Binnenkat, maar zomers dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:53

Roane schreef:
Ah zo :j dat zou ook kunnen. Ik vind de dogwatch ook een goede, dat is toch een gebied afgezet met een snoertje en als ze eroverheen gaan krijgen ze een schok/schokje? (Alleen, rennen ze dan niet in paniek juist verder weg met alle gevolgen van dien, of rennen ze dan juist terug de tuin in?)

Komen wel wat handige dingen langs. En tja, dingen ontnemen als muizen vangen etc. Kijk, dat gun ik een kat ook wel, natuurlijk... maar mezelf niet meer om dan een belletje te krijgen van hij/zij is aangereden, in de rats zitten of ze wel thuiskomt als het je lieveling is etc. En dit was mijn lievelingetje, niet zomaar even een kat, maar echt mijn vriendinnetje. Tja nee, :n dat wil ik niet meer.

Ze rennen dan gewoon terug de tuin in :)

Die waarschuwing hadden wij ook inderdaad, echt een super systeem!

MMIDV

Re: Binnenkat, maar zomers dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:11

Hier 2 raskatten (chartreux) die ook niet buitenkomen
nu hebben wij geen tuin, dus dat is al een probleem minder ;)

Maar anders zou ik m'n tuin wel afzetten met draad, of een grote kattenren plaatsen :j
Ik wil namelijk ook wel lekker in de tuin zitten of de deur open hebben

Wij hebben voor de ramen een hor laten plaatsen zodat de katten niet naar buiten kunnen via de ramen :)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:26

Mijn 2 katten komen ook niet buiten :) Beide uit het asiel. De ene wilt wel heel graag dus kan het raam niet te ver open zetten, dan zit hij op het dak onder het raam. Hij kan vanaf daar niet echt verder maar het is nou niet echt catproof. Goede hor moeten we nog halen, raam kan dus alleen op een kiertje.
Ik woon nu op 2 hoog in het centrum van Amsterdam, geen moment gepiekerd of ze naar buiten mochten. Het is hier veel te druk en gevaarlijk voor een kat. Ook al woonde ik wel buiten zouden ze nog binnen blijven, het zijn mijn dieren en ik houd ze graag heel + ik niet wil dat andere mensen er last van hebben :)

Ik zou in jouw geval denken aan horren voor de ramen ja, of een draadje rond de tuin/ schutting spannen. Zo lelijk is het niet eens :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:17

Nee, ik vind dat petsafe voor katten een enorm goed idee eigenlijk, en net ook voorgelegd aan ouders. Natuurlijk een beetje rauw een dag na Tabby, want als we dat nou eerder hadden gedaan... maar mocht er een jong diertje komen, of misschien ook gewoon met de huidige Meneer want die word ook een dagje ouder en de oortjes niet meer zo goed... Ik vind het wel wat! :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:19

3 van mij lopen er buiten,1 heb ik uit het asiel vandaan deze zomer.Die wil niet naar buiten,vind het eng. Ik heb een luikje maar dat ontdekt hij niet,hij vind het wel best binnen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:20

ik heb inderdaad overal horren geplaatst en ze gaan inderdaad aan een tuigje naar buiten ze kunnen nu zelfs meelopen en vinden het heerlijk

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:30

Mijn katten komen ook niet buiten, veel te drukke weg voor het huis. Ze talen er ook niet naar. Jammer dat mijn buren er niet zo over denken want hun kat terroriseert mijn kippen en vist mijn vijver leeg. Mijn kippen mogen nu dus niet meer los omdat hun poes ze opeet. Ws hebben de buren geen idee wat hun kat doet zodra hij hun tuin uit is. Tot mijn herder hem straks een keer te pakken heeft, en dan is het zielig....

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:48

Ik heb ook binnenkatten. Ik woon in een wijk waar veel katten zijn en 1 van mijn katten kan daar niet mee omgaan. Zij zal altijd gestrest en gewond terug komen. Mijn andere kat heeft 2 x per dag medicijnen nodig. Ik heb mij katten vanaf 8 maanden en ze zijn zwervend gevonden. Ze vinden het prima om binnen te zitten. Voor de deur heb ik een hor en als het mooi weer is mogen ze in een rennetje. (Heb een ren gemaakt van 2 konijnenrennen aan elkaar en een net erover. Is makkelijk op te bergen en weer op te zetten) Meestal vinden ze het 5 minuten leuk buiten en willen dan weer naar binnen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:09

Roane schreef:
Nee, ik vind dat petsafe voor katten een enorm goed idee eigenlijk, en net ook voorgelegd aan ouders. Natuurlijk een beetje rauw een dag na Tabby, want als we dat nou eerder hadden gedaan... maar mocht er een jong diertje komen, of misschien ook gewoon met de huidige Meneer want die word ook een dagje ouder en de oortjes niet meer zo goed... Ik vind het wel wat! :j

Het is ook echt een super systeem. Niet heel goedkoop, maar wel heel prettig en niet zo lelijk als een stroomdraadje door de tuin (dat was onze eerste optie).

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:43

Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van je poezel....... :(:)

Wij hebben ook 3 HTK-tjes en ook wij hebben een tuin. Wij hebben onze tuin afgezet, en ze kunnen er ook niet uit. Een kattenluikje hebben wij niet, ze mogen alleen in de tuin als wij er zijn.

Weet niet of ze het missen, maar ik zit in ieder geval met een prettiger gevoel op mijn werk als ik weet dat mijn poezels veilig in huis zitten, en ik mezelf niet af hoef te vragen of ze straks uberhaupt nog wel thuis komen en ik ze niet van straat af hoe te schrapen......

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:51

_blue_ schreef:
sorrie als je een kat niet buiten kunt laten moet je bij jezelf te raden gaan of je wel een kat kunt houden ;)

Na deze (mijn)score, kan je misschien begrijpen dat sommige mensen hun katten liever binnen houden:
3 doodgereden,
1 gejat,
2 vergiftigd
1 met kogels in het lijf nog thuis gekomen en daar gestorven voordat we bij de da waren.

Allemaal dingen waar ik niks aan kon doen. Mijn ouders hebben een giga tuin, vrijheid genoeg, maar niet 1 kat (en we hebben er best wat gehad) is er ouder geworden dan 1,5 jaar.
Nu ik op mijn zelf woon heb ik een binnen kat. Ik woon op een flatje en heb een kat. Ideale omstandigheden? Voor mensen die vinden dat een kat vrijheid nodig heeft niet, maar Tis maar hoe je het bekijkt, want dit is de 1e die de 1,5 jaar is gepasseerd en is inmiddels al weer 6 jaar de liefde van mijn leven.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:24

Hier dus idem dito.

2 doodgereden
1 Nooit meer thuisgekomen
en dan nog voor mijn geboorte maar katten van mijn ouders:
1 vergiftigd
1 dood in de bosjes gevonden op 11,5 jarige leeftijd.

Nu is er dan nog één dikke rooie die volgend jaar 15 word, en dat is de oudste kat die wij als gezin tot nu toe gehad hebben. Tja, hier thuis blijven ze zeggen dat het pech is en dat ze gewoon op de verkeerde plek verkeerde plaats was. Prima, het is één mening tegen de andere. Maar als ik mijn eigen plek heb, komt mijn kat niet meer verder dan de tuin. Die komt dan niet eens meer in de buurt van een weg waar hij of zij dan net op de verkeerde plaats is op het verkeerde moment. :n

En tot het moment dat dat kan is het nog simpeler; dan neem ik gewoon geen kat meer, als ik er niet voor kan zorgen dat hij of zij (relatief) veilig is.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:39

Mijn katten gaan ook niet naar buiten. Wij hebben horren voor de ramen, maar ik moet zeggen dat het zomers niet ideaal is. Ik gun het ze ontzettend dat ze naar buiten gaan, maar we hebben een drukke weg voor de deur en t zijn twee sufferds... Ik moet er niet aan denken dat ze onder een auto komen, of iemands huis binnengaan en opgesloten worden, of dat een of andere mafkees ze te pakken krijgt. Nee dan liever binnen, ze hebben het hier erg goed.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:03

Wij hebben een vrijstaand huis.
Aan de éne kant van het huis loopt de oprit omlaag de tuin in en aan de andere kant loopt het vanaf de hoogte van de weg door.
Lijkt van uit de tuin op een dakteras en is nog aardig ruim.
O.a. via de berging kunnen via de éne kant daar de tuin en de andere kant naar dat "dakterras".
Het "dakterras" heeft een glasen afscheiding met veiligheidsglas en aan de bovenkant zit gaas om het ijzeren vreem.
We hebben nieuwe ramen en kozijnen laten plaatsen met kattenstanden en hebben luchtroosters.
De katten waarderen dit volop en maken er graag gebruik van.
Hier hebben ze gras, meerder klim gelegenheden en waar kattenhuisje met klein zoldertje erin en een groot raam, speeltjes mandje en een waterfonteintje wat ze ook heel leuk vinden.
In de deur naar het "dakterras" zit een kattenluikje.

Op deze manier kunnen onze katten op een veilige manier naar buiten en hebben andere mensen geen "last" van onze katjes.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 23-10-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:11

Mijn katten zijn ook gewoon binnen katten, in de zomer staat de deur open, maar dan heb ik een hor, dus dan kunnen ze er niet uit. Maar je hebt wel lekker frisse lucht binnen.
Ik ben dus ook erg bang dat mijne plat gereden worden, gelukkig vinden ze het prima om binnen te zijn, ze vinden het juist eng als ze per ongeluk in de tuin staan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:12

Ik vind het ook sneu als een kat niet naar buiten kan,maar als je niet op een veilige plaats woont dan is het gewoon net anders.
Ik ben er ook 3 kwijtgeraakt,1 doodgereden en 2 vergiftigd.
Nu lopen ze buiten,maar er is geen drukke weg en ze zijn vrij handig.
Als ik wel eens een leuk huis te koop zie staan dan is het 1ste wat ik denk:o dat gaat niet met de katten zo dicht bij die weg!
Mijn zus heeft 2 binnenkatten en is er s'avonds wel ff zoet mee om ze te vermaken.Die van mij slapen alleen maar,moe vh muizen vangen.
Want dat is wel een drama,al die kadavers binnen...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:14

Die van mij houden zichzelf wel goed bezig, ze zijn met 3 (ok nu 4 want er is er eentje aan komen lopen en die mag blijven) maar ze spelen vaak genoeg samen of alleen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:19

ik heb een ultra luie kat, die doet dus echt niks. Dus eigenlijk is hij echt ideaal als binnenkat. Wel mazzel geweest, want ik heb een erg klein appartement, dus met een actieve kat was het denk ik wel een probleem geweest. S avonds loopt hij altijd een beetje op de galerij te scharrelen ( ik laat dan de voordeur open), maar zodra hij iemand ziet komt ie keihard mauwend weer naar binnen gerend.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:23

We hebben trouwens ook een héél grote krapaal die aan het plafond komt en daaruit kunnen ze op de kast komen waar voer staat en drinken en ze hebben nog veel meer klimgelegenheden in huis ook mogen ze bijna in heel het huis komen.
Ook de andere voer plekjes zijn hoog maar op een andere plek, lekker afwisselend en zo kunnen ze eten waar ze het liefst willen.
Ook hebben we nog 2 drinkbakken van de honden waar ze kunnen drinken, ook maken ze gebruik van het waterfontein buiten om uit te drinken en om mee te spelen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:56

ik woon in een appartementencomplex op 2 hoog, mijn kat is s'winters alleen op het balkon voor haar frisse neus, en zomers mag zij buiten lopen
zij weet prima hoe wij met de trap naar beneden gaan,en als ik einde dag roep, hoe wij met de lift terug naar boven gaan
dit heb ik haar pas 3 jaar geleden geleerd en zij is al bijna 13 jaar oud

wij hebben hier een grote hof achter , waar geen verkeer kan komen want het is helemaal afgesloten
maar zij kan wel richting de grote weg als zij dat zou willen
buiten laten lopen neemt nou eenmaal gewoon wat risico's

de kattenren vind ik persoonlijk wel een goede, maar dan moet je wel de ruimte hebben natuurlijk :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:14

mijn voordeur zit op 1 hoog, dus zou ze buiten kunnen laten als ik dat wil, maar vind het zelf een eng idee, loopt hier best een drukke weg en ik heb raskatten, dus ze blijven binnen, heb op alle ramen haakjes zitten zodat die net niet ver genoeg openkunnen zodat ze niet uit het raam kunnen gaan hangen, ik heb 2.5 etage dus ze lopen de hele dag door het hele huis, in de zomer mogen ze ook op mn balkon, die heb ik wel afgeschermd zodat ze niet naar de buren kunnen, in het begin bleef ik er continu bij als ze op het balkon mochten nu gaat dat wel goed, als ik van huis ga wil ik wel dat ze binnen zijn, mocht er een naar beneden vallen/springen wil ik wel meteen kunnen reageren. Met een tuin zou je als je een schtutting rondom hebt, er een net over kunnen spannen, zie ik hier ookwel, in het begin zullen ze misschien proberen eruit te komen maar mijn katten legden zich er al snel bij neer dat ze niet naar buiten konden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:12

Allereerst: sterkte met het verlies van je kat :(:)

Ik heb mijn tuin afgezet zodat mijn katten niet verder dan de tuin kunnen en het werkt perfect. Ik heb latten in ong 45 graden tegen de schutting gezet en daar kippengaas van 40cm er tegen aan gedaan, het zit nu ong 2,5 jaar zo en ze komen er niet uit (wel 2x een indringer gehad die er ook niet meer uit kon := )
Kattenluik staat gewoon het hele jaar open (anders slopen ze hem wel open :') ) dus ze kunnen ook 's nachts lekker in de tuin scharrelen :)

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:19

Wij hebben ook katten die niet buiten komen. Wij hebben ook overal horren voor.
Het blijft heel erg opletten zeker met de voordeur, maar op een gegeven moment gaat het automatisch.
Wij hebben een jaar geen katten gehad, zelfs toen deden we voorzichtig omdat je het idee hebt dat er een kat kan ontsnappen :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:27

Vrienden van mij hebben ook een binnenkat, en die hebben een kamer ingericht als 'speelhok'. Daar kan ze lekker krabben aan palen en boomstammen, daar krijgt ze ook haar eten en kan ze 'losgaan'. Ik denkt dat het belangrijk is om een plek te hebben waar ze typisch katachtige dingen kan doen (naast pruttelen boven de verwarming) :+

Overigens denk ik wel dat een kat gelukkiger is als hij naar buiten kan en vind ik je redenering een beetje vreemd, alsof je 'recht' hebt op een kat (of lees ik dat verkeerd?).

Als je besluit een binnenkat te nemen, neem dan een jonkie dat nog niet beter weet. Een kat die gewend is alle vrijheid te hebben en buiten te lopen wordt vast minder gelukkig binnen dan een kat die niet weet wat hij mist.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:28

Sterkte met je kat, ik ken het gevoel! m'n kat is toen ik 8 was nét voor m'n ogen overreden.. :(:)

Wij wonen ook langs een drukke weg, op de eerste etage en bovendien is één van onze katten al bejaard dus daar zijn we voorzichtig mee. We hebben ook geen balkon oid dus het zijn echte binnenkatten. Ze vinden het ook helemaal niet erg hoor! In de zomer gaan we wel naar ons buitenverblijfje met de katten. Dat is een caravan op een camping met amper verkeer en veel bosgebied dus daar mogen ze wel buiten. Al moet ik wel zeggen dat dat relatief is hoor, want ze zitten meestal gewoon binnen of blijven vlakbij.
Hangt een beetje vanaf wat voor kat je hebt volgens mij. Je hebt katten die elke dag lekker een frisse neus willen halen. dan is het niet zo'n goed idee denk ik..