vriendje voor rammetje konijn??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:18

Hey,
Ik ga morgen waarschijnlijk kijken voor een gecastreerd rammetje uit een konijnenopvang.
Deze heeft een erg lief en vooral rustig karakter. Dus wat ik zoek!
nu alleen hopen dat het zal klikken tussen die 2!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:23

Air schreef:
Leuk dat je wil beweren dat je welzijn voor op hebt staan... maar waarom wil je dan gaan fokken? En waarom wil je dan 2 mannetjes bij elkaar zetten met het risico dat ze elkaar (ernstig) verwonden?

De rest van je tekst snap ik niet wat je er mee wil zeggen.... heb je wel goed gelezen wat ik schreef? :=

Wil beweren.. dat zeg je ook weer zo leuk.
Toevallig hebben mijn konijnen hier een heel groot stuk grond, met 2 kub zand erin waar ze allemaal holen in hebben.
Een mega groot villa hok en ze lopen en rennen hier de hele dag vrolijk in het rond.
Ik denk wel veel beter dan de meeste konijnenhouders hier in nederland
Ik zet niet zomaar 2 mannetje bij elkaar.. ik let serieus goed op het karakter.
En mijn rammetje is wel geschikt daar voor, omdat hij totaal niet dominant naar andere konijnen is.
Waarom ik wil fokken? Ik ben een hobbyfokker en het gaat hier om een echt ras.. ik doe niet zomaar wat.
Mijn konijntjes krijgen altijd een fijn plaatsje per 2, die ik vaak van te voren al regel,
Ik wil hier verder geen discussie meer over.. wat ik ook al in de OP heb gezet...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:22

Ik denk dat het een poging waard is, maar ik zou ook vooral letten of het wel de moeite waard is. Als die konijnen helemaal 'in love' zijn, dan zou ik het ook doen, maar als ze niet zo close met elkaar zijn heeft het in mijn ogen geen zin. Ik zou zelf helemaal niet fokken met konijnen, maar dat is mijn mening en dat moet je zelf weten.

Ik weet dat er onder de ervaren konijnenmensen een hele taboe heerst om rammetjes bij elkaar te zetten en dat snap ik ook wel, maar ik twijfel.
Ik had namelijk een keer konijnen gekoppeld waarvan 1 gecastreerd rammetje van ons en 1 dame (dachten we). Nou, ik ze koppelen en het leek de ideale koppeling te zijn!
Na 5 minuten lagen ze lekker naast elkaar, languit. Alleen na zo relaxt gelegen te hebben begonnen ze weer op elkaar te rijden, en vooral het vrouwtje!
Ik ging toen toch twijfelen en heb 'de dame' even omgedraaid en zag tot mijn verbazing dat het een mannetje was!
We hebben ze toen uit elkaar gehaald omdat wij het risico niet willen lopen, zeker niet als het onnodig is.

Maar het punt is, ik heb dus veel heftigere koppelingen gezien tussen een gecastreerde man en een dame dan deze koppeling. Dus misschien is het niet ideaal, maar het zou kunnen.

@ ts: deed de konijnenopvang er niet moeilijk over dat jouw konijn een ongecastreerde heer is?

Sting

Re: vriendje voor rammetje konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:13

Ik heb hier hetzelfde probleem zitten... Ontzettend lieve ram, maar helaas cryptorch en daardoor wil ik hem niet meer laten castreren (is inmiddels 8, heeft altijd met zijn broer samengezeten en was heel close). Ik ben dus erg benieuwd hoe het koppelen gaat! Ben nu ook op zoek, maar kan niet zo 123 een goede én blijvende oplossing vinden. Tot nu toe is de enige mogelijkheid inderdaad een gecastreerde man :).

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:02

Toevallig vd week aan de da gevraagd wat voor vriendje ik bij mijn ram kan zetten.. Deze adviseerde hem te castreren en er dan een "geholpen" vrouwtje bij te zetten..
Iemand trouwens een idee wat zoiets kost bij een konijn?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:53

@ esmir: castratie van een mannetjeskonijn kost ongeveer tussen de 30 en 50 euro. Ik zou even informeren bij jouw dierenarts of die ook met gasnarcose werkt (de meeste da's hebben dat nu wel, maar er zijn uitzonderingen). Wel een goed advies van de dierenarts! Zeker aan het advies houden, als je toch niet wilt gaan fokken met je konijn is castreren de juiste optie.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:20

O, dat valt reuze mee! Bedankt!

Nee, :n ik wil er absoluut niet mee fokken, als je op marktplaats kijkt word je er naar van hoeveel konijnen er worden aangeboden!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:23

Grace schreef:
Hey,
Ik ga morgen waarschijnlijk kijken voor een gecastreerd rammetje uit een konijnenopvang.
Deze heeft een erg lief en vooral rustig karakter. Dus wat ik zoek!
nu alleen hopen dat het zal klikken tussen die 2!

Een konijnenopvang die een ram aan een ram wil koppelen ?
Welke opvang is dat dan wel niet :?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:31

@ esmir: het ligt er wel per dierenarts aan hoeveel het kost, dus het beste is om even bij je eigen dierenarts ook te informeren. Dierenartsen mogen namelijk zelf een bepaalde prijs er voor rekenen.
En inderdaad, ik vind ook dat er al veel te veel konijnen een slecht leven hebben ook.... liever ééntje redden dan nog meer konijnen fokken.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:33

Dankjewel Sunny_love, ik ga gewoon even bellen morgen.

Ja dat vind ik ook, ik heb mijn konijn ook "gered".. Die zat in zo'n klein hokje opgesloten dat ik hem niet achter kon laten.. en een klassieker he:"hij is nog heel jong, maar mijn dochter kijkt er niet meer naar om.."

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:24

esmir schreef:
Toevallig vd week aan de da gevraagd wat voor vriendje ik bij mijn ram kan zetten.. Deze adviseerde hem te castreren en er dan een "geholpen" vrouwtje bij te zetten..
Iemand trouwens een idee wat zoiets kost bij een konijn?

Bij mij koste het 45,00, maar dat kan soms nog wel eens variëren per DA..
maar een geholpen vrouwtje erbij.....die DA wilde vast veel geld verdienen..
Dat hoeft nou niet weer niet.. tenzij je echt een vrouwtje hebt.. die zich extreem door haar hormonen laat leiden..
maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt.. (heb zelf 5 vrouwtjes) rond april/mei zijn ze soms wel wat rijderig, omdat het daar te tijd voor is..
maar dat zorgt nooit voor problemen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:33

Ik laat mijn voedsters allemaal castereren omdat ze 50-80% overlijden door baarmoederkanker.. Dus zeker niet dom van de da al kan het hem natuurlijk ook alleen om de centen gaan, maar er kan dus nog een reden achter zitten. :)