Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:45

Jagers die de populatie in bedwang houden moeten zich aan strikte regels houden. Ze mogen namelijk alleen bepaalde dieren schieten en dan ook weer eens een bepaald geslacht.

Het zal toch moeten, anders gaan de dieren dood aan voedseltekort.. dat is veel erger dan afgeschoten worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:47

8nnemiek schreef:
Maartje.. die tamme dieren hebben eerst hun hele leven in een 'krap hok' mogen opgroeien om vervolgens te worden losgelaten met een stel 'roofdieren' achter zich aan.. die dieren hebben geen idee wat hun overkomt, wat denk je dat dat voor een stress geeft.

Dat is niet helemaal 100 % waar.
Ik ken iemand die fazanten fokt voor de jacht. De fazanten worden in een broedmachine uitgebroed, maar hebben bijna geen menselijk contact. Diegene die ik ken voert ze ook terwijl hij helemaal zwart gekleed is in het donker.

Als de fazanten 3 weken gaan worden ze in een hele grote overdekte voliere gezet met heel veel bomen, struiken, enzovoort. Het voedsel word ook verstopt zodat ze natuurlijk gedrag krijgen.

Als ze klaar zijn voor de jacht worden ze in een echt bos uitgezet, maar worden niet direct geschoten. Pas na een maand mag je dan jagen in dat gebied, als de dieren tot rust gekomen zijn.

opisop_shop

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:41

dat is dan wel netjes geregeld. Blijft raar, om ze alleen voor de kick van het jagen te fokken en uit te zetten, dat wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:48

anoukie88 schreef:
Allereerst mijn excuses als het verkeerd staat, maar dacht dat dit wel de geschikste plek was.

Zoals jullie al in de titel lezen... Hoe denken jullie over het jagen? Bij ons in de buurt wordt veel gejaagd op vooral hazen en fazanten. Daarnaast ook af en toe een ree en op ganzen mogen ze dus dit jaar ook weer voor het eerst jagen. Ik ben zelf 1x mee geweest op jacht, maar kon het toch niet zo goed aan. Ik ben wel voor de jacht omdat anders er allerlei ziektes onder de dieren uitbreekt. Maar wat ik niet kan hebben is dat ze rond deze tijd weer "tamme" fazanten (of andere dieren) uitzetten. Deze zijn makkelijker af te schieten omdat ze niet bang zijn voor mensen. Hoe denken jullie erover?????

Definieer eerst ´jagen´.

Is met een loodstrooier op vogeltjes schieten ´jagen´'.

Wat is de grnes met oogsten van wildstand?
Wat is de grens met lol in dieren doodmaken?
Wat is het verschi/de grens tussen ´jagen´ en ´stierenvechten´.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:14

Laptopmuis schreef:
Jagers die de populatie in bedwang houden moeten zich aan strikte regels houden. Ze mogen namelijk alleen bepaalde dieren schieten en dan ook weer eens een bepaald geslacht.

Dat gaat dus maar voor een paar dieren op. Knappe jager die op 50 meter afstand kan zien of hij een konijn of vos schiet van een bepaald geslacht.

T.a.v. het uitzetten en afschieten van tamme dieren; die hebben nooit ervaren bang te moeten zijn voor mens of roofdier. Ook zelf voedsel zoeken of beschutting zoeken voor de kou e.d. weten ze niet. Degenen die niet als een levende schietschijf worden afgeschoten sterven aan kou, honger of een roofdier.
Jagers die dit gebruiken kunnen beter lid worden van een schietvereniging en scgietschijven gebruiken.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:42

Ik ben sinds ik hier woon,pertinent tegen de jacht. De lui die zich hier jager noemen,houden zich bezig met schandalige praktijken,en zelfs medewerkers van Natuurmonumenten doen mee notabene. Het zijn hier voornamelijk lustjagers,die hun wapen gebruiken als verlengstuk van hun gebrek aan mannelijkheid. Er gebeuren hier walgelijke dingen met dieren,en als de "heren" jagers een keer geen (voornamelijk uitgezet)wild voor de loop hebben gehad schieten ze vrolijk een houtsnipje of de kat van de buren aan flarden...en daar lachen ze ook nog om! Ik ken hier veel jagers,en hoewel er misschien ook wel goede jagers zijn die om de juiste reden jagen,zijn het hier voornamelijk enge nazimannetjes,helaas,genuanceerder kan ik het niet brengen. Ik weet teveel rottigheid om nog iets positiefs te brengen over de jacht. Ik hoop dat het in andere gebieden anders gaat dan hier....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:59

annabell8 schreef:
Ik hoop dat het in andere gebieden anders gaat dan hier....

Ecologisch verantwoord:

(geen live links want er is altijd wel een muts die wat ik plaats optil om er de lange tenen onder te schuiven en met het lef van de geweerjager de rode knop te gebruiken)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OFOWKG8W.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFZXJGZF-1.jpg

;)

Kijk. In NL is het al gelijk een compromis met wat dan ook omdat er in NL geen natuur is en de wildstand kunstmatig is.
In NL is er sprake van op grote schaal financieel exploiteren van het doden van de in het parkland levende dieren.
De argumenten zijn zoals het de exploitanten en plezierdoders het willen verkopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:04

annabell8 schreef:
...voornamelijk lustjagers,die hun wapen gebruiken als verlengstuk van hun gebrek aan mannelijkheid. Er gebeuren hier walgelijke dingen met dieren...

_/-\o_ Ik had het niet beter kunnen omschrijven!
Mijn paard heeft een tijdje op een plek gestaan met dit soort jagers.. Dat was ook de voornaamste reden dat ik hem heb verhuisd. Die idioten keken niet waar ze heen schoten, die schoten net zo vrolijk richting de paarden als er een kraai die kant uit vloog _-:( De hele dag zaten ze tussen de kersenbomen te wachten op kraaien, ze maakten er gewoon een wedstrijdje van wie er het meest kon schieten. Buurtbewoners spraken hen er dikwijls op aan.. de politie is meerdere keren gebeld, maar het hielp allemaal niks. En dan werd er ook nog regelmatig op konijnen geschoten, en die werden dan gewoon in de bomen gegooid als ze niet 'goed' waren.. overal hingen stinkende karkassen :r
Die vergunning zat volgens mij gratis bij de krat bier :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:09

Ik heb niet zoveel tegen jacht, zou ook een beetje hypocriet zijn want ik eet wel koe en varken.
Die worden ook geslacht en hebben vaak vooraf een veel slechter leven gehad.
Wel heb ik er moeite mee als dieren geschoten worden door een groep jagers en ze pompen dat dier vol lood, met 7 man.
Dan is die onbruikbaar, zowel vacht als vlees.
Het dier moet dus wel geconsumeerd worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:14

8nnemiek schreef:
Die vergunning zat volgens mij gratis bij de krat bier :=

Je hebt het over konijnen en kraaien.

Wellicht is het zinvol om een basis van kennis onder een mening te hebben?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:15

BrankaZ schreef:
opisop_shop schreef:
en het zou maar net verkeerd gaan, dan piep je wel anders ;)

Ik -als vegetarier zijnde- vind het maar niets, heb echt zo'n beeld voor me van mannen die het voor de kick doen, met allerlei jachttrofeeen enz. bah ;)
maar ja, it's a hell of a job but somebody's got to do it denk ik dan ?

Tja... ik als vegetariër zijnde zeg altijd dat een eerlijk geschoten stuk wild valt te verkiezen boven het gemiddelde stuk vlees dat in de supermarkt te krijgen is. Als je het over biologisch vlees hebt?
En met eerlijk bedoel ik dus niet die tamme fazanten die uitgezet worden om voor de lol afgeschoten te worden.

Jagers in Nederland moeten trouwens aan heel wat eisen voldoen voor ze hun jachtacte krijgen en een gebied hebben waar ze mogen jagen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Heb zelfs eens overwogen geschoten wild te proeven (ik eet geen vlees). Maar heb het toen toch niet gedaan :). Op zich zou het geen probleem voor me moeten zijn: Geen krappe hokjes, medicijnen door het eten en keeltjes doorsnijden op de lopende band.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:16

Helaas doen bijna al mijn ooms jagen.
Al heeft 1 van mijn ooms een 'vriendelijkere' manier gevonden. Die heeft een fret en die haalt de konijnen uit het hol die ze daarna dood maakt. Beter dan een kogel door de kop.

Maar jagen vind ik niks aan. Tenzij er een overvloed aan dieren is en er problemen door ontstaan. Zoals b.v bij ons in de omgeving was een overvloed aan wilde zwijnen. Die voor veel problemen zorgen. Dan vind ik het weer een ander verhaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:19

HC, ik bedoel dat je een vergunning nodig hebt om een (jacht)geweer te mogen bezitten.
Dat deze mensen zich daar weinig van aantrokken was wel duidelijk, ze schoten ook buiten het jachtseizoen om.. maar ze hadden wel een vergunning voor het wapen. En dat zou in mijn ogen niet moeten kunnen, al ze er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan.
Maarja daar zie je meer voorbeelden van, dat die vergunningen wel erg makkelijk worden verstrekt. Kijk maar naar die schietpartij in het winkelcentrum vorig jaar..

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:37

Je krijgt niet zomaar een jachtvergunning.En je hebt jagers en 'jagers'.
En het is niet goed dat er in de natuur een 'overschot' komt (kijk maar naar de zwijnen op de Veluwe) omdat er geen natuurlijke vijanden meer zijn.
Hier in Noorwegen schieten ze zelfs de natuurlijke vijand af (want die komt weer teveel aan het vee) en dat schiet natuurlijk ook niet op.
Ik heb geen moeite met jacht,mits het verantwoord gedaan wordt.
Dus geen dier schieten als je niet zeker weet of je het in 1x doodt.
Mijn man was ook altijd fel tegen jacht,totdat hij de jachtopleiding heeft gedaan,toen is z'n mening behoorlijk veranderd.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:43

@Noordje; wie zegt dat je niet makkelijk aan een jachtvergunning komt? En wie controleert een jager op zijn vergunning? Gebeurt dat altijd?
Een wapenvergunning zou ook niet makkelijk te verkrijgen zijn; dat hebben we gezien bij het incident in Alphen ..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:47

Tafje schreef:
@Noordje; wie zegt dat je niet makkelijk aan een jachtvergunning komt? En wie controleert een jager op zijn vergunning? Gebeurt dat altijd?
Een wapenvergunning zou ook niet makkelijk te verkrijgen zijn; dat hebben we gezien bij het incident in Alphen ..

Een wapenvergunning, daar moet je toch echt aan wat dingen voldoen.
Maar je kunt mensen nou eenmaal niet in het hoofd kijken.
Op het moment dat zo´n vergunning af wordt gegeven blijkt alles in orde, anders wordt die niet uitgegeven.
Je kunt nou eenmaal niet alles uitsluiten, dat er dan weer meteen naar het incident in alphen aan de rijn wordt gedacht is een beetje jammer.
Dat was een doorgeslagen malloot die helaas een wapenvergunning had.
Zonder wapenvergunning had hij ditzelfde waarschijnlijk ook gedaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:48

Om een jachtacte te krijgen moet je eerst een opleiding volgen. Veel kennis van wild, ziekten, het herkennen ervan en nog veel meer.
Verder moet je ook een schiettraining volgen en een examen doen. Als je daarvoor bent geslaagd mag je op zoek naar een gebied waar je kan jagen en daarvoor een vergunning aanvragen.
Zelf totaal niet de behoefte aan, maar iemand in mijn kennissenkring deed de opleiding waardoor ik een beeld kreeg wat een jager allemaal moest kennen en kunnen.
Bij mijn moeder ook iemand die jaagt en die man geeft ook aan dat er allerlei regels zijn waaraan hij zich moet houden. Anders raakt hij zijn acte kwijt.
Hij wordt overigens ook gebeld als een hert aangereden is. Dat mag/moet hij dan schieten zodat het niet onnodig lijdt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:01

Ik heb niet zoveel mee, dit omdat het vaak alleen maar doorgestoken kaart is. Tamme beesten uitzetten om te schieten, wat heeft dat met het regelen van de populatie te maken? Je maakt er op zijn ergst er nog meer van waardoor het balans alleen maar nog meer verstoord word. Veel te veel jagers die schieten om het schieten en niet omdat hun hart bij de natuur ligt. Gaat puur om het knallen en de spanning en sensatie over wat je die dat te pakken kunt krijgen. De kleine groep jagers die daadwerkelijk het doen omdat ze willen dat het balans goed blijft zijn absoluut de dupe van deze grote groep klootzakken. Roofdieren vergiftigen is niet eens nieuws onder de zon, dit gebeurd zo ontzettend vaak omdat jagers geen concurrentie willen hebben van de natuur zelf. Elk jaar worden er roofvogel nesten gesloopt om er voor te zorgen dat er niet teveel geboren worden, zodat zij weer kunnen jagen. Nu de wolf al zijn intrede gaat doen in Nederland voorzie ik alleen maar slappe banketstaaf verhalen waardoor ook deze prachtdieren geen kans krijgen. Nederland is niet te klein, Nederland wil geen moeite doen. Wel zeuren dat er te weinig natuur is, maar ondertussen wel halfbakken mislukte projecten beginnen zoals de Delftlanden hier in Emmen maar niet het gebied sparen om zo meer natuur te kweken.

Dus nee, ik ben er niet zo wild van. Ik ben er zeker van dat er ook goeie jagers zijn, en ik zou graag eens echt wild willen proberen. Maar zolang er zoveel corrupte hufters tussen zitten wil ik me er niet aan wagen.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:06

Benfan schreef:
Ik heb niet zoveel mee, dit omdat het vaak alleen maar doorgestoken kaart is. Tamme beesten uitzetten om te schieten, wat heeft dat met het regelen van de populatie te maken? Je maakt er op zijn ergst er nog meer van waardoor het balans alleen maar nog meer verstoord word. Veel te veel jagers die schieten om het schieten en niet omdat hun hart bij de natuur ligt. Gaat puur om het knallen en de spanning en sensatie over wat je die dat te pakken kunt krijgen. De kleine groep jagers die daadwerkelijk het doen omdat ze willen dat het balans goed blijft zijn absoluut de dupe van deze grote groep klootzakken. Roofdieren vergiftigen is niet eens nieuws onder de zon, dit gebeurd zo ontzettend vaak omdat jagers geen concurrentie willen hebben van de natuur zelf. Elk jaar worden er roofvogel nesten gesloopt om er voor te zorgen dat er niet teveel geboren worden, zodat zij weer kunnen jagen. Nu de wolf al zijn intrede gaat doen in Nederland voorzie ik alleen maar slappe banketstaaf verhalen waardoor ook deze prachtdieren geen kans krijgen. Nederland is niet te klein, Nederland wil geen moeite doen. Wel zeuren dat er te weinig natuur is, maar ondertussen wel halfbakken mislukte projecten beginnen zoals de Delftlanden hier in Emmen maar niet het gebied sparen om zo meer natuur te kweken.

Dus nee, ik ben er niet zo wild van. Ik ben er zeker van dat er ook goeie jagers zijn, en ik zou graag eens echt wild willen proberen. Maar zolang er zoveel corrupte hufters tussen zitten wil ik me er niet aan wagen.

Mee eens _/-\o_

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:14

Je moet je ook aansluiten bij een jachtgroep als je wilt jagen op iemands land.Daar zijn allerlei regels voor.
Zo wordt er ook in de gaten gehouden of je wel 'geschikt' bent.
Ben 1x mee geweest en toen had die jager zoiets van : ik moet die haas schieten en toen schoot ie dus de richting van de drijvers op.Die man mocht dus ook niet meer mee.
Zo zijn er ook bepaalden periodes van het jaar dat je op bepaalde dieren mag jagen.

Wij hebben afgelopen jaar eland gegeten i.p.v van rundvlees en dat was echt heel goed vlees.
Je weet dat dat beest lekker vrij rond heeft gelopen.Alleen nu gaan we verhuizen naar Duitsland en kunnen we geen elandenvlees meenemen,helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:32

8nnemiek schreef:
HC, ik bedoel dat je een vergunning nodig hebt om een (jacht)geweer te mogen bezitten.
Dat deze mensen zich daar weinig van aantrokken was wel duidelijk, ze schoten ook buiten het jachtseizoen om.. maar ze hadden wel een vergunning voor het wapen. En dat zou in mijn ogen niet moeten kunnen, al ze er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan.
Maarja daar zie je meer voorbeelden van, dat die vergunningen wel erg makkelijk worden verstrekt. Kijk maar naar die schietpartij in het winkelcentrum vorig jaar..

- je hebt het over konijnen en krraien; sinds wanneer is daar een seizoen voor?
- niet voor alles wat schiet heb je een vergunning nodig; bij ´geweren´ alleen voor vuurwapens
- vergunning voor een vuurwapen wordt bepaald niet lichtzinnig verstrekt

Je ventileert alleen maar dat je een mening hebt op basis van ... aannames; een ongefundeerde mening hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:05

Voor zover ik weet mag er in het broedseizoen niet worden gejaagd, of is dat inmiddels veranderd? Zelfs de politie heeft ons toen verteld dat die jagers niet mochten jagen op dat moment, maar er was geen bewijs dus de politie kon niks doen..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:38

Het jachtseizoen loopt van 15 oktober tot ik meen 31 dec of 15 januari. Dat weet ik niet precies, maar er is een strik jachtseizoen!

Ik ga hier in de omgeving ook vaak mee op jacht. Samen met mijn hond, de jagers zijn echte natuurliefhebbers en schieten hier ook echt niet zomaar alles af. Zo worden fazanten al helemaal niet geschoten en is juist onze hele dag geweldig als we een fazant hebben gezien! Ze worden dan ook bozig als we het hebben over de eerder genoemde praktijken van gefokte fazanten loslaten.
Alhoewel ik dat wel een ander verhaal vind om fazanten uit te zetten en dan na een paar jaar de zwakkere dieren te schieten. Dan kun je de populatie weer terugkrijgen in een gebied.
Ook wordt een haas hier direct uit zijn lijden verlost! Mijn hond haalt het op en ik geef de haas meteen door aan de jager die hem een tik geeft in de nek wanneer dat nodig is. Ook aangeschoten dieren, die dus wel iets geraakt zijn maar verder lopen wordt gemakkelijk een half uur naar gezocht, het moet dan gehaalt worden want je kunt dat beestje niet zo laten lopen! Daar komt mijn hond dan goed van pas!

Erg jammer hoe sommige 'jagers' zich misdragen.. Maar goed, ieder mens is weer anders... De jagers hier zijn echte natuurliefhebbers en doen ook rustig bij de paarden!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:49

Even voor de duidelijkheid , een jachtvergunning en een vuurwapenvergunning is niet makkelijk verkrijgbaar , daar zijn opleidingen voor en hele strenge regels , bij een overtreding ben je je vergunning snel kwijt , en die overtreding hoeft niet altijd met de wapens of het wild te maken , en toch kun je dan je vergunning kwijtraken , denk bijvoorbeeld aan stalken .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:51

Casca schreef:
Het jachtseizoen loopt van 15 oktober tot ik meen 31 dec of 15 januari. Dat weet ik niet precies, maar er is een strik jachtseizoen!

Het jachtseizoen geldt alleen voor dieren die onder de jachtwet vallen of vangen Boktsters alleen muizen in het jachtseizoen?

Vergelijkbaar wapens die niet onder de wapenwet vallen.