konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:57

Ik denk een steenmarter.
die schijnen de kop er af te bijten en dan de ingewanden uit de prooi te eten?

Steenmarters komen overal wel voor en kunnen met gemak een konijn aan, ze zijn zo groot als een kat.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:58

90 % een Vos!! ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:01

Roofvogels en marter achtigen zijn compleet niet logisch met de omschrijving. Marters (wezels, hermelijnen, bunzingen, fretten etc) doden door een beet in de nek, maar zullen niet de kop afbijten. Wat je bij deze dieren wel heel duidelijk ziet is dat de prooi 2 gaatjes in de nek heeft. (van de hoektanden).

Roofvogel is ook niet logisch, die plukken de prooi eerst kaal alvorens ze het in stukken gaan scheuren.

Vos is voor mij het meest logische

Marigold: Als je de kop eraf bijt, zit je niet direct bij de ingewanden, een gat in de buik maken is dus veel makkelijker :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:58

Vossen kunnen idd door kleinere gaatjes dan je zou verwachten.
Kat blijft voor mij ook nog steeds een mogelijkheid.
Met de kop eraf zitten ze wel direct aan longen en hart.
Het doet mij gewoon heel hard denken aan onze kat vroeger. Kop af, longen er half uit en verder was het konijn ongeschonden.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:23

Sowieso steenmarter. Zoals jij het beschrijft zijn dit precies de 'sporen' die een steenmarter achterlaat wanneer het bij de konijnen is geweest.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn konijnen (helaas ;( )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:37

Zal wel een marter zijn geweest.
Hoe was de schade aan je ren dan? Of heb ik daar overheen gelezen?

Edit; ik lees het al, dan zal het zeker een marter zijn geweest, die kunnen door de kleinste gaatjes.
Bij een vos zie je wel sporen van 'inbraak' in je hok en zou ook je konijn meer schade hebben.
Marters gaan heel stilletjes te werk, die heeft wss je konijnen verrast terwijl ze sliepen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-10-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:39

Ik gok op een bunzing die hebben konijnen op het menu staan, slepen hun prooi mee en leggen een voedsel voorraad aan. Heb je toevallig ook gezien of er wondjes op de neus van het konijn zaten? Bunzing schijnt nl voor elke soort prooi een andere techniek te hebben en konijnen bijt hij in de neus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bunzing

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:40

marter, absoluut.

is bij ons helaas ook weleens gebeurd. Dat waren marters. :j

wel rot voor je :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:53

Konijn is denk ik eerst uit de ren ontsnapt en toen pas prooi geworden
Dit omdat het andere konijn ook los liep in de tuin. Ze zijn nooit eerder ontsnapt, maar eens kan de eerste keer zijn, dat ze beseffen dat ze met wat wurmen wel door de draad passen of toch ergens een gaatje is

ik houd eigenlijk de optie kat ook in de gaten, aangezien die hier wel meer rondlopen
misschien durven de de ren niet in, maar als deze los loopt kan het een ander verhaal zijn
Ik woon niet in een buitengebied, maar in een dorp, alleen ligt er achter mijn huis een boerderij met +- 1 hectare grond/ weiland rondom

kan een vos in een ruimte komen waar met pijn en moeite het konijn doorpast? konijn lag languit op de grond tussen de boomstammen, was niet meer ruimte dan doorsnede van +_ 20/ 30 cm gok ik zo

Er was ook niks opgegeten, alleen gedood, en alle ingewanden ed zaten er nog in. ik kon ook geen andere wondjes vinden, of vacht die weg was

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:56

wat ik met de kat afvraag, is waarom het verstopt wordt, doen katten dit ook

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:09

Ja, katten verstoppen/bewaren soms ook hun prooi. Ze begraven het niet maar stoppen het weg.
Vossen passen echter ook wel in een gat van 20-30cm.
Marters jagen mss in stilte maar kunnen verder wel verschrikkelijk kabaal maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:11

Nogmaals; een marter.
Bij een vos had je veel meer ravage gehad.
Als je konijnen nooit eerder zijn ontsnapt is het toch niet logisch dat dat nu wel gebeurd zou zijn?
Waarschijnlijk heeft de marter zich in je hok gewurmd, heeft het ene konijn besprongen en de ander in uit paniek ontsnapt.

30cm is voor een vos overigens genoeg, vossen zijn maar 35-40cm op de rug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:12

Thioro schreef:
Marters jagen mss in stilte maar kunnen verder wel verschrikkelijk kabaal maken.

Wat bedoel je? Marters hoor of zie je zelden en toch zitten ze bijna overal.
Vossen jagen veel luidruchtiger dan marters.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:21

Ooit al een familie steenmarters in de buurt gehad ? Ik had het geluk om ze tijdelijk als buren te hebben (leegstaand huis) en dacht serieus dat er een bende zatte inbrekers zaten. Achteraf bleken het marters te zijn, zaten in de vangkooien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:24

Lijkt mij ook n marter, zo te horen.
Ja dat zijn wel luidruchtige beesten in hun leefwijze, maar wat betreft de jacht zijn ze een stuk stiller en onopvallender dan vossen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:29

Marigold schreef:
Ik denk een steenmarter.
die schijnen de kop er af te bijten en dan de ingewanden uit de prooi te eten?

Steenmarters komen overal wel voor en kunnen met gemak een konijn aan, ze zijn zo groot als een kat.

:j en geen watjes, kwam laatst eentje tegen die gewoon dreigend op me af kwam met klikgeluiden :')
Je ziet ze zelden of nooit maar als ze er zijn is het een drama, voor liefhebbers van kleine dieren en auto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:31

Ik denk een boommarter :j mijn konijn is ook door een boommarter (uit z'n hok) geroofd. precies dezelfde sporen zoals ik ze had.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:33

ik gok op een kat :9
mijn kat vangt ook wel eens een konijntje ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:34

Thioro schreef:
Ooit al een familie steenmarters in de buurt gehad ? Ik had het geluk om ze tijdelijk als buren te hebben (leegstaand huis) en dacht serieus dat er een bende zatte inbrekers zaten. Achteraf bleken het marters te zijn, zaten in de vangkooien.

JA als ze op je zolder of in je spouwmuur gaan wonen.
Maar over het algemeen wonen marters 'gewoon' ergens achterin je schuur, in kreupelhout oid.
Marters komen in heel nederland voor en toch weet bijna niemand hoe ze eruit zien, laat staan dat ze ze ooit zelf gezien hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:37

mltex schreef:
:j en geen watjes, kwam laatst eentje tegen die gewoon dreigend op me af kwam met klikgeluiden :')

Dat is heel ongebruikelijk, dan heb je hem met zijn rug tegen de muur gezet of hij was hondsdol.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:46

anneliesdj schreef:
mltex schreef:

Dat is heel ongebruikelijk, dan heb je hem met zijn rug tegen de muur gezet of hij was hondsdol.

Nee kon weglopen maar was met zichzelf aan het flirten in de verlichte ramen van de makelaar :') zal zich ongetwijfeld bedreigd gevoeld hebben toen we er langs liepen met twee honden, was wel donker maar nog vroeg 19.30 uur oid. Redelijk drukke doorgaande weg en dorp.
Ik had ze nog nooit eerder gezien maar heb nu wel gepaste respect, zijn geen kleine schuwe diertjes :n
Dacht ook eerst dat het een megakat was maar toen ie erf af kwam was ie aanzienlijk langer en bozer en sprak een vreemd dialect zeg maar.
Dus ze bestaan en dichterbij dan je denkt en hoop dat ze niet bij mijn konijnenbestand kunnen -O-
Wezels schijnen wel heel klein te zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:41

Dat is niet gebruikelijk hoor, in stedelijke omgeving jagen ze soms wel maar ze zijn dan nagenoeg onzichtbaar dus aan een drukke doorgaande weg op een redelijk druk tijdstip... beetje vreemd.
Weet je zeker dat je een marter hebt gezien? Want je hebt het ook over 'megakat' en dat klinkt voor een marter wel erg groot hoor. Zo groot als een kleine kat maximaal...

Wezels zijn idd belachelijk klein, formaat hamster. Zijn onzichtbaar :+ maar ook een stuk zeldzamer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:54

Fretten zijn ook marter achtigen, dus kan ook een ontsnapte fret zijn, hoewel ik nog steeds niet geloof dat het een marter is

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:32

O nee dit was een steenmarter, een grote boze, anders hadden onze honden erachter aan gegaan ipv > foetsie.
Ik heb tot op een meter afstand gezien, toen koos ik ook hazepad :')
En maakte een soort hard klikgeluid, zoals met je tong tegen paard. Zo klonk het, mooi maar eng beest.

'Ze' zijn ook hier in omgeving, dat is bekend maar eentje tegen lijf lopen is toch anders, en ik vind ze stuk minder leuk :+

OF het had een nog grotere martersoort moeten wezen, maar dan zou ik niet weten welke soort en betwijfel ik of ze hier voorkomen

edit: was groter dan een hele grote fret of er moet een vlaamse reus fret bestaan :))

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:53

Hmm zo huge is een steenmarter niet hoor. Wij hebben er een als vaste schuurbewoner, heel af en toe vang je een glimp van hem op. Zeker niet groter dan een kat.
Maarja wat het dan wel was... :\ }:)