Twijfelen over castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Twijfelen over castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:39

Ken btw ook iemand met een reutje dat erg geinteresseerd was in ongestelde dames en daarnaast ook met enige regelmaat wegliep op zoek naar teefjes. Die is zeer ten positieve veranderd, hangt niet meer in je kruis, loopt niet weg, en voelt zich over het algemeen een stuk stabieler.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:49

Juist doordat hij geen reuengeur meer bij zich draagt is hij voor veel reuen geen bedreiging meer waardoor ik juist verwacht dat hij minder problemen krijgt met soortgenoten.

Hij zend immers met zijn geur niet meer "man" dus "concurent" uit, waardoor andere reuen hem waarschijnlijk minder interessant vinden.

succes met je keuze.

bij ons zijn ze altijd gecastreerd geweest en we hebben nooit te dikke honden gehad.

Groetjes Kim

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:03

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:08

Iris82 schreef:
apple01 schreef:
En zijn will to please wordt waarschijnlijk minder. Als je bijv. behendigheid/breitensport/flyball of jacht training doet is uithoudingsvermogen en kracht belangrijk. Dit krijgt een hond door testosteron (Vandaar dat sporters dat ook gebruiken om beter te presteren) en als de testosteron uit zijn lichaam verdwijnt heb je kans op een luien reu. Dan gaat hij minder bewegen en verandert zijn vet opslag en VOILA je hebt een dik varkentje! Ik zou hem gewoon reu laten dus.

Je overdrijft echt behoorlijk met deze post.

Het is overdreven geschreven in de zin van 'voilà' 'varkentje' etc. Maar voor de rest...?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:09

Ik heb mijn teckelreu vorige week laten helpen, reden was vooral dat ie constant liep te piepen en te janken als er een loopse teef in de buurt was.... hij is nu 1,5 jaar en ach tja wil toch niet met hem fokken. Mijn jr reu is ook geholpen toen hij 1,5 was, eigenlijk om dezelfde redenen.

Mijn jr reu is trouwens ruwharig, zit keurig in zijn vacht en op gewicht, gaat 2 of 3 keer per jaar naar de trimster en die hoor ik niet klagen over een slechte vacht oid. hij komt daar al vanaf zijn 1ste trimbeurt. hij is nu 3,5.

Bovendien is hij nog net zo actief en vrolijk en onderdanig als voor het castreren, dus ik merk daarin geen verschil...

Bij de teckel moet ik het nog afwachten allemaal, want tja das pas zo kort geleden, maar ook daarin voorzie ik geen problemen.

Succes met je keuze!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:10

kippetje schreef:
Juist doordat hij geen reuengeur meer bij zich draagt is hij voor veel reuen geen bedreiging meer waardoor ik juist verwacht dat hij minder problemen krijgt met soortgenoten.

Hij zend immers met zijn geur niet meer "man" dus "concurent" uit, waardoor andere reuen hem waarschijnlijk minder interessant vinden.

succes met je keuze.

bij ons zijn ze altijd gecastreerd geweest en we hebben nooit te dikke honden gehad.

Groetjes Kim

Ligt er aan wat je minder problemen noemt, het is bekend dat sommige gecastreerde honden sexueel zeer aantrekkelijk worden voor hun niet gecastreerde soortgenoten.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:18

@nikka, dat deed mijn teckelreu idd ook, die sprong op de jr reu die al gecastreerd was, ik dacht dat het dominatie gedrag was....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:21

Hier is alles gecastreerd en nog nooit een probleem tegen gekomen wat betreft vacht,te dik worden, sloom of wat ook (in totaal al 5 nu) op vroegere of latere leeftijd gecastreerd Gewoon dezelfde reuen alleen geen drift meer, niet eten bij loopse teven, geen kwakjes meer die door het hele huis liggen, geen voorhuidontstekingen. En voor een reu is een castratie niet superzwaar ook.

Kentaro

Mijn reu wil ook nog wel eens op een niet geholpen reu springen, dus dat zegt ook niet alles..... _O-

Nikka

Nee, ze gaan soms heel lekker ruiken voor andere reuen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:38

Kentaro schreef:
Mijn reu wil ook nog wel eens op een niet geholpen reu springen, dus dat zegt ook niet alles..... _O-

Even een vraagje: vanwaar het eufemisme 'geholpen'? Hond is gewoon gecastreerd en of hij er mee is 'geholpen' verschillen de meningen over ;)
Persoonlijk ik niet voor castreren. Ik vind het niet nodig om een hond een sociaal en goed leven te gunnen. Bij onze reuen ook nooit nodig geweest. Ongeacht of ze een dominant karakter hadden of niet.
De typische reuen-dingetjes zijn nooit zo erg geweest dat we dat als probleem zagen.
Overigens herken ik van 'ons' ras van ver al een castraat. Want dat is echt heel erg duidelijk zichtbaar aan de vacht.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:52

N.a.v. het topic over het groene boekje, kies ik liever voor makkelijke woorden................ }:0 :D

Van de ene kant blijf ik erbij dat waarom zou je een hond man laten, wanneer hij daar niets mee mag?!?
Aan de andere kant wordt bijvoorbeeld bij sommige rassen de vacht zo slecht, dat dat voor mij zeker een reden zou zijn om het niet te doen!
Zelf zie ik ontzettend tegen de narcose op :o Als je dier geopereerd moet worden met een medische oorzaak, heb je geen andere keus. Nu móet het niet, maar stel dat er wat mis gaat met de narcose.......
(bij type poolhonden ligt dat nog weer gevoeliger ook)
Het gaat in ons geval voornamelijk om 1 van de 2 reuen. Hij is echt zo in de weer met 'lekkere gedachtes', dat ik het vaak zielig vind. Wat ik eerder aangaf, hij wil overal ruiken en likken (niet dat ik dat toe sta, maar hij blijft het wel vaak proberen :P ), hij zit heel vaak te piepen dat hij naar buiten wil en hij eet dan ook erg slecht (en hij heeft al geen gram teveel....)

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:11

Wij hebben onze reu met 6 maanden laten castreren, hij is nu 7 maanden.

Een wereld van verschil!! :j

Geen ontstoken voorhuidje met de bijbehorende groene druppels meer.
Geen ge-rij tegen andere honden meer (los van de riem uiteraard)
Dominantie met 80% gedaald, aandacht met 80% gestegen.
Hij wordt inderdaad sneller dik en zou de hele dag wel voedsel lusten, we hebben zijn hoeveelheid voer gewoon aangepast.
Zijn vacht is hetzelfde gebleven,glad en glanzend.

Ik ben heel erg blij dat wij hem optijd hebben laten castreren op aanraden van de hondenschool en dierenarts.
Voorderest is het gewoon de puper en banjer die hij al was ;)
Laatst bijgewerkt door shariyerke op 26-10-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:17

Ik zou er niet bang voor zijn dat je hond minder of ander karakter gaat krijgen :)
Een ander nadeel is dat ze vaak dikker worden..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:02

Bij onze teckel was het op 10 maanden (in overleg met dierenarts) ook al hakkie-takkie-weg-zakkie.

Onze teckel reed op alles en iedereen, en omdat het een winkelhond is, was er gewoon geen andere optie meer!

Wij hebben geen nadelen ervaren!

-karakter niet veranderd.
-vacht super mooi glansend.
-minder snuffelen.
-onderdanig is hij er zeker niet meer van geworden!

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:04

Al een nagedacht over een implantaat?

Er word dan een implantaatje ingebracht ter grootte van een rijstkorrel. Dit implantaat onderdruk alle hormonen en brengt ze terug naar het nulpunt. Het werkt ongeveer een half jaar tot een jaar en je ziet dan hoe je hond is en zich gedraagd voor wanneer hij gecastreerd zou zijn. Dit scheelt een hoop in prijs, en je weet of je er iets aan hebt om hem te laten castreren :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:14

Wij hebben onze hond ook chemisch laten castreren en dit is juist positief voor ons uitgepakt. Bij ons was de dominantie de reden om het te proberen.
Nog steeds kan hij niet met alle reuen, maar hij bljft nu wel rustig als hij een andere reu ziet.
De druipers zijn ook verdwenen, hij is over het algemeen gewoon rustiger in zijn gedrag geworden, het vlaggen is vele malen minder en hij mocht juist wel wat kilo's aankomen, dus dat was voor hem zeker geen nadeel :D

Binnenkort gaan we de afspraak maken dat hij echt gecastreerd gaat worden :j
Mijn hond is nu trouwens ruim 3,5 jaar oud.

Ik weet niet of het voor jouw hond zou helpen, maar ik wil even uit de wereld helpen dat chemische castratie slecht is. Tuurlijk zijn er gevallen dat het niet werkt, maar dat geld ook voor andere middelen ;)

Wat misschien ook een fijn idee voor je is, ik weet niet of je nog steeds contact heb met je fokker?
Wij wel en we hebben er lang over nagedacht en ook met hem overlegd. Hij vond het jammer (had nog altijd gehoopt dat hij onze hond eens kon gaan uitbrengen, keuren en laten dekken), maar snapte onze beweegredenen ook wel. Hij gaf ook gewoon fijne tips en een andere kijk op de hond en dit heeft ons geholpen toch wel de beslissing te nemen ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:16

Mijn hond is gecastreerd toen hij 7 jaar was.
Heeft alleen maar voordelen opgeleverd.
Hij is niet dikker geworden en de omgang met andere honden is ook goed.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 08:54

Ik denk dat ik inmiddels "om" ben en dat ik idd ga castreren. Ik denk dat het probleem namelijk ligt bij de enorme drift die hij heeft, maar door zijn onderdanige gedrag naar andere honden durft hij niet op hun te rijden en probeert hij het daarom bij mij of andere dingen. Ik heb niet direct de indruk dat hij mij wil domineren, want als ik boos op hem wordt omdat ie weer probeert te rijden is hij op het moment van corrigeren heel onderdanig om gelijk daarna weer vol tegen je aan te springen. Zijn hele lichaamshouding en ademhaling verandert en waar hij normaal vrij goed luistert is hij op zo'n moment amper bereikbaar.
Het is ook niet dat hij te weinig beweging krijgt, ik ben normaal gezien de hele dag thuis en we maken genoeg km, ook laat ik hem apporteren en speuren en zwemt hij graag en vaak. Thuis doen we 1 of 2x per dag 10 minuten oefeningen, en we maken regelmatig echt lange wandelingen (15 a 18 km) soms met vrienden en hondenvriendjes soms zonder. Ik denk dat ik hem eind november ga laten castreren, dan kunnen ze gelijk zijn heupen op de foto zetten (wil toch graag weten hoe dat er van binnen uitziet voordat we gaan sporten) Tja ik weet het nog niet voor 100% zeker maar wel bijna....... ;) Ik denk dat het hem wel veel rust in de kop zal brengen, hij heeft gisteravond eindelijk weer eens goed gegeten sinds 4 dagen...... En hij is toch wel erg mager, ik voel zijn ribben vrij goed en menner heeft een vrij dikke vacht. Kilootje of 1/2 erbij zou geen kwaad kunnen....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:59

Ik moet zeggen dat het de herplaatsers hier weinig goeds heeft gebracht. Mijn eigen honden heb ik nooit gecastreerd. De een wordt snel dik en heeft een waardeloze vacht om te plukken. het is wat beter geworden met vers vlees maar blijft een crime voor de trimmer. Daarnaast is hij qua gedrag de grootste relnicht hier in huis. De ander werd op latere leeftijd incontinent en kreeg prostaatkanker, waar hij aan overleden is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:04

Bij twijfel gewoon eerst chemisch castreren! Is tijdelijk en kan je kijken hoe het je bevalt en of je voors en tegens wel kloppen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:14

Ik heb mijn friese stabij ook laten castreren, was eerst niet mijn bedoeling maar toen hij een jaar was ong. kwamen er hier in de buurt loopse teefjes. wat een kriem was dat zeg, hond heeft uren bij de voor deur gelegen. liep heel de dag piepend door het huis. buiten op het gras was die alleen maar aan het zoeken.

dus gewoon geen doen, maar voordat onze dierenarts tijd had waren we 3 weken verder. dus heb ik hem chemisch laten castreren voor de tussentijd. nou dat hielp ook niet.

toen hij eenmaal gecastreerd was merkte ik na een tijdje echt verschil. met name in de loopse periode.
hij totaal niet lui, ligt ook wel aan hoe je hem motiveert he, want veel mensen vinden 3x een rondje sjokken al genoeg. maar als jij hem lekker uitdaagt dan heb je een hele fitte hond.

wat bij ons wel was, is dat zijn vacht wat sneller klit, maar goed. diesel gaat gewoon 2x per jaar naar de trimster. vind hij leuk en wij hebben een nette hond. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:15

ik vier reutjes...die zijn allemaal geholpen,en mijn twee teefjes ook.
Een stuk rustiger in de roedel.
En ik zit niet te wachten op baarmoeder of prostaatkanker op latere leeftijd.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:21

We hebben onze teef ook laten castreren, schijnt ook nog te kunnen, ze is dus niet gesteriliseerd.
En we hebben er erg goede ervaringen mee, ook bij onze vorige hond.

Inderdaad, hun karakter zou wat minder "puppy" worden en ze zouden kunnen aankomen e.d.

Beide is niet gebeurt :') Maar daar ging het ook niet om. :)

Mijn hond is nog vreselijk puppy van karakter met haar toch al 3 jaar. Dat blijft er ook nog wel een tijdje in zitten, maar ik ben er blij dat we haar hebben laten castreren.
De operatie ging ook erg goed, erg netjes gedaan. De 1e dag zag je eigenlijk al bijna niets meer, was echt erg tevreden!
Ze had toen zo'n rompertje (we hebben haar dus een hele tijd uitgelachen met dat malle ding aan :') ) en ze was snel aangesterkt.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:51

Vind dit wel interessant om even te volgen. Heb nu een puppy, maar in de buurt zijn er ook een aantal teefjes. Dus moet er ook maar eens over gaan nadenken wat ik straks wil.