Waarom eten honden stront?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:53

En dan te bedenken dat heel veel mensen hun gezicht aflaten likken door een hond...

:+Ielh...

Dhani

Re: Waarom eten honden stront?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:21

Mijn border deed het ook heel erg vaak. zeg maar gerust iedere wandeling Gadver wat vond ik dat vies.
Gelukkig nu niet meer. ik ben er consequent in geweest en nu gelukkig niet meer.

De honden van mijn moeder doen het wel. en dan denk je dat ze op zoek zijn naar een plekje om te poepen. en dan vinden ze toch weer een keutel en die pikken ze toch snel mee. en voor dat mijn moeder er erg in heeft hebben ze al weer strond gevreten bah bah :r

Ik heb ok wel gehoord dat je je hond beter geen paardenvijgen kan laten eten. als een paard net ontwormd is bijvoorbeeld en jouwn hond eet de mest. nou ik zou niet graag mijn hond een overdosis van die wormen troep laten eten ;)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 06:46

Renslover schreef:
En dan te bedenken dat heel veel mensen hun gezicht aflaten likken door een hond...

:+Ielh...

Not me :')
Ik ben gek met mijn beesten,maar soms zie je wel eens filmpjes op tv waar mensen het zo lekker vinden om afgelebberd te worden door hun hond,dat je die hondetong nog door baasjes mond ziet gaan,nou gatver,daar kan ik wel van kotsen :r -O-

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 06:51

Ondanks dat wij barfen eten onze honden ook paardenpoep.
Alleen als de paarden 1x per jaar chemisch ontwormd worden dan mogen ze de paardenmest even niet eten. Voor de rest laat ik ze hun gang gaan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:30

Het eten van paardenpoep kan idd gevaarlijk zijn als ze net ontwormd zijn. Dat heeft de da me laatst nog verteld.
Mijn honden eten gelukkig geen poep (krijgen ook versvlees!), maar mijn teef vindt het soms wel erg lekker om er in te rollen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:35

De mijne krijgen ook rauw,maar vind een krokant keuteltje even zo goed niet te versmaden :')

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:19

akishino schreef:
Het eten van paardenpoep kan idd gevaarlijk zijn als ze net ontwormd zijn. Dat heeft de da me laatst nog verteld.
Mijn honden eten gelukkig geen poep (krijgen ook versvlees!), maar mijn teef vindt het soms wel erg lekker om er in te rollen.

dan pakt mijn hond het liefst eendenpoep ofzo :r of een dode mol of de ergste een dode vis :r :r

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:27

ja,half vergane muisjes en ander rottend spul is uiteraard ook heeeeerlijk.
De hond van mijn buren heeft eens van een akker wat bemest was met kippenstront een dooie kip te pakken gehad.
Die heeft dus kantje boord gelegen,dus het blijft oppassen!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:30

cheyentic schreef:
akishino schreef:

dan pakt mijn hond het liefst eendenpoep ofzo :r of een dode mol of de ergste een dode vis :r :r

1 van mijn honden heeft gisteren net voor de training liggen rollen in een kadaver die in ontbindende fase was. Wat stonk die hond vreselijk elke keer kwam er een walm vanaf. :r

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:38

cheyentic schreef:
Volgens mij heeft het te maken met de bacterieen die in de paardenmest zit, de zogenaamde probiotica. Heeft een hond dus een slechte darmflora gaat hij paardenmest eten. veulens eten het btw ook om deze reden.
Mijn hond at het ook veel maar sinds ik hem 5jaar geleden BARF ben gaan voeren niet meer...

Maar het heeft voor een hond toch heel weinig zin om de darmflora van een paard te binnen te krijgen??

Maar poep eten is niet gezond ivm met paracieten in de poep. Bovendien kan medicatie die het paard heeft binnen gekregen nog zijn uitwerking hebben op de hond, ontwormingsmiddel inderdaad oa.
Onze hond hebben we het trouwens wel gewoon afgeleerd, hij mag sowieso niet van de grond eten weet nooit wat ze te pakken krijgen (tenzij we het daar voor hem neerzetten natuurlijk :P )

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:45

Zo wat een hoop reacties op mijn OP.

Onze hond krijgt ook kvv te eten, maar eet des ondanks nog steeds graag paardenmest, en gister heeft ze ook een hapje schapenkak genomen wat blijkbaar errug lekker smaakte.

Nu hebben wij onze paarden aan huis staan, dus de hond loopt regelmatig op stal en over het erf en daar komt ze dus wel eens een paardenkeutel of wat zooi uit de hoeven tegen. Nu ontwormen wij de paarden niet (werken met mestonderzoek, geen wormen is geen wormespuit) dus zou het dan echt kwaad kunnen als ze zo nu en dan een hapje mest of prut uit de hoeven eet?

Nu lees ik dus dat heel veel honden dit doen, maar de exacte reden is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.
Dus iemand die hier een duidelijk antwoord op heeft???????

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:30

liedje89 schreef:
Maar het heeft voor een hond toch heel weinig zin om de darmflora van een paard te binnen te krijgen??

Maar poep eten is niet gezond ivm met paracieten in de poep. Bovendien kan medicatie die het paard heeft binnen gekregen nog zijn uitwerking hebben op de hond, ontwormingsmiddel inderdaad oa.
Onze hond hebben we het trouwens wel gewoon afgeleerd, hij mag sowieso niet van de grond eten weet nooit wat ze te pakken krijgen (tenzij we het daar voor hem neerzetten natuurlijk :P )

volgens mij is probiotica probiotica :j die bacterieen waar het over gaat zijn denk ik in ieder organisme hetzelfde. Dacht dat het misschien door de zuurdere graad van maagzuur en darmen niet meer zou gebeuren bij vleesetende honden, maar maakt dus weinig uit hier lees ik.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:31

Mijn labardor doet het ook, ook áltijd gedaan.. bah bah bah :r

En ze weet dondersgoed dat het niet mag, dan gaat ze heel sneaky een (honden/paarden) drol eten, en loopt ze daarna heel onschuldig weer naat me terug, alsof ze niks heeft gedaan. bah, als ik daar aan denk... :r

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:38

De mijne weet het ook dondersgoed.
Die gaat dan met loslopen steeds expres achter me lopen zodat ik niks zie :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:46

die van mij vreten ook elk soort poep dat ze tegen komen. vooral mn duitser, die vreet ook hondenpoep. gewoon te goor voor woorden. Ze mogen het niet van mij, maar tja, lopen gewoon tussen de paarden en kan niet elk moment ze in de gaten houden.
Kattenbak vind vooral mn beagle heel erg leuk. die trekt de drollen eruit en die vind ik dan NAAST de kattenbak. dus die houd ik goed schoon.
Ik had ook altijd geleerd dat het te maken had met stoffen tekort in de hond zelf en dat ze dat op deze manier aanvulde. Maar jakes, dan moeten ze maar op mn boodschappenlijstje schrijven wat ze willen hebben en haal ik het uit de winkel, maar ze moeten het niet uit een drol gaan halen!

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:55

honden eten poep voor de vitaminen en de darmen aangezien brokjes niet uit vlees bestaan maar zo'n 90% uit water vaak net zoals blikvoer ;) ze krijgen alleen droge stoffen binnen door de brokjes en blikvoer en niet genoeg echte vitaminen en mineralen ;)

je kan overstappen op echt vlees zoals levertjes niertjes of kippe nekjes gewoon afval maar daar zit heel veel in dat goed voor ze.
ze hebben ook gewoon brokken nodig wand teveel vlees kunnen ze ziek van worden dus als je een mengeling maakt van brokken en vlees is het best ;)

veel mensen weten dat niet dat het juist goed voor ze is en denken blikvoer of brokjes is genoeg en dan raar kijken als ze poep eten ;)

gr:P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:56

Die van mij zijn allebei ook ongelooflijke smeerlappen :r Liefst rollen ze er ook nog even in voordat ze het opeten :j of in dooie vis, een rottende muis, heeerlijk :9

Grote favoriet hier blijft trouwens kattenstront, de jongste had van de week nog een complete drol naar binnen gewerkt, jammie!

Ze krijgen allebei vers voer dus ik neem aan dat dat 't niet is, ik heb me er maar bij neergelegt dat het ransbakken zijn :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:58

Hier eten de honden geen paarden poep of hondenpoep, kippenpoep wel is een verijking op de bacterien. Vaak zie je het minder bij vlees etende honden.

Vaak eten honden hondenpoep als ze bepaalde mineralen tekort hebben maar er zelf honden die de poep van een alfa hond eten (hoeven ze de hond niet persee voor te kennen in de geur zit genoeg info) om de geur over te nemen vaak rollen ze er ook nog even in.

Kwa katten poep is het wel logisch dat honden dit willen eten aan kattenvoer worden zoveel geur en smaakstoffen toegevoegd dat het zelfs in de poep nog ruikbaar is voor de hond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:59

cheyentic schreef:
liedje89 schreef:

volgens mij is probiotica probiotica :j die bacterieen waar het over gaat zijn denk ik in ieder organisme hetzelfde. Dacht dat het misschien door de zuurdere graad van maagzuur en darmen niet meer zou gebeuren bij vleesetende honden, maar maakt dus weinig uit hier lees ik.

De darmflora van een paard is heel anders als die van een hond. Een hond verteerd vooral eiwitten en vet en een paard vooral arm plantaardig materiaal (vezels). Het zijn dus hele verschillende bacteriën die daarin zitten.

Het enige wat ik trouwens kan bedenken is dat poep voor een heel groot deel ook uit oud darm materiaal bestaat (de darmwand "slijt" heel snel en word vaak vervangen) en dat dit misschien sowieso gewoon lekker is voor de hond ondanks dat de rest bij alleen maar gras is (want de hond normaal niet zou eten)???

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:01

rollen door dingen is om de overheerlijke geur met zich mee naar huis te nemen zodat ze een hele dag kunnen genieten van de heerlijke walm. Mijn beagle besteed ongeveer 70 % van de wandeling aan rollen en schuiven. God dan kan ik niet ruiken, dus het stoort me niet zoveel meer zodra ik heb geleerd gewoon te doen alsof ik het niet weet!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:02

Honden eten zeker wel groene vezels :)) dit om een bodem te leggen voor dingen die niet goed verteren in de buik deze kunnen dan weer worden overgegeven mocht het nodig zijn anders worden ze langzaam maar zeker wel weer uit gepoept, kan ook zijn dat honden daardoor liever paardenpoep eten in plaats van het ruwe materiaal.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:16

mijn honden eten allebei gras. zijn gewoon grazers... alleen als ze er niet goed op kauwen, dan kotsen ze het weer uit, maar voor de rest vind ik vaak gras in hun poep.
En ik dacht dan weer dat kippen poep te scherp was voor honden was om te eten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:21

Onze hond eet ook wel eens wat groenvoer of een hapje gras. Maar wat vezels nodig hebben en de darmflora (probiotica) nodig hebben is wel iets anders!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:25

liedje89 schreef:
De darmflora van een paard is heel anders als die van een hond. Een hond verteerd vooral eiwitten en vet en een paard vooral arm plantaardig materiaal (vezels). Het zijn dus hele verschillende bacteriën die daarin zitten.

Het enige wat ik trouwens kan bedenken is dat poep voor een heel groot deel ook uit oud darm materiaal bestaat (de darmwand "slijt" heel snel en word vaak vervangen) en dat dit misschien sowieso gewoon lekker is voor de hond ondanks dat de rest bij alleen maar gras is (want de hond normaal niet zou eten)???

Er gebeuren andere processen ja, maar in bijv de dunne darm word ook gewoon vet etc afgebroken. de vezels worden pas in het Caecum verteert. Als je hond vers eet is het ook belangrijk dat hij of vuile pens krijgt of groente, dit ivm bepaalde stoffen welke hij nodig heeft voor een sterk skelet, mss haalt de hond deze stoffen ook wel uit de mest van het paard?