De ideale boerderijhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:21

Berner sennen? wel lange haren maar superlieve leergierige honden.
Zie ze vaker als erfhond ook zonder omheining.

Agossie

Re: De ideale boerderijhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:24

Berner Sennen is niet echt een erf hond, die zijn gefokt om te trekken.
Boxer... *zucht* Echt, niet doen als erf hond... Het zijn schatten, maar net zo waaks als een koelkast...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:24

Ik vraag me af, mensen die hier nu gereageerd hebben... Komen die zelf ook van een boerderij?
Elke hond heeft uit eindelijk toch training nodig om te weten hoe groot zn territorium mag zijn.
Ik snap ts wel dat ze daarom geen jachthond wil.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:25

TS: google op erfhonden en je komt al een heel eind. Idd de Sennenhonden, maar ook de Riezenschnautzer, bouvier....
Kijk bij de aanschaf van een hond met name naar waar de hond oorspronkelijk voor gefokt is, dat zegt al veel over de geschiktheid als erfhond ( honden als beagles, brakken, maar ook jachthonden ( neus of zicht-) zijn gewoon qua oorsprong op het eerste gezicht gewoon minder geschikt)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:26

Boerboel is ook een goede erfhond en superlieve gezinshond, maar net als met alle honden, consequent africhten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:27

Border collie?
moet wel veel bewegen en bezig blijven maar dat lijkt me op een boerderij niet zo'n probleem. golden retriever is misschien ook nog wel een leuk ras:)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:28

Neem gewoon een boerenfox.
Wij hebben dat ook en hij jaagt op de ratten en meer niet.
het kost even werk,maar hij loopt de stallen en wei niet in.
Zoals iedere hond moet je het gewoon opvoeden.
@CarinaR:Wij hebben ook een melkveebedrijf en bij ons is het ene boerenfox en over twee jaar komt een Duitse herder erbij :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:29

Het s bij elke hond maar afwachten hoe waaks ze worden.
Ras speelt mee natuurlijk, maar dan weet je t nog niet zeker.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:31

Agossie schreef:
Berner Sennen is niet echt een erf hond, die zijn gefokt om te trekken.
Boxer... *zucht* Echt, niet doen als erf hond... Het zijn schatten, maar net zo waaks als een koelkast...

Ik heb zelf een berner sennen maar woon niet op een boerderij.
Heb wel een paar x een berner sennen als erfhond meegemaakt waardoor ik ze er wel vind passen op zich, vandaar mijn reactie :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:35

Nee, geen eigen boerderij. Maar ik kom dagelijks op boerderijen en hoor/zie ook hoe de boeren met hun dieren omgaan en tegen welke problemen ze eventueel oplopen en welke honden zij verkiezen. Zoals ik al zei, de boeren die jachthonden hebben zijn boeren die zelf ook jagen. Een jachthond (hier voornaamlijk epagneuls, duitse staander, korthals, brakken etc) vereist idd wat meer training maar ik moet zeggen dat een goed getrainde jachthond een aangename hond is (vroeger vond ik jachthonden maar niks, imo waren dat onopvoedbare weglopers. Sinds ik er meer mee in contact kom weet ik dat het niet zo hoeft te zijn). Als je zelf niet meedoet aan de jacht is een jachthond idd niet het meest geschikte.
Beagles worden hier niet gehouden (ook niet door de jagers), staan erom bekend beetje te zelfstandig te jagen.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:38

Wij wonen op een boerderij en hebben 3 honden waaronder een Bull Mastiff... Als ik hier alleen zou wonen zou ik er 4 hebben!

Waarom? Omdat ze al genoeg uitstraling hebben dat mensen niet het terrein op komen zonder dat iemand van ons erbij is.. En het zijn super waakhonden, ze blaffen weinig alleen als er echt iets is en ze zijn nergens bang voor.

Ze hebben vrij kort haar dus ook dat is ideaal op de boerderij.

Verder is, in ieder geval die van ons, ontzettend lief voor kinderen. Hij gaat liever naar een kind toe om te kroelen dan met een andere hond spelen.

Verder zijn ze wel liever lui dan moe.. De onze ligt nu ook uitgebreid op de bank.

Kort: rustige hond die niet veel aandacht nodig heeft, wel een keer een knuffel natuurlijk. Erg waaks en gewoon een schitterende hond om te zien!

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:39

--
Laatst bijgewerkt door kerstkransje op 09-01-26 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:43

Een erfhond is bij mij een hond die op het erf blijft en niet in de eerste plaats een waakhond. Wat zoek je TS? Een hond die gewoon op je erf blijft of moet hij ook waken (doet een Beaglle ook niet).

Door de bank genomen zijn herders redelijk goed erfvast. Vroeger thuis hadden we een Berner Sennen, bleef ook altijd keurig op het erf.
Ik woon echt buiten op een (paarden)boerderij en heb 3 honden. Een zuivere Mechel en 2 kruising Mechels x Leonberger. Ze blijven allemaal goed op het erf, scharrelen wel eens naar de weg (heel rustig) maar lopen nooit weg. Toen het teefje kruising Mechel x Leonberg jong was, ging ze 's avonds nog wel eens in haar eentje de boel verkennen. Maar dat was echt leeftijd en naar een paar weken over.

Wij hebben geen omheining, stroomdraadje of wat dan ook. Da's miss ook een optie om te doen. Wij wandelen wel 3 á 4 keer per dag een stukje met de honden op de openbare weg. Daaraan hebben ze ook echt behoefte. Ff zwemmen, spelen met een stok/bal, etc. Mijn honden zijn alle 3 wel gecastreerd/gesteriliseerd en dat scheelt -zeker bij een reu- ook veel bij het alleen op pad gaan.

CarinaR

Re: De ideale boerderijhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:45

Als ze weten hoe de petsafe werkt, dan heb je idd een probleem.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:47

wij wonen tussen de boerderijen aan een boeren landweg en hebben een sennenhond (een appenzeller sennen) die gaat echt niet graag van het erf weg.
Wij zoeken zelf in een hond dat het geen zwemmer en jager is (ivm het vuil en weglopen) en dat het een kortharige hond is. Onze Corgi is een stuk zelfstandiger en vind het wel grappig om weg te gaan als het hek open is....
Daarom kwam ik met een sennenhond.
succes met je zoektocht.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:54

De ideale boeren hond is een Boerboel.

De Boerboel is een Zuid Afrikaans hondenras gefokt om de boerderijen te beschermen. Boerboel betekend in het ZA boerenhond.

Ze zijn zeer betrouwbaar, standvastig, op de baas gericht, goed met kinderen en andere dieren, waaks en verdedigen huis en haard met hun leven.

Hele fijne honden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en als baas consequent zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:00

Kaspar schreef:
De ideale boeren hond is een Boerboel.

De Boerboel is een Zuid Afrikaans hondenras gefokt om de boerderijen te beschermen. Boerboel betekend in het ZA boerenhond.

Ze zijn zeer betrouwbaar, standvastig, op de baas gericht, goed met kinderen en andere dieren, waaks en verdedigen huis en haard met hun leven.

Hele fijne honden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en als baas consequent zijn.

:j
Geweldige honden!!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:31

shetties schreef:
Bij hebben een alpensenner/seller op stal :)

Hij kan schapen drijven (maakt ze tot een rondje) en wil er ook wel achteraan. Maar als je hem goed traint zal hij dat niet doen op eigen houtje.
Ze loopt ook niet van het erf af, en beschermd het terrein goed. Voor buitenstaanders kan ze dominant overkomen, maar als je haar kent is het een super hond.

De Appenzeller. :j

kimberley82 schreef:
Zo uit mijn hoofd: Boxer?
Vreselijk lief, maar hebben wel hun uiterlijk mee voor een erfhond.
Kort haar - check
Honkvast - check
Jagen - Nope

Boxer is wel een waak en verdediger, deed de mijne als de beste, maar het is geen erfhond.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:35

Wat dacht je van een Deense Dog
(kortharig, honkvast en afschrikwekkend door zijn grootte)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:37

Oudduitse herder vind ik zelf ideaal. Wij hebben er zelf één en het uiterlijk zegt meestal wel genoeg. En inderdaad het oud duitse "model" wordt niet zo gehoekt gefokt, en omdat ze langharig zijn met zo'n dikke schapenvacht eronder tonen ze vaak behoorlijk groot.
Verder vind ik de sennenhonden ook erg leuk. We hebben zelf een entlebucher, die is net iets groter dan een beagle. Maar een heerlijk karakter zit er op die hond. Echt ideaal als boerderij hond. Slaat aan, en is ook erg dapper. Als er iemand daadwerkelijk het erf op komt die er vreemd uitziet, en wij zijn niet buiten dan komt die persoon ook echt niet verder dan het hek. (hond heeft nooit gebeten, maar gaat ook geen stap opzij als iemand wat van plan is zegmaar) Appenzeller vind ik ook erg leuk, maar die zijn volgens mij nog wat feller in gedrag dan de entlebucher (heb er een paar meegemaakt in mijn leven, en daar waren er echt een paar agressief tegen vreemden). De entlebucher vind ik wat minder "agressief", maar is wel een geweldige erfbewaker.
Ook (vind ik zelf) leuke honden zijn Border collies. Bewaken het erf, en geweldig om mee te werken. Moet wel mee gewerkt worden, anders heb je een hyper actief dier in en rond het huis. Mijn ervaring is dat ze meestal niet genoeg hebben aan op de boerderij rondsloffen. Die dieren moeten echt mentaal geprikkeld worden.
Veel succes met je keuze.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:39

ik heb zelf een Boerenfox,
hij is opgegroeid op de boerderij en jaagt Niet op de koeien !
alleen op muizen/ratten etc,
t is ook een mooi handzaam formaat hond die je ook nogeens mee kan nemen.

De boer waarbij ik werkte heeft kortharige Oud-Duitse herdershond,
dus een met een 'normale' bouw zegmaar,
ook een Superfijne hond op de boerderij & met de koeien !!

dit is mn Davey in de loopstal:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BelgenGek op 02-11-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:39

Wij hebben een rottweiler. Woon zelf op een boerderij.
Zijn lief en beschermend naar het gezin en blijven over het algemeen op het erf. Het zijn echte territorium bewakers en hebben ook een 'woeste' uitstraling. Mensen wagen zich over het algemeen ook niet zomaar op ons terrein. Wij hebben hele goede ervaringen met rotweilers, ze worden vaak ook echt als gevaarlijk voor kinderen gezien maar ze zijn zo voorzichtig met hun 'roedel'!

En ze jagen niet en hebben een korte vacht. Overigens hebben wij 20 november een nestje van onze eigen hond.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 02-11-11 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:43

Australian Cattle dog, maar niet een hond voor iedereen (net als de boerboel trouwens).

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:44

wij hebben ook een boerderij en we hebben een duitseherder , gaat goed :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:46

Vriendin van mij woont op een boerderij en die heeft een herder. Naar ik weet een kruising duitser - mechelaar. Top hond!
Een kennis ook met een boerderij die hebben een bull mastiff. Voornamelijk om het afschrikwekkende uiterlijk. Hond is niet geweldig waaks maar blaft als mensen het erf naderen wel. En door die blaf en hoe hij er uit ziet komen ze niet het erf op!