Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:28

Laat je em dan wel castreren zodat ze daarna weer samen kunnen ?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:29

xJolien schreef:
XladyX schreef:
@xJolien: Dit hebben wij bewust gedaan omdat het niet altijd goed gaat bij het opnieuw koppelen, en bovendien is konijnlief nog steeds erg vrolijk, ze gaat elke ochtend in volle vaart door de tuin (incl de leuke bokkesprongetjes) wanneer er iemand naar buiten komt. Ik heb wel een keer een wild babykonijntje opgevangen omdat die gewond was en in een apart hok gezet waardoor ze hem wel kon zien/ruiken, en daar deed ze heel agressief naar. :j

Omdat het niet altijd goed gaat met opnieuw koppelen? Sorry, dat vind ik echt een ...reden. Tuurlijk zijn er gevallen waar het niet goed bij gaat, maar met veel geduld en de juiste manier zijn er nog veel en veel meer pogingen waar het wel bij lukt..

Je konijn is vast enorm blij dat ie lekker los mag lopen etc, maar ik denk dat het voor haar zoveel fijner is als er een soortgenoot bij komt....

Ik ken mijn konijn al 7/8 jaar, waarvan ze de eerste 5 jaar samen met haar zus heeft geleefd. Geloof me, ze is echt NIET ongelukkiger nu dan ze was met haar zus. En als je mijn konijn dan toch ongelukkiger vind, kom dan gerust een keer langs ;)

@Winsel: Het konijn van de buurvrouw (een wel gewoon tam konijn die helaas 24/7 in een klein hokje zit, alleen) werd ook vakkundig het hok uit geslagen, ondanks dat het op 'neurtraal' terrein gebeurde. En ja, dat was een gecastreerde ram. Dus nee, mij kun je niet wijsmaken dat ze nu ongelukkig is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:30

WinSel schreef:
Laat je em dan wel castreren zodat ze daarna weer samen kunnen ?

Tegen mij? :P Nee, ga er mee fokken. :) Maar de ram zal na een paar keer wel gecastereerd worden zodat hij gewoon bij de groep kan, evenals de voedster.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:30

Toch vind ik dat je et te snel op hebt gegeven, wij kunnen het ook niet met iedereen vinden
Maar het is natuurlijk jou beslising :) Je konijn heeft wel lekker de ruimte iig :)

Hmm waarom fokken ? Heb je echt raskonijnen en ga je er tentoonstellingen mee doen ?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:30

Dan ben ik benieuwd wat jullie zeggen over de situatie waar ik momenteel in zit, want ik ben er nog niet helemaal uit.

2 jaar geleden ging 1 konijn dood en bleef mijn voedster van toen 8 jaar alleen over.
Na een week of 2 besloten dat ik er wel 1 bij wou, maar dan wel een ouder konijn.
De opvang had als oudste konijn een ram van 10 zitten, anders was de oudste 6.
Dus ik heb voor die van 10 gekozen.

Nu is die 12 jaar, maar is mijn voedster vorige week op 10 jarige leeftijd overleden.
Dus heb ik de ram alleen zitten. De konijnen zitten bij mij binnen.

Nou heb ik nog een koppel zitten van een half jaar en 2 jaar. Deze wil ik in het voorjaar buiten gaan zetten.

Mijn idee was om uit de opvang een rustig konijntje te halen van een jaar of 2 en als Lars dan zou overlijden om dat andere konijn dan bij mijn jonge koppeltje te zetten.
Maar er zijn vast nog meer opties.

Dus ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Zouden jullie hem alleen laten zitten of iets anders doen?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:31

xJolien schreef:
silvericathy schreef:
Ik vind ook dat een konijn samen hoort... helaas krijg ik mijn ouders echt niet overgehaald om mijn konijn te laten castreren en er een vrouwtje bij te koppelen....Ik heb het zelf geprobeerd met een baby konijntje die ik van school had meegenomen, deze heb ik in een ander hok een tijdje thuis gehad en steeds goed verzorgt in de hoop dat ze mocht blijven maar mijn vader wil het gewoon echt niet hebben.
ik heb hem ook sites laten lezen, ik heb leuke konijnen opgezocht op internet die gezellig samen zaten of die tekoop waren... heel veel geprobeerd maar krijg hem niet overgehaald, en tja dan houd het op he.

Tja, jij zegt dat het dan ophoudt, maar ik zou kijken of ik een beter plekje voor m'n konijn zou kunnen vinden, waar hij WEL met een soortgenootje zou kunnen zitten...

Ik ga niet mijn eenigste vriendje wegdoen. klinkt misschien raar maar als ik verdriet heb is hij er om mij te steunen ik kan hem alles vertellen zonder dat hij daarover door gaat vragen. aangezien ik autisme heb en dus moeilijk met andere mensen om kan gaan ben ik al lang blij dat ik wel alles met hem kan delen, door hem kom ik ook in contact met andere mensen.

Captain

WinSel schreef:
Hmm waarom fokken ? Heb je echt raskonijnen en ga je er tentoonstellingen mee doen ?

Jep, Franse hangoren zwarte otter kleur.
Zeldzame kleur.. Beide jongen hebben stamboom.
Tentoonstellingen weet ik nog niet, daar moet ik me nog in verdiepen maar dat duurt nog wel even. :)

Samiyah

Ik reageer altijd in topics waarin ik zie dat er konijnen (of andere dieren die niet alleen horen) alleen zitten. Kan daar gewoon erg slecht tegen. En tja, ik ben daar misschien hard in maar ik vind het wel een (vorm) van dierenmishandeling... Helaas gebeurt het bijna nooit dat die topicstarters er een vriendje bij halen, ook al roept half bokt dat het beter is.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:32

Nou, we hebben het geprobeerd, eerst op de manier dat ze elkaar kunnen ruiken en zien. Mijn konijn die ik nu nog heb was overduidelijk dominanter dan het andere konijn. Uiteindelijk hebben we ze in de gang gezet (wat ze allebei niet kenden), met wat schuilplekjes. Alleen mijn konijn bleef het andere konijn maar afstoten, grommen, brommen, vechten. En dit hebben we verschillende keren geprobeerd, maar uiteindelijk werd het zielig voor het andere konijnen :(:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:33

Ik zou hem zeker niet alleen laten, juist omdat ie gewend is samen te zitten en op deze leeftijd...
Idd haal een rustig konijn uit de opvang, zodat hij zijn laatste jaren nog een fijn leven heeft

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:36

Hebben jullie misschien enig idee of een konijn van 5 jaar oud nog gecastereerd kan worden en of dit nog veilig is? en hoeveel het ongeveer zou kosten, en of het een zware operatie op die leeftijd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:36

Wij hebben ook altijd onze konijnen samen gehad, als er een dood ging kregen ze weer een nieuw vriendje. Een maand geleden ongeveer is een konijntje van ons ingeslapen, waardoor onze andere alleen zat. We hebben er nu weer een konijntje bij, maar echt vrienden worden zit er nog niet in bij ze. Heb ze zo vaak mogelijk dicht bij elkaar.. in een grote ren met een stuk 'gaas' ertussen. Ben benieuwd of het straks nog wat gaat worden met ze samen. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:37

Liefde kan groeien San_ner...

Silvericathy, als je konijn in goeie conditie is, dan wil dat prima :)
5 is helemaal niet oud voor een konijn
Wat het kost moet je even de dierenarts bellen.... Dat verschilt soms nogal...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:38

ginger18 schreef:
Dan ben ik benieuwd wat jullie zeggen over de situatie waar ik momenteel in zit, want ik ben er nog niet helemaal uit.

2 jaar geleden ging 1 konijn dood en bleef mijn voedster van toen 8 jaar alleen over.
Na een week of 2 besloten dat ik er wel 1 bij wou, maar dan wel een ouder konijn.
De opvang had als oudste konijn een ram van 10 zitten, anders was de oudste 6.
Dus ik heb voor die van 10 gekozen.

Nu is die 12 jaar, maar is mijn voedster vorige week op 10 jarige leeftijd overleden.
Dus heb ik de ram alleen zitten. De konijnen zitten bij mij binnen.

Nou heb ik nog een koppel zitten van een half jaar en 2 jaar. Deze wil ik in het voorjaar buiten gaan zetten.

Mijn idee was om uit de opvang een rustig konijntje te halen van een jaar of 2 en als Lars dan zou overlijden om dat andere konijn dan bij mijn jonge koppeltje te zetten.
Maar er zijn vast nog meer opties.

Dus ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Zouden jullie hem alleen laten zitten of iets anders doen?

Goed dat je over verschillende opties nadenkt :j
Je zou kunnen kijken of je een konijn kunt 'lenen' bij de opvang. Sommige opvangen doen daar aan, dan kan je het konijn terugbrengen wanneer je eigen konijn overlijdt. Zo blijf je niet telkens aan de gang wanneer je ene konijn overlijdt!

Je kan inderdaad ook proberen het jongere konijn later bij de andere 2 te zetten, maar de kans dat het koppelen niet lukt is er dan inderdaad ook... En wat doe je dan? :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:39

Een leen konijn lijkt me idd ook een goed plan :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:45

WinSel schreef:
Liefde kan groeien San_ner...

Silvericathy, als je konijn in goeie conditie is, dan wil dat prima :)
5 is helemaal niet oud voor een konijn
Wat het kost moet je even de dierenarts bellen.... Dat verschilt soms nogal...

Oke, want misschien is dat dan nog een optie die ik aan mijn vader kan voorstellen..dat ik hem laat castreren en dan na een paar weken denk week of 4a5 een vriendinnetje erbij ga halen.
kwa hok ruimte zou het moeten kunnen denk ik, en anders maak ik er gewoon nog een extra ren aanvast. ;)

is het weer trouwens een probleem als het konijn buiten zit? of moet hij dan een paar nachtjes in de garage waar het iets warmer is.?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:54

WinSel schreef:
Ik werk bij een konijnenopvang idd :)

WilaWander, als je die ene ram laat castreren wil het waarschijnlijk wel lukken met je groep omdat je 4 voedsters hebt
Waarom wil je dekken ? :)

Heb een Thrianta voedster en een ram een ras dat je nog meer heel zelden ziet. Beide ook netjes getatoeerd en volgens de rasstandaard. :)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:58

Mijn konijn zit ook alleen! Ze heeft een heel groot buitenstuk. Ondanks vele pogingen om haar te koppelen aan het ander konijn ( bij diverse konijnenopvangcentra's) hebben we het advies gehad haar alleen te laten. Ze accepteerd totaal geen andere nijnen. Ze heeft nu een knuffel ( die ze niet kan doodmaken al probeer ze dat dikwijls hihi) en heel veel speeltjes. Ze hupst lekker rond en af en toe mogen mn katten bij haar. Ik heb echt mn best voor haar gedaan maar ze heeft denk ik zelf besloten dat ze liever alleen wilt zijn

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:12

Even een hele andere vraag. Wie kan mij zeggen wat dit voor een konijn is? Kleur is precies zo als op de foto

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:13

Chinchilla kleur?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:16

Ik had mijn konijnen ook altijd gescheiden omdat het vrouwtje super vals en alles aanviel wat ze tegen kwam. was en het mannetje niet gecastreerd...
Toen onze lammentjes weg waren hebben we hun hok en en ren konijn proef gemaakt en het mannetje laten castreren om toch de gok te nemen.

Bij elkaar gezet en het laten uitvechten mannetje heeft een paar keer op het vrouwtje gezeten en daarna was het klaar ze zijn nu zo lief samen zitten naast elkaar likken elkaar en kruipen tegen mekaar aan. Sindskort nog een vrouwtje erbij en nu zitten ze met zn 3e echt super lief en gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:36

Het konijntje van mijn ouders kan helaas ook niet gekoppeld worden, hebben we wel geprobeerd, mee naar de konijnenopvang genomen en geprobeerd een voedstertje erbij te vinden. Maar hij vond het niks, helaas. Ik vind het wel sneu, maar het is niet anders. Hij heeft wel de ruimte verder, maar woont dus wel alleen. Hij mag overigens overdag wel in huis (in de winter staat zijn hok ook daar) en kan het goed vinden met de kat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:46

Maanon_ schreef:
Maar wat ik me dan afvraag, hoezo wilt mijn konijn dan geen soortgenoten? Kan het zijn dat ze ze niet snapt? Of is ze echt liever alleen >;) ?

Ik denk dat jouw konijn gewoon kieskeurig is... ;)
Ze heeft natuurlijk een eigen hok, ren, voerbak, alles van haar en ja, dat is voor een konijn een omschakeling om alles te moeten delen. Denk dat ieder dier wel een soort van territoriumdrang heeft, dus ook een konijn.
Daar komt bij dat elk dier zijn eigen karakter heeft, dus zijn er ook dominante of moeilijk koppelbare konijnen.

heb overigens zelf ook een vrouwtje gehad dat alleen maar ging vechten met andere konijnen. We hebben het ook bij de opvang geprobeerd, maar ook dat lukte niet. Bach bloesem geprobeerd, gesteriliseerd, niets hielp.
Tenslotte hebben we haar een tijdje naar de opvang gebracht met het idee van: probeer het maar. En uiteindelijk kwam Gijs, een gecastreerd mannetje, waar ze niet mee ging vechten en dat werd haar maatje.
Op ieder (konijnen)potje past dus wel een dekseltje, maar soms is het wat moeilijker zoeken.. :D

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:25

Maar, wanneer er een konijn bij komt, dan gaat ze dus ook vechten. En ze hoeft nog niks te delen, want het desbetreffende konijn zit dan eerst nog in een ander hok. En daarna gaan ze naar een neutrale ruimte, waar ze dan gaat vechten.
Ik kan wel kijken of hier nog een opvang in de buurt zit inderdaad, misschien hebben die iets :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:42

Voor mij is het verschil dat sommige onkoppelbare konijnen het echt niet kunnen.

Ik ben er zelf helemaal tegen. Een konijn heeft een maatje nodig om te likken te rennen en te delen :)
Ze zijn zoo veel gelukkiger samen!