Konijn ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

Re: Konijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:01

Sorry ik heb dit topic niet hellemaal gevolgt, maar ik hoorde gister van mijn vader dat er een konijnen ziekte aan de gang is, konijnen krijgen RODE ogen en zijn moe en slap. hier valt volgens mij niet meer veel aan te doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:09

Ik denk niet dat dit myx. is, dan zal TS wel hebben gezegt dat het konijntje zijn ogen rood waren.

Wat apart dat al die praktijken die medicijnen niet hebben.. Dat is bij konijnen zo belangrijk.. Wat ga je nu doen?
Ik zou gewoon een afspraak maken bij de praktijk waar de assistente niet zo vriendelijk was. Zo te horen is je eigen dierenarts dus niet zo konijnkundig en dus is bij een andere praktijk langs gaan wel verstandig denk ik.

Ik zou haar zeker niet in laten slapen. Ze heeft helemaal niet al de medicijnen gehad die ze zou moeten krijgen, dus wanneer ze dat wel consequent + dwangvoeding dan kan het misschien zomaar goed komen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:13

Gewoon langsrijden. Het slaat nergens op dat ze je zo behandelen. Anders gewoon zeggen dat je de dierenarts aan de telefoon wilt. Ik zou toch echt even je best doen voor je konijn.. Alleen gaat hij het niet halen.. En om hem nou bij voorbaat op te geven.. ?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:26

Als darm stimulerend middel kun je ook peterselie geven dit werkt altijd erg goed. Eventueel dit dwangvoeren i.c.m. met wat ander voer. Teveel peterselie is ook niet goed i.v.m. darmkrampen.

Heb je niet de mogelijkheid om nog een andere DA te bellen voor de drops?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:30

Het is trouwens heel goed dat ze je willen laten komen op spreekuur. Je kan niet zomaar medicijnen en dwangvoer geven.. Dit is een fout die veel dierenartsen maken. Dat kan een verstopping of gas in bepaalde gevallen alleen maar erger maken..

Het is belangrijk dat je een konijnkundige dierenarts laat kijken, want normale dierenarts weten vaak amper iets over konijnen, terwijl dat juist aparte beestjes zijn door hun darmen enz.

Ik liep stage bij de dierenpraktijk en toen moest ik een dierenarts gaan zeggen dat hij het fout had.. Anders had hij de verkeerde diagnose gestelt! Gelukkig lusiterde hij wel naar me en heeft later opgezocht via de computer gewoon voor de zekerheid, omdat ik natuurlijk nog geen opleiding etc. heb gehad.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:16

UPDATE: HEIDI OVERLEDEN

Dank voor alle tips en advies. Helaas is Heidi een uurtje geleden overleden, we hebben haar in laten slapen. Ben gewoon door gegaan met dierenartspraktijken te bellen. Uiteindelijk 1 aan de telefoon gekregen welke naar mijn verhaal luisterde en aan rade om vandaag nog langs te komen. Ze had al cisaral klaar liggen en er stond in de planning haar ook een injectie primperid te geven. Ik kon op het spreekuur langs komen.

Rond een uur of 17:00 ging Heidi ineens hard achter uit. Zijn als een malle naar de DA gereden. Deze voelde gelijk al dat er een enorme verstopping was. Het achterste gedeelte van haar darmen waren leeg, en in het midden zat de verstopping. Hij gaf aan dat we het konden proberen met darmstimulerende middelen, maar hij zei ook eerlijk dat hij heel weinig hoop had. Tevens gaf hij aan dat een operatie ook een optie was, maar gaf ook aan dat haar toestand zo kritiek was dat ze waarschijnlijk of onder het opereren zou overlijden, of niet uit de narcose zou komen. Mocht ze toch nog uit de narcose zijn gekomen, dan was haar gestelsel waarschijnlijk zo min dat ze alsnog na de operatie zou zijn overleden, gewoonweg omdat haar lichaampje het niet aan kon.

Ik heb hem natuurlijk het hemd van het lijf gevraagd, ook of dat als we gisteren waren langs gekomen we haar dan nog hadden kunnen helpen etc. Hij zei dat dat achteraf praten is, dat het gewoon een vechtertje is en dat ze er al dagen last van heeft gehad. Als we gisteren waren langs gekomen had het verhaal zeer waarschijnlijk hetzelfde einde gehad. Ook zij hij dat er genoeg mensen zijn welke niet eens door hebben dat hun nijn ziek is en ze onnodig laten lijden. Kortom, schuldig voelen heeft geen zin. Maargoed, ik ben er helemaal kapot van. Kan niks anders dan janken. Heb haar bij het in laten slapen in m'n armen gelegt zodat ik zeker wist dat ze zich niet alleen hoefde te voelen.

Het was zo'n ontzettend lief en aanhankelijk konijn en het is zooooo vreemd dat ze er niet meer is. Het gevoel van falen blijft toch:er eerst een DA naar laten kijken die het eigenlijk ook niet wist, en toen nog een dag lopen aanmodderen met de spullentjes die desbetreffende DA ons had meegegeven en uiteindelijk toch laten inslapen. Nu denk ik ook: waren we er maar eerder bij geweest, hoe kan ik zoiets over het hoofd hebben gezien, hadden we haar maar die injectie primperid gegeven, hadden we maar dit, hadden we maar dat.

Het geeft zo'n leegte, echt niet te bevatten. Renzo is nu ook alleen, ligt me ook als een steen op m'n maag. Heidi was echt z'n vriendinnetje, die twee waren zooo ontzettend close. Voor hem dus gauw een nieuw vriendinnetje zoeken. Wel een raar idee dat Heidi niet meer in haar ren zit en dat er straks een andere voedster zit. Maargoed, dat is denk ik gewoon nog wennen aan het idee. Prioriteit nummer 1 is nu voor Renzo zo snel mogelijk een nieuw vriendinnetje zoeken.

Echt ontzettend dank voor alle tips. Die neem ik absoluut met me mee en in m'n ehbo-kistje komen zeker een aantal middeltjes tegen gas, voor darmstimulatie en om te laxeren.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:31

:(:) Achosie, Heidie heeft het dus niet gered.....sterkte meis! En hoe is het nu met Renzo?
Jezelf niets verwijten he! Je hebt genoeg gedaan aan |Heidie en zeker wat ik vandaag gevolgd heb........meer had je niet kunnen doen!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 19:44

Het is een ontzettende wijze les en eye-opener geweest. Alleen dat Heidi het niet gered heeft maakt me zooo verdrietig. Zelfs m'n vriend is er helemaal van de kaart van dat we Heidi hebben moeten laten gaan.

Renzo was met Heidi mee naar de DA, zodat ze een beetje steun aan elkaar hadden, maar ging alleen in zn mandje weer terug naar huis. Wou hem nog afscheid van Heidi laten nemen maar volgens m'n vriend kunnen dieren juist daardoor ontzettend in de war raken dus heb het maar laten varen, was ook zo in tranen (en ben) dat ik ook niet echt tot rede vatbaar was. Hij zit nu nog in de binnenkooi, weet niet goed of ik hem nou helemaal alleen in z'n joekel van een buitenren moet zetten. Wil eigenlijk uiterlijk zondag een nieuw vriendinnetje voor hem hebben, het is zo hartverscheurend om hem alleen te zien zitten. Die 2 waren echt matties for life. Durf bijna niet opzoek naar een ander voedstertje, voelt alsof Heidi inruilbaar was, terwijl zij ook echt mijn lieverdje was.

Edit: Heidi hebben we trouwens begraven onder een beeld van m'n schoonmoeder. M'n schoonmoeder is kunstenares en maakt bronzen beelden, en hebben Heidi in de tuin onder een bronzen beeld begraven. Een super mooi plekje waar ook veel zon komt.