Kitten te jong voor castratie, maar sproeit al wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:38

juval schreef:
als ie er al op heeft gezeten zou je misschien even moeten laten checken of de poes niet inmiddels al zwanger is..

Hij ligt helemaal met zijn lichaam over Amy heen, niet bij haar kont.
Maar ik neem dr zeker mee naar de DA dan, weer een goed plan, bedankt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:40

Quellian schreef:
Ik laat poezen en katers meestal rond de 20 weken helpen, maar het kan inderdaad eerder (vanaf een week of 12), hoewel ook veel dierenartsen katers pas castreren op het moment dat de balletjes zichtbaar zijn (je moet ze tussen duim en wijsvinger kunnen pakken), want dan is het een heel stuk makkelijker.
Ik heb thuis een katertje van *even denken* een week of 16 en daarvan worden de balletjes al wat 'boller', die is volgende maand ook het haasje.

De link blaasgruis en vroegcastratie geloof ik niet in, ik heb een kater gehad die kreeg blaasgruis nog voordat hij gecastreerd werd (10 maanden).

Bij Charlie zijn ze zeker aanwezig :j
Ik ga nu even bellen... Ben zeer benieuwd.
En haal gewoon bokt erbij als het moet :+

Ik had hem ook terug kunnen brengen naar de winkel , maar ik kan dat dus niet, moet ik misschien toch eens leren.........

Iris82

Re: Kitten te jong voor castratie, maar sproeit al wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:42

Tuurlijk gewoon doen.
Hij kan gewoon gecastreerd worden vanaf het moment dat je zn ballen voelt.
En als hij blijft ontkennen zou ik een DA zoeken die dat wel doet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:42

S_uus schreef:
Ik had hem ook terug kunnen brengen naar de winkel , maar ik kan dat dus niet, moet ik misschien toch eens leren.........

Ach... hij is vast hartstikke lief en castreren kost je de kop niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:44

Je hebt het gezien dus?

Overigens is er niet een heel aanwijsbare link tussen sproeien en castratie, je schijnt het wel iets te kunnen voorkomen met castratie, heb ik begrepen, maar als het al bevestigd gedrag is, is castratie niet de manier om het op te laten houden.
Nogmaals, ik raad je aan de poes heel rap te laten steriliseren.
S_uus schreef:
ja we laten Amy helpen, maar ja als daarmee het probleem niet weg is.
Zal eens overleggen.

Goed overleggen is belangrijk :j :D

Steriliseren zal het sproeiprobleem niet meteen oplossen, al zal het wel helpen, als zij niet meer krols wordt, heeft hij minder reden om zijn territorium te markeren.
Wat je ermee wel kunt voorkomen zijn mamatumoren bij de poes (vergelijkbaar met borstkanker bij de mens) en natuurlijk kittens, waar er al veel te veel van zijn. Als zij in een onbewaakt ogenblik ontsnapt, en ze wordt gedekt, zit jij met kittens, en de asiels raken ze al niet kwijt.

Maar sproeien kun je een beetje vergelijken met het pootje optillen wat een hond doet, als je een reu jong castreert, heb je kans dat hij helemaal nooit zijn poot gaat optillen. Doen ze het éénmaal, dan gaat castratie er niet heel veel meer aan veranderen. Wat wel verandert is, hoevaak ze het doen, een ongecastreerde hond wil veel meer markeren dan een gecastreerde, dat is idd de invloed van hormonen.
S_uus schreef:
Niet zo hard zijn voor jezelf, je geeft hem een goed leven, en dat is een goede daad.
Volgende keer in inhouden bij de dierenwinkel :D Voor nu gewoon happy zijn met Charlie hoor!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:50

Iris82 schreef:
Tuurlijk gewoon doen.
Hij kan gewoon gecastreerd worden vanaf het moment dat je zn ballen voelt.
En als hij blijft ontkennen zou ik een DA zoeken die dat wel doet.

Mijn dierenarts is heel lief hoor haha, hij is niet zo'n man van ontkennen.

De afspraak staat voor nu op dinsdag, blaasruis is inderdaad over gesproken.
De kans is dan dat ie op oudere leeftijd hier problemen mee kan krijgen.
Hoewel hij nu bijna 7 maand is , is de kans minder groot dan op 12weken castreren.

Hij moet nuchter blijven vanaf 20uur maandag avond, zal moeilijk worden voor Charls hij eet als een gek :Y)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:51

Quellian schreef:
S_uus schreef:

Ach... hij is vast hartstikke lief en castreren kost je de kop niet :)

Nee precies , Amy was ook net aan hem gewend want ze vond andere katten helemaaaal niet leuk.
En hem terug brengen, niet mijn ding.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:53

of voortaan beter onder de staart kijken als je een kitten mee wilt nemen :+

Als poezen elke keer krols worden is voor poezel ook niet erg best, waarom laat je je poes niet helpen? Het kost ze nl erg veel energie en de kans op sproeien en inderdaad mammatumoren is ook aanwezig.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:57

Yamcha:
Ik heb overlegt met Amy, ze dacht niet dat het van Amy kwam, wel zou het denk ik helpen als Charlie niet meer zoveel geur afgeeft omdat ie kater is.

Amy is nu ook meer krols als normaal..
Ik ga het gewoon even aankijken, als ze nog zo snel krols achter elkaar is, of ik ontdek weer sproei plekken gaat zij ook onder het mes.

Mijn katten komen bewust niet buiten, ik heb een huisdier , om in huis te hebben en niet om 90% op straat te laten hobbelen, en thuis komen om vol te vreten en dan de deur weer uit.
M'n katten lijken zo ook wel tevreden zonder buiten uit te hangen.
Kittens zijn er veel te veel, ik heb dat ook in mijn profiel staan in de hoop dat ik mensen bereik die ongeholpen katten naar buiten sturen.

Dank je, ik ben altijd blij om te zien dat een dier gelukkig en vrolijk is.
Charlie heeft een hele hechte band met Sacha mijn Husky haha in het begin ging ie melk bij haar proberen te scoren? Vet apart.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 27-10-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:57

Een kater kan zeker al dekken voor de 9 maanden hoor. Je zal niet de eerste zijn waarvan
de poes per ongeluk zwanger is. 'Ik dacht dat hij nog niet vruchtbaar was' is een veel gehoord
iets. Ik zou ze beide laten helpen en dan zo snel mogelijk. Voor je er erg in hebt is het te
laat.

Katers worden niet krols. Poezen worden krols. Als ze krols zijn kunnen ze net zo goed
sproeien als een kater. Poezen sproeien niet, is een fabeltje. Dat een poes niet geholpen
hoeft te worden is ook niet helemaal waar. Ze hebben dan geen kans meer op een
baarmoederontsteking en veel minder kans op mamatumoren. Bovendien worden veel
poezen mager door het constant krols worden omdat het lichamelijk veel van ze vergt.

Edit...Fijn dat je hem laat helpen. Nu de poes nog...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:00

cissy schreef:
of voortaan beter onder de staart kijken als je een kitten mee wilt nemen :+

Als poezen elke keer krols worden is voor poezel ook niet erg best, waarom laat je je poes niet helpen? Het kost ze nl erg veel energie en de kans op sproeien en inderdaad mammatumoren is ook aanwezig.

Op het moment dat ik de zaak in liep om een kitten te kopen, werd mij verteld welke kitten wat was.
Ze waren 5 weken dus ik zie dat niet direct.

Blijkbaar heeft een collega van vriendin, de kittens omgewisseld zoals mij verteld is.
De dierenarts waar de kittens bij waren geweest voor ze de winkel in kwamen, had vermeld aan de werknemers wie kater en wie poes is.
De collega vond het echter andersom en zo is de kater dus door een fout bij mij gekomen.

Poes neem ik mee dinsdag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:01

Verstandig om de poes even te laten controleren :j
Maar er zijn meer voordelen aan het laten castreren van een poes, buiten enkel de kans op zwangerschap. Onze katten komen ook niet verder dan onze afgezette tuin, maar ze zijn allen geholpen, buiten de kitten dan.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 27-10-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:01

Chichiba schreef:
Een kater kan zeker al dekken voor de 9 maanden hoor. Je zal niet de eerste zijn waarvan
de poes per ongeluk zwanger is. 'Ik dacht dat hij nog niet vruchtbaar was' is een veel gehoord
iets. Ik zou ze beide laten helpen en dan zo snel mogelijk. Voor je er erg in hebt is het te
laat.

Katers worden niet krols. Poezen worden krols. Als ze krols zijn kunnen ze net zo goed
sproeien als een kater. Poezen sproeien niet, is een fabeltje. Dat een poes niet geholpen
hoeft te worden is ook niet helemaal waar. Ze hebben dan geen kans meer op een
baarmoederontsteking en veel minder kans op mamatumoren. Bovendien worden veel
poezen mager door het constant krols worden omdat het lichamelijk veel van ze vergt.

Edit...Fijn dat je hem laat helpen. Nu de poes nog...

Ik zeg nergens dat katers / Charlie krols word?

Amy gaat, gewoon mee, en word onderzocht. Had ik al eerder getypt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:02

Quellian schreef:
Verstandig om de poes even te laten controleren :j
Maar er zijn meer voordelen aan het laten castreren van een poes, buiten enkel de kans op zwangerschap. Onze katten komen ook niet verder dan onze afgezette tuin, maar ze zijn allen geholpen.

Precies misschien is het fijner voor Amy!
Nou ja misschien, dat staat voor mij nu wel vast :)

Bedankt dat jullie zo meedenken en ik niet aangevallen word.
Bokt kan ook ontzettend leuk zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:14

Is je eigen manier van vragen stellen ook, meis, en jij vat alles positief op, dat helpt ook :j en je doet er wat mee :)

Heel goed hoor, dat je ze niet buiten hebt, beter voor de poezels ook imo :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:21

Dat is waar.
Moet er niet aan denken dat Amy mamatumoren krijgt :\ , ben gek met mijn dieren dus als de kans weg gaat of iig minder is als zij geholpen word, dan gaat dat gebeuren.
Hoewel ik het zelf zou moeten betalen want pa zal het denk ik onzin vinden, maar goed wat moet dat moet.

Mijn jaarling is ziek (luchtweginfectie) , mijn pony net een blessure gehad, Djaga mijn andere husky had een vergrote prostaat, zo heb ik bijna alle dieren gehad.
Beide husky's hebben een cocktail gehad tegen ziekte van Weil en parvo, dus zij kunnen er iig weer tegenaan haha.

En Amy en Charlie kunnen er straks ook weer tegenaan.
Denk dat dit hun ook absoluut in de weg zit.

Hopelijk blijven mn chinchilla's verder gezond anders heb ik het mijn 'mini ark van Noach' allemaal bij de DA gehad :=

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:43

Dinsdag gaat door :j
Moet alleen vriendin even vragen of zij met mij de kat(ten) op kan halen, pa heeft middagdienst tot 22uur, en wil hem/ze niet een nacht over laten blijven als dit niet van belang is .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:01

een poes kan ook nog schijnzwanger zijn en dat is ook niet echt fijn voor dr lijfje... heb er een gehad die schijnzwanger werd nadat ze (bewust) gedekt was maar kater wellicht lawaaizaad had en eentje die schijnzwanger werd toen ze net geholpen was. Beide keren niet grappig!

Dus heel goed dat je haar ook even laat checken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:48

Allebij dan maar laten helpen.
Maar of het alles afhelpt?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:05

cissy schreef:
een poes kan ook nog schijnzwanger zijn en dat is ook niet echt fijn voor dr lijfje... heb er een gehad die schijnzwanger werd nadat ze (bewust) gedekt was maar kater wellicht lawaaizaad had en eentje die schijnzwanger werd toen ze net geholpen was. Beide keren niet grappig!

Dus heel goed dat je haar ook even laat checken!

Schijnzwanger is ze nog niet geweest.
Maar dat wil ik ook niet afwachten,das ook best sneu....
Hoop niet dat ik haar nu veel last heb gegeven door dit alles........
Lawaaizaad? *voelt zich dom*

Ik hoop dat Amy niet schijn word als ze geholpen is.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:07

passieAppel schreef:
Allebij dan maar laten helpen.
Maar of het alles afhelpt?

Ik hoop het , maar ik geef je gelijk (Haha las je onderschrift :Y) ).

Iig , als ze beiden geholpen zijn , lost het denk ik al een hoop ook.
Heb Charlie ook hier in huis genomen omdat ie een lekker leventje verdient net als Amy,Djaga,Sacha, de chinchilla's en mijn paarden en niet de dood in moet omdat ie onder gedumpte katjes valt ;( .

Dus hopelijk hij een fijn leventje zonder zijn hormonen die irritant doen en Amy rust van die gekke Charls en ook rust in haar lijfje :) kan niet wachten om dit te doen voor ze :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:14

lawaaizaad: hij is een dekkater maar had al 3 poezen gedekt en niks werd zwanger, dus zn zaad werkte misschien niet meer, hij was op dat moment al 10 jaar oud. :o

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:22

Aaah zo, ik ben nogal iemand die dingen voor zich ziet en mijn beeld, zag er redelijk raar uit _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:57

Ik zou ze beiden laten helpen en waarom? Omdat je de kater wel kan helpen maar elke keer als de poes krols is zal hij het waarschijnlijk toch wel op zijn heupen krijgen. Daarnaast kan de poes nu wel gaan sproeien omdat er een kater aawezig is of in elk geval een andere kat aanwezig is en ze zo wil laten zien waar ze geweest is.

Castreren moet je zeker als er gesproeid wordt zo snel mogelijk doen om te maken dat sproeien geen normaal gedrag gaat worden!!! En een poes nooit laten helpen als ze krols is. Overigens verwacht niet dat ze nadat ze geholpen is gelijk nooit meer krols gedrag vertoont. Hier een poes die met 4 jarige leeftijd geholpen is en ze heeft nog zeker 6 maanden elke maand in de eerste week krols gedrag vertoont wat wel elke keer verminderde.

Woon je in het buitenland? Omdat een asiel de kittens in wou laten slapen (heel raar nadat ze medische zorg gehad hebben in mijn ogen) en vervolgens de kittens in de winkel terecht kwamen? Of ben je mogelijk ingepakt met een leuk verhaal dat niet klopt? Klinkt mij zo enorm vreemd in de oren namelijk ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:47

Hou er rekening mee dat na een castratie en kater tot 6 weken (bij sommige veel korter maar langer vrijwel nooit) nog succesvol kan dekken, dus hou ze goed in de gaten als ze samen zijn ook nadat hij gecastreerd is