Bordercollie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Een bordercollie kan prima in een gezin.

Ja
20 (52%)
Nee
9 (23%)
Misschien
9 (23%)

Totaal aantal stemmen: 38

Iris82

Re: Bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:16

En een Friese stabij? Vind je dat niet leuk? Lijkt me ook wel een geschikt ras!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:16

JA ze passen in een PASSEND gezin,, zoals al veel aangehaald hebben ze enorm veel werk nodig en energie voor 10.
ben zelf helemaal idolaat van de bordercollie en zou niets liever hebben dan een bordertje,, en zelfs met onze gigantische tuin ( stuk grond ) en maar 3 dagen in de week werken begin ik er niet aan omdat ik persoonlijk vindt dat ik ze te kort zou doen :)

als gezeldschaps hond zijn er vele honden die beter bij de situatie zouden passen :)

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:20

Oh zo'n friese stabij vind ik erg leuk! :D
Ik denk dat het wel de ideale hond is!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:25

Ik ken iemand die net als jou ook dacht dat een border collie wel wat was. Want mijne luisterde zo goed. Maarja, hij had niet de intentie om 3 keer in de week te gaan sporten. Wel iedere dag naar het bos! Hond was een hoopje ellende en is weggedaan. (Ik sta niet achter dit verhaal overigens). Hebben weer een andere hond aangeschaft, een friese stabij. En dat bleek wel een schot in de roos. Leuk karakter, houdt van bos, apporteren, leuk met kinderen. Wel een hond die een consequente opvoeding nodig heeft, dus een puppie/gehoorzaamheidscursus is geen overbodige luxe.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:49

opzich goed dat je overleg pleegt met mensen die dus meer ervaring hebben met bordercollies.
het zijn echt leuke honden en mits genoeg uitloop en energie kwijtraken ook echte huishonden.
onze bordercollie sliep vroeger samen met mijn zusje in zijn mand.(mn zusje kroop erbij in en hij vond het wel leuk). maar zoals bij alle rassen heb je er verschillende karakters tussen zitten. we hadden net zo goed een hond kunnen hebben die geen klein kind in zijn mand wou hebben.

ik wil je toch een cairn terriër aanraden. als je het leuk vind.(ik vind mijn hondje nu bijna net zo geniaal als onse bordercollie van vroeger)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:41

Ik heb een Border collie op een etage woning. ik woon 1 hoog. ik woon niet erg groot. maar heb wel genoeg tijd voor beweging en aandacht. ;) ( hier ga ik on heroepelijk veel commetaar op krijgen, als ik bokt een beetje ken )

Ik vind wel dat een Border in een gezin kan. Mits je maar genoeg aandacht en beweging geeft.
Een border hoeft ook niet alleen te rennen. die moet je ook geestelijk uitdagen.

Of een Border in jullie gezin past weet ik niet. ;)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:49

Wij hebben 2 bc's, wonen in een rijtjeshuis met ruime tuin. Zijn beide hartstikke lief en rustig in huis. Mijn man hardloopt en fietst veel met ze, maar de oudste is liever lui dan moe en de jongste is in zijn puptijd erg ziek geweest waardoor hij maar beperkt mag bewegen. Hier zijn de borders dus absoluut gezellige gezinshonden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:57

De bordercollie, daar ben ik helemaal verliefd op!
En laat ik daar nu niet voor hebben gekozen, en op dit moment een 12 weken oude flatcoated retriever pup in huis hebben!

Ik heb mij goed laten informeren bij de bodercollie vereniging, heb heel wat mailtjes heen en weer gestuurd,
Want ik moest en zou een bordercollie hebben!
En dan ga je alle punten op papier zetten, spreek je mensen met een bordercollie, die je tegen komt, met het uitlaten van mijn teckel.
En dan ga je eens goed bij jezelf na, kan ik het beest geven wat hij moet hebben?
Bordercollies zijn een vand de slimste hondenrassen, en dat betekend dat je ontzettend veel tijd en energie in dit beest moet steken!

Ik ben 5 uur per dag aan het werk, en de hond kan mee naar het werk (werk in een dierenwinkel)
Maar ik weet dat ik volgend jaar of het jaar daarop een paard aanschaf en dus steeds minder tijd heb.
En heb dus heel bewust NIET voor dit ras gekozen.

En als ik het zo aan jou hoor, is de bordercollie geen ras voor jullie!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:37

Ik heb voor de keuze Nee gekozen. Zoals eerder al is aangegeven wil een border collie echt wat doen. Het zijn slimme honden en willen werken. Eigenlijk een beetje hetzelfde als herders, ze zijn er niet voor gemaakt om een paar keer per dag een blokje om te lopen en that's it. Ook al wandel je een uur per dag, ze willen gewoon wat doen het liefst schapendrijven maar anders iets van agility.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:51

Ook hier in huis (dochter vn 2) een Border Collie, alles begane grond met 2 grote slaapkamers, dus denk nog wel kleiner dan een rijtjeshuis en een normale tuin. Gaat harstikke super! Hij is erg rustig in huis, tuurlijk heeft hij ook zijn speelmomentjes.. Verder wordt er veel met hem gewandeld. Elke dag lopen we zeker een uur in het bos en dan nog een uur op het landgoed. Tussendoor wordt hij natuurlijk ook nog uitgelaten en 's avonds gaan we vaak een rondje fietsen. Ik train 1x in de week behendigheid op de club en verder train ik thuis nog wat sprongen & palen. Hij gaat mee naar mijn pony, waar hij lekker op de boerderij van mijn schoonvader kan rond dollen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 01:02

Hier een kruising bc, zal vast heel veel schelen want hij is liever lui dan moe. :D
Ik wilde behendigheid met hem gaan doen omdat ik dacht dat dat leuk was voor hem ( na basiscursus en deel gevorderd) maar na een paar lessen vond hij er niets meer aan en ging hij gewoon op de grond liggen. Ik kon ontzettend enthousiast doen de lekkerste worst meenemen maar hij zag er echt het nut niet van in. Hij heeft echt een duidelijke eigen mening, als ik 2x dezelfde weg neem op een dag kijkt hij mij aan of gaat zitten. :') Hij is erg intelligent, gek op zoekspelletjes en uitdagingen maar hij moet er wel het nu van inzien en is ook snel verzadigd en niet zo actief of zenuwachtig als een rasechte border.
Ik moet wel zeggen dat ik vanuit huis werk en hij heel de dag binnen of buiten in de best wel grote omheinde tuin kan, daarnaast wandelen en fietsen we minimaal 1.5 uur op een dag.
Het is echt een heerlijke hond, zou ideaal in een gezin passen, hoe meer liefde hoe beter maar dat komt ook vast uit zijn achtergrond.