Konijnen s'nachts naar binnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Konijnen s'nachts naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:35

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:12

Hoe denk je dat wilde konijnen dat doen?
Mijnes blijven uiteraard buiten, als het heel koud wordt doe ik een slaapzak over het binnenhok, wat extra hooi en bij de andere 2 konijnen doe ik een tussenschot in het binnenhok zodat ze in ieder geval geen last hebben van tocht daar. En laat ze lekker in de ren beneden lopen als ze dat willen. :j

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:47

Ik heb dit gehad als klein meisje, 2 dwegkonijntjes in een buitenhok.
Altijd lekker veel hooi en zaagsel, deken over het hok voor de wind.

Tot die ene ochtend toen lagen ze doodgevroren in hun hokkie, man wat was ik verdrietig.

Dus de cavia van mijn zoontje is ook echt een huis beest, en loopt alleen in de zomer lekker los is de tuin..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:55

Een cavia is ook heel wat anders dan een konijn
Een cavia maakt niet zn dikke vacht als een konijn aan...
Een gezond konijn kan prima buiten blijven

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:07

Ten eerste, of binnen, of buiten! Niet gaan verhuizen, dan worden ze juist ziek! Beste is meerdere konijnen, dan houden ze elkaar warm, lekker flink zaagsel met een dik pak stro en genoeg hooi! Verder in de winter goed voeren en ik zelf dek de ren en het hok voor een groot deel af met bubbeltjesplastic zodat er geen koude wind in komt. Konijnen kunnen best tegen kou hoor, ze maken een dikke vacht aan!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:08

Zaagsel is dan weer iets minder, maar je kan wel denken aan hemp of russelbedding..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:12

Ik vind het zelf ook wel heavy soms, vorig jaar was het ook flink koud. Toen heb ik een deken aan de zijkant van het hok gehangen, zodat er geen wind in het nachthok kan. Verder flink hooi en stro in het nachthok zodat ze zich goed kunnen nestelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:17

annabell8 schreef:
Het hok ziet er zo knus uit,je zou er bijna zelf in kruipen..maar mijnheer ligt het liefst buiten onder een struikje in de sneeuw!

_O-

Het is zoals het hier staat: binnen of buiten.. Wij mensen worden er ook ziek van als we van binnen naar buiten gaan zonder iets warmers aan/uit te trekken :) ondergetekende is levend bewijs.. Hatsjoe! Iets dat de wind tegenhoudt (of misschien staan ze al in een windluw hoekje) en lekker een paar oude handdoeken geven, hebben ze gelijk weer wat te doen :D
Je kan een beetje suiker oplossen in het water, weet niet of het kwaad kan maar weet dat het voor vogels goed kan werken :) Dat verlaagt het vriespunt en hoef je het dus minder vaak te ontdooien.
Wat ik trouwens daarbij zou doen: koop enkele flesjes, zodat je als er eentje bevroren is je gewoon een andere op kan hangen, en de bevroren zet je binnen te ontdooien :) Scheelt een hoop gedoe!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:18

Flesjes zijn toch juist link als het vriest ivm tongetjes die vast kunnen vriezen? Zelf heb ik het niet op flesjes dus die heb ik de deur uit gedaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:21

Flesjes, bakjes, eender :) Het gaat om het idee ;).
Dat kan ik me trouwens niet voorstellen. Dat tongetje gaat er steeds maar heel kort langs, zo snel kan dat toch niet gaan..?

Oh trouwens, en natuurlijk zorgen dat ze wat extra te eten hebben, er gaat veel energie op in het warm houden van zichzelf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:25

WinSel schreef:
Een cavia is ook heel wat anders dan een konijn
Een cavia maakt niet zn dikke vacht als een konijn aan...
Een gezond konijn kan prima buiten blijven

Ze heeft het over die dwergkonijnen die dood gevonden waren.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:37

Mijn konijnen wonen het hele jaar door buiten en kunnen zelf kiezen of ze in het hok zitten of in de ren ook 's winters als het koud is. Wel staat het hok tegen het huis aan en is helemaal vol met stro en geef ook altijd onbeperkt hooi. Water zorg ik dat ik meerdere flesjes heb en dan verwissel ik het flesje en kan de bevroren langzaam ontdooien. Ze krijgen dan minimaal 2x per dag water (voor dat ik naar bed ga en 's ochtends als ik wakker wordt) maar als ik thuis ben controleer ik het vaker. En ze hebben elkaar om tegenaan te zitten. Nu zijn het echt al donsballetjes met hun wintervacht.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:01

Konijnen kunnen tot -20 buiten in dé sneeuw:)
Maar het is OF binnen OF buiten want bijeen is heel slecht voor ze

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:08

Mijn flappies hebben een enorme buitenren en daar staat een binnenhok in. Ze kunnen dus altijd beschut zitten. Twee jaar geleden hebben we een nestje met ze gefokt, die konijntjes zijn geboren toen er sneeuw lag, ze lagen keurig in het binnenhok in een nest, en hebben het allemaal zonder problemen overleefd. Pa heeft die maanden in een hok in de garage geleefd en kon inderdaad pas maanden later (gecastreerd en wel), toen het buiten weer warm was, bij zijn vriendin geplaatst (waar toen ook eindelijk de jongen af waren). Als ze beschutting hebben, zou ik ze met voldoende hooi, stro, zaagsel lekker heel de winter buiten laten.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:12

Mijn konijntje staat zomers buiten en als het heel koud word binnen. en hij gaat al heel wat jaartjes mee. :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:19

hier een paar echte buitenkonijnen die nu noodgedwongen voor het eerst in huis zitten, ik zie echt een heel duidelijk verschil in hun vacht nu, die is veel dunner dan andere winters.

ik gaf trouwens vanaf het moment dat de waterbakjes dichtvroren elke dag een halve komkommer aan 2 dwergjes, heb nooit waterproblemen gehad en ze hadden er ruim voldoende aan aangezien ze nog steeds superfit zijn :D

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:21

Suiker in het water kan natuurlijk, maar is erg slecht.. ALS je het dan al doet, heb ik vernomen dat je dan het beste kiest voor druivensuiker..

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:23

Mijn konijn zit al 11 jaar het hele jaar door buiten. Juist als het koud wordt vindt hij dat fijn!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:15

Hier blijven ze ook lekker buiten, ze hebben het vorig jaar ook overleefd dus zal dit jaar ook wel goed komen. :j
Ze hebben ook al een hele dikke vacht, en als ze het koud hebben gaan ze wel in het binnenhok zitten waar een hele dikke laag zaagsel en stro ligt.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:21

Mijn konijnen blijven ook het hele jaar door buiten, ze hebben van de zomer een nieuwe ren gekregen en daar hebben ze al verschillende holen in de grond gemaakt en diep ook, ik dacht eerst dat ze gingen ontsnappen maar ze zijn er nog steeds. Dus die redden het wel van de winter.. Gooi wel wat extra hooi en stro in het binnenhok maar ik denk dat ze daar weinig gebruik van gaan maken, met regen zitten ze nog buiten maar dan onder hun nachthok :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:24

Mijn konijn zat ook altijd gewoon buiten... als het echt veel vroor en ik zijn waterfles elke ochtend moest uithakken dan hing ik er 's nachts van dat bolletjesplastic voor en een dikke deken. Dat wilde nog weleens helpen om het water niet geheel te laten bevriezen. En gewoon lekker veel bodembedekking en stro.En ook in de winter als er sneeuw lag mocht hij af en toe even een uurtje de tuin in. Vond die altijd helemaal geweldig in de sneeuw spelen :j

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:32

Mijn drie konijnen zitten ook altijd buiten. Ze hebben een buitenren met gaas rond en daar hangt riet voor om de sneeuw een beetje buiten te houden. In het binnenhok zitten ze altijd droog en tochtvrij. Ik geef ze extra hooi als het echt koud wordt maar ze hebben natuurlijk ook elkaar om warm te krijgen.
Het water ontdooi ik één of twee keer per dag.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:52

Ik ben van plan om plexiglas voor hun huisje te doen (met enkele luchtgaatjes), maar wel gewoon hun deurtje naar buiten open laten...
Ook krijgen ze extra stro en hooi!

Zou ik het deurtje naar buiten gewoon openlaten of elke avond dichtdoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:29

Ik ben eerder bang voor Dassen en Vossen :oo (en andere roofdieren natuurlijk)