Denk je leuk de vogeltjes te voederen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Denk je leuk de vogeltjes te voederen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:27

Wij hadden vorig jaar elke dag ene grote bonte specht!! zooooo mooi!! Afgelopen vrijdag 4 vrouwtjes fazanten naast het huis (zag ze eerst niet maar de katten en de hond deden zo raar buij het raam )
Verder komt hier in de winter de kramsvogel en in het voorjaar de gekraagde roodstaart. Veel koolmezen, pimpelmezen, staartmezen en verschillende soorten vinken. Musjes komen hier dan weer heel weinig.

Eksters, kraaien en vlaamse gaaien mogen van mij weg blijven. Mooie vogels maar de kleine vogeltjes komen niet meer als die er zijn.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:29

Hihi nee, bij de supermarkt van het merk Best.
Het is een soort buis met 2 stokjes eraan.

Ik wil ook geen kraaien en eksters, maar die hebben we honderden in dit gedeelte van Tilburg...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:29

Bij ons zitten

huismussen
roodborstje
vinken
groenlingen
winterkoning
bonte specht
tortelduiven
houtduiven
ringmussen
heggenmus
pimpelmees
koolmees
merels
lijsters
spreeuwen
vlaamse gaaien
kramsvogels

Het heeft overigens geen zin om een enkele vetbol op te hangen, daar krijg je geen vogels door in de tuin, als je serieus vogels in de tuin wilt zul je ook serieus moeten voeren. Dit is het moment om vogels de tuin in te lokken, met een beetje geluk blijven ze dan de hele winter hangen. Vorige winter ging er bij ons dagelijks 2.5 kg strooivoer, 10 vetbollen en pindaslingers en 2 kg appels etc per dag doorheen. Vergeet overigens geen water voor de vogels neer te zetten als je voert anders kunnen ze het voer niet verteren. ;)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:33

Bij ons wordt de voederplaats druk bezocht door mezen, mussen, roodborstjes en duiven, maar de voederplaats is daardoor ook een voederplaats geworden voor de buizerd en de torenvalk. Vaak hoor ik een klap tegen het raam en dan hangt onze "huisbuizerd", zoals we hem inmiddels noemen, weer op de vensterbank tegen het raam en heeft dan weer wat gevangen. Vreemd gezicht en ben altijd weer blij dat de ruit er nog in zit. Het is echter geen reden voor de meesjes, mussen etc. om niet meer te komen hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:35

Vanmorgen voor het eerst dit najaar het vogelhuis gevuld. Is m'n eerste gast een vette merel die het huis bewaakt als een fort en andere bezoekers wegjaagt. Gezellig. :Y)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:00

Iris82 schreef:
Hihi nee, bij de supermarkt van het merk Best.
Het is een soort buis met 2 stokjes eraan.

Ik wil ook geen kraaien en eksters, maar die hebben we honderden in dit gedeelte van Tilburg...

Die gebruik ik al jaren, werkt prima, ik heb daarnaast ook zo'n buis voor vetbollen, dan zit er alleen een gazen onderkant aan, dat werkt ook goed, bij ons ging / gaat de eekhoorn ervandoor met alles wat los ligt / hangt, dus wij kunnen niet los vetbollen ophangen.

Sowieso merk ik dat de verschillende vogels verschillende wensen hebben, "onze" specht komt 's morgens om pinda's te eten. De boomklever heeft het allerliefste dat ik pindakaas aan de boom smeer of anders het losse strooivoer.
De koolmeesjes hangen veel aan mijn bird swings. Ze eten bijna allemaal wel van alles maar hebben wel een voorkeur voor bepaalde soorten voer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:02

Ik leg altijd ene pot pindakaas in het voederhuis. Dat vinden de boomklevers geweldig!!! Vorig jaar zat er een nestje bij de buurman. super mooie vogeltjes!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:07

Ik heb zo'n kokosnoot, die vul ik vaak na met pindakaas gemengd met strooivoer of met strooivoer met frituurvet, meestal pindakaas, dat geeft minder bende.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:10

Wij hebben voornamelijk musjes en mezen bij het voer, wij geven ze bij de kippen in wat voer dr bij leuk om te zien die kleine vogeltjes bij die mega kippen (brahma's) o ja en we hadden een buizerd er bij maar die kwam niet voor het voer :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:32

Inderdaad wat Bassenqua zegt, 1 ding neerzetten of hangen heeft weinig zin en daarmee kweek je idd dat 1 merel of andere grote vogel de boel kan 'bezetten'.
Meerdere verschillende plekken en op elke plek ook ander voer zodat verschillende soorten afzonderlijk van elkaar kunnen eten.

Hihi.. grappig... banner onderaan de pagina is nu van Vivara ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:34

Thuis heb ik twee vetbollen hangen, maar nog geen vogel gezien. Vorig jaar had ik vanalles bij dat voer. Duiven, lijsters, en musjes.

Op mijn werk voor het raam (2 hoog) heb ik ook een vetbol hangen, en daar komen veel koolmeesjes op af. Wel gezellig vind ik dat. Hoor ook elke keer het geklop op het raam van die bol :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:39

Ik dacht vorig jaar ook de vogeltjes bij te voeren, maar mijn hond ging er met de mezenbol vandoor :7
Verder ook geen vogeltjes gezien en uiteindelijk de mezenbol gewoon weggehaald. We hebben niet echt een vogelvriendelijke tuin met weinig struiken enzo :(:) Mussen hebben we trouwens in overvloed en die voeren zichzelf het hele jaar bij in de stal :D Wel onzettend leuk! Hartje winter, je zet het licht aan en dan lijkt het net zomer met al die kwetterende diertjes <3

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:47

Bij ons vorige huisje in het bos hadden we altijd een heleboel bezoek van koolmezen, pimpelmezen, staartmezen, vinken, roodborstjes, merels, mussen, gaaien, boomklevers, duiven, eksters en nog meer waarvan ik de naam niet zo 1-2-3 weet.
Oh ja, en een boel eekhoorns die de vetbollen aan het touwtje naar boven trokken en ze lekker oppeuzelden... :D

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:57

Vorig jaar had ik wat grappigs bij ons "vakantiehuis".

Die staat in het bos met een wildveld er voor ! (Dit geeft ook andere mooie beelden !)
Daar vind je alle vogels die je je maar in een bos kunt wensen.

Op een goede dag, ineens alle vogels weg ! Een grote klap, zit er een roofvogel midden op de tafel !
Dit gaf in eens een heel andere dimensie aan het woord "voedertafel" ! :D
Laatst bijgewerkt door Bayazo op 23-11-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:13

Ontzettend leuke reactie's weer!!

_Hedwig_ schreef:
Die gebruik ik al jaren, werkt prima, ik heb daarnaast ook zo'n buis voor vetbollen, dan zit er alleen een gazen onderkant aan, dat werkt ook goed, bij ons ging / gaat de eekhoorn ervandoor met alles wat los ligt / hangt, dus wij kunnen niet los vetbollen ophangen.

Als er hier eekhoorns voorkwamen had ik deze hangen:
Afbeelding

Die birdswing lijkt me ook wel leuk om hier erbij aan het raam te hangen. Waar hebben jullie die vandaan?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:16

ooh ooh!!! ik heb ook nog een verhaal :+
wij hebben echt bergen met musjes wat kauwtjes en een koppeltje turkse tortelduiven.
tot vorige week........we hebben nu ook een buizerd op het dak die de musjes op eet :=

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:16

Wij hebben elk jaar roodborstjes <3

En ja.. voorderest dikke duiven, maar ook musjes, koolmeesjes, kraaien, kauwtjes.. heleboel eigenlijk :j
En m'n parkietjes hebben een speeltuintje in de vensterbank staan dus die zitten daar lekker de hele dag met de vogeltjes in de tuin te communiceren :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:25

Net keek ik naar buiten, en bedacht me dat ik die helemaal vergeten ben te nomen inderdaad! Heb hier ook nog 1, soms een koppeltje tortelduifjes (o.i.d. klein duifje met een band rond de nek)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:24

Supermarkt en welkoop heb ik die birdswing vandaan.
Heel mooi dichtbij zijn ze dan.

Die eekhoornkast is ook leuk, alleen die kan ik nergens goed kwijt.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:47

Wat ik ook heel leuk vind is zo`n glazen voerbakje die je op de ruit kan bevestigen !
Dan kan je de vogeltjes echt van heel dichtbij zien. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:02

Wendy_Komen schreef:
(o.i.d. klein duifje met een band rond de nek)

Turkse tortels waarschijnlijk. Die heb ik hier af en toe ook.

Afbeelding

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:39

hier worden de mezenbollen wegjat door de katten heel vervelend haha.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:43

Sjemig. Ik heb gisteren mezenbollen opgehangen en nu zijn ze alweer zo'n beetje op. Vorig jaar heb ik zo onwijs veel gevoerd dat ze allemaal terug komen ddenk ik!!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:00

Turkse torteltjes komen hier veel, ik heb er soms wel 8 tegelijk op het plankje zitten, da's een heel vol plankje dus.

Ik lees over pindakaas, is dat gezond vogel voer? Is dat niet te zout?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:03

Francis schreef:
Ja, die heb ik idd ook Nalanta
Afbeelding

hahahaha ze lijken nog op elkaar ook