kat schrokt ontzettend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:20

ik heb dus een kat die geen brokken kan eten, maak niet uit welk merk deze kots die weer uit!

En met voer, hij krijg smorgens blik en savonds, en eet een beetje laat het liggen vervolgens 2 uur later eet die zijn bak leegt.
Terwijl die bijwijze van om 8 uur als een speenvarken loopt te mauwe dat die eten wil.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:24

Hoe je hem nu voert door 2x per dag eten te geven zou ik gewoon blijven doen :j !
Natvoer zijn vaak dikmakers, bestaat ook voor 80% uit vocht. Het zou niet erg zijn als je dat weglaat.
Wij adviseren meestal dat je dit geeft als lekkernij op zondag bijv. of als de kat moet aankomen.
Ik denk als je grotere broksoort geeft en in de dierenwinkel vraagt welk merk je het beste kan gebruiken, dat je al een heel eind komt zonder alle poespas met vers vlees ect.
In onze dierenwinkel krijgen we heel vaak van deze vragen! Als je iets wilt weten mag je me altijd PBen :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:25

Heb je al eens geprobeerd wat water over de brokken te doen? Ik heb ook een schrokker thuis, en met wat water erover heen is het beduidend minder. Ook spuugt ze sinds die tijd haar brokken niet meer uit, omdat deze al wat meer uitgezet zijn door het water (wat normaal pas in de maag gebeurd)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:26

Nikki__ schreef:
Heb je al eens geprobeerd wat water over de brokken te doen? Ik heb ook een schrokker thuis, en met wat water erover heen is het beduidend minder. Ook spuugt ze sinds die tijd haar brokken niet meer uit, omdat deze al wat meer uitgezet zijn door het water (wat normaal pas in de maag gebeurd)

Goeie tip, gewoon laten weeken? Of gewoon wat water erover heen gooien?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:27

Maarja, dan wordt het zacht (met water) en lijkt het me juist makkelijker schrokken? Hard voer kauwt ie op zich wel hoor :j T is met name vlees wat mis gaat. En normaal blikjes is al wat lastig, maar ben nu sinds kort over gegaan op zakjes, en dat is helemaal drama ;) Zo lekker vind ie het gewoon (althans, dat idee heb ik )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:29

listiglistje schreef:
stef schreef:
Euh, waarom wel? Ik heb al jaren katten en nog nooit 24/7 voer gehad.
Als ze overdag honger hebben gaan ze maar muisjes vangen (doen ze ook trouwens, en ratten, en vogels, en duiven, en konijnen... etc. Dus vers krijgen ze wel binnen ;) )

en waarom wel....nou misschien omdat de vreetlust dan wel overgaat ;) zie mijn vorige post van mijn verledentijd vraatmonster :D

Daar heb jij dan toevallig geluk gehad, maar zo werkt het vaak niet. Mijn katten hebben 24/7 brokjes staan en denk maar niet dat ze daardoor minder schrokken als ze vlees krijgen. Honger hebben ze niet, het schrokken heeft een heel andere reden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:57

Ohh dan eten ze al behoorlijk vers idd :D
Dat het mis gaat met vlees kan ook júist komen door de combinatie met brokjes. Katten staan er om bekend dat ze de combi brok-vers slecht kunnen verteren, omdat het beide een andere vertering vereist.
Dan heb je zomaar kans dat ze op volledig vers zetten de grootste problemen oplost :j

Overigens zullen ze met 24/7 brokjes de eerste paar dagen wel meer eten dan nodig, maar zodra ze doorhebben dat het er altijd staat neemt dat meestal wel af. Beetje hetzelfde als met paarden die een paar uur de wei opgaan of paarden die 24/7 op de wei staan. Die staan ook niet meer constant met hun kop naar beneden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:27

Hier had ik ook zo'n schrokker, is hier geboren en heeft nooit een tekort aan voer gehad, dus dat is niet altijd de reden. Helaas is hij onder een auto gekomen toen hij net een jaar oud was.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:40

stef schreef:
Maarja, dan wordt het zacht (met water) en lijkt het me juist makkelijker schrokken? Hard voer kauwt ie op zich wel hoor :j T is met name vlees wat mis gaat. En normaal blikjes is al wat lastig, maar ben nu sinds kort over gegaan op zakjes, en dat is helemaal drama ;) Zo lekker vind ie het gewoon (althans, dat idee heb ik )

Waarom dan 'gewoon' geen nat voer geven? Mijn kat krijgt eigenlijk nooit natvoer behalve als ze niet lekker is (als ik wil dat ze wat meer drinkt als normaal), of 1x per maand als tractatie. Wel krijgt ze regelmatig (zo'n 2x per week) vers als lekkers, niet als onderdeel van het normale voer (als het veel is minder ik dat wel wat).

Zij schrokt niet zoals jouw kat hoor, dat is het probleem niet, voor het schrokken en uitspugen zou ik het in hele kleine porties aanbieden, hapje voor hapje zegmaar en de portie daardoor verdelen over langere tijd (1 uur bijv?), mits je daar natuurlijk de tijd voor hebt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:49

stef schreef:

Je zou het ook gewoon eens kunnen proberen ipv overal een jamaar op te zoeken. Natuurlijk schrokt vloeibaar moeilijker dan brokken, ze gebruiken daarbij namelijk ook hun tongn. En ookal blijft ze schrokken, ze kotst het dan in ieder geval niet meer zovaak uit.

LadyMadonna

Re: kat schrokt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:27

Nikki, ik heb al keurig aangegeven wat ik ga proberen / uitzoeken. Daarbij ben ik vrij om info te vragen als iets voor mij niet duidelijk of logisch is. Daar is een forum voor

MMIDV

Re: kat schrokt ontzettend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:14

ik heb niet elk bericht even goed gelezen maar mijn katten krijgen hun brok hieruit:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/115002
dan moeten ze een beetje moeite doen voor hun brokjes

voor natvoer wordt het lastiger, dat kan daar niet zo makkelijk in, dat wordt een rommeltje

Ik weet wel dat de kat van mijn ouders ook alles naar binnen schrokt, maar nu een rol van mij heeft geprobeerd van Tinlo (KVV) en dit ging beter, hij was toch wel een tijdje bezig.

Ik ben van brokjes overgegaan naar KVV op de volgende manier:
eerst wat rauwe kipfilet stukjes geprobeerd en toen dit goed ging, dit wat uitgebreid. Vervolgens kleine beetjes Tinlo gemengd met wat natvoer en zo steeds meer Tinlo en minder natvoer.
Nu krijgen ze nog steeds af en toe stukjes kipfilet/beetje natvoer en ze krijgen met zijn 2 een rol Tinlo per dag (rol= 250gr dus 125gr per dag per kat)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:36

stef schreef:
Nikki, ik heb al keurig aangegeven wat ik ga proberen / uitzoeken. Daarbij ben ik vrij om info te vragen als iets voor mij niet duidelijk of logisch is. Daar is een forum voor

Natuurlijk ben je daar vrij in. Hoop dat je er wat mee kan ;)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:23

Ik heb hier ook een schrokker, ze kauwde haar brokjes ook totaal niet. Ik meng nu t/d van Hill's er door. Dit is alleen te halen bij de dierenarts. Dit zijn grote brokken die ze niet zo door kunnen slikken. Mijn kat schrokt nu niet meer en kauwt alles goed.
Wat ook nog wel wil helpen, maar dan moet er wel veel tijd in gestoken worden, is om de brokjes 1 voor 1 weg te schieten. Zo moeten ze er iets voor doen en kunnen ze ook niet schrokken. Nadeel is dus wel dat je erg lang bezig kan zijn.