kat nemen in appartement van 50m2??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:58

_blue_ schreef:
niet doen. een binnenkat heeft meer stres kan hierdoor ziektes ontwikkelen en gedragsproblemen. een kat hoort af en toe buiten met soortgenoten uit te kunnen razen

Mijn katten hebben een kattenluikje, waar ze altijd zelf naar buiten kunnen als ze dat willen.
Maar de 2 oude katten komen al jaren hoogstens een kwartiertje per dag buiten.
Heel soms zomers liggen ze buiten ergens te slapen.
Maar verder blijven ze altijd binnen.

_blue_

Re: kat nemen in appartement van 50m2??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:01

mika mijn oude katten komen ook niet lang en veel meer naar buiten maar dat kwartiertje vinden ze toch wel erg fijn. de jonge katten daarentegen hebben wel wat meer behoefte om buiten te spelen. hier loopt het af en aan door het luik.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:04

Ik heb zelf wel altijd bewust voor 2 katten gekozen, juist omdat ook ik fulltime werk (en mijn vriend ook). Ik vind het belangrijk dat een kat niet de gehele dag alleen is maar juist ook samen kan spelen.
De ruimte is dan niet zo heel erg belangrijk denk ik en ook het buitenkomen niet, mijn katten komen nooit buiten maar zien er niet ongelukkig uit. Ze hebben een flinke krabmogelijkheden (krabpaal, en een kast beplakt met sisaltapijt, trapjes tegen de muur in de kattenkamer enz.) en regelmatig nieuw speelgoed wat ze bezig houdt.
Ook heb ik voor 2 raskatten gekozen, die erom bekend staan dat ze rustig zijn en ze geen buitenmogelijkheid nodig zouden hebben (Chartreux's).
Ga dus goed op zoek naar een rustigere kat en het liefst toch 2.....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:11

Als je heel graag 1 kat wil, zou ik inderdaad naar het asiel gaan en vragen om een rustige wat oudere kat die niet van andere katten houdt en gewend is om binnen te leven. Die heb je genoeg :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:30

Yessy schreef:
Als je heel graag 1 kat wil, zou ik inderdaad naar het asiel gaan en vragen om een rustige wat oudere kat die niet van andere katten houdt en gewend is om binnen te leven. Die heb je genoeg :)

dit vind ik een ontzettend goed idee :)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:40

Ik vind het te klein. Ik heb zelf ook 2 katten op ongeveer 45 vierkante meter, maar die komen buiten .

De eerste 3 weken toen ze hier kwamen moesten ze natuurlijk binnen blijven om te wennen. Het is te krap en daarnaast is het ook gewoon niet hygienisch. Overal haren, kattenbak, brokjes over de vloer enz..
en dat ik gewoon aan ze merkte dat ze hun ei niet kwijt konden en echt een beetje gefrustreerd raakten.

ze komen nu elke dag buiten en dat gaat nu helemaal goed. Ik woon ook op een appartementen complex en moet dus ook eerst door een portiekdeur en dan pas de voordeur, maar ze snapten het trucje heel snel!

Aan ts, is er echt geen mogelijkheid dat de kat een aantal uur per dag naar buiten kan?

Hier zelfs mensen met katten binnen op een nog kleinere ruimte, ongelofelijk :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:51

Mijn katten waren echt niet zielig hoor, ze vermaakten zich prima, er was altijd iemand thuis en er werd veel met ze gespeeld.
Ze konden ook prima rennen trap op trap af.

Nu hebben ze ongeveer 60m² met 2 trappen en 3 hallen tot hun beschikking en komen nog niet buiten en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze naar buiten te laten.
Mijn katten zijn verre van gestrest en ziek, het zijn gelukkige gezonde katten die zich hier prima vermaken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:53

Een kat kun je binnen meer dan prima vermaken, daar hebben ze geen buiten voor nodig :)
Als een kat zijn ei niet kwijt kan, ligt dat voor 99% van de gevallen aan de eigenaar.
Je zal wel moeten investeren in een goede krabpaal, speelgoed en je kat voldoende aandacht geven.

Als je kat buiten in een afgesloten tuin kan vinden ze dat vaak ook interessant, maar los buiten is alweer een hele andere discussie en echt niet nodig.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:00

Ik denk dat het erg van de kat afhangt :)

Mijn katje heeft tot afgelopen januari bij m'n ouders gewoond, rijtjeshuis met 3 verdiepingen, ging naar buiten, er was altijd iemand thuis én er was een 2e kat.

Ik ben vorig jaar samen gaan wonen op een appartement van 85m2 en heb haar januari dit jaar hier heen gehaald. Wij werken full-time en ze krijgt dus alleen 's avonds aandacht en in het weekend, kan overdag op het balkon van 3x5 en in 2 slaapkamers en de gang en keuken, dus misschien ook maar 50m2.

Toch zit ze beter in haar vel dan ooit: ze glanst als nooit tevoren, is perfect op gewicht, is vreselijk knuffelig en aanhankelijk. Mijn ouderlijk huis was haar waarschijnlijk gewoon te groot: altijd lag ze op zolder verstopt, kwam weinig aandacht vragen, had geen band met de andere kat, vond buiten eng en raakte in paniek.

Dus wat hier beweerd wordt door sommigen (naar buiten, altijd met z'n 2en, meer ruimte) gaat niet altijd op :n Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ze hier dolgelukkig is, en ik weet zeker dat als je goed zoekt, je zelf ook zo'n kat kunt vinden :j

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:03

Elmira schreef:
Ik vind het te klein. Ik heb zelf ook 2 katten op ongeveer 45 vierkante meter, maar die komen buiten .

De eerste 3 weken toen ze hier kwamen moesten ze natuurlijk binnen blijven om te wennen. Het is te krap en daarnaast is het ook gewoon niet hygienisch. Overal haren, kattenbak, brokjes over de vloer enz..
en dat ik gewoon aan ze merkte dat ze hun ei niet kwijt konden en echt een beetje gefrustreerd raakten.

ze komen nu elke dag buiten en dat gaat nu helemaal goed. Ik woon ook op een appartementen complex en moet dus ook eerst door een portiekdeur en dan pas de voordeur, maar ze snapten het trucje heel snel!

Aan ts, is er echt geen mogelijkheid dat de kat een aantal uur per dag naar buiten kan?

Hier zelfs mensen met katten binnen op een nog kleinere ruimte, ongelofelijk :n

ook mijn gedachtes.....zoveel mensen met problemen met katten (gedragsproblemen) en dan is dat vaak weer te wijten aan het feit dat ze niet naar buiten kunnen, een kat hoort gewoon te kunnen spelen met soortgenoten, jagen, rennen, gek doen, dat gaat hem op zon klein oppervlak niet lukken. en inderdaad hygiene komt der ook nog bij kijken, haren, kattenbak (Als ze het daar uberhaupt wel in willen doen) en vlooien.
daarom vind ik een wat oudere rustige kat uit het asiel wel een heel goed idee. die hebben meer behoefte aan een warm mandje dan al dat gespeel met soortgenoten, rangorde bepalingen en jagen. die tijd hebben ze al lang achter hun gelaten..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:03

Ik weet niet of je een kitten (of 2) in gedachten hebt, maar ze moeten ook worden opgevoed en dat kost tijd. Een jonge kat die zich niet uit kan leven met een andere leeftijdgenoot gaat onherroepelijk dingen slopen of zich vrijheden permitteren die je niet wilt. Misschien iets om in je overweging mee te nemen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:06

@ blue; mijn binnenkat heeft een hele hoop gezondheidsproblemen en een aantal daarvan komt JUIST doordat hij een buitenkat is geweest.

Ik vind dat een oudere binnenkat prima op 50 m2 kan. De mijne woont op 30 m2, is een oudere kat (daar heb ik wel bewust voor gekozen) en vermaakt zich prima hier. Taalt absoluut niet naar de buitenlucht en is naar wat ik kan zien supertevreden. Een hele lieve rustige kat en dat wil prima. :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:15

flew en wat mankeert je kat dan allemaal van dat buitenleven?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:16

Of het kan, ligt helemaal aan je kat zijn/haar karakter en aan jouw aandacht.
Dus gewoon goed zoeken naar een kat met een karakter dat zo goed mogelijk bij jou (en de omstandigheden) past.
Dat zul je misschien eerder bij een wat oudere kat zien.
Het voordeel van een oudere kat boven een kitten is dat de vorige eigenaar je vast een hoop over het karakter van de kat kan vertellen.
Bij een kitten is het altijd afwachten hoe hij uitgroeit.

Ik vind 50 m2 niet te klein.
Ik heb een huis (2 verdiepingen) van 80 m2, maar mijn katten mogen niet in de slaapkamers, en als ik niet thuis ben mogen ze ook niet in de woonkamer, dus denk ik dat er nog minder overblijft dan 50 m2.
Wel gaan mijn katten veel naar buiten (gewoon door de deur die ik voor ze open doe, heb geen luik), maar als ik niet thuis ben zitten ze ook rustig een hele dag (of soms langer) binnen.
Ik werk ook fulltime, en ik heb daarom bewust voor 2 katten gekozen, maar vaak is de 1 een hele dag buiten terwijl de ander de hele dag binnen ligt te maffen.
Wel liggen ze binnen graag tegen elkaar aan, en wassen ze elkaar graag.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:00

wat kunnen sommige mensen weer onzin verkondigen !

Ik vang al jaren ECHTE zwervers op (dus katten op leeftijd die nog nooit interactie met mensen hebben gehad) in huis. Vaak omdat ze dankzij dat vrije leventje buiten FIV (kattenaids) hebben opgelopen. Momenteel zijn dat er 3 van de 7 die ik nu in huis heb. 2 van deze drie waren er erg slecht aan toe, de een lag ibj zijn keel van oor tot oor open vanwege strop (lekker he! buiten loslopen) de ander had 3 loodkogeltjes in zijn kop (ook een pluspunt om je katten de vrije ruimte te geven!) de ander heb ik nu 2 wkn en is alleen compleet uitgemergeld. Maar dit zijn alleen nog de FIV katten, zo heb ik er een van 18jr opgevangen die ik ook moest laten opereren vanwege lood in zijn lijf- te hopen dat het op tijd is want nieren reageren nu niet echt goed op lood.

ik heb een afgezet erf van 1000m2 maar geloof me, deze zwervers krijg je het eerste jaar nog niet met een bezem het huis uit gejaagd !!! en nu, alleen als ik zelf buiten ben, dan willen ze nog wel 5m vd deur ergens in de zon gaan liggen. Zodra ik naar binnen ga, vliegen ze zelf ook naar binnen.

kortom: echte zwervers; zijn de beste binnenkatten.
En ik vang ze toch al een jaar of 15 op.

Een kat hoeft niet buiten te kunnen om gelukkig te zijn, verre van dat. Bovendien zijn er legio speciale zorg katten ( dan heb ik het nog lang niet over nier of aidspatienten !) die niet buiten kunnen vanwege allerlei redenen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:05

Wat doe jij supergoed werk, Mist!
Even offtopic maar wel verdiend :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:10

er zijn zat katten die niet naar buiten willen.
vriendin van mij heeft er ook 1, een echte bankhanger.
zorg dat er in je huis voldoende klim en verstopmogelijkheden zijn.
het is belangrijk voor katten dat ze ergens op hoogte kunnen zitten en op 2 niveau's door de kamer kunnen bewegen.
op de grond en een stuk boven de grond.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:13

sax89 schreef:
mistery schreef:
Ik zou het niet doen tenzij je er 2 kunt nemen. Het beestje zal anders teveel alleen thuis zijn en dat is natuurlijk niet ok.

edit: zie net je reactie, daarop gebasseerd zou ik het je echt afraden. Grote kans dat het beestje eenzaam wordt. Dan maar wachten tot je ook echt de mogelijkheid hebt om een kat te nemen.

En een kat kan niet prima alleen zijn voor zo'n lange tijd dag in dag uit. Ruimte zal niet zozeer een probleem zijn, zolang een kat een plekje voor zichzelf heeft om terug te trekken is het al wel goed. Maar aandacht is ook echt wel belangrijk en ik vrees dat jij dat niet genoeg kunt geven.

Sorry, jij hebt je oordeel wel heel erg klaar liggen over hoeveel aandacht ik dat beestje kan geven....
Zoals al eerder vermeld ben ik gewend met katten en ben ik dol op ze. Als ik ze zie kan ik er ook niet omheen. Of ik dat beestje aandacht geef is niet aan de orde, want als ik dat niet zou kunnen/willen als ik thuis ben zou deze vraag niet eens gesteld worden.

Dat is geen oordeel hoor :) imo een feit dat als je fulltime werkt je te weinig tijd hebt om je huisdier de aandacht te geven die hij verdient en nodig heeft en dus moet je er niet aan beginnen. Ook ik ben gewend met katten en ben dol op ze, en juist daarom zou ik nooit een kat aanschaffen als ik in dezelfde situatie als jij zat. Jij kan het wel heel graag willen, en tuurlijk is het gezellig als je thuiskomt.. maar hoe leuk is het voor de kat als jij iedere dag 8 uur lang van huis bent?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:13

Ik woon samen met mijn vriend op een appartementje van 60m² en hebben sinds donderdag een kitten.
Deze is ook een binnenkat want wij hebben zelfs geen terras. Kitten was bij de vorige eigenaars ook nog niet buiten geweest dus die weet niet wat ze mist.
Ik werk op de moment de ene week 32 uren (4 dagen) en de week daarop 3 dagen. vriendlief fulltime.
Dus kitten zit toch geregeld 4 dagen in de week 8 uurs alleen..

Als je dan geen kat zou mogen hebben, zouden niet veel mensen een huisdier hebben :)
Ze krijgt 's avonds 5 uurs aandacht en gedraagt zich perfect als wij niet thuis zijn..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:14

Zorg er ook voor dat ze ergens een hoog punt hebben om de boel binnens- en buitenshuis in de gaten te houden. Een krabpaal ergens in een donker hoekje zal niet gebruikt worden.

Afbeelding
Zoiets wel.

Het aanrecht is bij mijn katertje ook favoriet. Onder andere omdat hij zich met het eten bemoeit :))
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-10-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:16

nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn kat ook niet echt aan aandachtskat is.
die komt s' avonds een uurtje op schoot en dan is het wel weer goed.
mevrouw vermaakt zich prima, maar zij is dan weer een echte buitenkat.

katten zijn er in alle soorten en karakters, wees duidelijk in wat je wil en kies aan de hand daarvan je kat.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:17

Als je allebei werkt, moet je geen jonge kat nemen. Inderdaad een ouder beestje uit het asiel! Mijn 2 katers komen uit het asiel en zijn nu 8 en 13. Ik woon op 45 vierkante meter en heb een balkon waar ze op komen. Gaat prima, zijn echte binnenkatten!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:24

_blue_ schreef:
een kat hoort gewoon te kunnen spelen met soortgenoten, jagen, rennen, gek doen, dat gaat hem op zon klein oppervlak niet lukken. en inderdaad hygiene komt der ook nog bij kijken, haren, kattenbak (Als ze het daar uberhaupt wel in willen doen) en vlooien..

ten eerste kunnen katten op een kleine ruimte prima gek doen, jagen en hun "ei"kwijt. hier scheuren ze door het huis als een gek. trap op, trap af, krappaal in, plat de bocht door enz. dus dat is echt onzin.

hygiene qua haren, vlooien, kattenbak, brokjes en zo is ook bullshit. dat ligt namelijk aan de eigenaar want die moet namelijk z'n huishoudelijke taakjes doen ;)
hier 75m2 waarvan ze niet op de slaapkamers mogen komen. dus we houden zo'n 40 m2 over. 2 katten en een duitse herder. katten komen niet buiten omdat ik niet wil dat ze plat gereden worden en andere mensen tot last zijn door in hun tuinen te schijten. daarnaast hoef ik nu niet bang te zijn dat m'n katten met anderen gaan vechten en allerlei ziektes oplopen.
het is hier superschoon?? hoe?? dagelijks schoonmaken. desnoods 2x per dag stofzuigen. nog nooit vlooien gehad. geen last van haren, rare luchtjes, kattenbak of wat dan ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:25

TS, het kan prima hoor. ga gewoon naar het asiel en zoek een leuke kat die het niet erg vindt om alleen te zijn. die zitten er genoeg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:29

Over de ruimte ga ik me niet uitspreken, maar ik denk dat er wel degelijk katten zijn die gerust of zelfs liever alleen kunnen zijn. Een vriendin van mij heeft zo'n kat. Ligt prinsheerlijk op een muurtje terwijl beneden een kat de halve buurt bij elkaar mauwt om haar aandacht te krijgen maar het boeit haar totaal niet. Doet gewoon haar eigen ding als ze in huis is en soms wil ze even knuffelen, maar dat is meestal na tien minuutjes beu en dan kruipt ze weer lekker ergens in haar eigen hoek. Echt een kat met "jullie zijn mijn personeel"-allures :D . Dus als je voor een iets oudere kat gaat en duidelijk vraagt naar eentje die wat meer op zichzelf is zie ik imo daar geen problemen.