen. Het kan gelukkig goed aflopen maar kan ook zijn dat straks mensen jaren aan het tobben zijn met hun pup/volwassen hond omdat ze zo dom waren een pup te kopen uit niet getestte ouders.

Alsnog veel succes gewenst want hoop uiteraard dat het allemaal goed gaat verlopen. Let op bij dwergpinchers dat de bevalling lang niet altijd makkelijk verloopt (omdat sommigen bolle kopjes hebben en moeders maar klein en smal is) kan veel pijn geven bij je teef dan dus reken erop dat ze tijdens de bevalling wel eens minder aardig kan zijn.

Je blijft altijd een risico lopen als je een hondje koopt.
Ook uit geteste ouders .
Dat hondje kan dan alnog toch ziek worden.

Zeker kan dat alleen als fokker weet je dan dat je alles eraan gedaan hebt om ze gezond op de wereld te laten komen en je kan het nog eens bewijzen ook. Alles wat levend is kan anders gaan dan je denkt. Echter het is makkelijk om te denken: het kan toch altijd fout gaan dus ik hoef niets te laten onderzoeken en dan zien we het wel. Dat vind ik namelijk weer de andere kant.
Ook niet stamboomhonden kan je laten onderzoeken. Heb het ook niet gehad over het feit dat het hondje een stamboom MOET hebben. Echter die onderzoeken vind ik wat anders dan stamboom.
Kwam onlangs op MP een droom kruising tegen. 2 stamboomhonden en beiden getest. Echter de ene border collie en de andere mechelaar. het is dat ik geen plaats heb maar wel een droom kruising voor mij EN uit geteste ouders dus kans op problemen minder groot als anders.
Vind kruisingen leuker dan rashonden in vele gevallen. Heb ook nog nooit een stamboomhond gehad overigens. Allemaal asiel honden. Echter ook allemaal honden die helaas wat bleken te mankeren waardoor ik niet met hun kan sporten wat voor mij al vele jaren van belang is en gewoon niet uit komt. Een wens voor mijn volgende hond: dat hij moet kunnen sporten. Maar ja, het is een wens en altijd maar afwachten. Gelukkig kan ik nu wel gehoorzaamheid doen maar flyball of behendigheid helaas niet.
Echter mijn eigen schuld want dan moet ik maar geen asielhond nemen waarvan ik geen verleden weet. Bewust een pup nemen uit niet geteste ouders bij een particulier zou ik nooit doen.

Ik vraag me altijd af wat de meerwaarde is van een nestje zoals (sorry) dit nestje. Qua gezondheid weet je niets, gedrag kan je dan wel van ouders een eind afleiden maar voor de rest is het allemaal onzeker. Moeder is te groot voor ras dus wat zit er nog door heen ergens een of meer generaties terug? Is het puur en alleen omdat de eigenaar graag een nestje wil? Kan hoor en mag hoor maar doe het dan iets anders
Zelf moet ik er niet aan denken. Zou alleen kunnen denken aan alles wat fout kan gaan. Las onlangs ook van een hondje. Leuk gedekt, pups, mams dood en dan? Leuk he pups, kost alleen wel je teef................ Gelukkig gaat het vaker goed dan fout maar ik zou het niet aan durven.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:38

Dierenfan, je praat tegen een muur, de TS denkt alleen "Leuk een nestje, dan heb ik zometeen puppies, pret pret pret" maar ziet de andere kant van het "fokken" in (nu wil ik dit niet fokken maar met u ipv o noemen). Je mag er ook niks over zeggen want ze wilt alleen tips voor de bevalling en voor de rest steekt ze haar kop in de grond.

Ben benieuwd of ze al pupkopers heeft en hoe ze de rest gaat bekostigen maar goed wij mogen er niks over zeggen.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:54

wollie27 schreef:
dierenfan schreef:
sorry hoor, ik zal niet meer reageren, je fokt wel maar je bent geen fokker. Iedereen die niet fokt (wat doe je dan?) maar wel een nestje krijgt is alsnog de fokker hoor. Dus als jij de gezondheid totaal niet belangrijk vind van de pups dan nog ben jij wel de verantwoordelijke waar mensen hun klachten kunnen leggen en hun geld kunnen halen als er iets mis is met de gezondheid van de pups op gebied van de vele erfelijke afwijkingen die er zijn (bijv. alleen al patella luxatie). Gelukkig dat je wel gewacht heb t/m een leeftijd van 2 jaar maar dat is ook wel het enigste voordeel dat ik erin zie. Een preventief ontwormen en jaarlijkse enting zet echt geen zoden aan de dijk qua gezondheid.

Spijt me ENORM dat je totaal niet in zit over de gezondheid van de hondjes die je zo op de wereld laat komen. Het kan gelukkig goed aflopen maar kan ook zijn dat straks mensen jaren aan het tobben zijn met hun pup/volwassen hond omdat ze zo dom waren een pup te kopen uit niet getestte ouders.

Alsnog veel succes gewenst want hoop uiteraard dat het allemaal goed gaat verlopen. Let op bij dwergpinchers dat de bevalling lang niet altijd makkelijk verloopt (omdat sommigen bolle kopjes hebben en moeders maar klein en smal is) kan veel pijn geven bij je teef dan dus reken erop dat ze tijdens de bevalling wel eens minder aardig kan zijn.

Je blijft altijd een risico lopen als je een hondje koopt.
Ook uit geteste ouders .
Dat hondje kan dan alnog toch ziek worden.

Zeker kan dat alleen als fokker weet je dan dat je alles eraan gedaan hebt om ze gezond op de wereld te laten komen en je kan het nog eens bewijzen ook. Alles wat levend is kan anders gaan dan je denkt. Echter het is makkelijk om te denken: het kan toch altijd fout gaan dus ik hoef niets te laten onderzoeken en dan zien we het wel. Dat vind ik namelijk weer de andere kant.
Ook niet stamboomhonden kan je laten onderzoeken. Heb het ook niet gehad over het feit dat het hondje een stamboom MOET hebben. Echter die onderzoeken vind ik wat anders dan stamboom.
Kwam onlangs op MP een droom kruising tegen. 2 stamboomhonden en beiden getest. Echter de ene border collie en de andere mechelaar. het is dat ik geen plaats heb maar wel een droom kruising voor mij EN uit geteste ouders dus kans op problemen minder groot als anders.
Vind kruisingen leuker dan rashonden in vele gevallen. Heb ook nog nooit een stamboomhond gehad overigens. Allemaal asiel honden. Echter ook allemaal honden die helaas wat bleken te mankeren waardoor ik niet met hun kan sporten wat voor mij al vele jaren van belang is en gewoon niet uit komt. Een wens voor mijn volgende hond: dat hij moet kunnen sporten. Maar ja, het is een wens en altijd maar afwachten. Gelukkig kan ik nu wel gehoorzaamheid doen maar flyball of behendigheid helaas niet.
Echter mijn eigen schuld want dan moet ik maar geen asielhond nemen waarvan ik geen verleden weet. Bewust een pup nemen uit niet geteste ouders bij een particulier zou ik nooit doen.

Ik vraag me altijd af wat de meerwaarde is van een nestje zoals (sorry) dit nestje. Qua gezondheid weet je niets, gedrag kan je dan wel van ouders een eind afleiden maar voor de rest is het allemaal onzeker. Moeder is te groot voor ras dus wat zit er nog door heen ergens een of meer generaties terug? Is het puur en alleen omdat de eigenaar graag een nestje wil? Kan hoor en mag hoor maar doe het dan iets anders
Zelf moet ik er niet aan denken. Zou alleen kunnen denken aan alles wat fout kan gaan. Las onlangs ook van een hondje. Leuk gedekt, pups, mams dood en dan? Leuk he pups, kost alleen wel je teef................ Gelukkig gaat het vaker goed dan fout maar ik zou het niet aan durven.[/quote]

Aan de ene kant heb je gelijk dat klopt.
Testen is beter.
Maar ik vind het als ik ergens een pup koop niet meer z,n prioriteit, heb namelijk meer problemen gehad met dan wel ras honden waarvan de ouders getest waren.
Die dan toch weer iets kregen.
geteste kruisings geen ervaring mee nog.
Vandaar de reactie erop.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 08:50

Ik vind het jammer dat bokt altijd zo negatief doet over alles...
Maarja nu weet ik dus meer hoe bokt is en ga ik dus ook niet weer een topic openen over tips..

Sorry hoor maar je mag toch wel 1 nestje krijgen van je hond zonder dat er over gezeikt wordt..
En het risico dat een dier ziek kan worden en overlijd is er ALTIJD net zoals mensen..

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:50

Wat leuk dat je hondje puppies krijgt! Wij hebben een mini pincher x chichuahua en die heeft ook pups gehad. Ze was prongelijk gedekt door onze chihuahua reu die nog gecastreerd moest worden. Helaas toen ze eenmaal aan het bevallen was hadden we wat probleempjes met de dierenarts (die eerst met de rekening voor de deur stond voor ze ook maar naar boven liep om te helpen) en waren er dus 2 pupjes gestikt. 2 hebben het overleefd, en die zijn bij hele leuke baasjes terecht gekomen!

Plaats je foto's als ze bevallen is? Ik ben erg nieuwsgierig! En wat ga je met de pups doen? Of heb ik daar overheen gelezen :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:03

ik sluit me aan bij dierenfan,ik vind het niet erg dat mensen fokken met honden zonder stamboom,maar er bestaan nu voor ieder ras speciale testen om diverse afweikingen al uit te kunnen sluiten.ik vind dat je nu de testen er zijn ook gebruik van moet maken en niet gewoon maar wat geld er aan verdienen,of je nu (hobby)fokker bent of niet.

tips een goede werpkist zorgen dat het niet te warm/koud is en proberen mams zoveel mogelijk te laten doen.succes
dierenfan schreef:

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:31

het is altijd zo op bokt jij bent blij met je aankomende nestje en bokt heeft er wel weer wat over te zeuren.was bij mij goen ook toen ik foto's plaatste op bokt van mijn nestje toen.moeder koos voor betonne vloer ipv vloerbedekkingen en bokt viel er over en dan nog veel meer dingen. Niks van aantrekken gewoon genieten van je nestje, de navelstrengen is hetbeste om met je nagels los te maken omdat een hond ze zelf ook niet recht los bijt zoals een schaar doet

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:42

Ik vind dat ook wel iets heel naars van bokt, iemand meld heel blij wat ie gaat doen, eenmalig en wil graag tips en krijgt een aantal fanatiekelingen over zich heen, tuurlijk valt er veel te zeggen over wel of niet fokken maar doe dit in een topic wat er voor bedoelt is en niet dwars tegen 1 persoon in, dat vind ik zelfs wat vals om dan maar 1 persoon aan te gaan vallen, nog even en niemand plaatst meer wat op bokt omdat je altijd wel mensen hebt die iets vinden om je over door te gaan zagen, erg jammer.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:31

Ach, het is natuurlijk een lekker zakcentje met een beetje geluk *\o/*

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:29

Miepie77 schreef:
Ik vind dat ook wel iets heel naars van bokt, iemand meld heel blij wat ie gaat doen, eenmalig en wil graag tips en krijgt een aantal fanatiekelingen over zich heen, tuurlijk valt er veel te zeggen over wel of niet fokken maar doe dit in een topic wat er voor bedoelt is en niet dwars tegen 1 persoon in, dat vind ik zelfs wat vals om dan maar 1 persoon aan te gaan vallen, nog even en niemand plaatst meer wat op bokt omdat je altijd wel mensen hebt die iets vinden om je over door te gaan zagen, erg jammer.

Ja natuurlijk zijn wij heel vals omdat er zo veel puppies en honden al in het Asiel zitten omdat mensen denken "Yay Puppies, laten we mijn honden maar een nestje krijgen". Dit is normaal hoor en gebeurd in de normale wereld en op andere fora ook veel (deze reacties dus). Kan je er niet tegen dan post je zulke dingen niet.

Overigens normaal gezien als je gaat "fokken" lees je juist informatie (Veel informatie en tips is online te vinden) en als je dan zoiets post kan je zulke antwoorden verwachten.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 20:46

Dankjewel voor de leuke reacties! Bedankt dat je voor me opkomt miepie77 en zo voelt het idd ook.

Ik ga de pups verkopen en misschien dat ik 1 ga houden. Een fototopic openen doe ik zowiezo :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:52

Dan hoop ik maar dat je een klein nest krijgt met geen erfelijke ziektes of gebreken. Stel je voor je moet straks 5x een PL operatie vergoeden van de nieuwe eigenaren :+ Want dat is helaas voor jou wettelijk zo geregeld. Als ze je aanklagen ben je de pineut.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:02

wat een slap gezeur hier zeg. hoppa bokt duikt er weer boven op!

leuk joh een nestje. ik heb geen tips voor je, geniet er van.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:24

sweetwendy schreef:
Dankjewel voor de leuke reacties! Bedankt dat je voor me opkomt miepie77 en zo voelt het idd ook.

Ik ga de pups verkopen en misschien dat ik 1 ga houden. Een fototopic openen doe ik zowiezo :D

welke wet dan? heb je als honden koper geen onderzoeksplicht zoals bijv.bij paarden?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:26

Een hond is een product en als dat niet degelijk is, of stuk, dan heb je recht op vervanging of reparatie.

http://www.hondenbescherming.nl/hond/co ... lde-vragen

Citaat:
Aankoop - De hond die ik heb gekocht is ziek. Wat zijn mijn rechten als koper?
De Nederlandse wetgever ziet een hond (net als elk ander dier) als een zaak. Bij de koop en verkoop van een hond is meestal het consumentenrecht van toepassing. Dit omdat bij de aankoop van een hond de fokker geacht wordt deskundiger te zijn dan de koper. Bij een koopovereenkomst dient de geleverde zaak (de hond) de eigenschappen te hebben, die de koper voor een normaal gebruik mag verwachten. Juridisch spreek je dan over de conformiteiteis. Vertaald naar de koop van een hond wil dit zeggen dat de gekochte hond moet voldoen aan de eisen die normaal gesproken aan een hond kunnen worden gesteld. Een normale verwachting is bijvoorbeeld dat de hond gezond is, zodat hij een hondenleven lang mee kan.

Omdat een hond een levend wezen is kan de verkoper nooit 100% garanderen dat de hond gezond is en blijft. De verkoper moet echter wel kunnen aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om te zorgen dat de hond gezond is. De fokker moet bijvoorbeeld goed uitzoeken welke gebreken binnen het desbetreffende hondenras voorkomen en er voor zorgen dat de ouderdieren daar geen last van hebben. Afhankelijk van het erfelijke gebrek kunnen daarvoor verschillende onderzoeken worden uitgevoerd, bijvoorbeeld onderzoek naar heupdysplasie (HD) of andere gewrichtsafwijkingen, oogonderzoek en soms zelfs bloedonderzoek. En natuurlijk moet de fokker ervoor zorgen dat het de pups aan niets ontbreekt, dus dat de pups alle benodigde inentingen en ontwormingskuren krijgen en naar behoren worden verzorgd. De fokker heeft dus een vrij uitgebreide zorgplicht.

In het consumentenrecht is de rechtspositie van de koper vrij sterk en geldt een minimale garantietermijn van een half jaar die eveneens van toepassing is op dieren en planten. Het gevolg van deze garantietermijn is, dat er op de verkoper van de pups een zogenaamde omgekeerde bewijslast geldt gedurende de eerste zes maanden na verkoop. Dit houdt in dat als er iets is met de gekochte pup, de fokker moet bewijzen dat dit het gevolg is van het verwijtbaar handelen van de pupkoper. In plaats van dat de koper het bestaan van het gebrek ten tijde van de koop moet bewijzen. Dit is voor de verkoper of fokker een moeilijke bewijslast, die de positie van de koper aanzienlijk versterkt.

Als een hond niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan is het verhaal eigenlijk: geld terug, hond terug. Juridisch spreek je dan van ontbinding van de koopovereenkomst. Maar normaalgesproken zijn mensen erg gehecht geraakt aan hun hond en willen deze niet terug geven. Er kan dan worden afgesproken dat de koper de hond houdt en een deel van de aankoopkosten terugkrijgt. De koper van een zieke hond maakt op grond van het consumentenrecht dus een redelijke kans op vergoeding van de aanschafkosten of althans een deel daarvan.

Om de kans van slagen groter te maken dat de verkoper de dierenartskosten (juridisch beschouwd 'vervolgschade') moet betalen, is het vereist dat naast de vaststelling dat bij de gekochte hond essentiële eigenschappen ontbreken, vast komt te staan dat de tekortkoming de verkoper kan worden toegerekend. Het gaat dan om het beoordelen van de mate waarin het geconstateerde gebrek door de verkoper voorzienbaar had moeten zijn. Belangrijk hierbij is door de verkoper in acht genomen zorgvuldigheid. Een verkoper die kan aantonen van tevoren alles te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de hond zo gezond mogelijk is (onder andere door het testen van de ouderdieren), zal niet zonder meer aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Naast de uitgebreide zorgplicht van de fokker speelt ook de zorgvuldigheid van de koper een belangrijke rol. Op de koper rust een zogeheten onderzoeksplicht. Als iemand bijvoorbeeld een rashond wil kopen, dan rust op de koper de verplichting om zich van te voren te verdiepen in dit ras en de bij dit ras voorkomende erfelijke gebreken. Een koper weet dan naar welke gezondheidsproblemen hij moet vragen. De koper moet ook vragen om zoveel mogelijk schriftelijke bevestigingen van de antwoorden van de fokker. De op de koper rustende onderzoeksplicht brengt ook een zekere zorgvuldigheid met zich mee. Dit betekent dat de koper actief op zoek moet gaan naar een betrouwbare fokker, en niet een hond koopt bij de eerste de beste fokker.

Om een tijdrovende en geldverslindende procedure tussen koper en fokker te voorkomen, is het raadzaam om bij de koop van een hond een deugdelijk koopcontract te gebruiken. Met een goed opgesteld koopcontract, dat de rechten en plichten van fokker en koper eerlijk verdeeld, zijn veel problemen vaak zonder tussenkomst van de rechter te voorkomen.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:22

Enne niemand die hier commentaar geeft, heeft zeker de uitzending van Radar gezien,over hoe slecht het is gesteld met de erfelijke afwijkingen van ,jawel, rashonden MET stamboom, dan vraag ik me af wat er nou getest word op zo,n hond.
Jeetje het was om te huilen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:21

froukje2 schreef:
Enne niemand die hier commentaar geeft, heeft zeker de uitzending van Radar gezien,over hoe slecht het is gesteld met de erfelijke afwijkingen van ,jawel, rashonden MET stamboom, dan vraag ik me af wat er nou getest word op zo,n hond.
Jeetje het was om te huilen.

zonder stamboom is niet beter hoor het wordt alleen niet getest. En rashondenwijzer is opgemaakt uit grotendeels stamboomloze honden die op het ras leken i.p.v. stamboomhonden. Moet je na gaan hoeveel problemen er zijn bij stamboomloze. Wordt alleen vergeten omdat dit niet geregistreerd wordt.
Heb hier hond 3 en 4 lopen allen zonder stamboom uit asiel. Heb je even:
eerste boxer: HD, schildklier afwijking, 8 jaar hersentumor
Tweede boxer: HD, 9 jaar hersentumor
3de: epilepsie, spondylose, HD
krusiing lab x rottie: ED en mogelijk epilepsie

En ik zoek ze er niet op uit want ben enorm actief bezig met mijn honden en ZOU enorm graag willen sporten wat tot nu toe met nog een enkele hond gelukt is. En aangezien ik altijd op asiel honden valt hoop ik maar dat een volgende hond het wel kan. Komen allemaal van fiets af die denken dat ze kunnen fokken maar totaal niet letten op gezondheid.

Misschien duidelijk waarom ik niet onbevangen sta te juichen maar ook terughoudend ben? Je wil niet weten hoeveel pijn mijn honden geahd hebben ondanks dat ze gelukkig grotendeels geen pijn hebben en dat ik ze eraan laat opereren. Je wil niet weten hoeveel beperkingen we hebben en ellende naast het geluk en plezier.

Ik kan wel juichen dat er weer iemand ondoordacht zijn hond vol laat proppen onder het motto LEUK *\o/* *\o/* *\o/* maar met de wetenschap wat pup kopers weer te wachten staat.

Er is in rasloos wereld minstens zoveel mis als in stamboom wereld alleen nogmaals, het wordt niet geregistreerd en gruwelijk doodgezwegen door velen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:50

ja en ik vind dus als je een hond zonder stamboom hebt en dus niet terug kunt gaan wat er in de lijnen bv voor komt,vind ik wel dat je dan de andere testen kunt doen,om die ziektes zoveel mogelijk te kunnen uitsluiten.op deze manier probeer je zo een gezond mogelijk pupje te fokken.dat is toch wat iedereen wilt of je ou een met stamboom hebt of zonder.en dan helemaal niet aanvallend bedoelt,maar wel om mensen er op te wijzen,dat dit in deze jaren mogelijk is,we leven niet meer in de tijd van vroeger.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:00

moyra schreef:
dit is het eerste nestje van 1 van mijn honden.

Bij dit nestje durfde ze zelf eigenlijk niet zoveel te toen.
Bij dr 2e nestje haalde ze zelf de vliesjes af en heb ik de navelstrengen gedaan omdat ze dit niet voor elkaar kreeg met dr platte snuitje.

')

Dan moet ze ook geen pups krijgen, ik wordt van zulke opmerkingen echt woest. De rashondenfokkerij ligt nu erg onder vuur juist door te fokken met excessen.
Geldt dus ook voor rassen maar net zo goed voor kruisingen die door hun platte hoofden niet eens de navelstreng kunnen door bijten!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:35

je hebt helemaal gelijk
Biepmiep schreef:
moyra schreef:
dit is het eerste nestje van 1 van mijn honden.

Bij dit nestje durfde ze zelf eigenlijk niet zoveel te toen.
Bij dr 2e nestje haalde ze zelf de vliesjes af en heb ik de navelstrengen gedaan omdat ze dit niet voor elkaar kreeg met dr platte snuitje.

')

Dan moet ze ook geen pups krijgen, ik wordt van zulke opmerkingen echt woest. De rashondenfokkerij ligt nu erg onder vuur juist door te fokken met excessen.
Geldt dus ook voor rassen maar net zo goed voor kruisingen die door hun platte hoofden niet eens de navelstreng kunnen door bijten!!