stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:22

uiteindelijk met alle huisdieren inderdaad, tis wel slim om in te calculeren dat als het eens mis gaat je wel geld hebt (of financiële ruimte hebt) om actie te ondernemen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:28

wij werken inderdaad allebei.
Maar verschillende tijden/uren.
En soms bijv. Maar een halve dag o.i.d.

Heb het al beetje met mijn moeder overlegd.
En vanaf januari stopt zij met 1 van haar banen.
En kan zij evt. Het hondje uitlaten tussen de middag als ik of vriend niet zou kunnen.
Ik zei " wat nou als we een weekje weg willen ofzo? Of als de hond per ongeluk ergens niet mee naartoe kan?
Toen zei ze "dan komt ie toch gewoon naar ons"

de fokster van Ivy heeft een teckel.
Super leuk beestje.
Die heeft al 2 nestjes gehad en laten ze nog 1x dekken.
Ze zitten nu te wachten tot ze loops word.
En als ik daar een puppy vandaan zou nemen weet ik tenminste dat ze kinderen gewend is(3kleine kinderen) metg andere honden gewend is en dat er al echt veel aandacht aan besteed word.
Die pups worden ook al gechipt en geent en volgens mij ook ontwormd.
Voor mij zou dat dus een goed adresje zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:09

Ik denk rond de 80 euro :)
50 euro aan eten, 30 aan enten en onverwachte DA kosten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:22

maar enten hoeft niet iedere maand.
dus daar hoef ik dan geen 30euro aan te rekenen.
maar inderdaad voor onverwachte dierenartskosten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:30

80 euro vind ik niet vreemd...denk dat je sowieso 100 euro moet reserveren...je maakt maybe 50 per maand op, maar dan heb je in ieder geval de onvoorziene kosten mee berekend :)

wij hebben bijvoorbeeld toevallig een hond met maag/darmproblemen......al regelmatig kosten gemaakt.....komt er toch weer bij :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:41

Er is natuurlijk al een hele hoop genoemd maar vergeet niet je hondenbelasting mee te nemen in je berekening. Ow zit net op de site van je gemeente te kijken daar is het afgeschaft dus scheelt je weer in de kosten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:52

inderdaad, hondenbelasting hoeven wij niet meer te betalen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:57

Waar je ook aan zou moeten denken is of je een hondenverzekering wilt of niet. Dit komt er anders nog bij de maandelijkse kosten bovenop.
En niet te vergeten het geld voor cursussen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:06

ik ben echt geen 50 euri kwijt voor mijn hondje per maand , echter duur voer koop ik ook niet gewoon gemiddeld ent ieder jaar en ontvlooien alleen als het nodig is want antivlooien middel is echt geen prettig goedje, tja voer halen we bij de groothandel, en bij een dierekliniek ben je standaard meer geld kwijt alleen al voor consult kosten dan bij een lokale dieren arts, ik vind het erg verstandig dat je een schets maakt van het kosten plaatje voor je het aan je vriend verteld, dit geeft aan dat je je goed voorbereid waar menig mens een voorbeeld aan kan nemen! MAAR als je vriend echt niet wil dan houd het een beetje op....maar ga dan lekker naar je ouders en ga daar met de hondjes bezig zijn is beter dan niks, ja aan je moeder vragen wat zij kwijt is zou ik zeker doen, in het begin ben je vaak wel meer kwijt, de entingen als pup zijn vaker en puppie voer is ook iets duurder maar ja hoeveel eet een tekkel nou.....de aanschaf prijs van de hond met of zonder stamboom verschild ook, en mandje,deken,riempje...veel succes! p.s honden belasting betaal ik niet (uit principe) maar dit verschild ook per gemeente, en vergeet het chippen niet!!! en castratie of sterilisatie( raad ik wel aan als je niet gaat dekken)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:18

Boompje1985 schreef:
ik ben echt geen 50 euri kwijt voor mijn hondje per maand

mag ik vragen wat jij dan per maand kwijt bent? en wat voor hond je hebt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:15

De maandelijkse kosten gaan er hier ook uit voor voornamelijk het voer a 21,- per maand(KVV)
Dan hebben we nog suplementen: 7,- in de maand
Ontvlooien: 4,50

De kosten die er bij ons dus sowieso uitgaan voor de hond is: 32,50

Daar komen nog kosten bij voor de dierenarts, ontworming, mand (riem, borstels enz.) en vroeger de cursussen en wedstrijden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:14

en heb jij een grote of een kleine hond?
Een teckel eet natuurlijk een heleboel minder dan bijv. Een flinke duitse herderl

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:15

Hier per maand kwijt met 1 boxer en 1 lab x rottie:
50-80 euro per maand aan voeding (samen he) en dan kvv en barf en 1 van de honden heeft een voedsel allergie dus daar moet ik wat extra op letten. Echter er zijn ook maanden dat de kosten nog veel lager liggen (bijv. poelier hier geeft kipkarkassen gratis en dat kunnen ze best veel eten, 1 kg penslap kan ik bij de slager voor 1 euro krijgen, op de markt 1 grote zalmkop voor 75 cent en ga zo maar door)

Beiden 1x per jaar enten en coctail, kennelhoest en rabies samen voor 2 honden was 98 euro incl. consult en volledig onderzoek erbij. Uiteraard laat ik niet alles jaarlijks doen maar omdat ze veel mee gaan naar het werk moet coctail en kennelhoest verplicht.

Knaagwerk via www.zooplus.nl en maak ik zo duur als dat ik zelf wil. 100 runderoren voor 32 euro en die heb ik sowieso altijd in huis. Echter knaagwerk doet ook nog een sint bernard mee (dagelijks) haal overigens ook bij aldi en bij action gerust knaagwerk. En rond dierendag koop ik groot in want dan is er enorm veel korting en in goed afgesloten tonnen kan het een hele tijd mee!! Nu dus voor 100 euro ingekocht bij dierendag en daar doe ik vele maanden mee.

Beloningskoekjes: gratis want gebruik altijd proefzakjes van dierenwinkel die ik krijg of het nu katten of honden borkjes zijn. Altijd wat anders dus.

Dagopvang heb ik niet nodig maar in principe is het hier 7,50 euro en dan vanaf 8 uur 's ochtends t/m max 19.00 uur 's avonds. Dus dat valt enorm mee!! Per hond overigens

extra medische kosten: kan ik dit jaar beter vergeten.... Zeker te weten 1500 euro al en het jaar is nog niet om........ mocht ik weer een pup nemen dan verzeker ik bij proteq die vergoeden nu ook erfelijke afwijkingen en de rekening zou dan behoorlijk lager geworden zijn achteraf. Echter toen was het nog niet zo dat ze erfelijke afwijkingen vergoedden en dus had ik ook geen verzekering genomen helaas bracht mijn ene hond wel zo'n afwijking mee die verholpen moest worden (LPC)

halsbanden en riemen: tja ik ben helemaal weg van goed werkend spul maar hou het bij hurtta tuigen, rogz for dogz riemen en halsbanden en ruffwear jachtlijnen. Best duur in aanschaf maar gaat diverse hondenlevens mee dus krijg aanschaf dubbel en dwars terug. In feite dus 0 euro op jaarbasis echter ik heb wat teveel riemen en banden e.d.

En 110 euro voor beiden honden samen op jaarbasis aan hondenbelasting.

Wat ik nu elke maand in principe kwijt ben geen idee dus het is heel verschillend en het interesseerd me onvoldoende. Mijn honden krijgen wat ze nodig hebben en als het 1000 euro kost is het auw in mijn portomonee en kost het maar 20 euro in een maand dan is het een meevaller maar dan kan de maand erop weer extra duur zijn want eten e.d. moeten ze toch hebben.

Oh ja speelgoed denk ik ook wel 100 euro op jaarbasis. Knuffels zijn vaak van rommelmarkten of gekregen van deze en gene maar het goede stevige speelgoed wat ik na een jaar toch weer wel vervang is behoorlijk duurder.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:10

Voer ben je idd vaak het meeste aan kwijt. Een teckel eet idd minder dan een hond van 40 à 50 kilo, denk dat dat zeker wel de helft in kosten kan schelen.
Ik voer zelf eukanuba, goed maar duur voer. Voor 15 kilo ben ik tussen de 50 en 60 euro kwijt en kan daar ongeveer een maand mee doen, zeg dat ik 13 zakken per jaar koop is dat al dik 650 euro, en dan heeft ze alleen nog maar gegeten.
Spelen houd ze niet van dus dat scheeld weer wat.
We gaan vaak naar het bos of naar het strand met de auto, zeg 4 euro per keer gezien de auto niet heel zuinig is. Dit komt ongeveer op 12 keer per maand, houden het even op 50 euro voor een jaar is dat alweer 600 euro
Dan ga je dus voor 1200 euro een paar keer naar het strand en kan ze eten.
Komt er een tuig bij, houd ook alleen maar van degelijk dus wat duurder, komt er een lijn bij, voerbak, drinkbak (mijne drinkt alleen uit de vijver) kussen, mandje, kluifjes, botten, snoepjes..

Vooral net na de aanschaf ben je het meeste kwijt, omdat je dan alles nog moet kopen aan lijnen etc.
Ook is het snel leuk om iets te kopen voor je hond, dat eigenlijk niet noodzakelijk is.
Denk bijvoorbeeld aan een reflectie jas of een riem met de naam van je hond erop om maar wat te noemen.

Ik kan wel zeggen dat ik het eerste jaar ongeveer 1500 heb uitgegeven aan m'n hond (of eigenlijk ga uitgeven omdat ik dr nogmaar een half jaar heb.

Oja, en dan hebben we het ook nog nieteens gehad over de aanschafprijs van de hond zelf dat kan variëren van gratis tot dik 1000 voor een ras pup

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:20

IvysToeter schreef:
wij werken inderdaad allebei.
Maar verschillende tijden/uren.
En soms bijv. Maar een halve dag o.i.d.

Heb het al beetje met mijn moeder overlegd.
En vanaf januari stopt zij met 1 van haar banen.
En kan zij evt. Het hondje uitlaten tussen de middag als ik of vriend niet zou kunnen.
Ik zei " wat nou als we een weekje weg willen ofzo? Of als de hond per ongeluk ergens niet mee naartoe kan?
Toen zei ze "dan komt ie toch gewoon naar ons"

de fokster van Ivy heeft een teckel.
Super leuk beestje.
Die heeft al 2 nestjes gehad en laten ze nog 1x dekken.
Ze zitten nu te wachten tot ze loops word.
En als ik daar een puppy vandaan zou nemen weet ik tenminste dat ze kinderen gewend is(3kleine kinderen) metg andere honden gewend is en dat er al echt veel aandacht aan besteed word.
Die pups worden ook al gechipt en geent en volgens mij ook ontwormd.
Voor mij zou dat dus een goed adresje zijn.

Met alleen die enting en ontworming ben je er nog niet. Dat is waarschijnlijk alleen de eerste enting en dan volgen er nog 2 bij de dierenarts.
Las ook ergens dat je dan de entingen dan gelijk laat lopen met die van je moeder, dat moet dan wel net zo uitkomen, anders moet je eerder gaan enten dan nodig is.
Vraag eens aan je ouders wat hun hond kost, zij kunnen je dat het beste vertellen.
Denk alleen niet dat je echt een gemiddelde kunt noemen om op een maandbedrag te komen. Of je moet een spaarpotje maken waar je geld in gaat stoppen voor onvoorziene uitgaven zoals een dierenarts.
Bedenk wel dat ze het duurste zijn als je voor het eerst een hond gaat aanschaffen, een mand/bench, speeltjes, voer- en drinkbak, riem en halsband, borstels zijn vaak eenmalige aanschafkosten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:43

ik ben me er zeker van bewust dat ze vooral in het begin met aanschaf van alles erg duur zijn.
Maar dat kun je toch allemaal zo duur maken als je zelf wilt?

ik heb net gekeken.
En een zak van 3kg pedigree puppyvoer kost 6,79.
Heb alleen niet echt kunnen kijken naar wat een puppy gemiddeld moet (had ik niet zo snel de tijd voor)
maar een hond die 10kg gaat wegen moet met 6maanden oud 200gram per dag.
Nou weegt de teckel van mijn ouders qua volwassen gewicht al minder dan 10kg.
Kan iemand mij helpen met uitrekenen?

Stel dat de hond volwassen gewicht ongeveer 7,5kg uit komt?
Hoeveel kilo voer zou ik dan per maand nodig hebben?
Er staat op de zak dat ze tot een maand of 10 puppyvoer moeten hebben.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:51

ik heb het volgende lijstje wat ik moet uitrekenen:
* voer
* ontwormen
* ontvlooien
* iets extra's

iemand nog meer aanvullingen voor het lijstje wat ik moet uitrekenen?
En iemand eventueel suggesties wat het ongeveer kost? Mag ook gequote worden hoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:56

Denk niet dat je daar naar moet kijken, op de verpakking van voer staan richtlijnen, de ene hond heeft meer nodig dan de andere. Plus dat de prijs van een kleine verpakking is duurder dan een grote verpakking als je dat terug gaat rekenen naar kg prijzen. Kijk eens op de schappen bij dierenvoeding in de dierenwinkel. Bij bijvoorbeeld Hils zie je heel mooi de prijzen omgerekend staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:58

IvysToeter schreef:
ik ben me er zeker van bewust dat ze vooral in het begin met aanschaf van alles erg duur zijn.
Maar dat kun je toch allemaal zo duur maken als je zelf wilt?

ik heb net gekeken.
En een zak van 3kg pedigree puppyvoer kost 6,79.
Heb alleen niet echt kunnen kijken naar wat een puppy gemiddeld moet (had ik niet zo snel de tijd voor)
maar een hond die 10kg gaat wegen moet met 6maanden oud 200gram per dag.
Nou weegt de teckel van mijn ouders qua volwassen gewicht al minder dan 10kg.
Kan iemand mij helpen met uitrekenen?

Stel dat de hond volwassen gewicht ongeveer 7,5kg uit komt?
Hoeveel kilo voer zou ik dan per maand nodig hebben?
Er staat op de zak dat ze tot een maand of 10 puppyvoer moeten hebben.

Klopt je kunt het net zo duur maken als je wilt, koop je goedkopere spullen is mijn ervaring dat je vaker mag aanschaffen.
Kwaliteit heeft een prijs maar dat haal je ook teurg op den duur. Koop je direct een mand/bench die groot genoeg is dat er ook straks een volwassen hond in past of eerst een kleine? Zo gaat dat voor alles op.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:01

Je kan het zo duur maken als je zelf wil natuurlijk.. Onze honden eten al jaaaaaaren lam/rijst brokken van de lidl, en daar doen ze het prima op. Mijn bulldog krijgt van alle brokken hartproblemen, maar met de lidl brokken is er niets aan de hand. Zo'n zak van 10 kg kost geloof ik 7 euro, en ik gok dat je daar met een teckel ongeveer een maand mee uit de voeten kan.

Snoep en troep daar doen we niet aan. Heel af en toe misschien een kluifje of een varkensoor, over het hele jaar genomen kom ik dan misschien op 2,- per maand.

Preventief ontwormen en ontvlooien doen wij niet aan en de enting slaan we ook over.. Maar die 20,- die die enting kost is ook geen wereldbedrag en als je die omrekent kom je op nog geen 2,- extra maandelijks erbij.

Dan kom ik op een maandbedrag van slechts 11 euro. Als ik dan ritjes met de auto naar strand oid mee ga rekenen kom ik denk ik aan de 20-25 per maand.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:02

Huidproblemen! Stomme autocorrect op telefoon.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:15

en tekkel zal qwa voeronderhoud echt geen drol kosten,ik heb hier 6 toch best grote jongens rondlopen en zit met voerkosten rond de 300 euro per maand,en dan voer ik zo'n 4 a 5 kilo vlees per dag.

ontvlooien doe ik niet aan,de honden hier hebben geen vlooien en ontwormen doe ik ook niet aan...tenzij ze wormen hebben of ik ze daarop verdenk dan gaat er een wormenkuur in ,en bij puppies,maar verder :n

wat het duurste is zijn onverwachte DA kosten en die kunnen echt mega oplopen...mag ik wel uit ervaring zeggen.. ( kan wel oplopen van 100derden tot 1000den euro's in korte tijd)

verzekeren is daarvoor een prima idee,is niet zo heel duur,je kunt zelfs bij de hema verzekeren voor een 10tje per maand ofzo,moet je even uitzoeken,maar kan een hoop schelen in DA kosten als je je hond verzekerd.

en nog 1 ding,voer je pup ajb geen pedigree zooi...dat is echt zó slecht ( bevat 4% vlees,kleur,geur,smaakstoffen en BHA en BHT deze stoffen zijn kankerverwekkend bij honden),een hond is een carnivoor dus als je brok wil gaan voeren voer dan het liefst een merk brokken met een zo hoog mogelijk vlees percentage als bv acana,orijen of taste of the wild.

beste is altijd nog kvv/vers te gaan voeren maar ja dat moet je zelf echt willen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 31-10-11 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:17

Een teckel eet echt geen 10 kilo voer weg in een maand hoor... Ik doe bij vinnie 2-3 maanden met 4 kilo, die kan ze de hele dag eten (doet ie niet overigens) en savonds krijgt ie nat voer

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:22

Colway schreef:
Citaat:
Goed voer (als je duurder voer koopt bv Royal Canin of Science Plan, is dit zuiniger maar duurder in aanschaf. Wel beter voor hond)

Royal Canin is geen goed voer overigens, maar goed voer is inderdaad wel duurder dan Bonzo o.i.d.

Jij VINDT Royal Canin geen goed voer. Dat wil niet zeggen dat het ook zo IS.
Meningen verschillen daarover.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:25

Ik ben denk ik al met al ook rond de 40 a 50 euro per maand kwijt Ruim gerekend zonder onvoorziene kosten

30 euro voer van royal cannin de boxer brok (en ja onze beesten doen het er geweldig op en de dierenarts was zeer opgelucht dat we het voerden)

Ontvlooien teken ed 2x per jaar ofzo

Wormen doe ik eigenlijk niet tenzij ik het idee heb dat het nodig is dus dat zal max 1 keer in het jaar zijn
(nu krijg ik heel bokt over me heen :+ )

Dierenarts de jaarlijkse entingen en controle, we waren voor 4 beesten 2 honden en 2 katten en wat extra dingetjes voor onze poes 120 euro kwijt

En de snack's natuurlijk, dit is afhankelijk hoe graag jij je hond wil verwennen (houd wel in rekenschap des te meer snacks des te minder dat je hoeft te voeren)

Verder zou ik ook een potje achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven
Ik zou denken aan een 500 euro ofzo, hiermee denk ik aan bv de hernia operatie een kniebandje oid een weekeindje over blijven bij de da etc etc
Zo heb je 9 van de 10 meer meer dan genoeg voor een gemiddelde operatie