En de gerbils knagen onvermoeibaar door...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: En de gerbils knagen onvermoeibaar door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:53

gewoon een houten frame maken, en daaroverheen gaas spannen met een paar krammetjes, en klaar is je veilige deksel. Het gaas natuurlijk een de binnenkant doen zodat ze niet aan het hout kunnen knabbelen. Ook veel beter voor de doorluchting. Wel verzinkt konijnengaas gebruiken (maas van 1X1) geen kippengaas want daar gaan ze ook zo door.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:04

CK88 schreef:
gewoon een houten frame maken, en daaroverheen gaas spannen met een paar krammetjes, en klaar is je veilige deksel. Het gaas natuurlijk een de binnenkant doen zodat ze niet aan het hout kunnen knabbelen. Ook veel beter voor de doorluchting. Wel verzinkt konijnengaas gebruiken (maas van 1X1) geen kippengaas want daar gaan ze ook zo door.

Haha dat laatste dacht ik al ;). Voor nu ga ik het even zo laten (ben druk met verhuizen enzo) en nu kunnen ze er toch niet meer bij, ze lijken het holletje onder de grond toch veel leuker te vinden :)

Edit: verzinkt konijnengaas zit er nu al deels op, vanwege de doorluchting inderdaad :) En ik haal regelmatig het deksel er eventjes helemaal af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 01:21

Ik schop het topic even weer omhoog, heb een vraag die hier totaal los van staat maar misschien weet iemand het :)

Hoeveel uur zijn gerbils actief per dag? En hoe lang slapen ze gemiddeld? Want ik had dus begrepen dat ze eigenlijk vooral korte perioden slapen en ook weer korte perioden actief zijn. Maar mijn dames hebben nu net al meerdere uren achter elkaar slapen doorgebracht (volgens mij iets van 5). Ik vraag me af of dat normaal is, was eigenlijk bang dat er iets gebeurd was ofzo.. Inmiddels rent er ééntje alweer door de kooi dus hopelijk komt de rest ook zo :)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 03:29

Magrathea schreef:
Ik schop het topic even weer omhoog, heb een vraag die hier totaal los van staat maar misschien weet iemand het :)

Hoeveel uur zijn gerbils actief per dag? En hoe lang slapen ze gemiddeld? Want ik had dus begrepen dat ze eigenlijk vooral korte perioden slapen en ook weer korte perioden actief zijn. Maar mijn dames hebben nu net al meerdere uren achter elkaar slapen doorgebracht (volgens mij iets van 5). Ik vraag me af of dat normaal is, was eigenlijk bang dat er iets gebeurd was ofzo.. Inmiddels rent er ééntje alweer door de kooi dus hopelijk komt de rest ook zo :)

Die twee van mij sliepen ook heel veel hoor, waren liever lui dan moe!
Nu ik alleen Meeko nog heb is hij wel wat actiever ( is veel bij mij, is niet te koppelen, hij eet andere gerbils, is alleen in overleg met fokker )
Maar als ik niet met hem bezig ben of hij loopt niet los, dan slaapt ook hij lekker..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:37

Hij eet andere gerbils, lekker ben je daarmee :P Ben ik toch wel blij dat die van mij zo netjes zijn.

Dat je dat durft, trouwens, los laten lopen. Zou ik echt niet durven hier, veel te bang dat ze een snoertje te pakken krijgen of klem komen te zitten..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:43

Ik heb geleerd dat gerbils/woestijnratjes/degoes ook helemaal niet zo geschikt zijn om in huis te houden, dat ze nog heel dicht bij de natuur staan en dus ook niet makkelijk tam te krijgen en het blijven vaak slopers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:01

moonsparkle schreef:
Ik heb geleerd dat gerbils/woestijnratjes/degoes ook helemaal niet zo geschikt zijn om in huis te houden, dat ze nog heel dicht bij de natuur staan en dus ook niet makkelijk tam te krijgen en het blijven vaak slopers.

Daar gaat het dus al niet meer over :')

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:16

hallo,

het klopt wel dat gerbils ook lekker een paar uur "slapen".
vaak lijkt het alsof ze slapen, maar liggen ze gewoon lekker tegen elkaar aan.

Om alle vragen uit het topic te beantwoorden.
Er zijn speciale kooien voor gerbils.
de onderkant is van glas, met daarbovenop een verdieping van metaal met een metalen onderkant. ( ferplast )
alles wat van plastic is dat is ongeschikt.

Wat ze erg leuk vinden, is een metalen balletje met hooi erin.
dat trekken ze eruit en malen ze helemaal fijn tot nestmateriaal.
op de bodem ligt zand en stukken mopani houdt.

voorderest zijn ze prima thuis te houden, het zijn erg zachtaardige en nieuwschierige diertjes.
ze zullen nooit zomaar bijten en zijn ook niet zo ingesteld.
het zijn alleen geen diertjes om op schoot te houden zegmaar, daar zijn ze te druk voor.
en je moet ze minimaal per twee houden, maar ideaal is in een gropepje van bijvoorbeeld 4 of meer.
juist omdat ze nog zo dicht bij de natuur staan zijn ze heel leuk om te houden, en te zien hoe ze zich gedragen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:45

Hé Nancy, dat is weer precies het tegenovergestelde wat iedereen zegt :) Het schijnt toch zo te zijn dat ze elkaar uitmoorden met meer dan 2? Ik heb nu 4 vrouwtjes en 2 mannetjes, de mannetjes zitten nu in een kooi die normaal geschikt is voor drie tamme ratten :') wel met een plastic onderbak, maar heb ze nog niet één keer eraan horen knagen. (Wel netjes aan het daarvoor bestemde spul :o ) Dus ik denk dat ze beter hun energie kwijt kunnen in zit hok (ze moeten ook een stukje klimmen om bij hun eten te komen, er hangt ook zo'n molen in) en dat ze daarom minder knagen.

Maar goed, ik weet niet of ze slapen, want ik zie ze niet :) Ik weet vaak niet eens waar ze hun holletje hebben.. Heel slecht eigenlijk, maarja, kan moeilijk het hok gaan uitgraven om te zien waar ze uit komen :P

Metalen balletje heb ik nog niet gezien.. Heb je dat gekocht bij de dierenwinkel? Of zelf iets gemaakt? Zou namelijk zelf niet weten waar je dat vandaan moet halen.
Ik ga vanavond maar weer eens een paar kruidenbundeltjes maken met touw, dat vinden ze ook altijd erg leuk om lekker te slopen en op te eten:)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:56

Hoi,
Nee hoor gaat prima, maar je moet ze wel.uit hetzelfde nest hebben, zodat ze vanaf het begin bij elkaar zitten.

Zon balletje koop je gewoon bij je dieren speciaalzaak.
Hangt bij de speeltjes voor de knaagdieren. Zijn er in verschillende maten.

Magrathea schreef:
Hé Nancy, dat is weer precies het tegenovergestelde wat iedereen zegt :) Het schijnt toch zo te zijn dat ze elkaar uitmoorden met meer dan 2? Ik heb nu 4 vrouwtjes en 2 mannetjes, de mannetjes zitten nu in een kooi die normaal geschikt is voor drie tamme ratten :') wel met een plastic onderbak, maar heb ze nog niet één keer eraan horen knagen. (Wel netjes aan het daarvoor bestemde spul :o ) Dus ik denk dat ze beter hun energie kwijt kunnen in zit hok (ze moeten ook een stukje klimmen om bij hun eten te komen, er hangt ook zo'n molen in) en dat ze daarom minder knagen.

Maar goed, ik weet niet of ze slapen, want ik zie ze niet :) Ik weet vaak niet eens waar ze hun holletje hebben.. Heel slecht eigenlijk, maarja, kan moeilijk het hok gaan uitgraven om te zien waar ze uit komen :P

Metalen balletje heb ik nog niet gezien.. Heb je dat gekocht bij de dierenwinkel? Of zelf iets gemaakt? Zou namelijk zelf niet weten waar je dat vandaan moet halen.
Ik ga vanavond maar weer eens een paar kruidenbundeltjes maken met touw, dat vinden ze ook altijd erg leuk om lekker te slopen en op te eten:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:59

Oh trouwens, misschien ook een leuke tip voor andere gerbilseigenaren: walnootschillen doen het hier ook goed :D vinden ze erg lekker om op te knagen, en ze moeten er ook nog een beetje moeite voor doen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:57

Meeko loopt alleen los in de ren of op de badkamer hoor! Zomaar in de kamer of zo doe ik niet, dat is alleen als hij eens ontsnapt.

Zo'n ijzeren balletje heeft Meek ook ja, hij doet er niet heel veel mee, maar af en toe een keertje wil hij nog wel eens wat hooi er uit trekken.

Walnoot is hij inderdaad dol op! gek ding.
Hele beschuiten ook.

Ik zou dan weer geen zand op de bodem doen, veel te vochtig, en instort gevaar ( tunnels)
Beter is om gewoon een hele dikke laag zaagsel of russelbedding of zo in de kooi te doen, en dan een bakje met chinchilla zand er in te zetten zodat ze daar in kunnen badderen! :)

Meer dan 2 houden zou ik niet aanraden eigenlijk.. vaak ( bijna altijd ) gaat dat mis...

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:47

Ik heb voor mijn gerbils ook een aquarium. En m'n handige schoonvader heeft voor mij een deksel gemaakt van hout en daar gaas tussen vast gemaakt. Zodat de deksel op de kooi blijft 'liggen' als het ware. Komen ze echt niet door bij mij. En inderdaad veel om te knagen zo zit er bij mij een stuk speelgoed in van heel dik natuurlijk hout dat ze gewoon op mogen knagen. Ik heb van die stokjes gehaald bij dierenwinkel die krijgen ze regelmatig, ook geef ik regelmatig een wc rolletje met hooi erin o.i.d.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:51

ik had mijn gerbils in een heel grote aqaurium zitten, gevuld met gewoon zand en de bovenlaag was van dat geel zand(iets fijner) en dan planten ik om de week er een paar takjes in en ook graszoden deed ik er in voor de rest kregen ze wc rollen en hooi ze maakten zelf hun holletje en duwden het hooi helemaal erin, als nest. ik had er 6 en het waren 2 mannetjes en 4 vrouwtjes altijd samen gestaan en nooit problemen gehad. het voer legde ik een beetje verstopt overal neer, dan moeten ze wat moeite doen, en ze kregen om de 3-4 dagen drinken (soort bakje dat ze na 2 dagen vol hadden gegooid met zand), allemaal door ouderdom gestorven, en ik merkte dat de laatste die helemaal alleen stond, echt hard achteruit ging door te weinig sociaal contact.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:45

Ja wat ik overal lees is ofwel per 2, ofwel vanaf de geboorte samen (want dan weten ze gewoon niet beter). En zolang het goed gaat gaat het goed :) Anders heb ik nog een extra hok staan.

Ik lach me wel echt helemaal dood om die mannetjes van mij.. Het is net een getrouwd stel := Zoals ze soms lopen te kibbelen.. Volgens mij houden ze er ook een soort anarchistische democratie op na, de ene dag zie ik de één dominant doen, de volgende dag de ander :=

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:51

De kans dat het goed gaat met meer als twee gerbils is klein maar niet onmogelijk,mannen schijnen makkelijker in grote groepen te kunnen dan vrouwen is mij verteld.
Ook ik heb ruim vijf jaar een groep van vier mannen gehad uit hetzelfde nest dat ging prima en ze zijn een voor een aan ouderdom overleden de laatste met ruim vijf jaar.
Ze zaten in een ruim terrarium speciaal voor hun laten maken met meerdere verdiepingen en groot luchtrooster van aluminium.
Het zijn geweldige dieren en lief, wel te snel voor kleinere kinderen om te hanteren en vast te houden.