Kater castreren, ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Re: Kater castreren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:58

Volgens mij zijn katten van nature lui. Kijk eens naar wilde katten, b.v. leeuwen of tijgers. Die zijn ook alleen actief als ze moeten jagen en luieren verder heel wat af. Maar daar worden ze niet dik van.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:01

Wat is het probleem als hij lui wordt?

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 01:09

@BrankaZ. Als dat zo is dan is onze kat een uitzondering.

@saskiakefie. Hii is zo aanwezig op een leuke manier dat we absoluut niet willen dat hij luier wo4dt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:19

Je kat is pas 7mnd :+ logisch dat hij nog actief is, hij wordt vanzelf wel lui, ook als je niet castreert.

Gewoon hakkie takkie weg mat zakkie, geeft helemaal geen toegevoegde waarde als meneer er niks mee kan/mag doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:25

Ik vind dat je een verantwoording hebt om hem te castreren als hij buiten komt. Niet alleen voor ongewenste nestjes, maar ook voor het zwerfgedrag wat een ongecastreerde kater heeft. Denk aan hoeveel katers er dood worden gereden tijdens hun lange zwerftochten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:28

AGarcia schreef:
Bedankt voor de reactie ' s!
Ik ga dit aan mn vader voorleggen. mocht hy het er nog niet mee eens zyn dan maken myn zusje en ik gewoon een afspraak.

Dat diken lui worden komt by ons in de buurt eigenlijk wel bij alle katers en poezen voor vandaar dat ik dacht dat het een feit was.

Ik denk dat dat eerder aan te veel/verkeerd voer ligt dan aan de katten zelf.
Er zijn ook zat mogelijkheden om kat actief te houden met allerlei speeltjes en er zijn er ook waar voer in kan, zodat kat moet "werken" voor zijn eten. Ze verbranden dan meer en vaak maakt het langzamer eten ook dat ze minder eten en dus makkelijker op gewicht blijven.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 02:03

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:26

Gelukkig sproeit onze kat katert nog niet (zn bijnaam, hij wordt nog maar zelden tijgertje genoemd :+ )

Verder heb ik hem verteld wat er *hopelijk* deze maand gaat gebeuren... sindsdien mag ik hem niet meer aaien en rentie weg voor mij... xD

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:20

AGarcia schreef:
Verder heb ik hem verteld wat er *hopelijk* deze maand gaat gebeuren... sindsdien mag ik hem niet meer aaien en rentie weg voor mij... xD

Tja, misschien had je het wat anders moeten brengen...nooit beginnen over snijwerk bij katten, worden ze bloednerveus van. :+

Maar serieus, wat is lui eigenlijk? Een volwassen kat schijnt van nature iets van 16 uur te slapen, wat ze in die overige 8 uur uitspoken heb je deels zelf in de hand. Door veel met ze te spelen, of ze, zoals tamary beschreef, ze te laten 'werken' voor hun eten, houdt je ze best actief. Ik heb altijd geholpen katten gehad en regelmatig gewenst dat ze iets luier waren...15 minuten lang harige stuiterballen langs de muren zien vliegen is niet goed voor je gezondheid hoor :n . Klinkt kort maar een kwartier een tornado door je huis kan ook verwoestende effecten hebben.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 17:40

nu is mijn zusje er ook tegen :(
ze wilt ermee wachten tot januari ofzo...
Slapen doet hij altijd tegelijk met ons, van 7 uur savonds tot 5 uur snacht, dan komt hij mij wakker maken door in mn buik te springen :+

Het is zó moeilijk om mn pa en mn zusje over te halen dat het nú moet gebeuren..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:21

Wat heeft wachten nou voor zin? Morgen moet mijn kitten/kat eraan geloven ~~}>

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:47

Daarom, ze is bang dat zn zaakje terug groeid :+
Van mij part mag 't eraf, ik heb voor sinterklaas als cadeautje zo'n bolletje gehaald gevuld met snoepjes, en alsie dan paar keer er tegen aan mept valt het snoepje :D

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:55

Nou, ik hoef aan bovenstaande niets meer toe te voegen. Er zijn geen voordelen aan een ongecastreerde kater. Probeer het een beetje vooruit te schuiven richting de leeftijd van 9 maanden. Te jong gecastreerde katten hebben later een iets grotere kans op een urinebuisverstopping bij evt blaasgruis/nierstenen. Waarschijnlijk stopt de ontwikkeling van de urinebuis in omvang (doorsnee) na castratie???

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:24

ik zou hem ook gewoon castreren, wij hebben ook al onze katten en poezen gecastreerd omdat ze of buiten liepen of geen nestje wilden. Dat ze te dik worden heb je zelf in de hand want al onze gecastreerde katers zijn gewoon dun gebleven en speelde ook gewoon nog. 1 daarvan is zelfs liever geworden tegen ons en de andere katten. Ik zou het zeker aanraden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:33

Bokt is eensgezind! Hier nog een voorstander van castreren.
Mocht je vader toch bang blijven dat 't katje lui wordt: ik heb hele goeie ervaringen met een buitengewoon leuk speeltje dat - als het met beleid wordt geïntroduceerd - ook oudere en luiere katten weer aan het spelen krijgt. Namelijk een soortgenoot. Twee katten zijn zoveel leuker dan één kat, ze kunnen samen stoeien, samen slapen en samen miauwend naar de baas rennen als die thuiskomt.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:55

AGarcia schreef:
Daarom, ze is bang dat zn zaakje terug groeid :+
Van mij part mag 't eraf, ik heb voor sinterklaas als cadeautje zo'n bolletje gehaald gevuld met snoepjes, en alsie dan paar keer er tegen aan mept valt het snoepje :D

Het groeit echt niet terug hoor, of je hebt een magische kat :+
Gewoon castreren :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:44

laten helpen.
als jij hem buiten laat lopen.
vind ik dat dat gewoon moet net als je een poes hebt en je wil geen kleintjes.
er zijn al genoeg katten op de wereld

ow en ze worden er echt niet veel rustiger van wij hebben een siamees laten helpen en die slaat nog steeds de muizen keihard uit je hand en speelt super veel

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:24

ik heb een vrouwtje, die heb ik wel laten helpen.
mocht ze ooit ontsnappen oid, dan kan ze geen jonkies krijgen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:04

al onze katers zijn geholpen
(3 stuks)
ze zijn echt niet dik hoor we hebben grote katten maar niet dik
lui zijn ze ook niet want ze lopen zelfs met dit weer nog lekker buiten
we merken wel dat ze eerder thuis komen om lekker bij de kachel op te warmen maar lui zijn ze zeker niet

met de auto of fiets maakt echt niet uit hoor
zeker voor katers is dat geen probleem bij onze eerste kater konden we er gewoon op wachten toen
kregen we nog half suf mee naar huis

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:11

De (gecastreerde) kater van mijn ouders is ook lui, we weten niet of hij het daarvoor ook was _O-
Maar we gooien hem gewoon af en toe de deur uit en dan gaat hij uiteindelijk wel even een ommetje maken.
Ook heeft ie 's avonds nog wel eens zijn dolle buien. Ziet er niet uit, een kat van toch zeker 30 cm van kop tot kont springt over een miniscuul speelmuisje heen :')

Ik wist trouwens niet dat katers ook 'krols' werden? (Daarmee bedoel ik dat geblèr dus.)

Maar goed, zeker castreren, je bespaart er jezelf en anderen een hoop gedoe mee :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:13

katers krols????
nog nooit meegemaakt
wij hebben wel een pratende kat die geeft altijd antwoord
en ze kunnen ook heel goed mauwen als ze naar buiten willen of eten willen
maar krols zijn ze bij ons nooit geweest

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:14

maura schreef:
Bokt is eensgezind! Hier nog een voorstander van castreren.
Mocht je vader toch bang blijven dat 't katje lui wordt: ik heb hele goeie ervaringen met een buitengewoon leuk speeltje dat - als het met beleid wordt geïntroduceerd - ook oudere en luiere katten weer aan het spelen krijgt. Namelijk een soortgenoot. Twee katten zijn zoveel leuker dan één kat, ze kunnen samen stoeien, samen slapen en samen miauwend naar de baas rennen als die thuiskomt.

Die van ons moest anders niks hebben van het jonge ding dat ineens in zijn huis rondliep (en ja, ik had me goed ingelezen en netjes alle richtlijnen van kattenplaza opgevolgd :) ). Maar goed, dat zal een kwestie van kat tot kat zijn.

@ DDD : ja het is net zo vervelend als een krolse poes dat bedoel ik meer _O-

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:16

ik ken het niet hoor
we hebben wel krolse poezen gehad dat was idd erg vervelend :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:07

Geloof me, je wilt ze heel erg op tijd castreren. Wij hebben met een kater te lang gewacht en stinken dat hij ging doen! Zat hij op schoot, jij lekker in zijn vacht kroelen, snif snif snif... o nee he! En die kat ook nog expres aan je trui gaan zitten smeren :r

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:08

ja dat is ranzig
wij waren ook vrij vroeg hoor
ze hebben bij ons ook nooit gesproeit gelukkig