Probleem?? met nieuwe hond (dobermann)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:53

Ik weet nog dat ik mijn pup haalde...of nouwja pup, hij was 7,5 maand...hij was totaal in shock, plaste in huis en sloopte me hele woning...na n week a 2 zag je hem rustiger worden...Hij is nog jong en begrijpt er geen biet van. t komt met de tijd...

Anoniem

Re: Probleem?? met nieuwe hond (dobermann)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:20

Het is een beetje de leeftijd,
maar hij heeft idd wat tijd nodig.

Een cursus doet veel goed! :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:07

Bedankt voor jullie reacties heb hier echt heel veel aan. Ondertussen is Tommie alweer een stuk rustiger geworden! Heb nu een stuk afgezet in de tuin waar hij los kan, maar zodra hij eenmaal los is krijg ik hem bijna niet meer te pakken dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Ben op dat moment met mijn andere hondje naar binnen gegaan en heb de deur open gelaten, maar ook daar trapte hij niet in! Zodra ik de deur dicht wou doen als hij binnen was ging hij weer naar buiten, dus toen heb ik hem met de riem naar binnen gehaald. Het is echt een ondeugend ding :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:35

Ik zou, als je hond er na 48 uur al ZO de middelvinger naar je opsteekt, heel snel goede begeleiding bij zoeken.
Aangezien je zelf niet heel ervaren overkomt, en de hond nu al spelletjes met je laat spelen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:37

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!! *\o/* Naast de hondenschool die hier al aangeraden werd (en dan bedoel ik niet eens het ge-eikte gehoorzaamheidsles, ik doe met mijn honden Sport en Spel lessen en daar krijg je een geweldige band mee, leuk met het vrouwtje spelletjes doen) zou je spelletjes met hem kunnen gaan doen om jullie band te versterken. Er zijn verschillende spellen voor honden (ik heb mijn kast vol _/-\o_ , die van mij zijn er gek op!! ), je hebt dure van Nina Ottosson zoals deze KLIK, persoonlijk favoriet van mijn honden *\o/* , maar je hebt van andere merken ook goedkopere spellen, zoals deze KLIK en mijn persoonlijke favoriet KLIK, die is zo leuk! Ik speel als ik eens wat minder tijd heb voor mijn honden een keer of 2 per dag 5 - 10 minuten met zo'n spel met ze en ze zijn echtuitgeput erna. Omdat ze veel moeten nadenken geeft het veel geestelijke voldoening. Het leukste is als je hond het ineens snapt en je aankijkt "o, ik weet het, vrouwtje!!". En super voor de opbouw van een goede band met je hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:44

Ook dat uitdagen is echt dober-eigen, ga lekker op zoek naar persoonlijke begeleiding die je kan helpen eerst thuis en later in een groep op een hondenschool.

Maar let er wel op als jij het meeste thuis bent met de hond jij ook de gene moet zijn die met hem gaat trainen niet je vriend. Dobers zijn heel erg 1 baas als je vriend er mee traind en hem goed onder controle heeft kan hij jou meer uit gaan dagen. Jou taak dus om er voor te zorgen dat hij ook goed naar jou luisterd en jij hem als Dober goed gaat begrijpen, neem desnoods eens contact op met iemadn van de DVIN dat je zoekt naar een trainer die je thuis kan beleiden en weet hoe een dober is.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:56

gefeliciteerd met je dobbertje het zijn heerlijke honden, met een super karakter. Ik heb nu mijn tweede dobertje ik heb 1 herplaatser gehad en nu een reu van pup af aan hij is nu 4 jaar. Geef je hond even de tijd om te wennen aan jullie en zijn nieuwe huis het komt vast allemaal goed.

In mijn profiel zie je een foto van mijn dobermann.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:02

Gefeliciteerd!

Een tip voor het los laten en weer terug laten komen. Ga nooit maar dan ook nooit op het spelletje in. Ga je 1 of 2x in de verleiding en je bent van dit spel helaas voorlopig nog niet verlost. Wat je kan doen is roepen en je omdraaien. Hij komt dan heel nieuwsgierig kijken wnat je roept en kijkt niet (desnoods ga je ook werkelijk als je omdraaid de vloer inspecteren) komt hij dan geef dan een koekje en laat hem weer gaan. Herhaal dit heel vaak totdat hij vlot komt (koekje kan ook zeker kaas of rookworst bijv. zijn dit hier komen is soms van levensbelang dus erg goed aanleren!)
En moet je hem werkelijk weer aan lijnen? Verzin elke keer wat anders. Gooi gewoon wat snoepjes en terwijl hij die eet lijn hem aan. Of ga spelen met een speeltje wat je beiden vast houd en lijn hem aan. Of maak in het begin dat aanlijnen niet hoeft en doe een 10 meter lijn aan hem vast. Hier maak ik het aan de lijn lopen altijd heel leuk. Wij doen spelletjes dan. Ze mogen niet trekken. Maar ik ga wel plotseling omdraaien dus ze moeten bij de les zijn. Of opeens krijgen ze een koekje e.d. Zo blijven ze toch netjes bij me lopen en is het nog speels en leuk ook.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:21

hallo,

Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik hem wil houden. Hij is net namenlijk heeel erg stout geweest.. Tommie begon zich dominant naar mij te gedragen en ik wou hem op zijn plaats zetten door hem te laten liggen, daar was meneer het alleen niet mee eens en begon om zich heen te bijten. Ben heel erg boos op hem geworden en heb hem tegen de grond geduwd en ben er boven blijven staan tot hij zich helemaal over gaf! Als dit deze week nog een keer gebeurd dan gaat hij terug.

Verder is hij wel de hele dag super lief en braaf geweest en met aan de riem lopen gaat ook steeds beter. Maar ik schrok er wel van dat hij zo naar mij begon te bijten, vooral omdat hij ook raak heeft gebeten! ben er ondanks dat ik zo ben geschrokken zoals ik al zei wel boven blijven staan en heb laten zien en merken wie de baas is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:25

Meid wat haal je aan met zo'n hond! Alles op zijn kop.
En nu alweer bijten...succes met de beslissing, ik wist het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:26

Ik zou hem idd maar weer terugbrengen dan....... op de rug leggen is echt heel stom......

Waarom deed hij dat?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:34

Ik wil hem niet zo snel opgeven.. Maar ben nu inderdaad al aan het kijken om met hem zo snel mogenlijk op cursus te gaan.. Vind het namenlijk zo zielig voor hem om hem nu terug te brengen aangezien hij de laatste tijd al van hot naar her is gesleept..

Waarom is op de rug leggen heel erg stom?? Ik heb dit zo altijd geleerd.. Ook bij mijn vorige hond waar ik mee op cursus ben geweest wou ook nog wel eens dominant zijn en die moest ik dan ook op de rug leggen.. nouja niet echt op de rug leggen maar gewoon dat hij ontspannen moet liggen en zich zelf over geven.

Waarom hij het deed? hij greep mijn been vast en wou tegen me aan gaan rijden toen heb ik hem tegen de grond geduwd en toen begon hij om zich heen te bijten.

Ik vraag hier niet om reacties van breng hem maar terug, maar ik vraag om opbouwend advies waar ik iets mee kan! Ik bepaal namenlijk zelf wel wanneer voor mij de druppel is en ik hem terug breng, en zoals ik al heb gezegd is dat vanaf het moment dat dit nog een keer voor gaat vallen. Ik ben van plan om vanaf volgende week of misschien deze week nog wel te gaan beginnen met cursus, want weet wel dat ik dit zo niet alleen kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:41

Op de rug leggen is dom omdat je een hond niet kunt dwingen tot onderdanigheid en overgave. Een hond kiest daarvoor als hij jou een goede leider vindt.
Tegen je been oprijden, is gedrag wat ik ook echt niet goed vind , maar er is ook geen hond die dat bij mij doet. Ik hoef dat dus niet te corrigeren. Dat de hond dat bij jou wel doet, vind ik een teken aan de wand.
Sorry, ik ken je uiteraard niet persoonlijk, maar ik denk dat deze hond een maatje te groot voor je is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:46

Dat is allemaal leuk dat ze dat bij jou niet doen, maar bij mij dus wel en ik corrigeer dat.

Sorry maar ik wil echt niet vervelend doen, maar ik vraag hier aan advies waar ik mee verder kan, en hier kan ik niets mee.

Ik wil die hond een kans geven, heb ervaring met dit soort rassen. Heb bij mijn moeder thuis een rotweiler van 2 en die heb ik zelf ook opgevoed.

Het probleem bij deze hond is dat hij al 10 maanden is en ik hem niet vanaf het begin af aan ken. En tommie zit nu in de fase van het uitproberen.

Het enige wat ik op dit moment nu wil is advies waar ik verder mee kom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:04

Ik heb je imo het nuttigste advies gegeven wat ik kan.... ik denk dat jij deze hond niet de baas gast worden, dat je er bij andere honden mee weg gekomen bent ze op de rug te leggen is mazzel, probeer het bij Raphi van mij en hij maakt je af. Bij Beau had je het ook niet hoeven doen, en bij Heero al helemaal niet......
Bij zulke honden móet je leiderschap uitstralen, en ze op die manier mannen, en anders ben je de banketstaaf, en ik denk dat het bij deze ook zo is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:24

Een hond geef je geen kans door hem op de rug te leggen. Breng terug dat dier en dan komt hij hopelijk bij iemand terecht die weet wat ie doet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:12

Ik ken jou niet en ik ken die hond niet,maar:
Op je been rijden is een gedrag wat kan betekenen dat hij gaat proberen idd hogerop te komen. Echter dit hoeft niet!!!! Diverse dingen kunnen dit gedrag tot stand laten komen. Stress bijv. ook al.

Net als op de rug leggen/gooien/duwen wat dan ook. Weet je hoeveel honden nooit op hun rug gaan en wel zich overgeven? Moet je maar eens in een roedel kijken hoe ze elkaar corrigeren. Vaak is het bovenop de bek pakken van andere hond die dan een lagere houding aan neemt. Helemaal niet onderste boven gaan liggen, maar puur oren laten zakken, staart naar beneden en ineen duiken.
Echter dit is hondentaal over de snuit heen bijten!! Ik zou het zelf houden bij een kort maar krachtig 'nee' en hoe leer je dat aan? Door een koekje in je hand te nemen. Bied het aan en zeg 'nee' wil hij het pakken dan hand dicht. Totdat hij als jij je hand open doet het koekje negeerd. Zeg dan 'toe maar' en laat het op eten. Doe dat ook met iets op straat e.d. alleen laat dat niet op eten (dan leer je van straat eten) maar geef wat lekkers uit je hand. Leer dus op die manier wat 'nee' in houd.

Bijten is ook verschil is. Gericht bijten is heel anders dan om zich heen bijten. Dat om zich heen bijten geeft weer aan dat hij totaal niet meer weet wat er kan gebeuren en zich gaat afweren in alle richtingen met de hoop dat het gevaar weg gaat of weg blijft en hij met rust gelaten wordt.

Echter een cursus waarbij ze leren dat jij je hond op zijn rug moet leggen is voor deze hond totaal ONgeschikt.
Een cursus waarbij dwang achterwege gelaten wordt en positief trainen voorop staat is super!!!
Deze hond moet je rustig en beheerst aan pakken. Dat wil niet zeggen dat je hem niet mag bestraffen, ik vind dat je nooit naar de bestraf kant door moet slaan maar ook nooit naar alleen belonen en fout gedrag negeren.
De hond moet gewoon weten waar hij aan toe is. Gezien zijn leeftijd en het verhaal erbij dat hij al een aantal malen herplaatst is (wat ik uit je berichten begrijp) zou ik hem dus rust en duidelijkheid geven en vooral positief trainen benaderen.

Idd dus als je hem wil houden er eerst rust in krijgen en z.s.m. op cursus.

Mocht je hem niet houden en hij is al zo vaak herplaatst breng hem dan a.u.b. naar een goed asiel. Daar kijken ze vaak beter naar de karakters en zeggen ze werkelijk wat de hond aan karakter heeft. Daar geven ze hem niet weg met: hij is netjes en goed op gevoed, zindelijk en prefect. Immers zo'n hond doe je vaak niet weg op een moeilijke leeftijd van 10 maanden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:54

Thirty schreef:
Een hond geef je geen kans door hem op de rug te leggen. Breng terug dat dier en dan komt hij hopelijk bij iemand terecht die weet wat ie doet.

Oke aan dit soort reacties heb ik dus helemaal niets! Misschien heb ik wel te hoog gegrepen, maar ik ga het zeker proberen! Ik leer hier ook alleen maar van! Dat van op de rug leggen is hoe ik het heb geleerd, dat ik het fout heb geleerd is ten 2e en ik zal het dan ook nooit meer doen! Maar als je mijn posten hebt gelezen zie je ook staan dat ik geen reacties wil met breng hem maar terug! Want ik ben namenlijk de gene die beslist of hij terug gaat!

@dierenfan: Bedankt voor je reactie! Ik heb al een beetje op internet rond gespeurd voor een goede cursus en ga zo ook alvast even bellen.

Het gaat overigens wel al weer wat beter, behalve dan dat hij net weer over het gaas is gesprongen en mijn gras kapot heeft gerend en niet meer wou komen! Heb dit denk ik goed opgelost door het spelletje pak me dan niet mee te spelen. En toen kwam hij vervolgends zelf bij me liggen.

Edit: als hij terug gaat gaat hij terug naar zijn oude baasje waar ik hem ook heb gehaald! dat was ook de afspraak die ik met haar had gemaakt, als het niet klikte of niet ging dat hij dan naar haar terug ging. Maar daar wil ik nu ff niet aan denken ik wil het gewoon zo goed mogenlijk doen voor het beestje doen. En ik moet nog veel leren!

Heb trouwens fotos op facebook via mijn telefoon gezet dus kan ze nu ook hier zetten :)
Afbeelding

Afbeelding
Met mn moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:52

Mooie hond!
Als je dingen aanneemt wat ik nu lees, wat je ook doet, kan het best lukken. Puberhonden zijn nu eenmaal erg stout, dat gaat ook weer over.
Goed opgelost met het hier komen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:01

Wat ik hier een beetje lastig vind, is dat ik eigenlijk vind dat je het met een hond niet kunt "proberen". Lukt het nl niet dan is de hond de dupe: niet de leerervaring die hij/zij nodig had, en een stap verder in de richting van 'probleemhond'.
Mijn tip; zoekt DIRECT een HELE GOEDE ( en geloof me: dat valt nog niet mee) hondenschool met verstand van zaken. Dat is dan direct een hondenschool die niet rigide vast zit aan 1 methode, maar juist kennis heeft van ALLE beschikbare methodes en samen met jou kijkt wat in dit geval het beste is. Een groepsgewijze cursus zou ik je op dit moment helemaal niet aanraden. Kijk of je een (alweer) goede gedragsdeskundige kunt vinden die jou voorlopig individueel 1 op 1 begeleid om er voor te zorgen dat het ZEKER goed komt met jou en deze hond..
Ik hoop overigens dat je wel ziet dat de laatste foto ook een foto is van een wat gespannen, onzeker angstige hond.... (misschien vanwege de flits, dat weet ik niet, maar dit is geen relaxte hond....)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:10

@ riagr: deze hond is zover ik weet niet angstig maar zeker geen relaxte hond..

En op cursus ga ik zoiezo als hij blijft, en ik vond het zelf ook al het beste om 1 op 1 te gaan, hij is namenlijk zo snel afgeleid. Als hij rustig ligt en ik sta op of mijn hondje staat op dan is de rust al meteen weg!

Ik wil heel graag dingen leren en ik denk met de juiste begeleiding dat het nog best wel eens goed kan komen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:38

met toch wel verdriet denk ik toch dat ik tommie terug ga brengen, zoals jullie al zeggen ben ik te onervaren voor deze hond en hij loopt letterlijk gewoon over me heen! Ik vind het gewoon zo erg want ik wil gewoon dat deze hond het allerbeste krijgt! En vind het zielig om hem terug te brengen aangezien hij al een keer eerder is terug gebracht.. Maar ik denk als hij bij ons blijft dat het helemaal niet goed gaat komen, aangezien ik door de week nog bij mn moeder slaap ivm school en mijn vriend helemaal geen verstand heeft van dit soort rassen, zelf heeft hij wel 2 herders gehad. Overdag zou hij normaal gesproken dan bij zijn moeder thuis in de garage zitten (zei laat hem er tussendoor wel een keer uit maar nog niet voldoende vind ik)! Ik denk dat het het beste is voor ons allemaal als we hem terug brengen!

En misschien dat we dan later nog een keer kunnen kijken voor een wat kleinere en makkelijkere hond!

pff vind dit echt zo erg he want hecht me zo snel aan zo'n beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:05

Och meid, is er iets gebeurd?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:35

Ik kan hem gewoon niet aan.. Hij speelt een spelletje met me wat ik niet kan winnen doordat ik denk ik niet mentaal daar sterk genoeg voor ben! Hij blijft druk en hyperactief.. ben de hele dag alleen maar aan het wandelen en met die hond bezig.. Maar nu heb ik nog vakantie vanaf volgende week moet hij overdag bij de moeder van mijn vriend in de garage en dat wil ik hem eigenlijk niet aan doen.. Deze hond verdient iemand die genoeg tijd ruimte en ervaring heeft.

Ik denk dat ik er te makkelijk over na heb gedacht. Maar ik vind het gewoon zo erg dat hij nu weer terug moet en ik hoop zo erg dat hij goed terecht gaat komen, maar dit gaat gewoon niet werken, als je vanaf dag 1 eigenlijk al niet goed weet wat je moet en hoe je dingen moet oplossen.

Dus als een van jullie nog geintereseert is in een dober van 10 maanden laat t maar weten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:40

Tja je had kunnen beginnen met de adviezen van Yamcha aannemen....