willen jullie meedenken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:37

Wilawander schreef:
Ik heb zelf een geestelijke gehandicapte zus die ook langere tijd begleid heeft gewoond. Vindt dat er veel begeleiding nodig is als ze dieren hebben. Niks is bij hun zo vanzelfsprekend als dat dat bij ons is.

Klopt, dat geldt tot op bepaalde hoogte ook wel voor mensen met psychiatrische problematiek. :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:38

Castratieplicht?? :wow: Dat gaat veel en veel te ver. Er zijn goede redenen om te casteren (medisch), maar preventief casteren is echt not done.
Als het zo verschrikkelijk lastig is om je reu bij een loopse teef weg te houden en vice versa, neem dan geen hond :roll:

Entingen hoeven allang niet meer jaarlijks, en preventief ontwormen kun je niet, dus om dat 4 keer per jaar verplicht te stellen is ook onzin.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 16-10-11 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Rhys

Re: willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:39

Afgezien van al het andere, een kattenbak 1x per week verschonen is veel te weinig, maak daar liever 1x per dag van.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:42

Rhys schreef:
Afgezien van al het andere, een kattenbak 1x per week verschonen is veel te weinig, maak daar liever 1x per dag van.

Ben ik het eigelijk ook wel mee eens, ik doe wel eens op een katje passen wanneer de eigenaren op vakantie zijn, en zodra hij er 1x in heeft gepoept wil hij de bak niet meer gebruiken. Als ik bij die kat al 1 dag de bak oversla, vind ik de volgende dag cadeautjes.. door het huis :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:53

Thirty schreef:
Castratieplicht?? :wow: Dat gaat veel en veel te ver. Er zijn goede redenen om te casteren (medisch), maar preventief casteren is echt not done.
Als het zo verschrikkelijk lastig is om je reu bij een loopse teef weg te houden en vice versa, neem dan geen hond :roll:

Entingen hoeven allang niet meer jaarlijks, en preventief ontwormen kun je niet, dus om dat 4 keer per jaar verplicht te stellen is ook onzin.

Ben ik niet met je eens. Mensen in zo'n begeleid wonen project hebben niet zo de verantwooding als wij dus kan gauw mis gaan.

Daarbij is enten nog steeds een jaarlijks iets behalve rabiës en ontwormen 4 keer per jaar ook heel normaal als je geen wnadelende wormenfabriek wilt hebben.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:57

lor1_1984 schreef:
Ik dacht aan het formaat van een GJS (90x50x50cm?) als minimum voor 2 ratten, maar heb ook vaak zat gehoord dat een GJS geschikt is voor max 5 ratten.
En wil dan idd erin zetten dat ratjes veel klim en schuilplekjes moeten hebben, dus buizen, hangmatjes, plateaus.
Ook dat ze geen traliebodem moeten hebben ivm bumblefeet, maar dat zal denk ik voor alle diersoorten wel gelden?

Ken je de Ferplast Jenny? Dat is een voorbeeld van een zeer geschikte rattenkooi voor 2 a 3 ratten.

Edit: even de Jenny erbij gepakt, dan weet iedereen gelijk welke kooi ik bedoel :D
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=746

En idd ze mogen geen traliebodem hebben want hier krijgen ze bumblefeet van ja.
Macs schreef:
Maar volgens mij worden traliebodems niet meer verkocht.

Helaas wel. De rattenkooi Remy is er 1 van. Deze kooi is veel te klein voor permanente huisvesting van ratten (lees: volwassen ratten kunnen hierin niet rechtop staan, dit weet ik omdat ik de kooi zelf ook had aangeschaft) en er zitten 3 traliebodems in (de bodem is wel gewoon maar dan 3 tralie verdiepingen + trappetjes). Dit vind ik echt geen goede kooi, maar helaas worden traliebodems dus nog wel verkocht voor knagers..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:11

Thirty schreef:

De castratieplicht geldt hier al, is pur ter voorkoming van ongewenste nestjes.
Kun je het over eens zijn of niet, maar hou er rekening mee dat sommigen hun hond/kat niet goed in de smiezen houden of zelfs niet eens door hebben dat beestjelief loops/krols is.
Wb het ontwormen: dat is iig in dit huis verplicht gesteld ivm mijn gezondheid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:12

Rhys schreef:

Ik wilde het idd al veranderen naar minimaal 1x per week helemaal en verder dagelijks poepjes enzo eruit scheppen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:17

lor1_1984 schreef:
Thirty schreef:

De castratieplicht geldt hier al, is pur ter voorkoming van ongewenste nestjes.
Kun je het over eens zijn of niet, maar hou er rekening mee dat sommigen hun hond/kat niet goed in de smiezen houden of zelfs niet eens door hebben dat beestjelief loops/krols is.
Wb het ontwormen: dat is iig in dit huis verplicht gesteld ivm mijn gezondheid.

+:)+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:19

MirandaNH schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik dacht aan het formaat van een GJS (90x50x50cm?) als minimum voor 2 ratten, maar heb ook vaak zat gehoord dat een GJS geschikt is voor max 5 ratten.
En wil dan idd erin zetten dat ratjes veel klim en schuilplekjes moeten hebben, dus buizen, hangmatjes, plateaus.
Ook dat ze geen traliebodem moeten hebben ivm bumblefeet, maar dat zal denk ik voor alle diersoorten wel gelden?

Ken je de Ferplast Jenny? Dat is een voorbeeld van een zeer geschikte rattenkooi voor 2 a 3 ratten.

Edit: even de Jenny erbij gepakt, dan weet iedereen gelijk welke kooi ik bedoel :D
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=746

En idd ze mogen geen traliebodem hebben want hier krijgen ze bumblefeet van ja.
Macs schreef:
Maar volgens mij worden traliebodems niet meer verkocht.

Helaas wel. De rattenkooi Remy is er 1 van. Deze kooi is veel te klein voor permanente huisvesting van ratten (lees: volwassen ratten kunnen hierin niet rechtop staan, dit weet ik omdat ik de kooi zelf ook had aangeschaft) en er zitten 3 traliebodems in (de bodem is wel gewoon maar dan 3 tralie verdiepingen + trappetjes). Dit vind ik echt geen goede kooi, maar helaas worden traliebodems dus nog wel verkocht voor knagers..

Klopt dat traliebodems nog steeds verkocht worden. :j
ik had ze ook, maar bekleedde ze met oude kranten, zodat ze wat onder hun voetjes hadden en tegelijkertijd een leuk tijdverdrijf hadden (krantscheuren).
De Jenny ken ik wel ja, maar heb hem nooit gehad, wel een volière Roma en een GJS (oa).
Heb hier trouwens eens 1 volwassen rat gezien in een kooi van 20x20x40cm. :x

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:19

Wat moeten ze dan met een dier, als ze zelfs dat niet in de gaten kunnen houden?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:27

Sja Thirty, om heel eerlijk te zijn zou ik dat ook niet precies zien hoor, zeker niet als het een 'schone' hond is of een hond met een stille (of nog 'erger' een gespleten) loopsheid.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:27

idd castratieplicht, goed dat dat al verplicht is dat is wel een van de voorwaardens vind ik (Bij deze mensen omdat ze wss niet altijd de kennis en de ervaring hebben wat de gevolgen der van zijn)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 00:28

mijn opzetje:

*Zorgen voor finacieel 'buffer' voor kosten dierenarts
*Huis & dieren vlo-vrij houden
> ontvlooiingsschema?
*Hond/kat elke 4 maanden ontwormen
*Hond/kat elk jaar enten
> evt gezamenlijk & dierenarts aan huis op langere termijn?
*Minimaal 3x daags hond uitlaten
> naar behoefte hond, dus drukke hond meer/langer, rustige hond korter
*Voorkom overlast
*Kattenbak op tijd verschonen ter voorkoming van geurtjes/onzindelijk gedrag
> 1x weeks geheel, evt 3x weeks poep en natte plekken scheppen
*Zorgen voor voldoende (vers) drinkwater
*Voeren naar behoefte/op maat met (kwalitatief) goed voer
*Verzorg vacht/huid opdat het dier geen klitten/nare luchtjes heeft
*Zorg voor een kooi die aan de minimum eisen voldoet
> apart uitwerken
*Zorg voor oppas bij >1 dag(deel) afwezigheid

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:51

ik weet niet helemaal hoe ik het voor me moet zien. Is het zegmaar een woongroep waar iedereen een eigen kamer heeft en keuken/woonkamer ed gedeeld wordt?

Wat als er een nieuwe client binnenkomt die allergisch is? Of als er iemand binnenkomt die echt bang is voor honden?
Als je ergens nieuw bent durven niet alle mensen zich ook uit te spreken als ze angstig zijn.

Als het een woonvorm is waar ieder zijn eigen ruimte heeft, en deels gedeelde ruimtes zou ik gaan voor dieren op eigen ruimte houden, als het kamers met woonkamer/keuken apart is, geen honden (anders zou je angstige of allergische clienten verplichten meer als ze willen op hun kamer te blijven). Als het 'appartementen' zijn met gezamelijke ruimtes (ik denk bijv hier aan bejaarden/verzorghuizen), hond aanlijnen zodra je door gezamelijke ruimtes gaat.

Houdt er rekening mee dat niet alle mensen hun hond onder appel hebben, misschien een gehoorzaamheidscursus met hond 'verplicht' stellen? Komen ze ook meer de deur uit/onder de mensen.

Kattenbakken, iedere dag leegscheppen, 1x per week verschonen of meer wanneer nodig.

En zit een beetje aan omgevingsspray te denken qua vlooien, sommige clienten zullen misschien minder netjes zijn in het huishouden dan anderen. Als het een lekkere warme zomer is en je hond/kat pikt ergens toch vlooien op ondanks ontvlooimiddel...
Misschien 1x per zomer verplicht kamer/kamers sprayen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:22

Thnx voor je feedback. :)
Het zijn eengezinswoningen met een eigen woon-slaapkamer en verder alles gezamenlijk.
Als een nieuwe bewoner allergisch/bang is, dan zal deze zeer wsl in een ander huis geplaatst worden.
Het huishouden dient wekelijks te gebeuren, iig op de dependances, en kan onder begeleiding.

We willen minimaal zo'n 4x per jaar het hele huis sprayen, verder willen we verplichten om elke hond/kat te ontvlooien volgens een bepaald schema (minimaal 4x per jaar bijv, al wil 1 begeleidster het maandelijks).
Cursussen zijn denk ik moeilijk te verplichten, wel kunnen we aangeven dat honden ten alle tijden aangelijnd dienen te zijn bij het wandelen (tenzij je in losloopgebied bent).
Ik kan, mocht er animo voor zijn, evt vragen of een vriendin van me cursus wil komen geven, maar eerst wil ik kijken of het opzetje haalbaar gaat zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:46

Ik zou misschien ipv 3x per dag wandelen een minimumtijd afspreken. Dus niet 3x per dag, maar minimaal 2 uur ofzo. 3x een kwartier is bijvoorbeeld veel te weinig.
Natuurlijk zullen er honden zijn die met minder ook aankunnen en als je echt een actieve hond hebt is dit te weinig, maar 2u per dag is een mooi minimum. (De persoon met de actieve hond zal zelf wel meer wandelen denk ik, anders had hij geen actieve hond genomen hoop ik dan)

Voor de kattenbak zou ik ook zeggen elke dag scheppen (bedoel, hoeveel moeite kost dat nou en je automatiseert het meteen :)* ) en 1x helemaal leeg. Dat gaat snel ruiken hoor!

Overigens vind ik persoonlijk dat knaagdieren de gehele dag in een kooitje een beetje zielig is. Misschien zou je daar ook nog bij kunnen zetten dat ze ook dagelijks uit hun kooitje moeten kunnen (min. x aantal minuten).
Voor vogels moet dit volgens mij ook mogelijk zijn (mits er gordijnen oid voor de ramen kunnen, zodat vogel niet tegen het raam vliegt)
Als je dit bij het stukje wilt toevoegen zou ik wel iets van bordjes maken zodat ze die buiten op hun slaapkamerdeur kunnen hangen: deur niet openen, huisdier is los! (oid)

Wel een goed initiatief!!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:49

Dat zijn dingen die ik idd op een apart stencil/'folder' per diersoort wil gaan uitwerken. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:06

Update:
Ik ben gisterochtend in gesprek geweest met de 'baas' en heb daarbij het 1e idee voorgelegd.
Ook heb ik hem even het opzetje laten lezen.
Hij vond het een goed idee, stimuleert me ook om het verder uit te gaan werken en...
Ik moet vanmiddag op de bewonerscommissie verschijnen om dit idee uit de doeken te doen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:45

@ Thirty: Er zijn genoeg "gezonde"mensen die hun dier niet in de gaten kunnen houden. Dus dat zegt niks.

Ik zou zeker in de zomermaanden elke 5 weken ontvlooien, met 4 keer zit je echt te weinig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:49

Daarom wilde ik ook een ontvlooischema in elkaar zetten.
De hond hier wordt elke 8/9 weken ontvlooid en de kat ook.
s Zomers elke 4/5 weken, de kat zelfs elke 3/4 weken, maar de kat heeft een vlooienallergie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:57

Vanmiddag met de bewonerscommissie hebben we m'n opzetje uitgedeeld en zijn erover gaan uitleggen en discussiëren.
Er kwamen een paar vragen die niet helemaal ter zake waren op dat moment, maar die we wsl wel gaan meenemen.
1) wat nou als je een hekel hebt aan honden/katten, naar een ander huis verhuist en er loopt al een hond/kat?
2) wat nou als je na verloop van tijd een allergie ontwikkelt voor de aanwezige hond/kat?
Het idee is iig soort van goedgekeurd, het moet alleen nog uitgewerkt worden.
Ook willen we het per onderwerp gaan uitwerken, dus ongedierte en dan bestrijding van vlooien/wormen/etc, evt met een schema erbij ofzo.
Ik heb afgesproken dat ik een dezer dagen even bij de DAP binnen wip om te vragen naar entschema's en ontwormtips, maar ook voor tarieven van mestonderzoek, folders voor verzekeringen etc.
Ga iig die zaken even op papier zetten, evenals wat vragen over de medische kosten enzo van een schildklierpatiënt (kat, wil kijken of het financieel haalbaar is er 1 op te nemen vanuit het asiel).

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:18

Hoe de woonsituatie precies is daar kan ik me niet veel bij voorstellen, maar als er mensen zijn die gevoelige luchtwegen hebben of mensen binnen komen die allergisch zijn, dan zijn er wel bepaalde dieren of rassen die bijvoorbeeld net weer wel kunnen. De exacte benaming en rassen weet ik zo niet, maar zo ver ik me kan herinneren zijn bijvoorbeeld Poedels, Shih'Zhu's, en Noorse Boskatten weer wel geschikt voor mensen met een allergie, omdat ze een andere huidtype hebben of iets dergelijks. Misschien de keuze beperken tot zulke rassen?

En als iemand een hond heeft die verder niet in openbare ruimtes komt maar in iemand zijn/haar huis blijft, dan zie ik persoonlijk het probleem ook niet zo, maar ik neem aan uit je verhaal dat dit niet het geval is?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:38

De bewoners (waaronder ik dus) delen gezamenlijk een huis, elk huis telt 3 bewoners.
Elke bewoner heeft een eigen woon/slaapkamer (lees: slaapkamer, evt met zithoek), verder is alles gezamenlijk, dus woonkamer/eethoek/keuken/badkamer/toilet/strijkkamer.
Het principe is hier zo dat er lopende huisdieren mogen zijn, mits in overleg met 'baas', begeleiding en medebewoners.
Heeft er 1 twijfels of stemt tegen, dan gaat het al niet door.
Stel dat je in een huis zit met iemand die allergisch is, dan gaat het bij voorbaat al niet door.
Huisdieren vallen onder de verantwoordelijkheid van degene die het dier houdt, dus alle medische kosten etc, maar ook de dagelijkse dingen als voeren/uitlaten/borstelen.
Neem je die verantwoordelijkheid niet, dan volgen er waarschuwingen/sancties of zelfs uit huis plaatsing van het dier.

Wb de hypo-allergene rassen:
Je moet maar net weten waar de persoon in kwestie allergisch voor is, haar of huidschilfers.
Daarbij kunnen ze voor het ene individu van een ras wel allergisch zijn, maar met een ander individu weer nergens last van hebben.
Het is erg lastig, maar ik kan dit allicht voorstellen als optie voor huizen waar mensen met een lichte allergie wonen. :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:10

een kattenbak 1x per week is wel erg weinig hoor dan stink je het huis uit. Zou er toch 1x per 2 dagen van maken. Of dagelijks de ontlasting eruit halen en eens per week geheel schoonmaken bijv.