oude hond nog opereren aan tanden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:09

Wilawander schreef:
Op zich is het geen probleem een oudje in narcose te leggen. Maar ik zo van te voren even een algemeen bloedonderzoek laten doen. Lever en nier waardes zodat je weet of hij de narcose kan verwerken.

5 dagen voor de behandeling antibiotica zodat bacterieen bestreden worden zodat deze niet in de bloedbaan kunnen geraken tijdens de behandeling.

Slechte tanden kunnen voor allerlei problemen zorgen zoals hartkwalen enz. Dus ik zou zeker wat doen.

Dit is precies zoals mijn ouders het hebben laten doen bij onze DA met hun 13 jarige JRterrier.
Is er prima doorgekomen en nu nergens geen last meer van. Kan ook bijna niet, want hij heeft niet veel meer over aan tanden... Daar is echt veel uitgehaald want de ontsteking was in razend tempo gaan woekeren en heeft veel aangetast.
Nu is het weer een superblije, spelende, zoals wij altijd liefkozend zeggen tandloze mummie :') , met nog wat eenzame tandjes her en der, krijgt daarom wel ander voer, maar mijn ouders zijn superblij dat ze het hebben gedaan.

edit: had een rare zin getypt :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:11

Wij hebben het niet gedaan met ons oude hondje. Zij had al nog maar 6 tanden, dus voor haar deden we het eten prakken, zo kreeg je een soort slobber, en daar heeft ze het nog 3 jaar op gedaan. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:14

kimmie261 schreef:
tja dat is een beetje de fabel he,dat honden geen tandsteen van brokken krijgen,maar juist van brokken krijgen honden tandsteen..
..

Nou het probleem is dat mensen heel selectief lezen.
Er staat in het begin van het topic 'je moet de hond zacht voer geven'. Dus iemand schaft een blik bonzo aan. En wat zit daar in? Juistem, tandsteenrommel. Nóg erger dan bij gewone brok.

Ik ben het helemaal met jou eens dat KVV zorgt voor minder tandsteen, maar dat moet er dan wel duidelijk bijgezegd worden.

kimmie261

Re: oude hond nog opereren aan tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:37

renske,nature diet en bv animonda blikken bevatten heel hoge vlees waardes,maar zijn toch een soort blikvoer :j

die kan je ook gerust geven,en zal minder tandsteen veroorzaken als brokjes :)

kvv is natuurlijk ook nog eens mega gezond,maar ja niet iedereen zit te wachten op diepvriesvoer,daarom zijn alternatieven als renske,nature diet,of bv animonda blikken prima te voeren :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:11

Renske, Ecostyle, Natures Harvest vlees is niet te vergelijken met blikvoer, zijn werkelijk totaal verschillende producten. Het gewone blikvoer wat in iedere supermarkt te koop is bevat 80% water, veel zout en conserveringsmiddelen, Renske etc is volledig schoon, bevat 80 tot 90% vlees en wordt verder aangevuld met groente en rijst. Dit vlees is ook gestoomd waardoor het op het oog hetzelfde lijkt als een ordinair blikje pedigree pal maar daar houdt het ook echt mee op. Door vers vlees te voeren beperk je inderdaad de tandplak aangroei maar dan zul je dus echt vlees moeten voeren en niet een blikje water met zout ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:12

nee dat is inderdaad niet te vergelijken met bonzo oid,maar animonda bestaat 100% uit vlees,dat krijgen de honden hier ook weleens hoor...

en daar zitten dus echt stukken vlees in het blik,dus er is zeker een verschil in blikvoermerken en soorten..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:19

Animonda zegt mij niks maar ik geloof je direct als je zegt dat het 100% vlees is, gelukkig komen er tegenwoordig steeds meer goede schone en gezonde producten op de markt, helaas kijken veel hondeneigenaars alleen naar de prijs die ze bij de kassa moeten betalen en dan is een vies blikje bonzo of pedigree vaak hetgene wat in de kar verdwijnt.

TS is er al een beslissing gevallen hoe jullie het aan gaan pakken?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:22

Hangt er een beetje vanaf bij een vriendin van mij hadden ze het niet gedaan bij hun wat oudere hondje maar toen kreeg hij later een vrij zware infectie in zijn bekje (vanwege de rotte tanden) die niet meer met antibiotica bestreden kon worden en toen moest het alsnog terwijl de hond dus ook nog ziek was. Die hond is er trouwens wel weer goed bovenop gekomen en hij lijkt zich zelf wat beter te voelen als voor de operatie (waarschijnlijk had hij er stiekem toch best veel last van van kiespijn en slecht kunnen eten).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:34

bassenqua: http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... omposition

samenstelling: Multivlees-cocktail: Vlees en dierlijke bijproducten 85% rundvlees, kip 10% en 5% konijn, mineralen.
Rund & hart Vlees en dierlijke bijproducten 85% rundvlees, 15% hart, mineralen.
Rund & lam Vlees en dierlijke bijproducten 85% rundvlees, 15% lam, mineralen
Rund puur: Vlees en dierlijke bijproducten 98% rundvlees, mineralen.
Wild puur: Vlees en vleeswaren met 85% rundvlees, 10% en 5% wilde kalkoen, mineralen.
Kalkoen & eend Vlees en dierlijke bijproducten 85% rundvlees, 10% Kalkoen en eend 5%, mineralen.
Kip & rund Vlees en dierlijke bijproducten (84% rundvlees, 14% kip), mineralen.
Kalkoen puur Vlees en dierlijke bijproducten (88% rund, kalkoen 10%), mineralen.

100% vlees dus :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:40

Ik heb niet het hele topic gelezen,maar mijn hondje van 15,5 jaar is pas onder narcose geweest om een opengesprongen bult weg te laten halen.
Ze kwam er goed uit,maar het is altijd spannend.
Ik heb haar gebit na haar 12de ook niet meer durven laten doen,maar ze heeft wel een ontstoken kies gehad en moest dus alsnog.
Dat is dus het risico wat je neemt,en je wilt ook niet dat hij pijn krijgt aan zijn gebit?
Gewoon overleggen met de DA,die weegt de voors en tegens tegen elkaar af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:57

Ik zou er niet aan beginnen :)
Het blijft altijd spannend...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:55

passieAppel schreef:
Ik zou er niet aan beginnen :)
Het blijft altijd spannend...

Wel is kiespijn gehad? wens je dat je trouwe viervoeter zijn laatste tijd aan? die pijnen?

Susannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:58

Wij hebben het vorig jaar bij onze Engelse Cocker van nu negentien jaar nog laten doen. De dierenarts wou de boel eerst een beetje oplappen zonder narcose, maar toen ze ongeveer de handen van de assistente eraf beet :D, hebben we er toch maar voor gekozen om haar een roesje te geven. Onze hond heeft weinig lichamelijke klachten en een goed hart, dus wij hadden er wel vertrouwen in. Ze bleef keurig stabiel en was er makkelijk weer uit. 's Avonds liep ze weer rond als een kieviet :+

Ik zou sowieso aanraden om je hond vooraf goed te laten controleren en te vragen wat je dierenarts ervan vindt. Het blijft natuurlijk spannend, maar dat is een narcose vrijwel altijd. Hoe oud of jong je dier ook is.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:05

we hebben nog niks beslist. Morgen dan worden ze geent en dan hebben we het er met de dierenarts over, aan de hand van haar advies zullen we een beslissing maken. Ik laat het jullie natuurlijk wel even weten als we eruit zijn!
@dierenfan wbt het enten, we brengen hem met nieuwjaar altijd naar een pension omdat hij doodsbang is voor vuurwerk en ze altijd heel veel vuurwerk langs het huis van ons mam afsteken, pilletjes enz werken niet.
hij moet dan dus wel geent zijn, ook komt hij nog in het water en in contact met andere honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:57

Enten is juist op oude leeftijd ook belangrijk. Hoe ouder hoe moeilijker ze een ziekte zullen doorstaan.

Wat betreft brokken. Heb 3 honden op brokken en hebben allemaal keurig witte en schone tanden. Echt zacht voer zoals blikvoer alleen kan wel zorgen voor meer tandsteen. Net als bij de mens heeft de één meer aanleg voor tandproblemen dan de ander. Een goede brok, kauwmogelijkhden zijn normaal voldoende.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:12

Wilawander schreef:
Enten is juist op oude leeftijd ook belangrijk. Hoe ouder hoe moeilijker ze een ziekte zullen doorstaan.

Wat betreft brokken. Heb 3 honden op brokken en hebben allemaal keurig witte en schone tanden. Echt zacht voer zoals blikvoer alleen kan wel zorgen voor meer tandsteen. Net als bij de mens heeft de één meer aanleg voor tandproblemen dan de ander. Een goede brok, kauwmogelijkhden zijn normaal voldoende.

Oke dat dacht ik dus ook van dat enten, maar dierenfan beweert anders vandaar dat ik even uitleg waarom ze ingeent worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:41

Moeilijk, zou het idd overleggen met je da. Mijn hondje kreeg op 11-jarige leeftijd een roesje om röntgenfoto te kunnen maken en ze is daar 2 dagen ziek van geweest. Jaar daarvoor was ze nog geopereerd + gebit gedaan en toen kwam ze de nacht zowat niet door (overigens is ze 12 geworden, had tumor, was dus al niet zo sterk).. Hangt dus heel erg af van je hondje :) Hond daarvoor heeft zn laatste 2 jaar geleefd op witte boterhammen met leverpastei waar paps zorgvuldig de korstjes af sneed :')

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:33

Kom net van de dierenarts af en het leek hem niet zo slim om hem nog te laten opereren.
Hij vond het best knap dat hij nog leefde gezien zijn verleden.
De dierenarts vond er toch best veel risico aan zitten bij zo'n oude hond, zeker omdat hij best veel bulten heeft en al doof is. Dus hij word niet meer geopereerd, wanneer hij dadelijk zijn brokken echt niet meer kan eten krijgt hij dinner.