Dieet... voor te magere hond!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:22

Wendy_Chewie schreef:
Hoi bokkers met tips!
Hij eet deze brokken wel, dat is het probleem niet! Het probleem is dat hij niet aankomt...
@Lifaya en Netam, ik heb geen ervaring met vlees voeren, en ben eigenlijk een beetje bang dat hij dan zijn brokken helemaal niet meer hoeft...

Je kan ook 50% 50% doen, dan doe je wat brokjes door het vlees. En wanneer ze dat allemaal op eet kan je proberen om het vlees weer te verminderen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:41

Wendy_Chewie schreef:
Wilawander schreef:
Veel mensen voeren hun hond teveel waardoor ze geen honger meer hebben en niet altijd hun eten op eten. Belangrijk is dat eerst voor elkaar te hebben door vaker kleinere porties te gaan geven. Niet op? weg zetten. Dat doe je een paar weken en je zult zien dat dat werkt. Heb op deze manier laatst nog een hond aan het fatsoenlijk eten gekregen en deze is nu prima op gewicht.

Hoi,

teveel wordt hij zeker niet gevoerd. Zoals al eerder vermeld, zijn bakje staat er met zijn portie. Die raakt hij enkel 's avonds aan.
Eten weghalen als hij niet eet is een strijd die ik al gevoerd en verloren heb. Hij eet dan gewoon niet.

Vaak is de hoeveelheid op de zak al veel teveel voor een hond. Door kleinere porties te geven eten ze ook al gauw meer. Heb hier ook 1 hond die altijd een slechte eter was. Hij krijgt nu 3 x daags eten. Niet op weg ermee. Nou hij eet me inmiddels de oren van het hoofd :D

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:14

Als ik het goed begrijp eet je hond zijn brokken wel op, maar met lange tanden ?

Je zou kunnen proberen schapenvet of zalmolie over de brokken te doen, om het smakelijker voor 'm te maken.
Om het 'dikker' te krijgen zonder heel veel meer te moeten gaan voeren zul je denk ik toch echt opzoek moeten gaan naar een brok voor een hogere graad activiteit, hier zitten meer vetten en eiwitten in en zal hij dus van aan komen.

Al lijkt voor mij de beste oplossing om hem over te zetten op KVV, denk dan aan Carnibest, Farmfood Fresh, Rodi, Haaksbarf, dat aanbod word steeds groter en is dus in de gemiddelde dierenwinkel te verkrijgen !

Het is even zoeken tussen verschillende voeders waar jou hond het 't beste op doet, en ook graag eet, maar dan mag je er ook van uitgaan dat je voor de rest van z'n leven er ook klaar mee bent ! :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:48

Hoi Tmara, klopt!

Ik ga dan inderdaad op zoek naar iets wat hij liever eet binnen "KVV-kringen" ;)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:39

Goed zeg ! Laat je nog wel weten hoe het allemaal gaat ?
Ben benieuwd ! +:)+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:10

Mijn hond was ook te mager en at met lange tanden. Sinds een paar jaar ben ik over gestapt op vers vlees en nu is ze 2 kilo aangekomen. De dierenarts is nu tevreden over haar gewicht. Ook zit ze lekkerder in haar vel, mooiere vacht enzo.

YSR1971

Re: Dieet... voor te magere hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:18

Had hier 1 magere (en zeer slechte brok-eter) en een klein dik stinkerdje, die ook niet zeer gecharmeerd was van de brokjes, maar wel alles op at. Beide van de brok omgezet naar kvv, overigens niet geleidelijk, maar ineens. Zijn bijna andere honden geworden, wat een verschil. Glanzen je tegemoet, vacht echt prachtig, beiden zeer goed op gewicht. Eten wordt met heel veel smaak gegeten!
Zou het zeker proberen om over te gaan op kvv!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:48

Als hij kieskeurig is zou ik niet van voer veranderen qua merk.

Laat zijn voer niet de hele dag staan, als ik 's ochtends een boterhammetje maak, en ik eet hem rond 16.00 op is hij er zeker niet lekkerder op geworden! :o
Zet het neer, eet 'ie niet, na 15 min weg halen, en evt 's middags, en anders 's avonds aanbieden, en weer het zelfde verhaal, eet 'ie niet? Na 15 min weg halen.

Heel moeilijk maar blijf consequent.

Evt kan je er warm water overheen sprenkelen (niet overgieten met water!) hierdoor komt er meer geur vrij, en word het aantrekkelijker.

Eventueel kan je ook een voer geven voor werkende honden, zitten meer vetten en energie in.

Succes :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:54

Weet je zeker dat je hond te mager is? Persoonlijk vind ik het normaal de ribben van mijn honden goed te voelen. Ik zou me zorgen maken over te dik als dat niet het geval was.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 09:32

Hoi Kuggur,
mja, het is niet dat ik ze 'voel' als in, als je even doorwrijft voel je ze. Nee, als je hem gewoon licht aait voel je z'n ribben al, ook z'n heupbeenderen zijn enorm voelbaar.
Door z'n dikke vacht valt het niet zo op.
Ik zou hem vooral voor mijn eigen gevoel wat dikker willen zien, hijzelf lijkt er weinig last van te hebben. Maar ergens zit het er bij mij in dat het niet goed is zo.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:40

Hier was een 2e hond de oplossing. Luca at ook dramatisch! Die krijgt en kreeg trouwens gewoon vers ;) sinds dumas er is eet hij eindelijk gewoon in 1x zijn vlees op. Hij moet nu wel, anders eet dumas het op. Wel eet hij een stukje langzamer dan dumas :D

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:42

Ik heb een hyperactieve windhondkruising die ook erg moeilijk aankomt en niet een echte eter is. Ik geef hem Cavom brokken en af en toe Smuldier of Rodiburgers bij. Verder krijgt ie elke dag een eierkoek en gedroogde kip of rundsnacks na het uitlaten. Hij is nu mooi op gewicht. :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 09:43

He Machie, de tweede hond is hier geweest, was alleen geen succes (Chewster ging zich helemaal in zichzelf keren, en ik hoekjes liggen, en het eten verbeterde er absoluut niet op).
Ooit komt er nog een hond, maar dan een pup van hetzelfde ras :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:54

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:10

Eerst medische oorzaken uitsluiten.
Ondergewicht kan namelijk zo ontzettend veel redenen hebben.

Gewoonlijk krijgen dieren met ondergewicht niet voldoende calorieën binnen (neigt deze situatie denk ik het meest naar, gezien je verhaal). Een dier kan ook meer calorieën dan gewoonlijk verbranden bij warm weer, meer lichaamsbeweging of als het bijv. opgewonden raakt. Een andere mogelijkheid van gewichtsverlies is als een dier een nieuw merk voer krijgt dat wellicht minder gemakkelijk verteert, of waar het gewoon minder van eet omdat het dit voedsel niet zo smakelijk vindt, of de voeding niet voldoet aan de voedingsbehoefte van het dier.
Daarnaast kan een dier een verminderde eetlust hebben omdat het bijv. van slag is door een verhuizing of gezinsuitbreiding.

Bij bepaalde ziekten van de alvleesklier, de lever en de ingewanden wordt het voedsel niet goed opgenomen. (dit gaat meestal ook gepaard met diarree of braken, is dit het geval?)
Ondergewicht dat gepaard gaat met een hogere urineproductie en toegenomen dorst kan wijzen op diabetes of een nierziekte.
Ook hartziekten, zoals bijvoorbeeld hartkleppen die niet goed werken, of kwalen veroorzaakt door hartwormen kunnen een magere hond tot gevolg hebben.

Darmparasieten kunnen het voedsel dat voor het dier bestemd is ook voor eigen gebruik nuttigen. Misschien dit ook (nogmaals) controleren?

Wat ik eigenlijk met bovenstaande wil zeggen, is dat er zo ontzettend veel aan de hand kan zijn, dat ik dit vanachter de computer (zonder jullie situatie te kennen) niet kan beoordelen, maar dat ik het wel belangrijk vindt om (99/100% zeker) te weten waarom de hond mager is, voordat we hem proberen te verzwaren.

Om toch maar even in te gaan op de meest voor de hand liggende oorzaak; te weinig calorieën binnen krijgen door te weinig eten:

De geur en de smaak van een voer bepalen of de hond er wel of niet voldoende van eet en of het dier het voer ook voor langere tijd smakelijk blijft vinden. Dit zal bereikt moeten worden zonder gebruik te maken van geur- en smaakstoffen, aangezien deze op den duur een tegenzin voor het voedsel kunnen veroorzaken. Dit komt doordat een hond het voer dan niet in zijn totaliteit ruikt of proeft, maar elke grondstof apart. Kies dus het liefst een voeder gemaakt uit zuivere grondstoffen.
Wanneer een hond altijd voer gehad heeft met geur- en/of smaakstoffen, dan kan het gebeuren dat de hond in het begin moeite heeft met een natuurlijk smakend en geurend voer. In een dergelijk geval kun je het beste een paar dagen alleen maar een kompleet-vers-voer geven, waarna langzamerhand overgestapt wordt op het ideale droogvoer.

Kijk ook kritisch naar de samenstelling van je voer. Wat is de eiwitfractie? Dit is het percentage van de totale energie van het voerder dat door het eiwit wordt geleverd. (ik zal de hele berekening hier niet neerzetten, maar bij interesse, pm gerust even)
De eiwitfractie is ideaal wanneer ze rond de 22-25% ligt bij hoogwaardige eiwitgrondstoffen, en mag maximaal 27% bedragen voor pups en opgroeiende honden.

Zitten er voldoende vetten (gehalte essentiële vetzuren) in het voer?
Welk soort koolhydraten zitten in het voer? (in veel diervoeders worden suikers en bietenpulp als koolhydraatbron gebruikt, omdat ze zo goedkoop zijn)
Zijn er voldoende vitaminen, mineralen en sporenelementen aanwezig in het voer?

In ieder geval is het belangrijk met je ogen te voeren. Wanneer je ziet dat je dier te mager is, probeer hem dan te motiveren tot eten. Laat de eetbak eens de hele dag (gevuld) staan. Wat doet hij hiermee?
Biedt ook eens bijv. een vleesmaaltijd aan.

Houdt de situatie te lang aan, dan toch echt even langs de DA voor een onderzoekje.

Succes!

Edit: wat je zou kunnen proberen (maar nu ga ik mijn eigen vakgebied promoten :o ) is te werken met essentiële oliën om de eetlust op te wekken. Dit kun je heel goed doen met rozemarijn.
Mag ik je alleen alsjeblieft op het hart drukken hier niet in je eentje mee aan de slag te gaan?! De toepassing en dosering luistert erg nauw, zeker als dit inwendig wordt toegepast! Ik wil je eventueel wel (gratis) adviseren over de toepassing en dosering, maar dan moet je even een pm sturen. :)
Laatst bijgewerkt door Kyno op 24-11-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:12

Mijn hond at ook zeer moeilijk , maar was wel zeer actief waardoor hij ook te mager was.
Wat ik deed voor hem zijn brokjes te laten eten was hem een trucje te laten doen of aan te leren en voor het minste wathij goed deed een brokje te geven. Zo leren ze op een speelse manier te eten. Later ben ik stilletjes aan omgeschakelt als hij een trucje deed een paar brokjes in zijn eetbak te meggenen datvoor hem te zettenals beloning. En naarmate dat vorderde hem 1 trucje te laten doen en dan hem zijn eetkom te geven. Zodat het eten een beloning was en dus niet saai werd.

Mijn andere hond had ook eetproblemen. Als hij puppy was kreeg hij eten net voordat mijn vader en stief moeder weg gingen. Dus na wat tijd koppelde hij het eten met alleen zijn. Dus wou hij ook niet meer eten , nu geven we hem eten naast ons als wij in de zetel zitten of ergens waar we even blijven.
Hij was ook kieskeurig in wat eten betrefde , wij gaven hem friskies ( in een hondenschool gebruiken ze dit eten als koekjes ) omdat je hond er zeer rap van bijkomt dus moet je zien dat hij niet te dik word. Wat bij ons het geval was nu mengen we de friskies met aveve brokjes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:18

Hier een akita die als pup dezelfde problemen had, bij ons ging het over toen ze loops werd. Echt drama, beessie had iedere dag last van gal overgeven omdat ze gewoon maar 1x per dag wat wilde eten. Stomme japanners :+ :D

Wij zijn ook tijdelijk over gegaan naar KVV, dat is allemaal kant en klaar, hoef je niet bang te zijn dat je te weinig geeft. Die van ons at dat redelijk en kwam er ook redelijk van aan. Verder gaven wij meer dan ze nodig had op een dag, die hoeveelheden zijn niets anders dan schattingen en jou hond heeft waarschijnlijk meer nodig.
Verder hebben we ook een tijdje yoghurt over de brokken gegooid, goed voor de vacht en ze at er gemakkelijker door.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:22

ik heb een tijd mn duitse herder rokken met Vers Vlees gemengt gevoerd. Bij mij krijgen ze twee porties op een dag, daardoor zijn de porties kleiner en eten ze makkelijker hun bak leeg.
Nu voer ik geen VV meer, ze krijgen dobbelsteentjes met worst door hun brokken heen.
Wat warm water over de brokken gieten, kan idd de smaak wat versterken. Maar veel honden vinden het dan na een half uurtje niet meer lekker omdat het te soppig is geworden.
Persoonlijk zou ik advies inwinnen bij mn DA. Een bloedtestje laten doen om er toch even zeker van te zijn dat het geen medische oorzaak heeft.
Sommige honden zijn gewoon geen grote eters. Mijn vroegere oud duitse herder was ook een mager ventje. Ik vond het verschrikkelijk, omdat hij er altijd zo ondervoed uitzag. Mn DA zei echter dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat het een gezonde, vrolijke en actieve hond was waar niets mis mee was. Hij had een hele dag voer tot zijn beschrikking en ik moest gewoon voer, voeren dat erg hoog in energy was. Hij werd er niet drukker van.
Helaas had mn oud duitse herder elleboog dysplasie sinds dat hij al een pup was en ik geloof ook stellig dat het door de pijn kwam dat hij nooit dik werd. Hij stond wel op pijnstillers en al, maar toch.
Dus ik zou zeggen, doe eerst een bezoekje DA om er echt zeker van te zijn dat het niets medisch is en die kan je ook vertellen hoe je hem goed op gewicht kan krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:41

Hier ook overgestapt op Smuldier, Berre was een drama met eten, nieuwe brokken at hij 2 dagen en daarna kon ik de boom in wat hem betreft.

Ik ben gestopt met hele dag voer aanbieden. Hij krijgt eten wanneer wij gegeten hebben (ook goed voor de dominantieverhoudingen) en in totaal 3 pakketten smuldier, nu heb ik dan ook wel een DH van 45 kilo. En hij glimt me tegemoet. DA is ook erg te spreken over vlees voeren, er zou minder kans zijn op vacht, bot en spierproblemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:42

Wendy_Chewie schreef:
Hoi Kuggur,
mja, het is niet dat ik ze 'voel' als in, als je even doorwrijft voel je ze. Nee, als je hem gewoon licht aait voel je z'n ribben al, ook z'n heupbeenderen zijn enorm voelbaar.
Door z'n dikke vacht valt het niet zo op.
Ik zou hem vooral voor mijn eigen gevoel wat dikker willen zien, hijzelf lijkt er weinig last van te hebben. Maar ergens zit het er bij mij in dat het niet goed is zo.

Ik weet niet hoe regelmatig je met je hond bij de DA komt en wat die zegt van zijn gewicht maar ribben moet je zonder moeite kunnen voelen en heupen met lichte druk. Dus het klinkt mij helemaal niet zo mager en zorgelijk in de oren.. Bij onze hond voel je ribben en heupen ook zonder moeite (je kan het met aaien gewoon voelen ook langhaar) en is juist op dit gewicht echt topfit, toen ze nog net iets zwaarder was was ze slomer en luier. Onze hond is destijds af gevallen met begeleiding van de dierenarts dus naar mijn idee is dit gewicht echt niet ongezond. (wij hebben een golden retriever teefje, smal gebouwd voor een retriever maar niet klein is ongeveer 26 kg)

Ik vind het overgens wel zorgelijk dat de hond zo weinig eetlust heeft. Omdat het kan duiden op gezondheidsproblemen. Hoewel er laatst ook een aflevering was van Ceasar Milan waarbij een hond met eet problemen centraal stond. Uiteindelijk bleek het eetprobleem meer te duiden op een probleem bij de eigenaar die zich veel te druk maakte om het eten van de hond. En daardoor had de hond (uiteraard onbedoeld) stress en negatieve asociaties gekregen rondom het eten. (Uiteraard is het van een afstand nooit te zeggen of dit bij jou ook meespeelt maar het is nog niet genoemd en wie weet heb je er wat aan).
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-11-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:52

Ik weet niet of het al gezegt is maar wij gaven de pups altijd wat Brinta (gewoon die voor baby's) en dan door de brokken heen.
Misschien is dat iets :)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:56

Onze hondjes aten ook heel moeilijk. Maar toen gingen we vaker per dag kleinere porties. Blijkbaar werden zei "overweldigd" door de hoeveelheid. Die van ons eten samen uit 1 bak.Dus dat kan je ook proberen. :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:03

leanneex schreef:
Die van ons eten samen uit 1 bak.Dus dat kan je ook proberen. :j

Dat kunnen die 2 van mij echt niet... }>

Bij mijn honden kan de trouwens ook gewoon de ribben en de heupbotten voelen. Bij de ene moet je daar iets meer moeite voor doen maar dat komt door de vacht :)

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:16

Hier nog een versvlees-fan.
Is ze trouwens wel netjes ontwormd?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 16:33

Ivon schreef:
Hier nog een versvlees-fan.
Is ze trouwens wel netjes ontwormd?

Yupyup, die strijd ga ik met hem wel aan ;)

liedje89 schreef:
Ik weet niet hoe regelmatig je met je hond bij de DA komt en wat die zegt van zijn gewicht maar ribben moet je zonder moeite kunnen voelen en heupen met lichte druk. Dus het klinkt mij helemaal niet zo mager en zorgelijk in de oren.. Bij onze hond voel je ribben en heupen ook zonder moeite (je kan het met aaien gewoon voelen ook langhaar) en is juist op dit gewicht echt topfit, toen ze nog net iets zwaarder was was ze slomer en luier. Onze hond is destijds af gevallen met begeleiding van de dierenarts dus naar mijn idee is dit gewicht echt niet ongezond. (wij hebben een golden retriever teefje, smal gebouwd voor een retriever maar niet klein is ongeveer 26 kg)

Ik vind het overgens wel zorgelijk dat de hond zo weinig eetlust heeft. Omdat het kan duiden op gezondheidsproblemen. Hoewel er laatst ook een aflevering was van Ceasar Milan waarbij een hond met eet problemen centraal stond. Uiteindelijk bleek het eetprobleem meer te duiden op een probleem bij de eigenaar die zich veel te druk maakte om het eten van de hond. En daardoor had de hond (uiteraard onbedoeld) stress en negatieve asociaties gekregen rondom het eten. (Uiteraard is het van een afstand nooit te zeggen of dit bij jou ook meespeelt maar het is nog niet genoemd en wie weet heb je er wat aan).

Hoi! Nou, ik maak er niet zo'n gedoe van hoor :) Het is meer dat ik voortdurend hoor dat hij zo mager is. Ik geef hem gewoon om zeven uur (gaan wij ook eten) zijn bakje, en dan staat het er ook gewoon.

secricible schreef:
Stomme japanners :+ :D
:D Correct! But I love them! :D

Aan de andere meedenkers, ik ga dit weekend eens uitpluizen welke winkels in de buurt vers voer of smuldier ofzo in het assortiment hebben!