hond doet zijn behoefte niet tijdens het uitlaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:06

Als ze zo klein zijn moet je er alle tijd voor hebben.
Wij hebben ook wel pups gehad waarbij het de eerste 2 weken nodig was om ieder uur, of zelfs half uur er even uit te gaan. De moeite die je nu in je pup steekt, krijg je ruimschoots terug.
Je kan niet verwachten dat zo'n jong dier zichzelf aanleert dat het zindelijk is, jullie spullen niet mag slopen etc.
Als je er niet de moeite voor wilt doen die nodig is, of de gelegenheid niet hebt om er de tijd en energie in te steken om je pup op te voeden, is het dan verstandig zo'n jonge hond te nemen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:08

Op zich is dit natuurlijk niet een plek om de discussie wel of geen bench te gaan voeren lijkt me :) Maar mijn reu heeft ook eigenlijk niet in een bench gezeten en mijn hele huis is nog heel :) Dus op zich kan het wel ;) Maar het is natuurlijk aan de TS of ze Sem al dan niet in een bench stopt, ik snap de praktische overwegingen ook wel hoor :)

@TS, super dat je iets doet met de hier gegeven tips :) Je zult wel merken dat het zindelijk maken echt een dikke crisis kan zijn, het heeft mij in ieder geval vorig jaar regelmatig bijna tot een zenuwinzinking gebracht haha :P Maar het komt echt goed ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:13

tja ouwe ( grappige naam overigens :D ) ,als ik weleens lees hoe sielugh het niet is om een konijn/cavia/rat alleen te houden, en dat een kooi van 1 meter veel te klein is voor 1 konijn denk ik weleens,tja in diezelfde kooiformaat stoppen wij gerust een roedeldier als een hond..

en puppies,echt vreselijk dat deze bij voorbaat al in een kooi gestopt worden,en liefst zo klein mogelijk,want stel je voor dat een pupje er een plasje in doet...nou nou,vreselijk als dat gebeurd...doen ze dat per ongeluk een paar keer,dan verklein je het oppervlakte in de kooi zo,dat een pup geen kant meer op kan, en zo leren ze zindelijk te worden...

moederziel alleen in een kooi waar een hondje zijn kont niet in kan draaien,en echt...hoe ik het ook bekijk,kan er niets diervriendelijks in vinden...het spijt me...

zou zeggen,pas deze zinnen nu eens toe maar zet ipv pup nu net een afgespeend veulen als naam op die plek,en vraag je dan eens af of je zo een veulen zou houden?

een hond is het enige roedeldier welke zo in eenzaamheid gehouden wordt in 9 van de 10 gevallen,en dan al dan niet in kooitjes waar ze uren in moeten liggen,tja,ik kan er met de beste wil van de wereld niets van begrijpen dat dit nu de manier is van een hond houden...

en een veilige haven kan je een hond prima bieden zonder kooi...anders zouden mijn honden allemaal heul zielig zijn,die hebben nl geen kooien ,die voelen zich vooral veilig als ze bij mij kunnen liggen( liefst aan mijn voeten,of op de bank :) ) en vrij rond kunnen lopen ..

en waarom moeten de meeste puppies en honden dan geconditioneerd worden in een kooi ( dus het ze aanleren erin te blijven en een kooi leuk te gaan vinden),als het zo fijne,en vooral veilige plek zou moeten zijn voor ze,dan zou je ook zeggen dat je het niet eens zou hoeven aan te leren dat die kooi ook leuk kan zijn,toch?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:40

@Kimmie; thanks! :+

Ik ben het in de grote lijnen zeker met je eens hoor, ze horen niet in een bench en het lijkt mij zeker niet de bedoeling dat een bench de enihe veilige haven is voor zo'n diertje.
Desalniettemin (raar woord eigenlijk) moet het volgens mij best kunnen dat je hond even in de bench gaat (bijvoorbeeld als je even een boodschap gaat doen), mits ruim genoeg is. Maar zekere miet de hond standaard uren in de bench!

Anoniem

Re: hond doet zijn behoefte niet tijdens het uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:50

3-4 keer is echt te weinig :)
Weer opnieuw beginnen, iedere 10 minuten even naar buiten en goed belonen! :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:06

Vind dat je een beetje overdrijft Kim, maar volgens mij is die discussie al heel vaak gevoerd ;)
Mijn hond is van behoorlijk formaat en heeft als pup ook in de bench geslapen. Beessie had echt alle ruimte.
Heb geen heel erg duidelijk foto's, maar zo was de verhouding toen we haar kregen (dus tot achter het rode kussen) http://i5.photobucket.com/albums/y165/s ... G_1736.jpg
en zo was de bench toen ze oud genoeg was om alleen te blijven (op dees foto was ze dat dus nog niet O:) http://i5.photobucket.com/albums/y165/s ... 0142-1.jpg

Dan kunnen ze echt nog prima eens lekker omrollen. Ik vind vooral de tijd erg belangrijk, geen uren in de bench overdag. 's nachts slapen ze toch. Tegewoordig slaapt ze overigens gewoon in de kamer, lekker op de bank of op haar kussen hoor, maar als pup ging dat gewoon echt niet met haar, voelde ze zich ook niet happy bij, dan kroop ze zelf in een hoekje van de bench.

Wat betreft TS, wij liepen in het begin om de 30 min, bouwde dat langzaam op. Wij hadden we een hond die niet zindelijk wilde worden (en geen tuin). Persoonlijk zou ik echt vermijden dat ze in de tuin plassen/poepen zolang ze niet zindelijk zijn, anders vind je straks overal hopen buiten.
Ik zou gewoon lekker met de hond naar een stukje gras lopen, daar gewoon stil blijven staan tot ze geplast heeft. Als dat lang duurt, prima. Ga jij op een bankje zitten, desnoods boek mee, geen aandacht voor de hond tot ze geplast heeft. En dan juichen en alle aandacht natuurlijk!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:20

oooh man hij is nog maar 12 weken!!! Je moest eens weten hoe lang onze hond nog poepte en plaste in huis. Ze wilde ook niet in de bench brak de heleboel af. Daarna hebben we haar met een mandje in de gang gezet en ging super goed.Daar kon ze niks kapot maken. Veel botjes en speelgoed in de gang en ze vermaakte zich wel. EEn krant neer gelegd eerst snapte ze niet wat daar de bedoeling van was maar ze deed het later netjes op de krant en vervolgens ging et steeds beter maar ze was denk ik 4 of maand oud voordat ze het wandelen echt door had. Wat maakt het uit als ze het een keer in de tuin doet pak een schep en je gooit het in de kliko. Ze leren het vanzelf. Liever in de tuin dan in huis. Het komt echt goed. Geef de moet niet op.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:32

Wij hebben in het begin onze hond ook veel meer uitgelaten, inderdaad na ieder slaapje, hapje of speelkwartiertje. En ook 's nachts. Dit werkt echt heel goed, onze hond was heel vlot zindelijk. Dus het loont echt de moeite om je hond nu nog heel vaak uit te laten, later kan je dat natuurlijk wel afbouwen. En laat de tuin even voor wat het is, want je leert ze zo aan om de behoefte in de tuin te doen i.p.v tijdens een wandelingetje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:51

anti bench ben ik niet als het nodig is en handig is oke doe ik ook al staat hij al een poos niet meer in huis! Echter een bench hier is mega groot met vergelijking van grootte bench/grootte hond. Immers het is geen strafhok maar een heerlijk eigen lig plaats. Hier konden ze op kussen slapen of naast kussen en languit of opgerold. Er waren heerlijke knaagbotten die alleen in bench mochten en ook geweldig leuk speelgoed wat niet uit de bench mocht.

De bench zo klein mogelijk maken omdat hij er zijn behoefte in doet is gewoon vreselijk slecht!!! Ook voor de groei van je pup. Geen idee of hij veel uren per dag alleen thuis moet zijn of alleen 's nachts maar als hij/zij niet fatsoenlijk kan zitten/staan/liggen/languit liggen krijg je straks ook nog eens problemen met gewrichten.

Overigens vind ik het een slechte zaak dat een pup op deze leeftijd (maar ook op leeftijd van 8 weken) zijn eigen nest bevuild. 99% van de pups die dit doen zijn in 1 ruimte groot gebracht en niet in een ruimte met slaap plaats en poep/plas plaats. Mijn pup en alle pups uit het dierenasiel hier zijn al helemaal nest zindelijk met 5 á 6 weken leeftijd in het asiel zelf dus. Die krijgen eerst de werpkist alleen. Gaan de pups lopen/zelf eten en zelf poepen/plassen dan krijgen ze de werpkist met in/uit gang zodat ze naar ander gedeelte kunnen waar papier ligt om behoefte op te doen.
Gaat dat heel goed dan wordt met 6 weken leeftijd de werpkist naar bench omgeruild zodat ze de bench al leren kennen.
Geen enkele pup die zomaar in nest poept/plast en zeker niet meer op deze leeftijd. Vind dat erg apart dus.

Waar komt de pup vandaan? Pups die in 1 ruimte (slapen/poepen/plassen in 1) opgegroeid zijn, zijn ook heel moeilijk zindelijk te krijgen en het lukt wel! maar duurt gewoon vele malen langer vaak.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:55

3/4 keer uitlaten is inderdaad véél te weinig! Onze pup lieten wij 3/4 keer per uur uit, ipv per dag!
Mijn puppie wilde ook niks aan de lijn doen.. Uiteindelijk zijn we gewoon net zo lang met haar buiten gebleven tot ze wel iets deed, en dan kreeg ze een klein koekje. Dit had ze in 2 dagen door.. :D

Succes.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:26

ik had mijn hondje met 6 weken en die heb nooit wat in huis gedaan...
kreeg ik gelijk zindelijk

ik deed zeg maar als ze had gegeteg geslapen gespeeld enz...
buiten in de tuin zette ik der gewoon in het grasveld en dan gelijk weer naar binnen maakte geen wandeling
dat deed ik alleen tussen de middag en dan deed ze ook niks totdat we terug kwamen..

wat ik gelezen had is dat als je als pup zijnde gaat wandelen met je pup ze het echt zien als wandelen... en dan niks doen aan de lijn.
en toen heb ik ook met de honden trainer hier uit de buurt gebeld en die zei dat het per hond en ras veschillend was toen ze eenmaal goed zindelijk was heb ik het langzaam uitgebreid met in de tuin een riempje om en dan overdreven gaan staan juigen en alles en dan steeds een stapje verder met buiten de tuin weer ietje verder...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:56

Ik ben benieuwd of je nu al iets veranderd hebt...

Onze pups waren 14 weken toen we ze uit het asiel halen, en 3 keer per dag uitlaten zou echt niet genoeg zijn geweest. Inderdaad elke keer na het slapen, na het eten, na het spelen.
Verder voor wat betreft de bench: een pup kan prima slapen in de bench, maar zeker niet te lang. En als je weggaat en je sluit hem op, kan hij ook niet aangeven dat hij naar buiten moet, dus zal hij zijn eigen bench vervuilen.

Heb trouwens zelf nooit een bench gebruikt, het wordt altijd zo mooi een rustplek voor de pup genoemd, maar ondertussen is het wel makkelijk want dan kan hij niets stuk maken. Tja, opvoeden hoort er nou eenmaal ook bij... ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:04

pinto_1 schreef:
Heb trouwens zelf nooit een bench gebruikt, het wordt altijd zo mooi een rustplek voor de pup genoemd, maar ondertussen is het wel makkelijk want dan kan hij niets stuk maken. Tja, opvoeden hoort er nou eenmaal ook bij... ;)

Hihi nu lijkt het net of mensen met een bench voor de hond hun hond niet opvoeden.

Maar wij hebben wel altijd een bench voor de hond gehad. En het hele gebeuren dat een pup zijn nest niet bevuild geloof ik zelf niet zo in Ja, wel wanneer het de keuze heeft om het ergens anders te doen, maar dat heeft hij in een bench niet. Als hij moet, dan moet hij.
Wij hadden dan ook een grote bench voor onze hond. Ik gok dat hij er wel zeker 6x moet hebben in gepast toen hij pup was, als het niet meer was. Hiervan hadden we de helft bedekt met kranten en de andere helft met zijn dekentje. Speeltje erbij, klokje erbij. Ging prima. Eventuele ongelukjes deed hij op de krant.

TS: Hoe gaat het trouwens nu met de ongelukjes?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:30

annepaardoes schreef:
pinto_1 schreef:

Hihi nu lijkt het net of mensen met een bench voor de hond hun hond niet opvoeden.

Maar wij hebben wel altijd een bench voor de hond gehad. En het hele gebeuren dat een pup zijn nest niet bevuild geloof ik zelf niet zo in Ja, wel wanneer het de keuze heeft om het ergens anders te doen, maar dat heeft hij in een bench niet. Als hij moet, dan moet hij.
Wij hadden dan ook een grote bench voor onze hond. Ik gok dat hij er wel zeker 6x moet hebben in gepast toen hij pup was, als het niet meer was. Hiervan hadden we de helft bedekt met kranten en de andere helft met zijn dekentje. Speeltje erbij, klokje erbij. Ging prima. Eventuele ongelukjes deed hij op de krant.

TS: Hoe gaat het trouwens nu met de ongelukjes?

Ik had het ook expres wat kleiner gedrukt... ;)

Was niet zo bedoeld, hoor, meer voor de uitzonderingen die een bench gebruiken om hun pup niets te laten slopen. Met als gevolg dat het jonge dier er dag en nacht in zit... Tja, met onze hondjes heb ik ook regelmatig sloffen en slippers moeten omruilen voor speeltjes (en een paar sloffen helaas niet meer kunnen redden). ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:09

pinto_1 schreef:
Ik had het ook expres wat kleiner gedrukt... ;)

Was niet zo bedoeld, hoor, meer voor de uitzonderingen die een bench gebruiken om hun pup niets te laten slopen. Met als gevolg dat het jonge dier er dag en nacht in zit... Tja, met onze hondjes heb ik ook regelmatig sloffen en slippers moeten omruilen voor speeltjes (en een paar sloffen helaas niet meer kunnen redden). ;)

Haha wat herkenbaar. Bij ons waren de sokken, sloffen, panty's en onderbroeken de klos :+