Mens, voedt uw hond nou eens op!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 02:32

hier een keer in den haag op een hele drukke kruising , hond loopt los en zo de kruising over , ik met mn vingers voor mn ogen er doorheen gekeken. ging goed je gelooft het niet... Helaas voor die man zag een motor agent wat er gebeurde dus mijnheer hing :D

viola

Re: Mens, voedt uw hond nou eens op!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 06:28

Er zijn vooral heel veel hondeneigenaren die opgevoed moeten worden.
Er is nu eenmaal niet veel natuurlijks meer aan hoe wij zoveel honden in mini roedels op zo'n klein gebied houden die elkaar dan tijdens het uitlaten allemaal moeten tegen komen. Het is aan ons eigenaren om ervoor te zorgen dat dat allemaal goed gaat.

Ik heb dus ook een ongelooflijke hekel aan mensen die niet ingrijpen als dat nodig is en dan bijvoorbeeld zo'n stomme opmerking plaatsen van 'kijk ze nu leuk spelen'.
Ik heb zelf een klein ras en die kunnen gewoon niet leuk spelen met bijvoorbeeld een Labrador die op ze afstormt en overheen rent. Ze zullen dan niet de eerste zijn die wat breken en dat laat ik niet gebeuren.
Mijn moeder heeft ook een wat kleiner ras die er heel lief uit ziet maar dat absoluut niet is. Genoeg mensen met honden die dan stug volhouden dat het wel meevalt en dat ze haar maar gewoon los moet laten dan zoeken ze het wel uit.
Mensen let lekker op je eigen hond en hou hem gewoon even bij je als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:00

Ik herken het :=
''Normaal luistert hij heel goed, hoor'

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:12

WolinLotte schreef:
Wat vinden jullie hier nou van?

Dat je een schoolvoorbeeld van een moderne mens die ver van de natuur staat bent.

Jij verwacht dat honden geen honden zijn en geen volledig hondengedrag vertonen.

Zoals ik dat voel jij je niet fijn over wat normaal hondengedrag is.

Overigens is een Pyrineese berghond géén ´goedzak´, maar een serieuze waakhond. Die lopen met schapen mee als bescherming tegen wolven.
Dat de doorzonwoningmaatschappij verwacht dat het pluche beesten zonder batterijen zijn is 8)7 ras-atypisch.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:40

@ Huertecilla: Het klopt exact wat jij zegt en ik ben het met je eens.
Echter: in een maatschappij zoals in Nld is dat helaas niet meer mogelijk.
Dat ervaar ik bij regelmaat.
De gemiddelde hondeneigenaar snapt gewoon ook totaal niet waar die mee bezig is met zijn hond.
Zo jammer maar wel de realiteit. :(

Neem alleen al het schoolvoorbeeld van de eigenaar met het kleine hondje of de pup, die bij het zien van een grote hond al direct hun hondje optillen en op de arm houden.
Het meest foute wat je kunt doen!
Kleine hondje of pup staat letterlijk hoger dan de grote hond.
Logisch dat deze hondjes veelste grote bekken hebben tegen honden waar ze dat niet tegen horen te hebben.
En als ze dan een grote hond treffen die hen terecht op de plek zet, dan ligt het aan die hond of die eigenaar..... Tssssk.....
Terwijl ze zelf de veroorzaker zijn van verstoord / gestoord gedrag bij hun eigen hond.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:23

Trennie schreef:
Neem alleen al het schoolvoorbeeld van de eigenaar met het kleine hondje of de pup, die bij het zien van een grote hond al direct hun hondje optillen en op de arm houden.
Het meest foute wat je kunt doen!
Kleine hondje of pup staat letterlijk hoger dan de grote hond.
Logisch dat deze hondjes veelste grote bekken hebben tegen honden waar ze dat niet tegen horen te hebben.
En als ze dan een grote hond treffen die hen terecht op de plek zet, dan ligt het aan die hond of die eigenaar..... Tssssk.....
Terwijl ze zelf de veroorzaker zijn van verstoord / gestoord gedrag bij hun eigen hond.

uhu, als er weer eens o'n baasje met een lompe hond die op mijn pup afdenderd til ik lekker mn pup op hoor! Mijn honden hoeven niet met iedere hond contact te maken en pups/kleine honden al helemaaaal niet met lompe grote honden.

Mensen moeten gewoon eens bedenken dat honden niet altijd contact emt andere honden hoeven te hebben. En al helemaal dat ze hun eenlinghond niet los laten bij een roedel aangeleinde honden...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:54

Machie schreef:
uhu, als er weer eens o'n baasje met een lompe hond die op mijn pup afdenderd til ik lekker mn pup op hoor! Mijn honden hoeven niet met iedere hond contact te maken en pups/kleine honden al helemaaaal niet met lompe grote honden.

Mensen moeten gewoon eens bedenken dat honden niet altijd contact emt andere honden hoeven te hebben. En al helemaal dat ze hun eenlinghond niet los laten bij een roedel aangeleinde honden...

Helemaal mee eens!
Ik heb mijn hond niet als speelgoed voor honden van anderen en zit er echt niet op te wachten dat zij altijd met elke hond in contact komt.

Ook mijn hondje word soms opgetilt als er zo'n grote lompe hond aan komt hoor. Niet goed voor de rangorde is dan jammer, zo'n hond en mijn hondje hebben niks bij elkaar te zoeken en hoeven ook geen rangorde te bepalen. Er is niks natuurlijks aan om een grote lompe hond van 30 kilo te laten spelen (of wat dan ook) met een klein timide hondje van 5 kilo. Zal niet de eerste zijn die bijvoorbeeld een rug breekt en het niet overleeft. Daar zit ik niet op te wachten dus als er weer eens zo'n labrador aan komt met baasje die er verder niks mee doet (sorry daar lopen er hier in de buurt toevallig veel van) gaat mijn hondje even op de arm en loop ik door.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:03

viola schreef:
Ook mijn hondje word soms opgetilt als er zo'n grote lompe hond aan komt hoor. Niet goed voor de rangorde is dan jammer, zo'n hond en mijn hondje hebben niks bij elkaar te zoeken en hoeven ook geen rangorde te bepalen. Er is niks natuurlijks aan om een grote lompe hond van 30 kilo te laten spelen (of wat dan ook) met een klein timide hondje van 5 kilo. Zal niet de eerste zijn die bijvoorbeeld een rug breekt en het niet overleeft. Daar zit ik niet op te wachten dus als er weer eens zo'n labrador aan komt met baasje die er verder niks mee doet (sorry daar lopen er hier in de buurt toevallig veel van) gaat mijn hondje even op de arm en loop ik door.

En daar gaat het idd allemaal om. Honden die elkaar zo af en toe eens tegen komen hebben geen rangorde te bepalen :)

Ik heb trouwens zo'n lompe 30+ kilo hond. Hij mag niet met kleine honden spelen. Wel mag hij van mij met pups omgaan. Hij is met pups nl super lief en voorzichtig :)
Maar ik laat hem nooit los op een kleine hond/pup afgaan :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:05

Ik heb het helemaal niet over rangorde???
Ik heb het over hoe je een hond opvoedt en met hem omgaat om hem op te laten groeien tot een stabiele hond die gezond is in zijn kop en zich hond-adequaat gedraagt.
Geloof toch echt dat we het over heel verschillende dingen hebben...
En dit gebeurd ook aangelijnd als mensen elkaar passeren in een park.
Mogen honden dan ook niet langs elkaar heen lopen?
En ik heb het ook niet over de uitzonderingen van teacupchihuahua's ten opzichte van Boerboels.

Dit stukje discussie geeft heel mooi weer wat ik nu bedoel, want het wordt ook hier niet begrepen en niet ontvangen.

Mijn lompe hond van 55 kg mag trouwens wel met kleine hondjes spelen.
Hij kent en snapt het commando ""zachtjes", dus als het te ruig gaat, rem ik hem daar mee af.
Als je het dan over opvoeden hebt dan is dit een voorbeeld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:12

als baasjes niks doen dan doe ik dat....... met de bezem heel snel dr uit werken, wat denkt dat mormel wel dat ie zomaar de tuin in komt en mijn eigen hond lastigvalt.

en op straat lastig gevallen worden door een hond en baas doet niks dan schop ik m en jaag m agressief weg, werkt prima. Vind de baas dat niet leuk? jammer dan moet ie m maar opvoeden en aanlijnen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:13

Maar wat is een stabiele hond in jou ogen dan?
Mijn honden zijn in eigen roedel super. Maar de ene is heel normaal een reu. Die moet geen niet roedel reuen. Wat volstrekt honds is. Maar in deze maatschappij niet wenselijk. Maar dat is iets heel anders.

Daarbij wil ik dat mijn 15 kg hondje niet eens met lompe 55 kilo honden hebben spelen. Laat staan een pup of hondje van 5 kg. Die zijn zo stuk. Commando zachtjes of niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:24

Heb zelf geen hond en ook nog nooit gehad, waarschijnlijk komt er in de toekomst wel een hond...

Maar ja ik weet wel iets van het gedrag af (ik moet wel met mijn opleiding ;)) en ik kan me er naast dat veel mensen hun honden te dik laten worden ook groen en geel aan ergeren dat niemand meer echt de leider van zijn hond is!
Vind je het gek dat iedereen Cesar Milan aanbidt: in het land der blinden...

Ik zeg nu niet dat Cesar Milan niet zo goed is als beweerd wordt (zijn langer durende methodes zijn zeker heel goed, de "snelle oplossingen" vind ik minder) maar als iedereen gewoon had onthouden dat je een baas moet zijn voor je hond en geen flauw watje waarbij de hond zelf maar moet beslissen wat ie moet doen (en dat gaat meestal mis)... nou ja dan was Cesar Milan een stuk minder rijk geworden. :=

Ik bedoel maar.

Intussen laten steeds minder mensen hun reu castreren omdat ze het "zielig" vinden.
Ik vind dat minder zielig dan dat je je hond een reu laat en hem niet aan kan omdat je zelf geen goede leider durft te zijn.

Ik zie het trouwens niet alleen met honden, maar ook met andere dieren die in groepsverband leven en door mensen gehouden worden. We weten niet meer wat autoriteit is, en dat autoriteit en leiderschap uitstralen NIET hetzelfde is als gemeen zijn voor je dier...
Je bent juist goed voor je dier als je je echt als leider opstelt.

Misschien tikje chaotische post trouwens, kom net met mijn neus uit een onbegrijpelijke tekst met statistiek gedoken. _O-

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:46

Nemurin, ik snap wat je bedoelt.
Maar ik moet zeggen dat ik in de dagelijkse omgang totaal niet bezig ben met wel of niet leider zijn. Leiderschap dwing je nu eenmaal niet af. Dat heb je of niet. Mijn honden en ik hebben respect voor elkaar, zijn super gek op elkaar maar soms moet ik ze even terecht wijzen. Ohw, ze slapen trouwens gewoon op de bank en zo af en toe op bed <3

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:51

Ik ben het helemaal met TS eens. Ik heb pas sinds 1,5 jaar een hond, dus geen jarenlange ervaring, maar het valt me zo vaak op dat mensen hun honden niet corrigeren en dat je er bovendien keihard op afgerekend wordt als je dat zelf wel doet. Onze reu is nu 1,5 en wil iedereen laten weten dat hij een mannetje is. Dat is niet erg, maar daarbij wil hij ook nog wel eens veel te ver gaan, precies zoals de honden die je in je OP beschrijft. Wij corrigeren dat en dat lijkt soms niet zo vriendelijk. (Wel in hondentaal; ik ga niet schoppen ofzo), maar dan moet je mensen zien kijken als je je hond in zijn nek grijpt of op de grond legt... Dat wordt zielig gevonden, maar volgens mij is het veel zieliger als je dit niet corrigeert. Toen het dominante gedrag begon heb ik eerst op internet advies gezocht en vrijwel overal, ook op Bokt, was het devies: negeren, dit gedrag mag je nooit corrigeren. Dan had ik dus nou een hond gehad die ik nooit los kon laten bij andere honden, of zo één als in de OP.
Het is onzin dat ik daarmee het natuurlijke gedrag niet ken of er niet de ruimte voor geef. Het is natuurlijk dat de leider van de roedel bepaalt of er iets uitgevochten moet worden en die leider ben ik. Mijn hond mag echt wel spelen met andere honden, dat gaat er ook echt niet altijd zacht aan toe. Hij mag ook best de rangorde bepalen, maar hij moet wel leren dat daar grenzen aan zitten. Dominantie is één ding, agressie accepteer ik niet. Er is niks mis mee dat een volwassen reu, of teef, want die kunnen er ook wat van, de tanden laat zien aan een hond die lager in de roedel staat, of er boven gaat staan, maar dat is iets anders dan vechten. Als een hond zich onderdanig opstelt is het afgelopen en mag hij niet blijven grommen, of erger. Als wij met een groep lopen corrigeren de volwassen honden onze hond als hij zich niet gedraagt, als die andere honden er niet zijn doe ik dat. Volgens mij sluit dat aan bij het natuurlijke gedrag, en het is in ieder geval de enige manier om een hond in het volle Nederland los te kunnen laten lopen.

@Machie: volgens is het juist in de dagelijkse omgang belangrijk om je als de leider op te stellen. Dat hoeft niet heel krampachtig, maar bij ons is het altijd zo dat wij als eerste door een deur/hek gaan, om maar wat te noemen. Wij hebben dus een dominante reu, maar naar ons toe heeft dat nooit problemen opgeleverd en ik denk dat dat mede door dit soort dingen komt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:59

Machie: Je kunt leiderschap aanleren. Vandaar dat Cesar Milan zo'n hype is.
Het is echt niet moeilijk.

Iedereen kan het, maar ze moeten wel weten hoe of wat.

Ik ben soms heel erg voor het afleggen van een examen voor je een hond of kind neemt... := Gewoon als ik sommige mensen bezig zie met hun geklungel.
Terwijl er zat zijn die ook niet per se een geweldige alfa zijn maar de hond is dan gewoon niet erg dominant. ;) En dan werkt het ook!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:06

Margje schreef:
@Machie: volgens is het juist in de dagelijkse omgang belangrijk om je als de leider op te stellen. Dat hoeft niet heel krampachtig, maar bij ons is het altijd zo dat wij als eerste door een deur/hek gaan, om maar wat te noemen. Wij hebben dus een dominante reu, maar naar ons toe heeft dat nooit problemen opgeleverd en ik denk dat dat mede door dit soort dingen komt.

Ik vertik dat soort regeltjes dus. Dat zijn regels voor mensen die niet van nature leiderschap hebben.
Dat kan je dat dwangmatig gaan doen idd. Ohw, hond op de grond gooien vind ik oud en achterhaald gedrag. Gewoon voorkomen. Mijn reu is ook patserig maar zeeer zeker niet dominant. Hij is vreselijk onzeker en aanval is volgens hem dus de beste verdediging.
Ik voer mn honden wanneer mij het uit komt, we gaan de deur uit zoals dat uitkomt enz enz. Ik vind dominant ook niet negatief. En een jonge reu... vooral blijven corrigeren, dan heb je er straks eentje die niet meer gromt maar met een beetje pech er gelijk op klapt. Ik corrigeer grommen nooit. Echt nooit. Liever een grommende hond die dus waarschuwd dan eentje die er maar gelijk opklapt omdat hij geleerd heeft dat grommen fout is.

Nemurin schreef:
Machie: Je kunt leiderschap aanleren. Vandaar dat Cesar Milan zo'n hype is.
Het is echt niet moeilijk.

Iedereen kan het, maar ze moeten wel weten hoe of wat.

Ik ben soms heel erg voor het afleggen van een examen voor je een hond of kind neemt... := Gewoon als ik sommige mensen bezig zie met hun geklungel.
Terwijl er zat zijn die ook niet per se een geweldige alfa zijn maar de hond is dan gewoon niet erg dominant. ;) En dan werkt het ook!

Ohw ja, dat kan ook wel. Dat bedoel ik ook niet. Ik denk alleen dat je het niet afdwingt met bepaald gedrag :)

Examen lijkt me een prima plan trouwens. En bewust zijn bij mensen. Weet wat je aan de lijn hebt. En laat je hond niet overal los op af denderen :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:08

Tja je dwingt het niet af natuurlijk, je moet je er wel even in verdiepen dat je weet wat een hond als tekenen van leiderschap ziet. Maar dat duurt echt niet lang! En als je graag een hond wil hebben lijkt het me niet meer dan billijk om je daar dan in te verdiepen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:16

Nemurin schreef:
Tja je dwingt het niet af natuurlijk, je moet je er wel even in verdiepen dat je weet wat een hond als tekenen van leiderschap ziet. Maar dat duurt echt niet lang! En als je graag een hond wil hebben lijkt het me niet meer dan billijk om je daar dan in te verdiepen.

eens :j
Concequent zijn vind ik trouwens het toverwoord bij honden. En niet te krampachtig ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:17

Zo herkenbaar!

Sinds ik de hond van mijn ouders hier wel eens in de stad op bezoek heb valt het mij steeds meer op. Onze hond is perfect opgevoed, net als jouw Beer. Je hoeft maar één keer te fluiten en hij komt - ongeacht de situatie - meteen naar je toe. Daarom heb ik hem meestal loslopen in parkjes, maar ben altijd op mijn hoede of er andere honden zijn.
Laatst kwam er dus inderdaad een andere hond aan. Ik fluit onze hond en lijn hem aan. Die andere hond komt mijn kant op, de eigenaar blijft verderop staan kijken. Hond begin te rennen en valt mijn hond aan :oo Bijt zo in de nek. Mijn automatische reactie was dat beest een rotschop geven en dat hielp gelukkig. De eigenaresse stond gewoon verderop te kijken. Heb me niet helemaal netjes gedragen en riep automatisch: "Hou dat beest aangelijnd als hij vals is, poedersuiker!" (automatische reactie :o ) En die vrouw loopt gewoon verder :oo

Daar gaan je haren toch van overeind staan..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:23

ik schrik een beetje van jou topic TS,
je bent in het eerste stuk met niks anders bezig je eigen hond de hemel in te prijzen,
maar snapt duidelijk niks van de natuur,
jou hond loopt ook los.
en dus mogen die anderen honden ook los.
1 hond vast de ander los gaat (bijna) altijd fout.
honden die elkaar voor het eerst tegen komen knokken wel vaker.
daarbij overtreed je alle wetten van de natuur door jou hond te verplichte door te lopen,
in roedels hebben de volger's (dus ook huis honden) de neiging de roedelleider te beschermen.
door ze aan elkaar te latten snuffelen verbreek je de spanning,
maar belangrijker nog ze vertellen elkaar wie ze zijn.
jou hond mag dit al niet doen.
waar mee je dus zegt ik als roedel leider vecht liever zelf met die hond.
en laat de andere eigenaar (roedelleider van de andere hond) dus voor wat het is.
voor een hond is dit erg onnatuurlijk.
maak rustig een praatje met de anderen eigenaar en beide honden zien dus al dat er bij jullie geen spanning is,
wordt er dan toch een keer geknokt wat bij reuen overigeens meer snauwen is, dan kijken ze wie er sterker is en wie er boven aan mag staan van de honden. en dit stopt vaak ook snel,
teven onder elkaar is veel linker, en daar zul je sneller bij in moeten grijpen (lees als ze na wat snauw werk niet stoppen)
ligt 1 hond op de rug en blijft de ander door gaan dan kun je ingrijpen (want dat is jou taak als roedel leider)
maar geef honden een kans voor je ze als vals en onopgevoet bestelmd,
want vaak doen ze lelijker als dat ze zijn.

bereid zich voor op een halve boze bokt :o

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:25

Machie schreef:
Tsja.. Mijn honden zijn in eigen roedel zeeeer sociaal maar de ene reu blieft geen dominante andere reuen. En dan mag ook. Mijn honden maken buiten geen kennis met onbekende honden. Ik lijn ze aan als ik anderen tegen kom en dat verwacht ik van anderen ook. Helaas helaas schort het daar nog wel eens aan. Men laat altijd maar overal de honden los rennen. Losloop gebied of niet... Vreselijk irritant met 1 hond die geen zin heeft aan andere honden.

Is mijn hond vals? Nee. Maar het is geen schatje met andere reuen.

amen,.. Hier het zelfde verhaal.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:26

LauraMc schreef:
Zo herkenbaar!

Sinds ik de hond van mijn ouders hier wel eens in de stad op bezoek heb valt het mij steeds meer op. Onze hond is perfect opgevoed, net als jouw Beer. Je hoeft maar één keer te fluiten en hij komt - ongeacht de situatie - meteen naar je toe. Daarom heb ik hem meestal loslopen in parkjes, maar ben altijd op mijn hoede of er andere honden zijn.
Laatst kwam er dus inderdaad een andere hond aan. Ik fluit onze hond en lijn hem aan. Die andere hond komt mijn kant op, de eigenaar blijft verderop staan kijken. Hond begin te rennen en valt mijn hond aan :oo Bijt zo in de nek. Mijn automatische reactie was dat beest een rotschop geven en dat hielp gelukkig. De eigenaresse stond gewoon verderop te kijken. Heb me niet helemaal netjes gedragen en riep automatisch: "Hou dat beest aangelijnd als hij vals is, poedersuiker!" (automatische reactie :o ) En die vrouw loopt gewoon verder :oo

Daar gaan je haren toch van overeind staan..

door je hond aan te lijnen maak je hem zwakker,
dus zal de ander sneller aan vallen want jou hond kan geen kant op dus hij wint sneller,
als een hond los loopt kun je het beste jou hond ook los laten lopen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:26

Ben het met je eens dat je een leider moet zijn voor je hond maar mijn ervaring is juist dat door bemoeienissen van een eigenaar, of beide eigenaren, bij een ontmoeting van 2 vreemde honden waarbij ze elkaar, of 1 van de 2, minder vriendelijk aftasten het vaak escaleert.
Er zijn meer sociale honden dan sociale eigenaren.

Voorbeeld: loop met mijn Bulletje en kom een vrouw tegen met een teckel, allebei los en zij stonden tegenover elkaar, allebei in een niet vriendelijke en aftastende houding, ik wilde gewoon door lopen maar die eigenaar geeft een zetje met haar voet tegen mijn hond, Diesel schrikt en kijkt weg en teckel duikt op Diesel, en bedankt. 8)7 en zo heb ik wel meerdere voorbeelden.
In dit soort gevallen, en ook jouw keeshond verhaal, heb ik liever dat de honden het zelf oplossen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:29

Machie schreef:
Margje schreef:

Ik vertik dat soort regeltjes dus. Dat zijn regels voor mensen die niet van nature leiderschap hebben.

Misschien is dat zo, maar kun je dan niet beter dat soort 'dwangmatige' regeltjes gebruiken dan dat je geen leider bent? Ik heb voor het eerst in mijn leven een hond en dan gaat het inderdaad niet altijd 100% vanzelf en natuurlijk. In het begin is er dan niks mis mee om op dit soort regeltjes te letten om het jezelf makkelijk te maken. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en ben ik er totaal niet mee bezig, maar omdat we dat in het begin wel hebben gedaan gaat nu wel vanzelf, de hond wacht tot wij naar binnen gaan en komt dan achter ons aan. Dat kun je krampachtig vinden, maar toch gaat het bij honden onderling ook zo.

Citaat:
Ohw, hond op de grond gooien vind ik oud en achterhaald gedrag. Gewoon voorkomen.(..) En een jonge reu... vooral blijven corrigeren, dan heb je er straks eentje die niet meer gromt maar met een beetje pech er gelijk op klapt. Ik corrigeer grommen nooit.

Natuurlijk is voorkomen het beste, maar dat lukt niet altijd. Misschien ligt dat aan mij, volgens mij is het heel normaal dat er wel eens iets uit de hand loopt en dan kan voorkomen wel beter zijn, maar als dat te laat is corrigeer ik hem wel. Deze manier mag oud en achterhaald zijn, het werkt wel heb ik gemerkt. En niet corrigeren is inderdaad wat je overal leest en hoort en wat ik in eerste instantie ook deed. Vandaar dat het grommen, toen we dat niet corrigeerden, veranderde in er gelijk op springen. Juist het corrigeren van het grommen is in mijn ogen het voorkomen van het echt moeten corrigeren. Natuurlijk is er grommen en grommen; als een andere hond op mijn hond afkomt en contact zoekt, mag mijn hond best grommen als waarschuwing. Als hij in de verte een hond ziet aankomen en meteen begint te grommen, of als hij zelf al grommend, met de haren overeind, op een hond afloopt die hem gewoon voorbij liep accepteer ik dat niet. Dat heeft niets met waarschuwen te maken.
Sinds we hem wel aanpakken kan hij weer gewoon los lopen zonder iedere hond aan te vliegen en luistert hij als we zeggen dat hij door moet lopen, en dat is mij heel wat waard. Er zijn vast ook andere manieren, en dat mag ook, maar ik zie gewoon dat het heel hard vooruit gaat en dus werkt dit voor ons. Ik ben er van overtuigd dat ik het probleem hiermee niet vererger omdat ik het met mijn eigen ogen zie.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:29

Ik denk dat TS meer bedoelt, dat in haar situaties het in haar ogen wel noodzakelijk was geweest om in te grijpen. Zoals TS beschrijft oogde deze honden wel agressief. Mijn hondje zou zo al niet los de straat op mogen en zich eigenlijk zo al helemaal niet opstellen. Ik denk dat TS meer doelt op het feit dat sommige eigenaren het allemaal maar laten gebeuren, en zich niet meer verantwoordelijk voelen.