Een hond aanschaffen: wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Re: Een hond aanschaffen: wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:30

Ik vind het niet verstandig dat jullie deze ( uberhaupt een) hond willen nemen. Een hond die het huis kent, die de baasjes kent kan best alleen thuis zijn maar voor een hond op deze leeftijd vind ik dat niks. Zeker een oude hond heeft er veel moeite mee om in een andere omgeving met vreemden te komen. 3/4 keer bij het asiel langsgaan is echt niet voldoende om te wennen. Zeker als je geen vrij neemt vind ik het niet kunnen.

Het is heel nobel dat jullie een oudje uit het asiel willen maar neem iig de eerste 2 weken vrij of werk parttime. En probeer er dan voor te zorgen dat jullie beide aanwezig zijn! Andere mensen als gezelschap heeft geen nut want de hond moet aan jullie wennen en niet aan anderen.

Ik vind het voor de hond rot om te zeggen maar doe dit alsjeblieft niet, denk aan de hond. Die komt in een vreemde omgeving met een stel vreemden die voorlopig ook wel vreemden blijven want jullie zijn het meerendeel weg dan wordt hij nog heen en weer geslingerd tussen huis, pensions, hotels, familie etc en het beest zal nooit weten waar hij thuis hoort. In jullie geval zou ik voor een iets jongere hond gaan die reizen en vreemden goed gewent is of helemaal geen hond nemen want julle werken fulltime en daarbij nog vaak weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:51

Jullie zouden toch ook nog een reis door Azie gaan maken? Ik zou dan geen hond nemen, hoe leuk een hond ook is. Ook in pension doen (al is het maar een dag) zou ik niet doen. Dat is echt killing voor zo'n oudje. Ik heb in de jaren dat ik bij het asiel werkte regelmatig vol ongeloof staan toekijken hoe mensen hun stokoude honden in pension brachten. En geloof me, dat was een lijdensweg voor die arme beesten.

Verder is mijn ervaring met husky's en kruisingen daarmee, dat het enorme uitbrekers zijn. Een hek van 1.5 meter hoog houdt een Husky no way binnen. Om van hun specifieke geluid maar te zwijgen. :+

Maar in ieder geval, ik zou geen hond nemen met jullie reislustigheid en fulltime werk. :) Voor een hond moet je echt héél veel laten en ik vermoed dat dat niet in jullie patroon past.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:18

mistery schreef:
Het is wel een pittige kruising om mee te beginnen hoor! Je moet echt zorgen dat je sowieso een week vrij kunt krijgen wanneer de hond mee naar huis komt. Je kunt het dier niet na 2 dagen al aan zijn lot overlaten..
Mijn hond wordt sowieso om de 5 uur uitgelaten, ben ik langer weg van huis dan zorg ik ervoor dat er iemand langskomt om haar uit te laten.
Fulltime werken en een hond hebben vind ik zelf persoonlijk een waardeloze situatie, hoe goed de hond ook alleen kan zijn. Mijn hond kan ook met gemak 10 uur alleen zijn, maar ze vindt het toch echt een stuk fijner als we thuis zijn hoor. Een hond aanschaffen als je bijna nooit thuis bent is imo ook een beetje onzinnig, wat is het leuke er dan van voor jezelf maar ook voor de hond? Aan de andere kant.. hoe leuk is een asiel voor een oudje..

Ik ben aan voer 32 euro p/m kwijt. Weet niet of je van plan bent om vlooienmiddel te gebruiken maar reken dan maar op nog een een 10tje extra in de maand. Met een oude hond moet je ook rekening houden met hoge dierenartskosten, dus je moet er ook wel een spaarpotje voor hebben.

Heb je zelf al enig idee hoe je zijn opvoeding wilt hervatten? Wat ik ervan begrijp is dat het een goed opgevoedde hond is, maar hoe houden jullie dat in stand? Hebben jullie al afspraken gemaakt over hoe jullie dat gaan aanpakken? Grenzen moeten vanaf begin af aan duidelijk worden gemaakt, ook bij een oudere hond.

Een dagje weg gaan of vakantie kan best lastig zijn. Een pension zou ik mijn hond niet heenbrengen, denk niet dat zij ervan zou kunnen genieten en ik vertrouw andere mensen niet genoeg om ze mijn hond in handen te geven. Heb je iemand die op je hond kan passen iedere dag? Gezien je fulltime werkt en het me erg sneu lijkt als je je hond iedere dag 8 uur of langer alleen laat.

Hoop dat je er nog goed over nadenkt en dat je alles op voorhand goed gaat regelen. Het is wel een erg leuke hond om te zien!

Goed lezen graag :) Hij zou nóoit alleen thuis zijn. Nogmaals, elke dag gewoon mee naar het bedrijf waar hij lekker kan rondrennen bij mijn vriend. Ik zou ook nooit een hond nemen bij twee full-timers. En het oppas of persion-verhaal zou hoogstens 1x per maand of 2 maanden zijn, als we dus wat hebben. Ik vroeg me dus alleen af hoe je dat dan doet :)
Ik ben dus niet naief en ik denk er zeker over na, mocht het wel of niet doorgaan worden er zeker afspraken gemaakt. Het is niet even leuk 'goh we nemen een hond'.
En over de financieen geen zorgen, we hebben beide een goede baan/bedrijf etc.

Ik ga de rest even goed doorlezen!

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:09

Goed dat je een topic plaatst voor meer informatie.
De hond ziet er lief uit, verder weet ik niets van de raskenmerken.

Zelf hebben wij sinds 5 maanden een hond, gekocht als pup.
Mijn vriend heeft vroeger altijd honden gehad maar voor mij was het allemaal nieuw.

Dingen als zinderlijk maken en opvoeden kosten veel tijd,geld en geduld maar wat je ervoor terug krijgt is de onvoorwaardelijke liefde en gezelligheid.

Toch merk ik dat je ook dingen in moet leveren voor een hond. Vroeger waren wij de laatste die een feestje verlieten, nu gaan we als eerste..
Op vakantie nemen we de hond mee, dus hond-vriendelijke hotels in Nederland etc.
Verder proberen we hem zo veel mogelijk mee te nemen, zoals op visite, uit eten en kiliometers lange ritten in de auto.
Gelukkig is hij dit inmiddels gewend.

Als hij vies en nat is van de modder leg ik badhandoeken neer zodat hij op kan drogen, maar vaker dweilen en stofzuigen is zoeizo een must :')

Succes met je beslissing! ;)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:43

als eerst vind het super goed dat jullie een hond uit het asiel halen! :)

wij hebben een paar weken geleden een duitse herder van een half jaar uit het asiel gehaald, mijn ervaring is dat ze ontzettend snel leert! herders staan er (voor zover ik weet) om bekend dat ze erg trouw zijn aan hun baasje.
over husky's heb ik eigenlijk geen enkel idee.
wel denk ik dat de kruising herderxhusky best een pittige combinatie kan zijn, omdat het toch niet 2 van de makkelijkste rassen zijn.

verder denk ik dat je goed moet nadenken of jullie er wel echt goed de tijd voor hebben, een hond heeft behoefte aan een eigen plekje, je zegt dat je hem meeneemt naar het werk. maar dan heeft ie dus 2 verschillende plekken. mijn mening is dat je een hond vooral in het begin goed moet laten wennen aan het huis en de mensen in het huis, zijn baasjes dus! ik denk dat dit vooral voor een oudere hond erg belangrijk is.

ik zeg niet dat ik zoveel ervaring heb, maar ik weet wel dat een hond zijn eigen plekje nodig heeft en soms echt die rust nodig heeft.

ik vind het fijn dat je een topic hierover opent om de verschillende meningen te horen, om zo tot een juiste beslissing te komen.
de hond ziet er erg lief en leuk uit!

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:00

Dat maakt de situatie weer anders nu je zegt dat de hond meegaat naar het werk! Dan zou ik het gewoon doen! Maarrrrr....Heel belangrijk is dan nog dat je sowieso de eerste 2 weken vrijneemt en je vriend ook. Keertje meegaan naar het werk is ook goed maar laat de hond eerst wennen!

Verder ik ga altijd naar feestjes en dingen toe, soms met 1 van de honden ( de ander kan niet bij vreemden) en soms zonder de honden. Ik heb het geluk dat mijn moeder ze dan wel even uitlaat of even bij ze gaat zitten. Vakantie doe ik niet meer aan sinds ik de honden heb. Beide kunnen niet in de auto ( de een kotst de hele auto onder en de ander is strontvervelend) ik zou voor beide kunnen regelen dat ze bij mijn moeder of broer ondergebracht worden maar dat heb ik liever niet, ik doe liever alles zelf.

Als ze nat en vies thuiskomen droog ik ze even af met een handdoek die ik altijd in de hal heb liggen en als ze echt vies zijn gaat de 1 zijn mand in en de ander zijn bench tot ze droog zijn.

Ze hebben altijd brokken staan maar dat is per hond verschillend, de mijne eten wanneer ze honger hebben en zijn niet te dik ofzo maar er zijn ook honden die maar blijven eten dus dat moet je even zelf uitzoeken.

Enten en ontvlooien doe ik nooit. Ontvlooien doe ik niet omdat ze nooit vlooien hebben gehad en de 1 is allergisch voor entingen dus die gaat er bekant dood aan en de ander laat ik titeren ipv enten. Maar dat is eigen keus. Ontwormen doe ik ook nooit.

Hou er wel rekening mee dat oudere honden vaak niet meer zo continent zijn als jongeren en dat er punt komt waarop ze alles in huis doen!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:35

Gerbenfroh schreef:
mistery schreef:
Het is wel een pittige kruising om mee te beginnen hoor! Je moet echt zorgen dat je sowieso een week vrij kunt krijgen wanneer de hond mee naar huis komt. Je kunt het dier niet na 2 dagen al aan zijn lot overlaten..
Mijn hond wordt sowieso om de 5 uur uitgelaten, ben ik langer weg van huis dan zorg ik ervoor dat er iemand langskomt om haar uit te laten.
Fulltime werken en een hond hebben vind ik zelf persoonlijk een waardeloze situatie, hoe goed de hond ook alleen kan zijn. Mijn hond kan ook met gemak 10 uur alleen zijn, maar ze vindt het toch echt een stuk fijner als we thuis zijn hoor. Een hond aanschaffen als je bijna nooit thuis bent is imo ook een beetje onzinnig, wat is het leuke er dan van voor jezelf maar ook voor de hond? Aan de andere kant.. hoe leuk is een asiel voor een oudje..

Ik ben aan voer 32 euro p/m kwijt. Weet niet of je van plan bent om vlooienmiddel te gebruiken maar reken dan maar op nog een een 10tje extra in de maand. Met een oude hond moet je ook rekening houden met hoge dierenartskosten, dus je moet er ook wel een spaarpotje voor hebben.

Heb je zelf al enig idee hoe je zijn opvoeding wilt hervatten? Wat ik ervan begrijp is dat het een goed opgevoedde hond is, maar hoe houden jullie dat in stand? Hebben jullie al afspraken gemaakt over hoe jullie dat gaan aanpakken? Grenzen moeten vanaf begin af aan duidelijk worden gemaakt, ook bij een oudere hond.

Een dagje weg gaan of vakantie kan best lastig zijn. Een pension zou ik mijn hond niet heenbrengen, denk niet dat zij ervan zou kunnen genieten en ik vertrouw andere mensen niet genoeg om ze mijn hond in handen te geven. Heb je iemand die op je hond kan passen iedere dag? Gezien je fulltime werkt en het me erg sneu lijkt als je je hond iedere dag 8 uur of langer alleen laat.

Hoop dat je er nog goed over nadenkt en dat je alles op voorhand goed gaat regelen. Het is wel een erg leuke hond om te zien!

Goed lezen graag :) Hij zou nóoit alleen thuis zijn. Nogmaals, elke dag gewoon mee naar het bedrijf waar hij lekker kan rondrennen bij mijn vriend. Ik zou ook nooit een hond nemen bij twee full-timers. En het oppas of persion-verhaal zou hoogstens 1x per maand of 2 maanden zijn, als we dus wat hebben. Ik vroeg me dus alleen af hoe je dat dan doet :)
Ik ben dus niet naief en ik denk er zeker over na, mocht het wel of niet doorgaan worden er zeker afspraken gemaakt. Het is niet even leuk 'goh we nemen een hond'.
En over de financieen geen zorgen, we hebben beide een goede baan/bedrijf etc.

Ik ga de rest even goed doorlezen!

Excuses! Daar heb ik dan overheen gelezen.
Maar ook hierbij blijf ik erbij dat je sowieso de eerste week helemaal vrij moet zijn en hem aan zijn nieuwe thuis moet laten wenne. he gelijk meenemen op sleeptouw naar werk lijkt me verre van verstandig. Laat hem eerst rustig het vertrouwen in jullie opbouwen voor je hem mee neemt naar onbekende plekken.
In ieder gval mooi dat hij niet of nauwelijks alleen zal zijn en je denkt er in ieder goed over na :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:27

Nou nou sommige mensen lezen niet echt goed hier.. :P

Het hangt ook echt van je hond af, hoor. Als je goede afspraken maakt over hoe jullie met de hond omgaan (zet het op papier, is handig :) ) en jullie allebei zoveel mogelijk vrije dagen opnemen zodat hij zo lang mogelijk thuis kan blijven voor hij mee naar je vriend zijn werk gaat (wat doet hij als ik vragen mag? dat je zei dat hij vrij rond kan rennen enzo? Want als hij nog niet echt aan hem gewend is zou ik nog niet gelijk hem los mee laten lopen.. tenzij het omheind is daar). Ennuhm, ja, ga eens op websites van herders/huskys kijken, verzamel zo veel mogelijk info over hun eigenschappen zodat je een goed beeld hebt van waar je tegenaan kan lopen.. Cursus is zeker aan te raden.. Ga verder vooral op je gevoel af, want elke hond is anders en heeft net andere dingen nodig. Ik denk dat het helemaal goed komt! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:23

Nu ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig wat jullie beslissing wordt! :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:45

Kan de hond op het werk van je vriend gewoon rustig rondlopen zonder dat hij telkens in de gaten gehouden hoeft te worden? (oftewel, is het omheind?) Volgens mij las ik dat de hond ook naar buiten kan, bedenk wel dat de kans dan groot is dat de hond buiten zijn behoefte gaat doen, kan me voorstellen dat niet iedereen op het werk daar even gelukkig van wordt. Anders moet de hond tussendoor ook uitgelaten worden, krijg je dan geen problemen? (Kan me eerlijk gezegt niet zo goed voorstellen bij welke baan je gewoon een hond om je heen kan hebben lopen, maar ik weet natuurlijk niet wat voor werk je vriend doet).

Verder is het slim om even bij het asiel te vragen wat voor voer hij krijgt, ik zou proberen om in eerste in stantie zoveel mogelijk hetzelfde te houden als in het asiel aangezien het toch al een oudere hond is die in een relatief snelle tijd 2 keer verhuist.

Wat je nodig hebt is: Riem, Halsband, drink- en voerbak, mand, evt bench, borstel, voer, speeltjes (tennisbal, trektouw oid), botjes. Dan ben je al een heel eind volgens mij.

Bedenk ook of je eventueel een cursus met hem wil doen. Dit is jullie eerste hond toch? Dan kan het wel heel erg leuk zijn om een cursus te gaan doen voor volwassen honden. Heb je ook een plek om al je vragen te stellen en voor ons was het toch wel een stimulans om ook streng te durven zijn in plaats van onzeker over wanneer we nou wel iets goed doen en wanneer niet.

Succes!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:27

Ik ben met mijn 2 jarige hond gewoon op puppycursus geweest hoor. Lekker beginnen bij de basis is harstikke fijn voor de hond maar ook hard nodig voor jezelf. Honden zijn heel duidelijk in hun taal hoor, de baas moet alles gewoon leren begrijpen.