Help mijn hond wat zekerder te worden......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Help mijn hond wat zekerder te worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:04

Mijn hond doe je er ook echt geen plezier mee om hem overal mee heen te nemen, hij moet dan constant op zijn hoede zijn ook al doe je zelf net of er niks is. Bij veel honden werkt dat maar bij deze dus niet. Constant oppassen = stress. Stress = slechte ervaring. Dus ook geen leermoment en het wordt alleen maar erger.

Wat je zegt een geregeld en voorspelbaar leven zorgt voor een ontspannen situatie = opbouw en leermoment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:22

Ja, dat denk ik dus ook :j

Dimo is nu trouwens rustig. Erg fijn.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:26

Helaas heb ik geen tips voor je maar graag zou ik hier meelezen omdat onze hond ook nogal onzeker is. Dat uit zich niet zo extreem als bij jouw hond.
Het is hier beheersbaar maar soms zou je hun leven zo graag wat aangenamer maken door die stress weg te nemen. Het is in ieder geval heel prettig denk ik dat je trainer het serieus neemt en waarschijnlijk wordt het een kwestie van 10 stappen vooruit, 9 achteruit maar zo win je toch elke keer een stukje.
Onze hond is nu bijna 8 en wordt toch nog steeds stabieler, ik denk wel eens dat ze beter op haar plek zou zijn in een minder druk gezin, (wij hebben 2 kinderen in de basisschoolleeftijd) maar zou haar voor geen goud willen missen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:38

Kaspar schreef:
Probeer eens Bach Bloesem therapie.

4x daags 4 druppels bach rescue
4x daags 2 druppels holly
4x daags 2 druppels minolus

Hier heb ik er hele goede ervaringen mee.

Het is mimilus ipv minolus :)

Ik ga het even volgen mijn hondje is ook erg onzeker,geen herplaatser maar heeft in zijn eerste 10 weken niets geleerd en heeft een week alleen in een stal gezeten :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:11

speuren geeft idd ook veel rust puur door de houding (met kop omlaag lopen) en het zeer geconcentreerd bezig zijn! Ben nu zelf heel druk bezig met grondwerk en als de mijne helemaal los komen vind ik speuren weer een volgende stap. Immers met kop omlaag lopen geeft ook aan heel de rug ontspanning en de rest komt daar weer vanzelf met mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:47

Even een update:

Dimo is gisteren en vandaag alleen aan de lijn, op rustige plekken uit geweest. En hij is te genieten....... loopt als een hondje achter me aan en is een stuk rustiger. Vanavond speuren zonder andere honden erbij, even kijken hoe het gaat. Verder een paar verplichte rustmomenten geïntroduceerd, 's middags na de wandeling en 's avonds na de wandeling een half uur rust. Het leuke is dat zijn gedrag erg betert (geen gejaag en gedram) en ik dus erg veel gewenst gedrag kan belonen.
Verder lijkt hij ook minder gestressed te zijn, en dus gelijk een stuk liever.

Het is ook niet dat hij niet lief is, hij is echt een schat, heel zacht en vriendelijk van nature. Hij is alleen snel overprikkeld, ik denk dat hij een heel prikkelgevoelige hond is, en dus echt baat heeft bij rust, en een heel geregeld leventje.

Het stomme is ook dat je op een gegeven moment alleen nog maar het nare gedrag ziet, en gewoon niet meer ziet hoe lief die hond eigenlijk is. Soort tunnelvisie krijg je dan, en als je je begint te ergeren, lijkt het net of je daar ook niet meer mee op kunt houden....... ach, niets menselijks is mij vreemd.
Hoe dan ook, heb echt wel een aantal mensen geholpen met hun honden, en dat kan ook, omdat ik er dan met een frisse blik tegenaan kijk, en niet de irritatie heb van dat iets al maanden en vaak jaren aan de gang is, niet voor je gevoel alles geprobeerd te hebben, en de wanhoop nabij te zijn.
Ik was dat wel toen ik dit topic opende, ik wist het écht niet meer...... soms is de hond van een ander makkelijker dan die van jezelf.

Even over de opmerking over dominantie, weet niet meer van wie die kwam:
ik geloof niet zo dat dat aan de orde is. Dimo lijkt totaal niet bezig met dingen als rangorde, ook naar Raphi niet. Dimo wil vooral rust in zijn koppie en in zijn lijf.
Voorlopig ga ik hiermee door, een keer in de week het grondwerk, een keer in de week het speuren, een keer zwemmen, verder gewoon wandelen in een rustig tempo aan de lijn, geen hondenspeelweide, en buiten de deur niet los. Ik heb erg het idee dat die lijn voor hem een stuk veiligheid betekent, alsof als hij aan de lijn zit, niets meer in de gaten hoeft te houden, en dat geeft dus ook rust, hij loopt ook met zijn kop laag aan de lijn, bij een paard zou je zeggen over de rug, met dragende achterhand.

Merk dat Raphi ook wat rustiger is, hij is niet mega-stressgevoelig, kan veel en veel meer handelen op dat gebied, en hij is niet erg snel onder de indruk, maar hij zal ongetwijfeld wat mee krijgen. Raphi is lekker rustig in zijn koppie, speels, totaal onbevangen en heel blij.

Ik hou jullie op de hoogte!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:51

Klinkt goed. Ik geloof ook niet aan dominantie maar door die prikkels lijkt dat wel zo en zie je uiterlijk een dominante hond die dat niet is. Pak je hem als dominante hond dan ga je de mist in.

Er is tot nu toe nog maar 1 trainer geweest die mijn hond direct snapte. De meeste denken dat hij dominant is en volgens een ander heeft hij zelfs een hersentumor. Inmiddels zien ze wel dat dat toch niet aan de orde is.

Ik denk dat die rustmomenten en de positieve beloning echt gaan bijdragen en dat je weer kan genieten van de hond die hij eigenlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:55

Ja, dat hoop ik dus.
Hij is nu iig al een heel stuk leuker in de omgang, en ik hoop dat hij de leuke lieve hond kan gaan worden die hij echt is, hij is geen nare, vervelende hond, hij is eigenlijk heel erg lief. Maar ik zag dat gewoon niet meer :o

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:15

Het is een schatje. :j komt met jouw inzicht en geduld vast en zeker goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:21

:*

En jij bent een lekker ding :+:

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:26

:o :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:43

Yamcha schreef:
Ja, dat hoop ik dus.
Hij is nu iig al een heel stuk leuker in de omgang, en ik hoop dat hij de leuke lieve hond kan gaan worden die hij echt is, hij is geen nare, vervelende hond, hij is eigenlijk heel erg lief. Maar ik zag dat gewoon niet meer :o

Begrijp ik. Ik heb ook tijden met de handen in het haar gezeten. Maar ik hadt de mazzel dat ik wist hoe hij was voor hij volwassen werdt en problemen kreeg. Bij jou is dat weer anders en nog moeilijker, zeker dat dit geen standaard karaktertje is. Maar dat goed vast en zeker goed. Heb geduld en je zult zien :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:46

Het jaloers, bezitterig en andere honden bij jou wegjagen zijn 100% zeker dingen die jij zelf in de hand werkt. Als jij het signaal geeft dat het goed is moet hij dat accepteren, doet hij dat niet dan ben je geen baas.
Als jij (bewust of onbewust) verkeerde signalen geeft zal hij jou gaan beschermen. Jij ben wss gespannen wat hij ziet als teken dat er iets niet goed is en gaat jou juist daarom beschermen.

Je moet daar doorheen, je moet hem niet weghouden bij andere mensen of honden maar juist leren een duidelijk signaal af te geven richting hem wbt wel en niet geoorloofd. Daarbij moet je leren jezelf onder controle te hebben, geen spanning uitstralen, niet bang zijn voor wat hij kan gaan doen, juist rekenen op zijn beste gedrag.

Hoeveel ben je met hem bezig? Jij bent nog wel actief met hondensport ed toch? Kan hij daar voldoende zijn ei in kwijt?

Edit; ik snap overigens niet waarom je ze niet samen wilt uitlaten, als jij duidelijk aangeeft welk gedrag wel en niet geaccepteerd wordt hoef je ook niet bang te zijn dat de ander slecht gedrag overneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:52

@ Wilawander: Thanks, meis. Soms is een topic openen echt heel fijn, dan zie je het gewoon even weer :)

@ anneliesdj: meestal stel ik je mening erg op prijs, maar bij deze hond werkt het gewoon niet wat jij zegt. Er doorheen, dat heb ik geprobeerd, en daar werd het alleen maar erger van. Ik denk dat Dimo gewoon niet meer bereikbaar is als hij teveel prikkels krijgt, en dat is ook het moment waarop hij gaat doen wat hij doet. En dan maakt baas zijn dus niet uit, want hij hoort je gewoonweg niet meer. Nu de afgelopen 2 dagen, nu de prikkels sterk verminderd zijn en er meer rust is gebracht in de thuissituatie, is het jaloerse, bezitterige gedrag als sneeuw voor de zon aan het smelten, en hard ook. En daaruit concludeer ik dat het stressgerelateerd is, en dus voortkomt uit het teveel aan prikkels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:57

Maar die omgang met prikkels kun je ook wat aan doen, als hij erg in de stress raakt kan hij idd niet meer bereikbaar zijn maar dat negeer je, daar moet hij zelf doorheen zien te komen. Pas als hij weer ontspant kun je er weer mee werken. Jouw houding is daarbij van belang, misschien heb je zelf niet eens door dat je gespannen bent of anticipeert of wat er komt maar dat zorgt er wel voor dat hij zijn spanning ook niet kan laten afvloeien.
Maar ik snap je stressverhaal niet zo, dat kon ik ook niet goed uit je beginpost halen. Waarvan raakt hij in de stress, wat zijn voor hem die prikkels?

Overigens vind ik je eerste opmerking niet erg aardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:06

Oh, hij is wel aardig bedoeld hoor, ik vind het vaak heel leuk als jij je mening geeft, omdat je het vaak bij het juiste eind hebt :) Wat spanning van mij betreft heb je zeker gelijk, trouwens. Hij reageert daar heel sterk op, merk ik. Dat is zeker een punt om iets mee te doen.

Prikkels zijn voor hem andere honden vooral, en dan eigenlijk vooral als hij de situatie onvoorspelbaar vindt. Maar kunnen ook drukke kinderen zijn, eigenlijk alles wat druk is, en onvoorspelbaar.

Waarom ik ze neit samen kan uitlaten is vrij simpel: Raphi laat ik het liefst uit in het bos, of op de hondenspeelweide, omdat Raphi graag wilt stoeien en ravotten met andere honden, en voor Dimo zijn die andere honden juist een enorme stressfactor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:19

Maar wat geeft dan stress? Is hij bang voor ze? Is hij zelf agressief?

Als andere honden en kinderen prikkels zijn is het logisch dat hij rustiger wordt als je die weghaalt. Alleen zijn kinderen en andere honden niet te ontlopen, die kom je overal tegen of je nu wilt of niet. Dus je kunt hem beter leren omgaan met dergelijke situatie's, dat betekend echt niet dat hij dol op kinderen moet worden maar je kunt hem wel leren dat hij niet bang of beschermend hoeft te zijn en dat JIJ hem beschermt (dus bv kinderen en andere honden op afstand houd als hij aangeeft dat het teveel wordt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:25

Oké, nu begrijp ik je beter.

Hij is bang, en dat uit zich in agressie. Hij bijt bv niet, maar hij snept, hij blokt ook, gaat er echt voor staan.

Het is niet mijn bedoeling om andere honden zijn leven lang van hem weg te houden, maar ik dacht dat het wijs zou zijn om hem er op een gecontroleerde manier aan te wennen, dus niet teveel tegelijk, en rustige, lieve honden om mee te beginnen.
Wat betreft de bescherming heb je wel een goed punt, denk zo maar dat dat weleens zou kunnen bijdragen idd, als hij het gevoel heeft dat ik hem onvoldoende bescherm, dat hij het dan zelf moet doen......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:32

Yamcha schreef:
Oké, nu begrijp ik je beter.

Hij is bang, en dat uit zich in agressie. Hij bijt bv niet, maar hij snept, hij blokt ook, gaat er echt voor staan.

Het is niet mijn bedoeling om andere honden zijn leven lang van hem weg te houden, maar ik dacht dat het wijs zou zijn om hem er op een gecontroleerde manier aan te wennen, dus niet teveel tegelijk, en rustige, lieve honden om mee te beginnen.
Wat betreft de bescherming heb je wel een goed punt, denk zo maar dat dat weleens zou kunnen bijdragen idd, als hij het gevoel heeft dat ik hem onvoldoende bescherm, dat hij het dan zelf moet doen......

Waarschijnlijk beschermt hij jou juist, aangezien je zegt dat hij voor je gaat staan.
Als je een andere hond benadert moet je zorgen dat hij achter je is, jij maakt eerst kennis, praat met de eigenaar, negeer de hond. Zorg dat jouw hond achter/naast je is en niet vooruit loopt of kans krijgt agressief te worden. Wil hij op een rustige manier kennis maken dan mag dat maar maakt hij zich groot en wordt hij agressief of gespannen dan blokkeer je hem, bv door je been ervoor te zetten. Verder zoveel mogelijk negeren, praat met de eigenaar, blijf niet staan maar loop samen een eindje op, honden lopen mee en ontspannen daardoor vanzelf.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:51

Als een hond overal negatief op reageert en alleen stress heeft kan je niet tot hem doordringen. Door een tijdlang deze prikkels weg te nemen kan je door de verminderde stress wel met hem oefenen en dan langzaam weer prikkels toevoegen. Maar echt stapje voor stapje.

Bijvoorbeeld hondenveld met andere honden is stress. Dan eerst hondenveld zonder mensen en honden, het liefst nog eerst thuis alleen oefenen (want veld is al een stress omgeving door eerdere situaties), dan als datlange tijd goed gaat is een mens erbij. Dan 2 dan 3, dan eens met een hond enz. Bij de mijne werkte dat.

Door het op te gaan zoeken in de situatie zoals hij nu is zul je niks bereiken. Normaal ja maar niet met zo'n hond als dit.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:53

Ook ik lees even mee.
Ik heb een DH van nu 1.5 jaar, schat van een beest, maar wel heel erg gevoelig voor prikkels. In bepaalde situaties lijkt het bijna onmogelijk om contact met hem te krijgen, terwijl dat op de iets rustigere momenten erg makkelijk gaat. Hij is erg sociaal en kan prima in een grote groep honden meelopen, zolang hij maar niet aan de lijn is. Hij valt dan niet uit, maar wordt nogal hyper/gestresst. Ik kreeg van iemand te horen dat het een hond is die erg graag werkt (zoals bijna elke DH en dat klopt absoluut), maar dat ik hem moet leren om af en toe ook rust te nemen en dat hij even zijn werk kan laten liggen, ook als er andere honden omheen lopen en hij aan de lijn is.
Als hij iets heeft om zich op te concentreren, is hij ook stukken minder gestresst. Momenteel doe ik nu naast het speuren en GGB ook combisport met hem en dat gaat verassend goed. Schijnbaar vindt hij mij en de hindernissen dusdanig leuk dat je bij wijze van spreken rustig een kudde schapen op hetzelfde veld neer kan zetten. (Met het speuren en GGB zit hij al vanaf pup met ongeveer dezelfde honden, dat scheelt ook heel veel. Hij is altijd wel van slag als er in zo'n les ineens andere honden staan).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:15

Wilawander schreef:
Als een hond overal negatief op reageert en alleen stress heeft kan je niet tot hem doordringen. Door een tijdlang deze prikkels weg te nemen kan je door de verminderde stress wel met hem oefenen en dan langzaam weer prikkels toevoegen. Maar echt stapje voor stapje.

Bijvoorbeeld hondenveld met andere honden is stress. Dan eerst hondenveld zonder mensen en honden, het liefst nog eerst thuis alleen oefenen (want veld is al een stress omgeving door eerdere situaties), dan als datlange tijd goed gaat is een mens erbij. Dan 2 dan 3, dan eens met een hond enz. Bij de mijne werkte dat.

Door het op te gaan zoeken in de situatie zoals hij nu is zul je niks bereiken. Normaal ja maar niet met zo'n hond als dit.

Maar het moet wel haalbaar zijn.
Langzaam wennen is alleen maar beter maar een paar weken geen kinderen en honden tegenkomen is praktisch niet te doen, wat doe je als je toch een hond tegenkomt?
Je hoeft niet door te dringen, je moet helemaal niets van hem vragen, laat hem het zelf maar uitzoeken, alleen daar wordt hij beter van.
Een leeg hondenveld is leuk maar hoe ga je dat versieren?
Je kunt gewoon met hem wandelen waar je dat normaal doet en gebruik maken van de situatie's die je tegenkomt.